Răspunsurile la aceste întrebări şi multe alte chestiuni de interes se regăsesc în rezultatele unui sondaj de opinie naţional fără precedent, comandat de Jurnalul Naţional şi realizat de CURS şi Compania de Cercetare Sociologică şi Branding (CCSB). Perioada de culegere a datelor a fost 8-20 mai 2010, sondajul fiind realizat pe un eşantion de 1.408 persoane cu vârsta de peste 14 ani.
Literatura românească, vedetă incontestabilă a lecturii românilor. Aceasta reiese în urma întrebării "Ce fel de literatură citiţi?". Literatură română, au răspuns intervievaţii, în proporţie de 58%. Urmează literatura străină, cu 40%. Dincolo de un act de mare curaj asumat de o companie privată - aceea de a face politică culturală într-o ţară săracă -, proiectul demarat anul trecut de Jurnalul Naţional, în martie, Biblioteca Pentru Toţi, este privit cu multă simpatie de cititori.
De exemplu, Mihai Eminescu, ale cărui poezii au apărut în colecţia BPT la 20 ianuarie a.c., se află pe primul loc în topul autorilor preferaţi. Urmează Mihail Sadoveanu, Ion Creangă, Jules Verne, Liviu Rebreanu, Sandra Brown (sic!), Alexandre Dumas, Marin Preda, I.L. Caragiale şi Mircea Eliade. Interesant şi totodată amuzant este faptul că, în top 10, pe poziţia a şasea se află Sandra Brown, un simptom publicistic de debut al anilor '90, o promotoare a aşa-zisului romantism "decoltat". Titluri precum "Texas Lucky" şi "Dragoste interzisă" figurează între ultimele cărţi cumpărate de fanii Sandrei Brown. O predispoziţie aparent similară îi îndeamnă pe români să se declare cititori fervenţi ai ziarelor tip quality, tabloidele fiind depunctate "moral".
Astfel, pe primele locuri la capitolul "Ziare citite" se află constant Jurnalul Naţional şi Adevărul, după ele plasându-se, în pluton compact, tabloidele Libertatea, Click! şi Can Can. Altă concluzie uimitoare şi aparent paradoxală este că, în epoca internetului, lumea preferă să citească varianta tipărită a ziarelor, în detrimentul formatului online.
Revenind la autorii preferaţi, cei autohtoni conduc detaşat, clasicii fiind în topul preferinţelor. Iar genurile favorite sunt: aventuri, poliţiste, dragoste şi poezie.
Ultimele cărţi citite? În această ordine: Biblia, Baltagul, Amintiri din copilărie, Moromeţii, Carte de rugăciuni, Poeziile lui Eminescu.
După ce citeşte o carte bună, românul obişnuieşte să recomande volumul şi altor persoane (72%). Cui? În primul rând, copiilor, apoi colegilor de serviciu/şcoală şi prietenilor.
De unde cumpără românii cărţi? Până acum un an, librăriile conduceau detaşat în topul locurilor de unde se achiziţionau cărţi. Acum, chioşcurile şi tarabele unde se vând ziare au devenit librării ad-hoc. 52% din cumpărători achiziţionează cărţi pentru ei înşişi, 20% cumpără pentru copii. Subiectul şi tema cărţilor sunt factorii care influenţează în proporţie de 46% cumpărarea, preţul fiind cel de-al doilea criteriu (26%).
"Cumpăr pentru carte. Mă interesează mai ales cartea, dacă nu era cartea, nu ştiu dacă aş fi cumpărat ziarul." Aşa au răspuns 26% din cei cărora li s-a adresat întrebarea "Ziarul sau cartea?". În proporţie egală, 4%, românii cumpără ziarul şi cartea, alţii cumpără mai ales pentru ziar, dar iau şi cartea, dacă tot sunt împreună.
"Care este primul cuvânt care vă vine în minte când vă gândiţi la Colecţia Biblioteca Pentru Toţi de la Jurnalul Naţional?" Iată portretul-robot al colecţiei BPT: cărţi bune; îmi plac; de calitate; de bun-gust; cărţi necesare pentru cultură; utile; educative; colecţie reuşită; multe cărţi; accesibilă; pentru toată lumea; diversitate; cărţi interesante. La întrebarea "Ce vă place la colecţia BPT?", răspunsurile cel mai des primite sunt: diversitatea; cărţi bune; pe toate gusturile; calitatea ca aspect; coperta; formatul; grafica; cartea în sine; accesibilitatea ca preţ; autorii (buni, necesari).
Între produsele marca Jurnalul Naţional, ierarhia este următoarea: BPT, Enciclopedia Universală Britannica, Cărţi de poveşti, Jamie Oliver. La capitolul "Apetenţă pentru noi colecţii", pe primul loc s-a situat din nou literatura română, urmată de literatura engleză şi franceză.
Cât despre "Mişcarea de rezistenţă", campania pentru promovarea valorilor naţionale iniţiată de Jurnalul Naţional, din sondaj reiese că trei sferturi din cei care a aflat despre această acţiune sunt de acord cu ea în mare măsură.
La întrebarea "Care este primul cuvânt care vă vine în minte când vă gândiţi la ziarul Jurnalul Naţional?", majoritatea celor intervievaţi au răspuns: Marius Tucă; actualitate; informare; informaţii; generic (bun); ştiri; articole; anunţuri; anchete; colecţie/cărţi; ziar; cotidian; cronică; politică; naţional; naţiune; seriozitate; aproape de oameni/pentru oameni; corectitudine; realitate; încredere.
Românul iubeşte cartea încă şi îşi doreşte să o aibă în casă, ca înainte de 1989. Nostalgia unei biblioteci de excepţie se simte în preferinţele lui. Cărţi bune, autori consacraţi, titluri nemuritoare - aceasta este averea cititorului de azi.
Citește pe Antena3.ro