Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Cioclii de aeroporturi
O initiativa a Ministerului Transporturilor de a tre-ce terenurile si imobilele aerocluburilor teritoriale in patrimoniul consiliilor locale lasa loc de specula-tii. Astfel, schimbarea ad-ministratorului ar putea fi primul pas catre vanzarea te-renurilor. Aeroclubul Teritorial Oltenia Craiova risca sa piarda din administrare un teren de 56 de hectare, cu o valoare de piata de 30 milioane de euro, si sa fie mu-tat undeva in oras. Acest lucru este de asteptat o data cu crearea unui cadru legal.
Un teren la marginea Craiovei de 56 de hectare, un proiect de hotarare de guvern al Ministerului Transporturilor, o primarie de comuna care tine cu tot dinadinsul sa puna mana pe terenul in valoare de 30 de milioane de euro si un aeroclub care se lupta sa nu piarda aerodromul. Cam acestea sunt personajele principale ale unei povesti scandaloase, cu un final previzibil. Initiativa Ministerului Transporturilor de a trece terenurile si imobilele aerocluburilor teritoriale in patrimoniul consiliilor locale lasa loc de speculatii, in sensul ca schimbarea administratorului ar fi primul pas catre vanzarea acestor tere-nuri. Decizia Ministerului este motivata si de faptul ca recenta aderare a Romaniei la Uniunea Europeana impune renuntarea la acordarea de ajutoare de stat. Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor declara pentru Jurnalul National ca Aeroclubul Roman este finantat 100% din bani de la bugetul de stat si, "tinand cont ca este raspandit in toata tara, trebuie sa intre si el intr-un proces de reorganizare. (...) In Europa, aceste aerocluburi functioneaza ca institutii de sine statatoare, extrabugetare". CU DESTINATIE SPECIALA. Aeroclubul Roman functioneaza din anul 1933 ca institutie, iar in prezent se afla sub tutela Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si are in componenta 16 aerocluburi teritoriale. Acestea detin in administrare terenuri de zbor si cladiri cu destinatie speciala (hangare, depozite de carburanti, pavilioane administrative). Unul dintre aceste aerocluburi este si cel de la marginea orasului Craiova, strategic plasat, cunoscut sub denumirea de "Balta Verde". Numele este vechi, de pe vremea cand in zona ar fi existat o orezarie si, astfel, s-ar fi pastrat numele de "Balta Verde". Terenul pe care activeaza acum Aeroclubul Teritorial Oltenia - Craiova este de 56 de hectare si este evaluat la aproximativ 30 de milioane de euro. "Acest teren este domeniul public al statului. Deci proprietar este statul roman, prin Ministerul Transporturilor. Fiind in zona comunei Podari, apartine teritorial de aceasta comuna. Dar este teren cu destinatie speciala, adica nu i se poate schimba destinatia. Acest teren nu poate trece in domeniul comunei Podari. Destinatia lui se poate schimba numai prin hotarare de guvern", ne-a declarat Cristi Smarandache, comandantul Aeroclubului Teritorial Oltenia - Craiova. ISTORIC. Povestea celor 56 de hectare de teren incepe in anii â30, o data cu infiintarea Aeroclubului Romaniei. Potrivit celor declarate de Smarandache, precum si Registrului Agricol din anul 1990 aflat la Primaria Podari, pana in anul 1933 terenul a apartinut Ministerului Apararii Nationale, care l-a cedat, incepand cu acelasi an, Departamentului Aviatiei Civile. "Era un teren mare, si MApN a decis sa-l doneze prin anii â30 aviatiei civile. Pentru ca aici a fost inainte aeroport. Era declarat teren de rezerva al aviatiei, si asa figureaza in toate hartile. Ca a apartinut jurisdictional si administrativ de Podari asta este cu totul altceva", declara Smarandache. In sprijinul celor afirmate de comandantul Aeroclubului Craiova vine si referatul nr. 1304, intocmit la 28 mai 1939, in care seful serviciului tehnic al Primariei Craiova de la acea vreme precizeaza la pagina 2: "Mentin parerea ca Aeroportul sa functioneze pe terenul Ministerului Apararii Nationale poligonul de tir Balta Verde, completand amenajarile si transformandu-le in cladiri indicate de Aviatia Civila". La 11 decembrie 1935, in urma ordinului Comitetului de Directiune al Aeroclubului Olteniei, se hotaraste mentinerea cu titlu de provizorat Aeroportul la Balta Verde. De asemenea, in cursul anului 1936, primaria mai executa la Aeroportul provizoriu Balta Verde diferite lucrari mici.![]() |
COMANDANT. Cristi Smarandache, Aeroclubul Oltenia |
![]() |
REGISTRU. In registrul parcelar din 1990 se mentioneaza ca tarlaua 33, parcela 4, apartine Dep. Aviatiei Civile
|
AEROCLUB LA FOC CONTINUU
|
Fiecare aeroclub are un plan care trebuie indeplinit (ore de zbor, brevetari, numar de sportivi). "Nu se poate pune problema ca suntem nerentabili. Din contra. Noi, Aeroclubul Roman, suntem singurii care pregatim piloti si parasutisti. Nu mai exista altcineva in tara", spune Cristi Smarandache. Aeroclubul de la Craiova este unul dintre cele mai performante din cele 16 unitati teritoriale. Anual, aici se organizeaza cursuri de zbor si de parasutism, la care participa zeci de tineri si se antreneaza cei mai buni parasutisti. "Mi-e greu sa anticipez consecintele mutarii aeroclubului in patrimoniul Consiliului Judetean sau Local. Daca e sa fim pesimisti, nu o sa se mai zboare. Exista aceste riscuri", spune Smarandache.
|
"Consiliul Local hotaraste si Primaria delibereaza"
![]() |
DECIZIE. Hotararea Consiliului Local Podari, considerata de Prefectura Dolj ca fiind nelegala
|
Jurnalul National: Exista vreun act doveditor al existentei acestui teren in proprietatea CAP?
Dumitru Stuparu: Cum adica act doveditor? Pai, nu stiu, nu cred, exista harta, aceasta harta pe care scrie. Tot terenul a apartinut Departamentului Aviatiei Civile, dupa care s-a transformat in Aeroclub. Ca orice teren de pe suprafata comunei, inainte a apartinut oamenilor, dupa care s-a facut colectivizarea, a apartinut CAP, ca orice tarla... Dupa aceea e in administrare la Departamentul Aviatiei Civile. In prezent, terenul este revendicat de multi. Sunt cativa, dar nu sunt de aici, din localitate. Adica nu mai stau aici. In proprietate e al nimanui, aeroclubul il administreaza. N-avea cum sa apartina aeroclubului acest teren. Asa spun ei. Ei doar il au in folosinta.
Cine il administreaza?
Doamna Negoe: Naiba stie ce se mai intampla acolo, au vandut cladiri, nimeni nu mai stie.
Ministerul a cerut vreodata vreo evaluare a activitatii aerodromului?
D.S.: Pai, probabil la societatile astea... Ca ei acum o arunca ba pe seama ministerului, ba nu stiu ce aeroclub, asa sunt astia... Deci oamenii se judeca... Daca il castiga, il castiga, e treaba lor...
Toate actele doveditoare a existentei acestui teren in posesia oamenilor, a CAP-ului ulterior unde pot fi gasite?
D.S.: Pai, ar trebui sa fie undeva. Cand a venit in partea asta Legea 18, CAP-urile s-au desfiintat in 1992. Terenul s-a pus la dispozitia comisiilor comunale care s-au infiintat cu adunari populare, iar din primarie faceau parte primarul si secretarul. CAP-ul nu mi-a lasat mie nici un act cand s-a desfiintat. Si hartie au lasat arhiva unor asociatii juridice. Ca io m-am dus sa caut actele pe la ei, dar de unde sa le mai gasesc.
Dar ar trebui sa aveti si dvs. acte doveditoare.
D.S.: Lasati, ca stiu io cum se judeca... Ii cer io intai actul ca el face actiunea.
(intervine doamna Neagoe): Dar care este problema, s-a facut vreo reclamatie?
(intervine doamna Neagoe): Dar care este problema, s-a facut vreo reclamatie?
Se vorbeste de un proiect de hotarare de guvern ca unele terenuri, printre care si acesta, sa fie trecute in patrimoniul consiliilor locale... Stiti de el ceva?
D.S.: Nu. Dar... Deci tot aia e... Deci daca vreti, deci Consiliul Local, deci la noi, deci Consiliul Local, cei care hotarasc si partea, cum e primaria, care delibereaza.
Sa reluam. Daca este trecut in patrimoniul Consiliului Local, ce se intampla in cazul acesta?
D.S.: Depinde cum il trece... Proprietate privata sau proprietate publica... Daca il trece in proprietate publica, urmeaza calea ailalta, deci consiliul hotaraste cu doua treimi daca-l trece in proprietate publica.
Pai, daca deja l-a trecut in proprietate publica...
D.S.: Pe urma, consiliul poate sa hotarasca daca il trece in proprietate privata... Si atunci se poate imparti la oameni... Daca il trece direct in posesie privata, atunci te duci si pui in posesie. Si atunci trebuie acte. Ca nici noi nu punem asa... Mai e timp, dupa Legea 247. Din surse, cum am auzit io, pe ei o sa-i mute sus la aeroport.
Le da teren?
D.S.: Teren... adica sa-si desfasoare activitatea acolo. Dâaia zice ministerul ca o sa-l dea prin hotarare de Guvern, ca numai asa poate sa-l dea...
Exista acte doveditoare pentru acest teren ca a fost al CAP?
Doamna Neagoe: Deci nu exista, ce sa existe? Deci acte doveditoare ca tarlaua nu stiu care a apartinut CAP? Deci toate actele doveditoare sunt cele venite de la OCOT... Deci a trecut automat la vechiul proprietar fara nici o hartie prealabila. Fara nici un act... Pai, intre cine si cine sa faca?!
Citeşte mai multe despre:
special, terenul, local, craiova, teren, ministerului, transporturilor, consiliul, hectare, trece, comunei, proprietate, terenului, consiliul local, hotarare, oltenia, podari, aeroclubului, aeroclubul, apartinut, smarandache, destinatie, aeroclub, balta verde, local podari

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
Yolanda Crețescu: „Pandemia SARS-CoV-2 a atras după sine și o pandemie emoțională”
A trecut un an de când virusul necunoscut descoperit în Wuhan alerta specialiștii din lumea întreagă și 10 luni de când izolarea și restricțiile pandemiei de COVID ne-au dat tuturor viețile peste cap. ...
Frenezia cheltuielilor a pornit din wc-uri și a ajuns până la restaurare de palat. Pe ce au spart banii primii 3 oameni din stat, în anul 1 al molimei

VIDEO Alcool, vaccin, sex. Orașul Fierbinți, aruncat în lupta cu virusul și frica

Termoficarea Bucureștiului pierde echivalentul a 7 lacuri Herăstrău. Lacuri de apă caldă!

Atenție! Vom arunca gaz lacrimogen care conține (...) și cauzează efecte precum (...)

“Sugativa” contractelor din nordul Moldovei, trimisă în judecată pentru falsuri legate de fondurile europene

Dezvăluiri din epicentrul puterii comuniste românești

Procurorul general, „complice” cu Tăriceanu. Semnătura Gabrielei Scutea - pe documentul care ar fi generat mita de 800.000 de dolari

„Neuronii nu pot trăi fără a fi irigaţi de sânge decât 3-4 minute”

PNL își bate joc: omul lui „Tablă”, făcut șef la Mediu

De azi, ești suspect că speli bani și că finanțezi teroriști. Băncile toarnă tot
