O anchetă a Consiliului Concurenței, făcută la insistențele asociațiilor transportatorilor, după ce polițele RCA au fost crescute cu 300%, în mod nejustificat, în anul 2016, a arătat că mai multe firme de asigurări s-au înțeles, în perioada 2012-2016, să majoreze prețul RCA. Respectivele companii au fost amendate, în urma anchetei, cu peste 50 milioane de euro, pentru constituire de cartel.
După primele majorări nejustificate ale polițelor RCA din 2016, transportatorii au organizat proteste naționale, iar Parlamentul l-a demis pe Mișu Negrițoiu din funcția de președinte ASF, apoi s-a adoptat o Ordonanță de Urgență privind plafonarea RCA, iar instituțiile specializate au fost obligate să desfășoare o investigație pe piața asigurărilor RCA. Inițial, investigația a fost respinsă de președintele Consiliului Concurenței, care s-a opus și plafonării prețului RCA. Dar în urma anchetei s-a constatat constituirea de cartel.
Compania care a adus un real ajutor anchetei a fost Euroins, care a recunoscut existența cartelului din asigurările RCA și a pus la dispoziția Consiliului Concurenței documentele incriminatoare. Astfel, Euroins a beneficiat de o amendă redusă, comparativ cu restul pieței de asigurări, așa cum se procedează în astfel de cazuri. La fel s-a procedat, în 2019, cu agențiile de turism anchetate pentru constituire de cartel, ajutorul venind din partea Christian Tour, care a primit amendă redusă, în urma colaborării cu instituțiile statului.
Ce fel de avantaje aduce colaborarea cu statul
Dar în legătură cu evoluția pe piața de asigurări RCA a firmei Euroins se poate vedea că firma ar fi putut beneficia inclusiv de o protecție ulterioară, devenind lider de piață în locul firmei City Insurance, după ce aceasta a dat faliment, apoi preluând exact modul de operare al celuilalt lider și ajungând în aceeași situație, la mai puțin de doi ani de la ieșirea din piață a fostului lider. Totul s-a întâmplat sub protecția instituțiilor statului, care nu au ținut niciodată cont de ceea ce a venit din partea mediului privat și în special din partea transportatorilor care au anunțat public, periodic, pe bază de calcule financiare, dovezi concludente și documente ce urma să se întâmple.
COTAR a transmis, pe 12 august, un nou memoriu către Guvernul și Parlamentului României, cerând anchetarea acestor situații. Asociația transportatorilor a fost cea care a avertizat, inițial, în mai multe rânduri, în legătură cu problemele companiei City Insurance, în timp ce ASF și Consiliul Concurenței au refuzat, sistematic, să verifice dacă transportatorii aveau dreptate.
Falimentul nu s-a mai putut opri
Abia în ultimul moment, ASF a recunoscut ce spuneau transportatorii de aproape doi ani, dar a fost prea târziu pentru a mai opri intrarea în faliment a liderului de piață din sectorul RCA, City Insurance, apoi prețurile au crescut foarte mult, de la un an la altul, necesitând încă o dată intervenția statului pentru plafonare și prelungiri succesive ale plafonărilor, deși acestea nu mai sunt respectate de asigurători și nici amenzi nu primesc firmele care încalcă decizia guvernului.
Succesiunea evenimentelor arată premeditarea
Transportatorii din COTAR au mai analizat o dată documentele și succesiunea cronologică a evenimentelor din ultimii ani și au descoperit că există o „coincidență” care nu poate fi explicată decât dacă se ia în calcul scurgerea de informații către firmele de asigurări constituite inițial în cartel.
„În toamna anului 2021, piața de asigurări din România a fost lovită de două cutremure: Firmei City Insurance i s-a retras licența de funcționare, de către ASF, iar în paralel, în aceleași zile de septembrie, s-a produs o dublare, peste noapte, a prețului RCA. Legislația RCA valabilă la acea vreme prevedea obligativitatea ca firmele de asigurări să notifice ASF, cu minim 60 de zile înainte de modificarea prețului la RCA, în astfel de situații. Pentru că firmele de asigurări care vând RCA au avut acces la informații privilegiate din cadrul ASF (că în luna septembrie 2021 urmează să fie ridicată licența de funcționare a firmei City Insurance), au transmis cu toții în luna iulie 2021 notificări către ASF, cu privire la modificarea tarifelor RCA (creșterea prețurilor RCA)”, arată COTAR.
De ce nu se susțin explicațiile asigurătorilor
Mai mult, asigurătorii au explicat creșterea bruscă și nejustificată a polițelor RCA în septembrie 2021 ca având drept cauză intrarea în faliment a firmei City Insurance, deși nu se potrivesc unele elemente din context. „Explicația nu se susține, din cel puțin trei motive. Intrarea în insolvență și, ulterior, după aproape 6 luni, în faliment, a firmei City Insurance nu putea produce efecte care să impacteze piața de asigurări decât după câteva luni de la intrarea în faliment a companiei de asigurări și nicidecum în primele zile de la ridicarea licenței de funcționare a firmei City Insurance. Notificările de majorare a prețului RCA s-au transmis la ASF cu două luni înainte ca City Insurance să piardă licența RCA, în iulie 2021, existând indicii serioase ale unei acțiuni coordonate și planificate de companiile care vindeau RCA. Deși speța poate fi cercetată inclusiv de procurori, Consiliul Concurenței a refuzat orice fel de investigație. Al treilea aspect este că majorarea contribuției către Fondul de Garantare a Asiguraților din partea firmelor de asigurări a fost de sub 2%. Asta înseamnă că impactul financiar pe care firmele de asigurări urmau să îl resimtă era de 2%, iar această majorare de contribuție care putea să se resimtă în prețul RCA a venit cu multe luni mai târziu față de momentul notificării ASF cu privire la majorarea prețului RCA, din iulie 2021. Așadar, se poate constata că acel cartel RCA exista deja, în acea perioadă, fără să existe o minimă investigație din partea Consiliului Concurenței, iar prețurile RCA au continuat să crească, la fiecare 6 luni, până în luna martie 2023”, mai explică transportatorii din COTAR.
Euroins a mers pe urmele City Insurance, sub ochii ASF
Aceiași transportatori au atras atenția și cu privire la problemele pe care le avea firma Euroins, dar au fost contraziși din nou de ASF și de Consiliul Concurenței, din septembrie 2021 până în martie 2023, când ASF a constatat că în timpul controlului pe care inspectorii autorității îl desfășurau la Euroins, această firmă a transferat toți banii din conturi către o firmă de reasigurare din cadrul aceluiași grup, reprezentând un pretins contract de reasigurare, care conținea niște clauze inimaginabile, pe modelul contractelor de reasigurare pe care le avea și City Insurance, bani care nu au mai fost recuperați niciodată de către statul român.
„Firmele de asigurări, profitând de o noua ocazie, au majorat din nou prețul RCA peste noapte, anticipând că vor crește contribuțiile pe care acestea le vor avea de achitat către Fondul de Garantare a Asiguraților. Contribuția a crescut cu încă 4%, iar în loc să crească prețul RCA cu 4%, acesta a crescut cu 100%. Pe scurt, prețul RCA a ajuns la valorile de astăzi, cu ajutorul ASF și al Consiliului Concurenței, iar pentru a le putea opri, Guvernul României a adoptat, începând cu primăvara anului 2023, o serie de hotărâri pentru plafonarea tarifelor RCA. Doar că firmele de asigurări, știind ce oameni slabi au fost numiți la conducerea ASF și a Consiliul Concurenței, au majorat în continuare prețul RCA, și pe perioada plafonării, fără să suporte consecințe. Practic, multinaționalele din asigurări au sfidat conducerea Guvernului României, beneficiind de complicitatea ASF și a Consiliului Concurenței”, concluzionează specialiștii din cadrul COTAR care au făcut analiza.
Asociația transportatorilor cere Guvernului și Parlamentului să facă puțină curățenie în propriile instituții, având în vedere acest context care arată destul de clar până unde se poate merge, timp de 8 ani, cu abuzurile și abaterile nesancționate, în favoarea firmelor private care prejudiciază statul.
COTAR mai arată că noul vicepreședinte al ASF, care conduce sectorul asigurărilor, Sorin Mititelu, nu a sancționat nicio firmă de asigurări care vinde RCA, de la preluarea mandatului, deși sunt în continuare mii de reclamații la ASF pentru neplata despăgubirilor, iar prețurile RCA au continuat să crească, după plafonările succesive.