x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Codul lui Vladescu, japca fiscala

Codul lui Vladescu, japca fiscala

de Daniela Ivan    |    30 Sep 2005   •   00:00
Codul lui Vladescu, japca fiscala

Romanii vor fi sufocati de birurile pe care Finantele vor sa le impuna incepand de anul viitor. Prevederile cuprinse in proiectul Codului Fiscal sunt de departe cele mai antieconomice masuri luate in ultimii 10 ani in Romania. Comunitatea de afaceri este ingrijorata de efectele negative ale noilor masuri fiscale.

FINANTE
Romanii vor fi sufocati de birurile pe care Finantele vor sa le impuna incepand de anul viitor. Prevederile cuprinse in proiectul Codul Fiscal sunt de departe cele mai antieconomice masuri luate in ultimii 10 ani in Romania.

Ce ne asteapta in 2006? Impozit pe lux, taxe mai mari pe tranzactii imobiliare, dividende taxate cu 16%, eliminarea unor deductibilitati fiscale, termene de amortizari mai mari. Sunt doar cateva din modificarile pe care Sebastian Vladescu, actualul ministru de Finante, le pregateste pentru anul viitor. Atat cetatenii, cat si firmele vor fi sufocate de birurile care se vor abate asupra lor. Care vor fi efectele? Analistii economici spun ca evaziunea fiscala va inflori, in ciuda declaratiilor lui Vladescu care vrea sa reduca economia subterana.

PROPRIETATI. Se anunta schimbari esentiale. Locuintele care se vand in termen de pana la trei ani inclusiv de la data dobandirii vor fi impozitate cu 2% din pretul de vanzare si nu cu 16% aplicata asupra diferentei dintre pretul de vanzare si cel de cumparare. In plus, vor fi impozitate cu 2% veniturile realizate din vanzarea terenurilor de orice fel, fara constructii, dobandite dupa 1 ianuarie 1990.

In schimb, s-au pastrat cele mai importante trei modalitati de a scapa de impozitul pe castigul din tranzactii imobiliare - vanzarea dupa 3 ani, donatia, aportul in natura. Din pacate, efectul este evident: in continuare se vor pierde venituri bugetare semnificative. In plus, vom asista la o deplasare si mai accentuata a activitatilor imobiliare din zona companiilor in sfera persoanelor fizice, cu toate consecintele negative in ceea ce priveste stimularea evaziunii fiscale, inclusiv a muncii la negru.

IMPOZIT PE CLADIRI. Se majoreaza impozitul pentru cladirile de peste 100 de metri patrati, cu cate 10% pentru fiecare fractiune de 100 de metri patrati. Pentru firme, autoritatile locale pot majora impozitul pe cladiri pana la 4,5% din valoarea imobilului. In schimb, in mod absolut surprinzator, articolul care permitea aplicarea unei cote de impozit marite pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii trei ani a fost abrogat.

DOBANZI BANCARE. Dobanzile aferente depozitelor la termen, la vedere si conturilor curente constituite dupa 1 ianuarie 2006 vor fi impozitate cu 16%. La fel si instrumentele de economisire si contractele civile incheiate dupa aceasta data. Impozitul se va calcula si retine de catre banci la momentul inregistrarii in contul curent sau in contul de depozit al titularului, respectiv la momentul rascumpararii, in cazul unor instrumente de economisire. Si castigurile de pe piata de capital vor fi taxate tot cu 16%.

La impozitul pe castigul din titluri de valoare a fost eliminata cota de 1%, ceea ce este un aspect pozitiv.

DIVIDENDE. Vor fi impozitate cu 16%. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat bilantul contabil, termenul de plata a impozitului este pana la data de 31 decembrie a anului respectiv. Efectul previzibil va fi ca majorarea va duce in multe cazuri la marirea cheltuielilor nedeductibile pentru a minimiza impozitul pe dividend. Exista, de asemenea, si alte metode de a evita acest impozit care probabil ca vor fi folosite.

MIJLOACE DE TRANSPORT. Modul de calcul al impozitului va fi modificat prin inmultirea fiecarei grupe de 200 de centimetri cubi cu o valoare cuprinsa intre 10 lei si 150 lei (100.000 lei vechi-1,5 milioane lei vechi). Vehiculele cu o capacitate cilindrica de pana la 2.000 de centimetri cubi vor fi impozitate cu 10 lei (100.000 de lei vechi) pe fiecare grupa de 200 cmc, cele intre 2.000 cmc si 3.000 cmc - cu 60 lei/200 cmc, iar cele peste 3.000 cmc - cu 150 lei/200 cmc. Proiectul include si majorari ale impozitelor locale pentru iahturi, de la 1.710 lei la 5.000 de lei (50 de milioane de lei vechi), salupe - de la 355 lei la 752 lei, precum si pentru celelalte mijloace de transport pe apa.

"Mi se pare absurd ca pentru o masina de 1.999 cmc sa se plateasca 100 lei (10x10), iar pentru o masina de 2.001 cmc impozitul sa fie de 660 lei (60x11). La fel pentru o masina de 2.999 cmc impozitul este de 900 lei, iar pentru 3.001 cmc este 2.400 lei. Cresterea ar trebui sa fie progresiva, doar pentru grupele ce depasesc pragurile stabilite si nu si pentru grupele de sub prag", spune avocatul Gabriel Biris.

TIGARI. Accizele pentru tigari vor fi calculate pornind de la o valoare minima determinata trimestrial, la nivelul a 90% din suma incasata din accize pentru cea mai bine vanduta categorie de pret. Actuala acciza de 9,10 euro pe 1.000 de tigarete la care se aduga 30% din pretul maximal de vanzare se va mentine pana la mijlocul anului viitor, cand va fi majorata la 11,47 euro, concomitent cu o reducere de un punct, la 29%, a cotei aplicate la pretul maxim de vanzare.

Masura este inacceptabila si anticoncurentiala si nu vizeaza decat favorizarea unui anumit producator de tigarete prin aducerea pretului tigarilor populare foarte aproape de cel al tigarilor premium.

SE INCURAJEAZA EVAZIUNEA FISCALA
ESTIMARE. Arthur Silvestri crede ca incasarile bugetare nu vor creste
"Guvernul nu face altceva decat sa incurajeze evaziunea fiscala. Cei care vor face tranzactii imobiliare vor fi tentati sa declare la notariat o suma mai mica decat in realitate pentru ca 2% din 30.000 de euro inseamna ceva, iar din 45.000 de euro altceva", spune Radu Zilisteanu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI). El adauga ca notariatele au grile pentru taxarea tranzactiilor in care pretul unei proprietati variaza intre niste limite. "Lumea va fi tentata sa treaca in contract limita inferioara, iar pierderea pentru bugetul statului va fi mult mai mare", spune Zilisteanu.

O parere similara are si Arthur Silvestri, presedintele patronatului din imobiliar. "Acest gen de legislatie care este un dezastru pentru piata imobiliara nu va dura pentru ca nu este compatibila cu ceea ce se intampla in Uniunea Europeana. Doctrina Europeana este de dezvoltare si nu de stagnare, cum sunt aceste propuneri", spune Silvestri. El adauga "nu stiu cati bani va aduna bugetul prin aceste masuri, insa stiu ca putea lua mult mai mult daca nu mai permitea constructia in regie proprie a blocurilor de lux care se ridica pentru a fi vandute". (Daniela Ivan)

Finantele au gasit impozitul care alunga investitorii

INVENTIE. Chiar si mijloacele de productie vor fi impozitate

In ciuda promisiunilor de reducere a fiscalitatii, firmele vor duce anul viitor pe umeri o povara fiscala mult mai mare decat cea din 2004. Propunerile lul Vladescu reduc efectul pozitiv al coborarii impozitului pe profit la 16% si imping spre faliment multe firme.

IMOBILIZARI CORPORALE. Impozitul pe imobilizarile corporale este o inventie a ministrului Vladescu care nu exista nicaieri in Europa, spune avocatul Gabriel Biris. Se va aplica la orice mijloc fix, fie ca este calculator, cladire sau teren. Noul impozit se va determina prin aplicarea cotei de impozit asupra valorii ramase a imobilizarilor corporale existente la data de 31 decembrie a anului precedent. Valoarea ramasa este valoarea de intrare diminuata cu amortizarea, pentru imobilizarile corporale amortizabile, respectiv valoarea de intrare in patrimoniu, pentru cele neamortizabile. La stabilirea valorii ramase se iau in considerare si reevaluarile contabile efectuate. Desi impozitul este aparent mic, sumele rezultate pot fi foarte mari. Evident ca totul se va reflecta in costuri, deci in inflatie si in scaderea competitivitatii. In plus, acest bir va duce la reducerea dramatica a investitiilor straine noi in Romania.

PROFIT. Se va elimina deductibilitatea rezervei legale si cea pentru riscuri bancare generale. Aceste doua masuri sunt impotriva normelor prudentiale de management, atat al companiilor comerciale, cat si al bancilor. "O astfel de masura nu a mai existat in Romania", spune Biris.

De asemenea, proiectul Codului Fiscal prevede ca amortizarea fiscala va fi calculata luand in considerare durata maxima de amortizare. Aceasta masura vine dupa ce si posibilitatea deducerii a 20% din valoarea mijlocului fix a fost eliminata in iunie.

In plus, duratele de amortizare vor fi mai mari decat cele care au fost in vigoare inainte de modificarea Legii amortizarii de anul trecut. De exemplu, pana anul trecut, durata de amortizare la un computer era de 3 ani. Acum este intre 2 si 4 ani, dar de la anul va fi de 4 ani.

Se stie ca amortizarea capitalului este una din masurile cele mai sensibile in decizia investitorilor de a veni sau nu intr-o anumita tara.

MICROINTREPRINDERI. Au ramas cu actualul regim, adica vor plati un impozit pe venit de 3% din cifra de afaceri.

TAXA PE VALOAREA ADAUGATA. TVA va ramane 19%. O modificare este ca firmele neinregistrate ca platitori de TVA si care obtin in anul precedent aderarii Romaniei la UE o cifra de afaceri care depaseste echivalentul in lei a 35.000 de euro sunt obligate sa solicite inregistrarea ca platitor de TVA in termen de 30 de zile de la data aderarii.

De anul viitor, firmele a caror cifra de afaceri rea-lizata la finele unui an calendaristic este mai redusa decat echivalentul in lei a 10.000 de euro trebuie sa notifice autoritatilor fiscale de care apartin suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre platitorii TVA, precum si catre persoanele care nu sunt inregistrate ca platitori de TVA, inclusiv TVA aferent.

BALBE
Codul Fiscal a fost modificat deja de patru ori. Prima modificare a fost prin Ordonanta de urgenta care unifica impozitarea veniturilor si profitului cu 16%. Urmatoarea modificare a Codului Fiscal a avut loc in februarie, cand autoritatile au majorat accizele la o serie de produse pentru a recupera pierderile bugetare provocate de cota unica. Apoi a urmat scandalul cu cresterea impozitelor pe tranzactiile bursiere, care au fost amanate intai pentru luna iulie, apoi pentru anul 2006. Ultima modificare a Codului a avut loc in luna iulie, cand Guvernul a adoptat forma finala a Codului, iar presedintele Basescu l-a promulgat prin fax, in timp ce se afla in vizita in Japonia.

TANASESCU: COD ANTILIBERAL
DOMINO. Noile taxele vor duce la instabilitate economica si inflatie, spune Mihai Tanasescu
Acest Cod Fiscal este profund antiliberal, deoarece nu incurajeaza deloc mediul de afaceri. Poate ca in 2005 a existat o mica diminuare a impozitarii, dar in 2006 va creste exponential taxarea societatilor comerciale, ne-a declarat Mihai Tanasescu, presedintele Comisiei Buget Finante din Camera Deputatilor, fost ministru al Finantelor.

Masurile de majorare a impozitarii firmelor vor avea un efect de domino. Societatile vor trebui sa-si recupereze cheltuielile suplimentare, vor creste preturile si totul se va duce in majorarea inflatiei, spune Mihai Tanasescu. "Dezvoltarea mediului de afaceri va fi mult ingreunata, investitiile vor fi incetinite, apoi cresterea economica", spune Tanasescu. El crede ca a cincea modificare a Codului Fiscal va conduce la cresterea instabilitatii economice. "Stabilitatea e mult mai importanta decat un impozit de 16% sau 19%. Suntem aproape de luna octombrie si multe firme nu isi pot face planul de afaceri pe 2006, pentru ca nu stiu ce se va intampla", adauga el.

Fostul ministru de Finante crede ca Guvernul nu va putea respecta nici promisiunea de reducere cu 10% a contributiilor la asigurarile sociale. "Sigur ca in 2006 va exista o reducere a CAS cu 2%, dar din 2007 nu vor mai avea cum sa reduca aceste contributii deoarece si-au asumat sa introduca pilonul trei al pensiilor private si vor avea nevoie de bani si acolo", a mai spus Tanasecu. (Vali Blanaru)

FARMACHE: COTA CARE VA SPERIA BURSA
PREVIZIUNE. Stere Farmache crede ca impozitele vor bloca dezvoltarea bursei de valori
Cresterea de la 1% la 16% a cotei de impozitare a castigurilor din tranzactiile bursiere va induce un recul al volumului tranzactiilor, potrivit directorului general al Bursei de Valori Bucuresti (BVB), Stere Farmache. "Sigur, o astfel de masura fiscala reduce din castiguri si reculul este foarte probabil, in prima faza, mai ales daca randamentele pietei nu vor fi destul de mari ca sa acopere reducerea de profit respectiva. Mai departe, investitorii isi vor face calculele in functie de evolutia pietei", a declarat Stere Farmache. "Noi intelegem principiul impozitarii tuturor veniturilor cu aceeasi cota, dar piata de capital este inca intr-o stare incipienta de dezvoltare, improprie noului nivel prevazut de taxare", a mai adaugat el. Inca din primavara, piata a fost marcata de amenintarea inzecirii impozitarii castigurilor din tranzactiile cu actiuni. Dupa o serie de stangacii ministeriale care au bulversat mediul investitional, s-a renuntat la masura, anuntandu-se ca in 2006 cota va fi marita si mai mult, la 16%.

BIRIS: INVESTITIILE STRAINE VOR STAGNA
"Reducerea cheltuielilor deductibile, introducerea impozitului pe active corporale, marirea impozitului pe cladiri, majorarea impozitului pe dividende fac din proiectul actualului Cod Fiscal cel mai anti-economic set de masuri adoptat de Guvern in ultimii 10 ani", spune avocatul Gabriel Biris (foto). "Cred ca aceasta politica fiscala ar trebui revizuita si asezata pe baze international acceptabile, altfel vom asista la o stagnare a investitiilor si la o descrestere economica severa", adauga Biris. El precizeaza ca se mareste povara fiscala pentru afacerile derulate legitim, prin intermediul societatilor comerciale platitoare de impozit pe profit la un nivel mult superior celui din 2004. "Vom asista la o mutare a volumului tranzactiilor dinspre persoane juridice inspre persoane fizice, cu tot apanajul de dezavantaje pentru buget. In ceea ce priveste veniturile bugetare, cred ca intr-o prima faza vom asista la o crestere brusca, in special din impozitul pe cladiri si din impozitul pe active corporale. Insa, in timp acestea nu vor creste, din cauza descresterii economice. Impozitul pe profit va fi insa redus sever, din cauza faptului ca apar cheltuieli foarte mari cu impozitele de mai sus", spune Biris. El mai opineaza ca, desi pentru inceput nevoile de venituri bugetare in 2006 vor fi, probabil, acoperite, efectele antieconomice ale masurilor vor face ca in scurt timp deficitul sa creasca necontrolat. (Daniela Ivan)
×