
Pentru o mai bună siguranță rutieră și o calitate a aerului în întreaga UE, Comisia Europeană propune o revizuire cuprinzătoare a normelor privind siguranța rutieră și înmatricularea vehiculelor. Noile norme pregătite vor ține cont de prezența tot mai mare a vehiculelor electrice și se vor adapta la tehnologiile emergente. Acestea vor introduce inspecții sporite, inclusiv inspecții tehnice periodice pentru vehiculele electrice și sistemele avansate de asistență a șoferului, inspecții anuale pentru autoturismele și autoutilitarele mai vechi și metode avansate de testare a emisiilor pentru detectarea vehiculelor cu emisii ridicate, pentru a reduce poluarea cu particule fine. Odată cu adoptarea noilor măsuri, este de așteptat ca foarte multe mașini care astăzi sunt înregistrate în statele UE să fie eliminate de pe șosele pentru că nu vor putea înregistra standardele pregătite.
În plus, Comisia Europeană propune introducerea certificatelor digitale de înmatriculare a vehiculelor, precum și simplificarea schimbului transfrontalier de date și protejarea cetățenilor împotriva activităților frauduloase, cum ar fi manipularea odometrului. De asemenea, inspecțiile tehnice periodice vor fi facilitate pentru cei care locuiesc temporar într-o altă țară a UE. În acest scop, Comisia propune revizuirea a trei directive: privind inspecția tehnică periodică (ITP) a vehiculelor, documentele de înmatriculare a vehiculelor și inspecția rutieră (IR) a vehiculelor comerciale.
Între 2026 și 2050, se estimează că aceste propuneri formulate de Comisia Europeană vor salva aproximativ 7.000 de vieți și vor preveni aproximativ 65.000 de răni grave.
Provocările vehiculelor nesigure și îmbătrânite
Propunerile pregătite de Comsia Europeană vizează reducerea și chiar eliminarea în timp a mașinilor nesigure care pun în pericol viețile pasagerilor. Normele de astăzi, actualizate ultima dată în 2014, trebuie corelate cu progresele tehnologice, cum ar fi sistemele de asistență a șoferului și prezența tot mai mare a vehiculelor electrice pe drumuri. În plus, vehiculele extrem de poluante și zgomotoase, deși relativ puține la număr, sunt responsabile pentru o parte disproporționată a emisiilor poluante, iar normele actuale nu abordează suficient poluarea aerului și zgomotul.
Norme noi pentru a bloca manipularea kilometrajului
Parcul de vehicule îmbătrânit crește, de asemenea, riscul de fraudă a odometrului (adică reducerea odometrului pentru a face ca vehiculele să pară că au un kilometraj mai mic decât cel real). Combaterea acestei fraude necesită norme actualizate. Procedurile învechite și neutilizarea tehnologiei moderne împiedică aplicarea legii și cooperarea transfrontalieră.
Elemente-cheie ale noilor reguli
- Adaptarea testării la vehiculele noi: inspecții tehnice periodice pentru vehiculele electrice și noi teste pentru sistemele electronice de siguranță, inclusiv testarea integrității software-ului sistemelor relevante pentru siguranță și emisii.
- Noi teste privind emisiile: detectarea vehiculelor cu emisii ridicate, inclusiv a celor modificate, utilizând metode avansate pentru particule ultrafine și NOx.

- Combaterea fraudei: înregistrarea citirilor kilometrajului în bazele de date naționale pentru schimbul transfrontalier al istoricului kilometrajului.
- Inspecții anuale: Pentru autoturismele și autoutilitarele cu o vechime de peste zece ani.
- Digitalizare: Emiterea de certificate electronice de înmatriculare a vehiculelor și de testare periodică și schimbul de date prin intermediul unei platforme comune pentru simplificarea proceselor administrative.
- Recunoașterea reciprocă a certificatelor de inspecție tehnică periodică: Asigurarea recunoașterii transfrontaliere a inspecțiilor tehnice periodice efectuate într-un alt stat membru pentru autoturisme timp de șase luni.
- Îmbunătățirea guvernanței datelor: Optimizarea accesului centrelor de testare la datele tehnice ale vehiculelor.
„UE este ferm angajată să reducă numărul deceselor rutiere și al rănilor grave cu 50% până în 2030. Inițiativa de astăzi marchează un pas important înainte în direcția creșterii siguranței drumurilor noastre, a unui aer mai curat și a ușurării vieții cetățenilor. Prin modernizarea normelor de inspecție tehnică rutieră, valorificăm cele mai recente tehnologii, consolidăm aplicarea acestora și ne asigurăm că acestea țin pasul cu realitățile în continuă evoluție ale mobilității”.
Apostolos Tzitzikostas, Comisarul pentru transport durabil și turism
Pașii următori
Propunerile formulate acum vor fi examinate de Parlamentul European și de Consiliu Europei în cadrul procedurii legislative ordinare. Odată convenite, Comisia Europeană va pregăti actele necesare pentru punerea în aplicare a propunerilor, inclusiv normele metodologice necesare.
În cadrul politicii sale privind siguranța rutieră a UE pentru perioada 2021-2030, Comisia Europeană și-a stabilit atingerea obiectivului ambițios de aproape zero decese și zero vătămări grave pe drumurile UE până în 2050 („Viziunea Zero”) și de a reduce decesele și vătămările grave cu 50% până în 2030.
România: peste 700 de accidente auto grave în primul trimestru din 2025
În primele trei luni ale anului 2025, numărul accidentelor rutiere grave din România a înregistrat o scădere comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În perioada ianuarie - martie 2025, la nivel national, s-au înregistrat 704 accidente, în urma cărora 244 de persoane au decedat și 523 au fost rănite grav, potrivit datelor Poliției Rutiere.
Comparativ cu situația similară înregistrată în anul 2024, s-a constatat scăderea numărului de accidente: -160 (-18,5%), scăderea numărului de persoane decedate - 67 (-21,5%) și scăderea numărului persoanelor rănite grav -131 (-20%).
Principalele cauze de producere a accidentelor rutiere grave au fost
- indisciplina pietonilor (20,7%, 146 de accidente soldate cu decesul a 60 de persoane și rănirea gravă a altor 86);
- nerespectarea regimului legal de viteză (19%, 134 de accidente soldate cu decesul a 56 de persoane și rănirea gravă a altor 102);
- neacordarea priorității de trecere pietonilor (9,4%, 66 de accidente soldate cu decesul a 13 persoane și rănirea gravă a altor 53).
Avem 8 milioane de autoturisme, 3 milioane au 20 de ani și 4 milioane sunt diesel
La sfârșitul anului trecut în România erau înregistrate 10,8 milioane de vehicule, din care 8,44 de milioane erau autoturisme. Dintre aceste autoturisme, cele mai multe erau cu motoare diesel - 4,28 de milioane de mașini. Pentru autoturismele cu motoare diesel, înmatriculările au crescut cu 4,52% anul trecut, în timp ce înmatriculările mașinilor cu motoare pe benzină au crescut cu doar 1,3%.
Cele mai multe dintre autoturismele înmatriculate în România, circa 3 milioane de mașini, aveau o vechime de peste 20 de ani, circa 2,5 milioane aveau au o vechime cuprinsă între 16 și 20 de ani, în timp ce 1,26 de milioane aveau o vechime între 11 și 15 ani. În același timp, mai puțin de 300.000 de autoturisme avea o vechime între 0 și 2 ani, 400.000 de mașini înmatriculate au o vechime între 3 și 5 ani, iar 951.819 aveau o vechime între 6 și 10 ani.
De asemenea, 266.598 de mașini înmatriculate erau cu motoare hibride, în timp ce numărul mașinilor electrice se ridica 49.594 de exemplare, pe fondul scăderii cu 36% a vânzărilor de mașini electrice anul trecut.