x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special O nouă sfidare vieneză: Raliu interzis în alte țări, adus de austrieci în România, deghizat în circuit turistic

O nouă sfidare vieneză: Raliu interzis în alte țări, adus de austrieci în România, deghizat în circuit turistic

de  Dan Constantin    |    15 Mai 2023   •   00:02
O nouă sfidare vieneză: Raliu interzis în alte țări, adus de austrieci în România, deghizat în circuit turistic

Austriecii, după ce au rărit pădurile din România și exersează metode de fofilare la plata taxelor, se nărăvesc să creadă că pot face ce vor pe aici, găsind o țară fără stăpân.

Un nou exemplu de sfidare a autorităților române, în plină derulare, este din domeniul sportului. Austriecii plasează în România un concurs off-road, mascat într-o excursie prin ținuturile sălbăticite din Est, pentru a scăpa de rigorile și răspunderile pe care le-ar avea în calitate de organizatori. Participanții sunt preveniți că vin „într-o țară săracă”, unde „împart drumul cu animale de toate felurile”.

De duminică, munții Carpați din zona Banatului au intrat pentru o săptămână sub „ocupația” SuperKarpata Trophy, competiție a mașinilor care sfredelesc locurile cele mai sălbatice, greu de pătruns de piciorul omului. Întrecerile off-road, care includ parcurgerea cu mașini sau motociclete a unor zone sălbatice, pe teren accidentat, au fost „izgonite” din numeroase țări, în primul rând din cauza agresivității asupra mediului. Pentru a limita efectele distructive, acolo unde sunt acceptate, competițiile sunt strict controlate de federațiile sportive naționale, care își asumă responsabilitatea organizării, verificării mașinilor și protecției sportivilor participanți. Dar apar și aici „băieții deștepți”, care au găsit o soluție de a scăpa de obligațiile și răspunderile ce le incumbă calitatea de organizator prin plasarea de competiții de off-road sub forma unor pitorești „circuite turistice” în România, așa cum se autopromovează și SuperKarpata Trophy.

Cum găsim trasee off-road care să iasă de sub control?

De mai mulți ani, până să „se prindă românii”, o firmă din Austria a început să organizeze circuite automobilistice în România prin zone pitorești, care au însă caracter de competiție și elemente de off road veritabil. Acest gen de excursii prin arii protejate sau parcuri naturale sunt interzise sau drastic restrânse în Austria, Elveția, Germania din cauza agresivității lor asupra mediului și a opoziției populației locale. Pandemia a oprit „tradiția” și acum s-a reluat SuperKarpata Trophy, la care participă echipaje din 9 țări. Traseul este atrăgător și plin de momente care pot crește adrenalina - într-o zonă de mii de kilometri pătrați din Carpații de sud-est, din zona Caraș-Severin a Banatului. „Poleiala” în care sunt ambalate condițiile de participare nu poate ascunde dorința organizatorului de a eluda răspunderea pentru eventualele agresiuni asupra ariilor protejate și parcurilor naturale, evidențiată tocmai din îndârjirea de a scoate întrecerea de sub controlul Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS).

Statut bine precizat pentru competițiile auto

Potrivit legii, sportul este o activitate de interes național, sprijinită de statul român, iar Federațiile sportive naționale sunt structuri de interes național și de utilitate publică. Statutul federației precizează: „FRAS este unica structură sportivă de interes național autorizată să reglementeze, să organizeze, să controleze întreaga activitate de automobilism sportiv desfășurată pe teritoriul României”. În continuare se menționează explicit că automobilismul sportiv cuprinde „toate întrecerile, competițiile, concursurile, paradele, evenimentele, manifestările desfășurate pe teritoriul României, care se finalizează prin stabilirea unui record, clasament sau ierarhii, atribuit de organizatori participanților pe automobile de competiție, pe baza criteriilor impuse și acceptate de aceștia, anterior întrecerii sportive”.

Întrecerile off-road fac parte din aceste competiții și ele se înscriu în calendarul FRAS și sunt coordonate de Comisia Națională off-road a federației, care colaborează cu autoritățile centrale și locale pentru a asigura siguranța participanților și a respectării normelor de mediu.

 

Noi ne plimbăm prin păduri, nu concurăm!

 

Firma din Austria care mobilizează participanții la SuperKarpata Trophy se sustrage acestor exigențe de control și reglementare, declarând cu de la sine putere că acest concurs nu e o competiție sportivă, ci o simplă „expediție turistică”, având scopul de a cunoaște frumusețile patriei noastre. Pentru a întări caracterul turistic, pe site-ul Trofeului este aninată și frunza „istorică” lansată cu scandal de Elena Udrea pentru a promova brandul de țară. Spre deosebire de alte competiții off-road, participanții la evenimentul în cauză au libertatea de a alege un traseu primind hărți care le arată coridorul de deplasare. La SuperKarpata concurentul, departajat de timp ca un criteriu de clasament pentru a obține trofeul, găsește drumul prin coridor cu propriul echipament de navigație, deci are un traseu pe care îl alege singur. Zonele coridoarelor sunt în mare parte împădurite, deluroase și muntoase, dar populate. 

 

Cum să spui că nu ești colonel, când ești colonel?

Tocmai acest gen de concurs în care competitorii își aleg traseul singuri, în interiorul culoarului anunțat de organizator, cu limite largi (mii de kilometri pătrați) este elementul cel mai periculos atât pentru concurenți, cât și pentru mediul înconjurător și populație. Concurenții pot intra astfel pe proprietăți private, pășuni, în zone protejate sau se pot afla în situații periculoase pentru propria siguranță. Din aceste motive „expedițiile” de acest fel sunt îngrădite în numeroase țări sau, pentru a intra în zona de acceptare, sunt supuse regulilor stricte ale concursurilor off-road. De altfel și SuperKarpata Trophy este inclus de firma organizatoare din Austria într-un calendar destinat doar „off-road racing”, care nu vrea însă să recunoască acest caracter de competiție și atunci când vine în România. Ne aflăm în paradoxul „axiomei lui Becali”: cum să spui că nu ești colonel când ești colonel? 

Evident că între FRAS și organizatorul competiției se profilează un litigiu, de vreme ce Mulller Hartburg Dienstleistungsgesellschaft mbH, cu sediul social în Austria, și-a ales un sediu procesual la o societate de avocați din Timișoara, cu o conexiune la primăria condusă de useristul Fritz.

 

Ghid austriac jignitor la adresa României: sărăcie, prudență maximă în orașe!

 

„Țara minunată” pe care sunt invitați concurenții la SuperKarpata Trophy să o descopere este prezentată ca o zonă de riscuri mari. Participanții sunt avertizați și instruiți cum să procedeze după ce au ieșit din spațiul Schengen, ocrotitor al civilizației, în care „băștinașii” nu au acces prin „grija” guvernului austriac.

Cităm câteva din recomandările de pe site-ul Trofeului SuperKarpata, deloc măgulitoare pentru țara-gazdă a „evenimentului unic la nivel mondial”, care „nu este doar un eveniment sportiv, ci un mare festival care implică poporul român”. Cum este prezentat „festivalul”? 

„În orașele mari, așa cum este desigur în țările mai sărace, se recomandă prudență generală”. Apoi participanții trebuie să știe că „situația din spitalele locale nu corespunde standardelor europene”, iar schimburile de bani se fac doar la bănci. O altă prețioasă informație pentru șoferii mașinilor care vin la competiție este că vor întâlni pe șosele „trăsuri trase de cai” și sunt în situația să „împartă drumul cu animale de toate felurile”. 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

  

×
Subiecte în articol: off road paduri taxe concurs