x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cioclii de aeroporturi

Cioclii de aeroporturi

de Andreea Tudorica    |    13 Apr 2006   •   00:00
Cioclii de aeroporturi

O initiativa a Ministerului Transporturilor de a tre-ce terenurile si imobilele aerocluburilor teritoriale in patrimoniul consiliilor locale lasa loc de specula-tii. Astfel, schimbarea ad-ministratorului ar putea fi primul pas catre vanzarea te-renurilor. Aeroclubul Teritorial Oltenia Craiova risca sa piarda din administrare un teren de 56 de hectare, cu o valoare de piata de 30 milioane de euro, si sa fie mu-tat undeva in oras. Acest lucru este de asteptat o data cu crearea unui cadru legal.

Un teren la marginea Craiovei de 56 de hectare, un proiect de hotarare de guvern al Ministerului Transporturilor, o primarie de comuna care tine cu tot dinadinsul sa puna mana pe terenul in valoare de 30 de milioane de euro si un aeroclub care se lupta sa nu piarda aerodromul. Cam acestea sunt personajele principale ale unei povesti scandaloase, cu un final previzibil.

Initiativa Ministerului Transporturilor de a trece terenurile si imobilele aerocluburilor teritoriale in patrimoniul consiliilor locale lasa loc de speculatii, in sensul ca schimbarea administratorului ar fi primul pas catre vanzarea acestor tere-nuri. Decizia Ministerului este motivata si de faptul ca recenta aderare a Romaniei la Uniunea Europeana impune renuntarea la acordarea de ajutoare de stat. Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor declara pentru Jurnalul National ca Aeroclubul Roman este finantat 100% din bani de la bugetul de stat si, "tinand cont ca este raspandit in toata tara, trebuie sa intre si el intr-un proces de reorganizare. (...) In Europa, aceste aerocluburi functioneaza ca institutii de sine statatoare, extrabugetare".

CU DESTINATIE SPECIALA. Aeroclubul Roman functioneaza din anul 1933 ca institutie, iar in prezent se afla sub tutela Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si are in componenta 16 aerocluburi teritoriale. Acestea detin in administrare terenuri de zbor si cladiri cu destinatie speciala (hangare, depozite de carburanti, pavilioane administrative). Unul dintre aceste aerocluburi este si cel de la marginea orasului Craiova, strategic plasat, cunoscut sub denumirea de "Balta Verde". Numele este vechi, de pe vremea cand in zona ar fi existat o orezarie si, astfel, s-ar fi pastrat numele de "Balta Verde". Terenul pe care activeaza acum Aeroclubul Teritorial Oltenia - Craiova este de 56 de hectare si este evaluat la aproximativ 30 de milioane de euro.

"Acest teren este domeniul public al statului. Deci proprietar este statul roman, prin Ministerul Transporturilor. Fiind in zona comunei Podari, apartine teritorial de aceasta comuna. Dar este teren cu destinatie speciala, adica nu i se poate schimba destinatia. Acest teren nu poate trece in domeniul comunei Podari. Destinatia lui se poate schimba numai prin hotarare de guvern", ne-a declarat Cristi Smarandache, comandantul Aeroclubului Teritorial Oltenia - Craiova.

ISTORIC. Povestea celor 56 de hectare de teren incepe in anii ’30, o data cu infiintarea Aeroclubului Romaniei. Potrivit celor declarate de Smarandache, precum si Registrului Agricol din anul 1990 aflat la Primaria Podari, pana in anul 1933 terenul a apartinut Ministerului Apararii Nationale, care l-a cedat, incepand cu acelasi an, Departamentului Aviatiei Civile.

"Era un teren mare, si MApN a decis sa-l doneze prin anii ’30 aviatiei civile. Pentru ca aici a fost inainte aeroport. Era declarat teren de rezerva al aviatiei, si asa figureaza in toate hartile. Ca a apartinut jurisdictional si administrativ de Podari asta este cu totul altceva", declara Smarandache. In sprijinul celor afirmate de comandantul Aeroclubului Craiova vine si referatul nr. 1304, intocmit la 28 mai 1939, in care seful serviciului tehnic al Primariei Craiova de la acea vreme precizeaza la pagina 2: "Mentin parerea ca Aeroportul sa functioneze pe terenul Ministerului Apararii Nationale poligonul de tir Balta Verde, completand amenajarile si transformandu-le in cladiri indicate de Aviatia Civila". La 11 decembrie 1935, in urma ordinului Comitetului de Directiune al Aeroclubului Olteniei, se hotaraste mentinerea cu titlu de provizorat Aeroportul la Balta Verde. De asemenea, in cursul anului 1936, primaria mai executa la Aeroportul provizoriu Balta Verde diferite lucrari mici.

COMANDANT. Cristi Smarandache, Aeroclubul Oltenia

ADMINISTRARE. In anul 1998 Judecatoria Craiova recunoaste dreptul de administrare a terenului Aeroclubului Oltenia. "Primaria Podari ne-a acuzat ca am ocupat abuziv acest teren si ca sa le dam terenul inapoi. Noi le-am cerut sa demonstreze acest lucru. N-au adus nimic. Ne-au tot amanat cateva termene. Completul ne-a cerut documente pe care le-am predat si s-a dat hotararea definitiva in favoarea noastra", spune Smarandache. La fila 36 din dosarul nr. 6715/1998 se afla un interogatoriu adresat de reprezentantii Aeroclubului Oltenia paratei Primaria Podari. La intrebarea nr. 3 ("Sunteti de acord cu admiterea actiunii precizate privind constatarea dreptului nostru de proprietate asupra acestui teren?"), insusi reprezentantul Primariei Podari, viceprimarul Dumitru Stuparu, raspunde afirmativ. Dreptul de administrare a terenului de Aeroclub este confirmat prin adresa nr. 1626 din 16 iulie 1998, emisa de Consiliul Local al comunei Podari, ce atesta ca aceasta suprafata nu a facut obiectul reconstituirii dreptului de proprietate unor persoane fizice in temeiul Legii 18/1991 (Legea funciara).

Instanta Judecatoriei Craiova da din nou dreptate Aeroclubului sapte ani mai tarziu, cand Consiliul Local Podari contesta dreptul acestuia de administrare a terenului de 56 de hectare, cerand constatarea existentei dreptului de proprietate al Consiliului Local Podari asupra acestui teren. Motivarea: din 1991 terenul a fost ocupat si folosit de Aeroclubul Teritorial Oltenia fara ca la baza exercitarii acestei folosinte sa existe vreun act de proprietate. De asemenea, Consiliul Local Podari a cerut si anularea documentatiei tehnice avizate cu nr. 2743/2001 de Oficiul de Cadastru Dolj cu privire la schimbarea destinatiei terenului. In documentatia tehnica se precizeaza ca terenul are ca destinatie aerodrom si se afla in evidenta OCAOTA Dolj in fondul agricol al comunei Podari ca islaz comunal. "Terenul in cauza, conform Legii 18/1991 si a Legii Domeniului Public, se incadreaza la categoria terenuri cu destinatie speciala si apartine domeniului public, proprietar fiind statul roman. (...) In baza HG nr. 567/1991 (republicata in 1995), Aerodromul Balta Verde si cladirile situate in incinta, exceptandu-le pe cele cumparate de AGROAVIA SRL, raman in administrarea Aeroclubului Romaniei reprezentat prin Aeroclubul Teritorial Oltenia - Craiova.

Judecatorii au constatat ca trecerea in domeniu privat a terenului trebuie sa se faca printr-o hotarare a guvernului. De asemenea, se constata ca asupra terenului Consiliul Local Podari nu are drept real, intrucat terenul, avand destinatie speciala inca din anul 1934, apartinand MApN, nu face si nu a facut niciodata obiectul reconstituirii dreptului de proprietate in temeiul legilor Fondului Funciar.

Click pt a mari imaginea
REGISTRU. In registrul parcelar din 1990 se mentioneaza ca tarlaua 33, parcela 4, apartine Dep. Aviatiei Civile

HOTARARE NELEGALA. Primaria Podari, simtind ca nu poate sa scape din mana o ditamai tarla de 56 de hectare, ce ar putea face parte din ograda sa, insista, si la 16 ianuarie 2006 emite hotararea nr. 8, prin care Consiliul Local Podari, cu de la sine putere, aproba trecerea in domeniul privat al comunei a suprafetei de 56 de hectare, "teren ce se afla in administrarea Aeroclubului Oltenia Craiova". Si asta totusi in conditiile in care se cunoaste faptul ca este un teren cu destinatie speciala, situatia putand fi modificata numai prin hotarare de guvern. Prefectura Dolj, unde a fost trimisa hotararea, o considera nelegala si o trimite inapoi la expeditor.

Primarul comunei Podari aratandu-se, initial, deschis pentru a discuta cu noi despre situatia terenului buclucas nu reuseste sa ajunga la intalnire, fiind prins in niste hartogarii si sedinte legate de un proiect SAPARD. Si ne trimite la primarie, "unde vom fi preluati de domnul Stuparu si doamna Neagoe, care ne asteapta cu toata documentatia". Asa ca ne infiintam la Primaria Podari. Domnul Stuparu, secretar, un vechi angajat al Primariei, se arata disponibil sa ne puna la indemana tot ce ne trebuie pentru a ne lamuri cum e cu terenul. Doamna Neagoe, responsabila cu hartogaria, nu stie de ce am venit si isi exprima nelamurirea. "Da’ care e de fapt problema? Ati primit vreo reclamatie? Nu, pentru ca as vrea sa stiu daca e vreo reclamatie, ca sa stim si noi." Ii explicam ca nu este vorba despre nici o reclamatie. "Pai, sa va explic io", incepe secretarul cu o voce gajaita, probabil de la prea mult tutun. "Terenul a apartinut din 1962, de la colectivizare, de CAP Livezi, comuna care s-a unit cu Podari. Si inainte de asta a fost al oamenilor. Sunt solicitari, dar trebuie sa vina cu ceva acte de amplasament. Cred ca au fost ceva familii de boieri. Si acum sunt doua societati acolo: una are cladirile si una administreaza terenul, aerodromul si inca una care nu stiu cum se cheama. Si tin de Ministerul Transporturilor. Noi n-am avut nici un proces cu aeroclubul. Doar o persoana fizica. Ei, daca-l au in folosinta, dar n-a fost niciodata al lor. Ca MApN-ul de unde a luat terenul? Tot de la oa-meni... Se dadea, cum se dadea inainte, un decret, il lua..." In cateva minute, doamna Neagoe, inca nelamurita si vizibil iritata de prezenta reportofonului pe masa, se infiinteaza cu harta terenurilor comunei Podari si cu registrul parcelar din 1990. Ne mai flutura prin fata si niste cereri ale unor oameni care isi revendica pamantul care se afla pe teritoriul actualului teren administrat de aeroclub. O sentinta din 30 august 2000 pentru o familie care in prezent, potrivit actelor, locuieste in Bucuresti stabileste: "Dispune catre Comisia Judeteana Dolj de aplicare a Legii 18/1991 a unei noi hotarari reconstituind petentei in nume propriu dreptul de proprietate pentru suprafata de 9,6 hectare pe care a solicitat teren in echivalent sub forma de actiuni la SC Agroindustriala SA Craiova". Explicatia servita de reprezentantii Primariei la intrebarea "Uitati ca persoana a fost despagubita?" este: "I s-au dat actiuni, au devenit locatari, iar pe baza de protocol le-a dat IAS terenul si l-am pus in posesie. Omului nu i-a convenit, nici nu l-a luat. E dreptul lui sa se duca la instanta. Nu vrea amplasamentul care este. Si are sanse, pentru ca nu si-a luat titlul. S-a judecat si cu noi inainte. Asta a fost pe timpuri, atunci pe Legea 18. De asta se judeca si acum, ca renunta la actiuni si vrea terenul. Si am pus in posesie cu terenul, dar cu altul, si el vrea aici unde l-a avut".

"COMOARA". "Este o valoare acest teren, o comoara. Asta o stie toata lumea. Intelegeam situatia actuala daca era terenul oamenilor, daca aveam noi rezultate slabe, ca nu ne facem treaba, dar nici asa nu poti sa desfiintezi o institutie, pentru ca nu sunt eu in stare sa coordonez activitatea. Iar in ceea ce priveste retrocedarile, nici nu se pune problema, pentru ca acest teren nu a fost al oamenilor. A apartinut aeroclubului din 1933", conchide Smarandache, comandantul Aeroclubului.

Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Alexandros Galiatatos, a declarat pentru Hotnews.ro: "Daca Primaria locala are nevoie de un teren, aerodromul isi poate muta baza pe un alt teren. Desigur, acel teren poate avea o valoare de piata mai mica, dar aeroclubul nu are nevoie de pamant scump. Are nevoie doar de o suprafata unde sa-si desfasoare activitatea". Luandu-se in calcul deja varianta stramutarii bazelor unde isi desfasoara activitatea aerodromurile, este de asteptat ca acest lucru sa se intample o data cu crearea unui cadru legal.

AEROCLUB LA FOC CONTINUU
Fiecare aeroclub are un plan care trebuie indeplinit (ore de zbor, brevetari, numar de sportivi). "Nu se poate pune problema ca suntem nerentabili. Din contra. Noi, Aeroclubul Roman, suntem singurii care pregatim piloti si parasutisti. Nu mai exista altcineva in tara", spune Cristi Smarandache. Aeroclubul de la Craiova este unul dintre cele mai performante din cele 16 unitati teritoriale. Anual, aici se organizeaza cursuri de zbor si de parasutism, la care participa zeci de tineri si se antreneaza cei mai buni parasutisti. "Mi-e greu sa anticipez consecintele mutarii aeroclubului in patrimoniul Consiliului Judetean sau Local. Daca e sa fim pesimisti, nu o sa se mai zboare. Exista aceste riscuri", spune Smarandache.

"Consiliul Local hotaraste si Primaria delibereaza"


Click pt a mari imaginea
DECIZIE. Hotararea Consiliului Local Podari, considerata de Prefectura Dolj ca fiind nelegala
Jurnalul National: Exista vreun act doveditor al existentei acestui teren in proprietatea CAP?
Dumitru Stuparu: Cum adica act doveditor? Pai, nu stiu, nu cred, exista harta, aceasta harta pe care scrie. Tot terenul a apartinut Departamentului Aviatiei Civile, dupa care s-a transformat in Aeroclub. Ca orice teren de pe suprafata comunei, inainte a apartinut oamenilor, dupa care s-a facut colectivizarea, a apartinut CAP, ca orice tarla... Dupa aceea e in administrare la Departamentul Aviatiei Civile. In prezent, terenul este revendicat de multi. Sunt cativa, dar nu sunt de aici, din localitate. Adica nu mai stau aici. In proprietate e al nimanui, aeroclubul il administreaza. N-avea cum sa apartina aeroclubului acest teren. Asa spun ei. Ei doar il au in folosinta.

Cine il administreaza?
Doamna Negoe: Naiba stie ce se mai intampla acolo, au vandut cladiri, nimeni nu mai stie.

Ministerul a cerut vreodata vreo evaluare a activitatii aerodromului?
D.S.: Pai, probabil la societatile astea... Ca ei acum o arunca ba pe seama ministerului, ba nu stiu ce aeroclub, asa sunt astia... Deci oamenii se judeca... Daca il castiga, il castiga, e treaba lor...

Toate actele doveditoare a existentei acestui teren in posesia oamenilor, a CAP-ului ulterior unde pot fi gasite?
D.S.: Pai, ar trebui sa fie undeva. Cand a venit in partea asta Legea 18, CAP-urile s-au desfiintat in 1992. Terenul s-a pus la dispozitia comisiilor comunale care s-au infiintat cu adunari populare, iar din primarie faceau parte primarul si secretarul. CAP-ul nu mi-a lasat mie nici un act cand s-a desfiintat. Si hartie au lasat arhiva unor asociatii juridice. Ca io m-am dus sa caut actele pe la ei, dar de unde sa le mai gasesc.

Dar ar trebui sa aveti si dvs. acte doveditoare.
D.S.: Lasati, ca stiu io cum se judeca... Ii cer io intai actul ca el face actiunea.
(intervine doamna Neagoe): Dar care este problema, s-a facut vreo reclamatie?

Se vorbeste de un proiect de hotarare de guvern ca unele terenuri, printre care si acesta, sa fie trecute in patrimoniul consiliilor locale... Stiti de el ceva?
D.S.: Nu. Dar... Deci tot aia e... Deci daca vreti, deci Consiliul Local, deci la noi, deci Consiliul Local, cei care hotarasc si partea, cum e primaria, care delibereaza.

Sa reluam. Daca este trecut in patrimoniul Consiliului Local, ce se intampla in cazul acesta?
D.S.: Depinde cum il trece... Proprietate privata sau proprietate publica... Daca il trece in proprietate publica, urmeaza calea ailalta, deci consiliul hotaraste cu doua treimi daca-l trece in proprietate publica.

Pai, daca deja l-a trecut in proprietate publica...
D.S.: Pe urma, consiliul poate sa hotarasca daca il trece in proprietate privata... Si atunci se poate imparti la oameni... Daca il trece direct in posesie privata, atunci te duci si pui in posesie. Si atunci trebuie acte. Ca nici noi nu punem asa... Mai e timp, dupa Legea 247. Din surse, cum am auzit io, pe ei o sa-i mute sus la aeroport.

Le da teren?
D.S.: Teren... adica sa-si desfasoare activitatea acolo. D’aia zice ministerul ca o sa-l dea prin hotarare de Guvern, ca numai asa poate sa-l dea...

Exista acte doveditoare pentru acest teren ca a fost al CAP?
Doamna Neagoe: Deci nu exista, ce sa existe? Deci acte doveditoare ca tarlaua nu stiu care a apartinut CAP? Deci toate actele doveditoare sunt cele venite de la OCOT... Deci a trecut automat la vechiul proprietar fara nici o hartie prealabila. Fara nici un act... Pai, intre cine si cine sa faca?!
×