Afacerea "Uniforme de Ripstop", anchetata de DNA, a fost pregatita sa continue pana in 2007. Seful Directiei Audit din MApN, generalul Mircea Vasilescu, dezvaluie ca in decembrie 2004, adica intre cele doua tururi de scrutin ale alegerilor, generalul Eu-gen Badalan (foto centru), seful Armatei, a cerut acest lucru intr-un raport ce a fost aprobat de ministrul Pas-cu, desi depozitele erau cu stocul plin pentru inca doi ani.
Afacerea "Ripstop", in care sunt anchetati in prezent de DNA 14 militari, a fost pregatita sa continue pana in anul 2007. Seful Directiei Audit Intern din MApN, generalul Mircea Vasilescu, dezvaluie ca, in decembrie 2004, generalul Eugen Badalan, seful Statului Major General, a cerut, ca beneficiar al uniformelor de "Ripstop", intr-un raport ce a fost aprobat de ministrul Ioan Mircea Pascu, incheierea unui contract multianual pana in 2007 cu furnizorul de echipament. Aceasta, in ciuda faptului ca depozitele armatei erau cu stocul plin pentru inca doi ani. Aceasta afacere, asadar, a fost gandita taman intre cele doua tururi de scrutin ale alegerilor din 2004.Jurnalul National: Domnule general, s-au intetit in ultimul timp anchetele Directiei Nationale Anticoruptie privitoare la implicarea unor militari, chiar generali, in fraude. Ce masuri s-au luat la nivelul ministerului impotriva faptelor de coruptie?
General Mircea Vasilescu: Ministrul Apararii Nationale, domnul Teodor Atanasiu, a ordonat o paleta larga de masuri, scopul acestora fiind tocmai stoparea la timp a acestui fenomen. Ca opinie personala, cred ca acesta este chiar motivul principal pentru care a aparut o serie de reactii cu care ne confruntam, probabil chiar din partea celor depistati, vizati, cercetati sau care se stiu ca urmeaza. Doresc sa subliniez, si Directia Audit Intern a MApN statistic oricand o poate dovedi, ca nici vorba nu poate fi de un fenomen de coruptie generalizat in Armata, cum se incearca a se dezinforma opinia publica de unii "binevoitori", motivati, probabil, in interesele lor personale. Armata a fost, este si cu siguranta va fi o componenta de nadejde a sistemului national, cu maxima credibilitate, pe care poporul roman s-a sprijinit permanent si careia i-a acordat, meritat si constant, inalta credibilitate si pretuire. Nimeni nu neaga faptul ca fiecare padure are uscaciunile ei, este un lucru de normalitate pana la un punct, ce, evident, impune insa o serie de masuri urgente. Dar asta nu inseamna ca s-a uscat padurea.
La ce reactii faceti referire? Cu ce va confruntati?
Sunt reactii scontate totusi, pentru ca, atunci cand interesele nu converg, apare discordia. Masurile luate la nivelul MApN nu mai sunt un secret. Astfel, s-a infiintat in acest an sectia de prevenire si combatere a fraudelor sub directa subordonare a ministrului Apararii. Apoi, este de notat faptul ca s-a instituit prin ordin al ministrului obligativitatea verificarii antefactum a contractelor economice incheiate de MApN de structura din subordinea sa, adica Directia Audit Intern pe care o conduc, in scopul depistarii si prevenirii neregularitatilor. Logica acestui aspect este foarte simpla: practica a demonstrat ca un contract incheiat constituie legea partilor si este greu, daca nu aproape imposibil, de a se mai amenda disfunctiile generatoare de cheltuieli neeconomice. Este mult mai eficient sa verifici de cinci ori pana inchei contractul, fiind vorba de bani publici. O alta masura a fost emiterea unui ordin privind obligativitatea avizarii si, printr-un ultim filtru al ministrului, a negocierilor cu o singura sursa de valori semnificative, precum si informarea acestuia despre declansarea altor proceduri. Nu in ultimul rand, mentionez protocolul incheiat intre MApN si DNA pe perioada nedeterminata, protocol ce incepe sa isi arate roadele.
Piedici dinspre Statul Major General
De ce a fost nevoie de infiintarea Sectiei prevenire si combatere a fraudelor? La nivelul MApN mai functioneaza Inspectoratul, Corpul de Control...
Aceasta Sectie a fost creata cu dublu rol. In primul rand, este vorba de rolul de popularizare, de prevenire a aspectelor negative aparute in derularea actiunilor economice. Totodata, s-a urmarit si acoperirea unui vid legislativ creat prin desfiintarea, o data cu aparitia reglementarilor privind Auditul Public Intern, vid in sensul ca, o data cu infiintarea structurilor de audit, au fost desfiintate structurile de control financiar de gestiune. Timpul si practica au demonstrat ca procesul a fost unul prea rapid si s-a simtit lipsa, in repetate randuri, a unei astfel de structuri, care, cand apar probleme de genul disfunctii economice sau chiar abuzuri, sa aiba forta de corectare a lor.
Care este starea Auditului in MApN in acest moment?
Structura noastra a fost si este permanent apreciata ca una dintre cele mai performante la nivelul Unitatii Centrale de Armonizare a Auditului Public Intern din Romania. Drept recunoastere, avem un membru in Comitetul de Audit Public Intern, avem o colaborare permanenta atat in probleme de reglementare a auditului, cat si de implementare a acestuia, avem colaborari importante cu structuri similare din armatele tarilor membre NATO, care au fost apreciate favorabil de structurile mentionate. Ca incununare a acestei recunoasteri a prestatiei echipei din Directia Audit, am fost solicitati de Ministerul Justitiei, prin Protocolul aprobat de primul-ministru, pentru efectuarea unui audit la Directia Generala de Protectie si Anticoruptie ce s-a dovedit performant. Din acest motiv, tot Ministerul Justitiei a intervenit si a doua oara, de data aceasta pentru ca Directia Audit a MApN sa efectueze un audit la Administratia Nationala a Penitenciarelor. In urma acestuia am constatat grave disfunctii pe linia auditului de sistem si regularitate si astazi sunt pe rol la Directia Nationala Anticoruptie multiple dosare. De asemenea, dupa efectuarea auditului la Directia Generala de Protectie si Anticoruptie, unde s-au constatat grave disfunctii si riscuri semnificative, ministrul Justitiei, doamna Monica Macovei, a comunicat ca, in urma auditului efectuat de Armata, directia respectiva a fost desfiintata. Avem, de asemenea, legaturi foarte stranse cu Auditul NATO. Timp de sase luni, l-am avut ca oaspete pe senior auditor David Dark din Marea Britanie. Anul acesta, unu sau doi auditori ai MApN vor pleca la studii in Marea Britanie. Pentru aceasta stradanie si competenta a auditului din Armata am primit si primim recunoasteri din partea celor care ne cunosc si ne apreciaza munca, insa, din pacate, ne este mult mai greu sa ne exprimam si sa ne desfasuram activitatea, conform prevederilor legale, in insusi interiorul institutiei pentru care am fost creati.
Adica vi se pun piedici in a va face treaba chiar in interiorul MApN?
In mod inexplicabil, la nivelul ierarhiei militare exista o reticenta de neconceput, care, in opinie personala, este exclusiv problema sefului Statului Major General, domnul general Eugen Badalan.
Comuna din România unde cresc pietrele, la propriu: Ce sunt trovanții și cum arată locul spectaculos vizitat anual de mii de turiști
Citește pe Antena3.ro
Dau jumaâ de cauciuc pentru un tanc
BENEFICIAR. Generalul Eugen Badalan, seful Armatei, este printre primii militari care au avut tinuta "Ripstop" |
Ce dosare deranjeaza pe unii dintre militari, chiar generali, si au fost initiate in urma investigatiilor Directiei Audit Intern?
In opinie personala, principalele dosare asupra carora, probabil, chiar daca la aceasta data creeaza mare valva, nu vom putea sa ne pronuntam privind gradul de vinovatie decat dupa ce ele vor fi finalizate de justitie sunt, in acest moment, contractul de schimb "Tofan" si contractul "Ripstop". Referitor la contractul de schimb "Tofan", Directia Audit Intern, pe parcursul celor patru ani de derulare a acestuia, a avut cea mai virulenta pozitie, exprimata, de altfel, intr-o serie de rapoarte de audit de la datele respective care, logic, nu am de ce sa ma ascund, le-am pus la dispozitia DNA, pentru elucidarea corecta a spetei. In opinia mea, acest contract a fost total neavantajos Armatei.
Ce ati descoperit dumneavoastra in acest sens?
Asadar, in iunie 2000, fara a prezenta suficiente detalii semnificative din punct de vedere economic, seful Statului Major al Fortelor Terestre (n.r. - in acel moment era in functie generalul Mihail Popescu) a obtinut aprobarea ministrului Apararii Nationale pe un raport orientat clar spre alegerea firmei Tofan ca partener al schimbului. Practic, in opinia mea, ministrul a fost indus in eroare prin unele afirmatii neadevarate, cum ar fi cea privind exclusivitatea SC Tofan Grup SA ca distribuitor de anvelope in Romania si unele estimari dovedite in final eronate precum, de exemplu, cea potrivit careia pentru 4.000 de autovehicule se vor primi in schimb 6.000 de anvelope. In realitate, s-a primit doar jumatate din numarul cu care fusese ministrul Apararii "convins" sa aprobe schimbul. Cel mai important aspect eludat este faptul ca, la acea data, potrivit legislatiei in vigoare, aprobarea cu schimb nu putea viza decat bunurile anterior scoase din functiune, adica aproximativ 900 de masini. Cu toate acestea, in cei patru ani de derulare a contractului au fost predate SC Tofan Steel SA, ilegal, fara alta aprobare ulterioara, peste 3.000 de autovehicule si multe alte bunuri nenominalizate in contract. Cu alte cuvinte, incalcand cu stiinta legislatia privind valorificarea, Statul Major al Fortelor Terestre a vandut pielea ursului din padure. Precizez ca operam cu doua situatii distincte. Mai intai, contractul incheiat viza legal doar cele 900 de masini care in acel moment erau scoase din functiune. Apoi, pentru tot ce s-a derulat ulterior, avem de-a face cu o incalcare vizibila a legii, in sensul ca in cazul acestor bunuri se impunea o noua aprobare, deci pe baza de consecinta si un nou contract. Nu cred ca trebuie sa facem trimitere la vinovatia firmei Tofan Grup, intrucat consider ca adevaratii vinovati se gasesc exclusiv in curtea Ministerului Apararii Nationale, fiind greu de crezut ca Tofan a impus semnarea acestui contract de catre Statul Major al Fortelor Terestre, fara adeziunea acestuia. Apreciez ca obiectul respectivului contract poate fi sintetizat asa: "Eu, MApN, iti dau tancuri, TAB-uri, camioane, autoturisme etc., iar tu, Tofan, imi dai pentru fiecare o jumatate de cauciuc". Firma Tofan si-a respectat intelegerea.
Ce-ati facut la momentul respectiv? Spuneati ca pe toata perioada contractului ati intocmit rapoarte de audit.
Conform atributiilor sale, limitate la acea data la un audit post-factum, care nu permitea modificarea unui angajament deja perfectat, Directia Audit si-a exprimat in repetate randuri opinia asupra ilegalitatii in sine a derularii contractului, prin nerespectarea legislatiei momentului si caracterului sau profund neeconomic. Solicitarile Directiei Audit adresate sefului Statului Major al Fortelor Terestre de la acea data, de a se cere o noua aprobare pentru schimbul altor bunuri sau cantitati suplimentare cu anvelopele de la Tofan, au fost ignorate. Am condus personal, atunci, misiunile Auditului si am solicitat permanent cel putin o amendare pe legalitate a spetei. In urma acestora, a fost incheiat un act aditional, dar nu au fost rezolvate nici pe departe toate problemele constatate de audit, mai mult, fiind incluse altele, nesolicitate nici macar de firma partenera. Pentru clarificarea deplina a acestei tranzactii, imi exprim inca o data convingerea ca structurile specializate, care cerceteaza in prezent dosarul in cauza, vor emite in scurt timp o opinie asupra legalitatii si economicitatii contractului de schimb.
Intre doua tururi de scrutin
Procurorii DNA ancheteaza nu mai putin de 14 militari in afacerea "Ripstop".
Cred ca este incorect sa fac la aceasta data afirmatii sau precizari privind acest contract, pe care trebuie sa se pronunte exclusiv DNA-ul vizand legalitatea lui, eficienta contractului, calitatea tesaturii achizitionate etc. Ma voi referi insa, in exclusivitate, la un al treilea contract ce se dorea sa se incheie cu firma "germano-turceasca". In decembrie 2004, printr-un raport printre ai carui semnatari se afla seful Statului Major General, generalul Eugen Badalan, raport aprobat de ministrul Apararii Nationale, Ioan Mircea Pascu, se cerea si perfecta "legal" nici mai mult, nici mai putin decat transformarea unui contract din anul 2004 de livrare de costume militare confectionate din tesatura "Ripstop" incheiat cu firma TEXPLORER Gmbh intr-un contract multianual pe perioada 2005-2007.
Ati spus ca acest raport a fost inaintat ministrului Pascu in decembrie 2004 si aprobat de acesta in 10 decembrie 2004. Este chiar perioada dintre primul si al doilea tur de scrutin al alegerilor.
Da, asa este. Este corect si necesar pentru stabilirea adevarului sa va informez ca fostul comandant al Comandamentului Logistic Intrunit la acea data, generalul Marin Maciuca, primind spre executie raportul semnat de seful Statului Major General, avizat de secretarii de stat si sefii categoriilor de forte ale armatei si aprobat de ministru, constientizand riscurile asociate punerii in opera a unui asemenea contract-cadru, atat inoportun, cat si nelegal ca procedura, m-a informat si mi-a solicitat o misiune de audit pe aceasta tema. Pe timpul efectuarii acestei misiuni, am ordonat investigatii suplimentare privind existentul si necesarul real de material, iar rezultatul a fost unul surpriza, motiv pentru care si concluzia exprimata de audit a fost pe masura, citez: "Varianta propusa prin raport, de transformare a contractului in contract-cadru multianual, nu are suport legal, incalcandu-se cu stiinta legislatia in domeniu". In urma acestui aviz negativ al Directiei Audit din 17 decembrie 2004, acest contract a fost stopat.
Stocuri duble fata de necesar
Deci contractul a fost vizat de toata conducerea ministerului?
Chiar daca raportul a fost initiat de Comandamentul Logistic Intrunit si semnat, apoi, si de ceilalti subordonati ai sefului Statului Major General, respectiv sefii categoriilor de forte ale Armatei, acest lucru nu poate justifica necesitatea, oportunitatea si, mai ales, legalitatea operatiunii. Conform legislatiei in vigoare, toate aceste aspecte trebuia materializate intr-o nota justificativa, care mai trebuia sa cuprinda elemente-cheie, precum necesarul real de material, existentul real, calculul prezumtiv si baza legala a tranzactiei. Toate acestea nu puteau fi rezolvate, asa cum s-a intamplat, printr-o asumare colectiva a raspunderii si niste semnaturi, fie ele ale celor mai importanti generali si demnitari din Armata.
Care au fost surprizele descoperite in urma auditului?
Sa va dau un exemplu. Echipa Directiei Audit a descoperit ca angajarea unui astfel de contract nu era oportuna si eficienta. MApN, prin contractele anterioare, avea deja asigurata pe stoc o cantitate de 440.000 de metri liniari de tesatura "Ripstop" mozaic in culori, in conditiile in care, conform solicitarilor de la acea data a categoriilor de forte, necesarul pentru 2005 era de 213.000 de metri liniari. Cu alte cuvinte, in depozitele MApN erau asigurate cantitati de tesatura duble fata de necesarul anului 2005. Desi tentativa de incheiere a acestui contract-cadru a ramas doar la capitolul intentii nepuse in practica, raman totusi mari semne de intrebare, pe care fiecare dintre cei care am trait acele momente ni le punem. Probabil, fiecare avem raspunsuri, dar asteptam sa se pronunte si in acest dosar aflat pe rol Directia Nationala Anticoruptie. Sper ca DNA sa poata demonstra si sa ajunga exact acolo unde trebuie cu aceste contracte, si nu doar la "rotite" dintr-un angrenaj bine uns care a avut ca scop dirijarea precisa a banilor publici.