Părinții care încearcă să-și protejeze copiii de pericolele adicției față de noile tehnologii sau de hărțuirea prin intermediul rețelelor de socializare ar trebui să știe că refuzul de a-i cumpăra copilului cele mai noi gadgeturi i-ar putea distruge viața la fel ca adicția sau chiar mai rău. Dacă astfel va fi izolat de prieteni și va deveni victimă de bullying, copilul va avea probleme foarte grave de adaptare la societate. Același lucru este valabil și pentru cei care cred că e mai bine să-și educe copiii astfel încât să nu-i facă dependenți de cele mai la modă haine. Și aceasta este o cauză de bullying, în societatea contemporană.
Lucrurile s-au schimbat mult în ultimii ani, iar bullying a devenit unul dintre cele mai periculoase fenomene care îi afectează pe copii, încă de la grădiniță. A nu avea cel mai nou model de telefon mobil sau cele mai la modă haine poate transforma un copil în victimă de bullying, la școală sau la grădiniță, iar efectele psihologice sunt foarte grave, pe termen lung. Victima bullyingului devine izolată, exclusă din grupul de prieteni, îi scade stima de sine și ajunge să nu-și mai dorească să iasă din casă.
Deși pot părea neimportante, mai ales în raport cu alte probleme, cum ar fi numărul mare de copii afectați de sărăcie, acestea sunt situații grave care afectează societatea contemporană, nu doar în România, ci la nivel global. Este o problemă pe care psihologii, sociologii, părinții, profesorii și ONG-urile încearcă să o rezolve, prin programe speciale.
Programul a dat primele rezultate
„Bullyingul este un fenomen complex, care afectează bunăstarea emoțională, dezvoltarea socială și sănătatea mentală a copiilor și are consecințe atât asupra celor care sunt țintă a bullyingului, cât și asupra celor care inițiază sau a martorilor tăcuți. De aceea educația timpurie este esențială, pentru ca toți copiii să accepte și să valorizeze diferențele dintre ei și să dezvolte relații sociale sănătoase.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.
Organizația Salvați Copiii România, cu sprijinul Fundației OMV Petrom, extinde programul „Să fim prieteni - Fără Bullying”, un program de prevenire a bullyingului, cu o metodologie dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca – la peste 260 de grădinițe din București și din țară.
Analiza de impact a programului derulat în anul școlar 2023 – 2024 confirmă eficiența utilizării metodologiei, concluziile arătând că 70% dintre copiii preșcolari care au beneficiat de programul „Să fim prieteni – Fără bullying” au capacitatea de a-și exprima emoțiile și de a le gestiona într-un mod pozitiv. 64% dintre specialiști au remarcat îmbunătățirea climatului din grădiniță, iar 24% dintre părinți se organizează mai bine pentru a consolida relațiile dintre copii și în afara grădiniței.
Exerciții pentru conștientizare
Specialiștii beneficiază și de suport continuu în cadrul comunității de practică „Să fim prieteni”.
În cadrul programului care are ca obiectiv reducerea fenomenului în grădinițe, organizația Salvați Copiii va implementa câteva metode prin care să-i determine pe copiii preșcolari să înțeleagă la ce sunt expuși colegii lor, atunci când devin victime de bullying. Astfel, prin empatie, cei mici pot conștientiza fenomenul și ar putea să nu participe la eventuale acțiuni de grup, atunci când unul dintre colegi este izolat.
„Ulterior formării, grădinițele au fost dotate cu valize cu resurse ce conțin instrumente educaționale specifice: ursulețul prietenos, ghiduri pentru specialiști, cărți cu activități, cartonașe de conversație, fișe cu exemple care stau la baza conversațiilor cu copiii. Cu ajutorul acestora, copiii învață să-și exprime emoțiile, dezvoltă o înțelegere mai profundă a propriului rol în interacțiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversații și activități de grup, copiii, părinții și specialiștii învață cum să gestioneze tachinarea și bullyingul. Impactul intervenției va fi măsurat pe tot parcursul anului școlar, iar rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunătăți și extinde edițiile din anii următori”, explică specialiștii organizației.
Grădinițele monitorizează fenomenul
Studiul preliminar realizat în rândul cadrelor didactice arată că bullyingul este conștientizat la nivelul comunității, 97% dintre cadrele didactice afirmând că fenomenul se află în atenția grădiniței unde își desfășoară activitatea, iar 54% au constatat o creștere a fenomenului de izolare socială, afirmând că, în grădinița unde lucrează, nu toți copiii au cu cine să se joace.
„În aproape un sfert dintre aceste cazuri (23%), copiii excluși din jocul cu colegii se află în astfel de situații adesea sau în permanență. 60% sunt de părere că bullyingul reprezintă o problemă și în afara orelor de grădiniță.
În ceea ce privește atribuirea responsabilității pentru comportamentele de bullying între copii, cel mai frecvent sunt indicați părinții (75% din răspunsuri), urmați de grupul copilului (50%), copiii respectivi (48%) și apoi cadrele didactice (42%) și conducerea școlii (12%). 72% dintre respondenți atribuie responsabilitatea mai multor factori, fapt care indică o corectă percepție asupra complexității fenomenului”, arată studiul.