x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural

0
Autor: Diana Scarlat  23 17 Sep 2021 - 07:20
Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural


Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei au costuri mai ridicate. Revoltați sunt mai ales elevii care trebuie să-și plătească din bani proprii deplasarea către și dinspre unitățile de învățământ. În unele județe nici nu s-au făcut licitații, iar elevii merg la școală cu taxiul. Dar asta își permit doar cei care au bani. Ceilalți sunt lăsați la tradiționalul „ia-mă, nene” sau merg pe jos. Nici firmele de transport nu mai vor să încheie contracte păguboase cu statul, mai ales după situația creată de Executiv anul trecut, când școlile s-au închis, iar lor nu li s-au plătit despăgubiri.

 

Transportul elevilor era o problemă nerezolvată și anul trecut, la începerea anului școlar, când i se solicita Guvernului modificarea, de urgență, a HG nr. 435/2020. Această Hotărâre de Guvern reglementa procedura de decontare a transportului gratuit al elevilor spre și dinspre școală, iar transportatorii spuneau că modificarea legislativă s-a făcut fără a se respecta principiul transparenței, punându-i pe ei în situația de a face cursele pentru elevi fără a avea certitudinea că statul va deconta cheltuielile. Prevederile HG 435/2020 erau, de anul trecut, neclare și interpretabile, în privința valabilității adeverinţelor elevilor, emise de unităţile de învăţământ, pe baza cărora ar trebui să se facă decontul. Pentru a fi legal decontul transportului elevilor, adeverinţele ar trebui să speifice clar faptul că elevii care beneficiză de transport școlar nu pot fi înscriși la unități de învățământ din localitatea de domiciliu, pentru a beneficia de transport gratuit, conform dispozițiilor art. 84 alin. (3) din Lg. nr. 1/2011 (Legea Educației). Art. 6 din HG nr. 435/2020 a omis această dispoziție, menționând doar calitatea de elev înmatriculat la unitatea de învăţămât care a emis adeverința. În aceste condiții, operatorul de transport ar putea refuza prestarea serviciilor, neavând certitudinea că își va putea recupera banii de la bugetul statului. Operatorul de transport era obligat să facă același număr de curse, dar banii se vor putea deconta doar dacă elevii se duc la școală. Dacă elevii chiuleau de la ore sau învățau de acasă, statul transfera responsabilitățile în buzunarul privatului, care devenea bun de plată, pentru munca prestată tot de el.

 

S-a ales varianta cea mai păguboasă

 

Din haosul creat anul trecut, au ieșit în pierdere și firmele de transport, dar mai ales elevii. Anul acesta s-a făcut altă modificare legislativă, chiar mai păguboasă decât cea din 2020. Ordonanța de Urgență 50/2021, care modifică Legea Educației 1/2011 impune o plafonare a tarifului, adică se revine la situația din anul 2016, când deja a existat un scandal legat de acest aspect. OUG 50/2021 a intrat deja în vigoare, pe 17 iunie 2021, deci produce efecte, iar în aceste zile se va da și votul final în Parlament, însă elevii s-ar putea trezi fără operatori de transport care să mai vrea să participe la licitații, dacă nu se elimină plafonarea. Problema acestei plafonări nu este legată de faptul că niște firme doresc să facă profit mare și din lăcomie cresc prețurile, ci de diferențele reale de cost, în funcție de zonă. Ceea ce au demonstrat transportatorii în anul 2016, când elevii au fost obligați, practic, să plătească din buzunar diferențele de preț dintre tariful maxim, stabilit de Executiv, și costul real al firmelor de transport, este acum formulat chiar mai defavorabil pentru firmele care participă la licitații pentru atribuirea contractelor. De data aceasta nu s-a mai stabilit nici măcar metodologia de calcul pentru valorile maxime, addică s-au eliminat și părțile bune care existau în 2016.  

 

Ce nu le-au explicat politicienii elevilor

Elevii așteaptă votul din Parlament și sunt convinși că situația se va rezolva, după ce legea va intra în vigoare, cu plafonarea stabilită. „Am fost în Parlament, la discuții. La momentul actual este o Ordonanță de Urgență care modifică Legea Educației, pentru a se face deconturile. Sunt, însă, elevi care nu-și pot permite să plătească transportul, pentru că firmele care au contracte pentru aceste servicii cer sume de bani pe care elevii trebuie să le plătească, apoi se face decontul, dar în multe cazuri nu pentru întreaga sumă. Noi am cerut ca statul să subvenționeze sumele aferente transportului elevilor și reglementarea unor tarife maximale care să fie respectate de transportatori și să nu se poată depăși. OUG produce deja efecte și așteptăm să treacă și de votul din Parlament. Noi am cerut să se elimine mecanismul de decont, plata urmând să se facă între Consiliile Județene și transportatori”, a explicat, pentru Jurnalul, Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor. Ceea ce nu înțeleg elevii este faptul că acolo unde transportatorii vor avea de pierdut nu vor mai participa la licitații, deci vor rămâne zone neacoperite de aceste servicii. Același lucru se întâmplă deja cu transportul în comun din localitățile care nu sunt rentabile, pentru că nu aduc profit suficient și, deci, nu participă nimeni la licitații, de peste 15 ani. 

 

Pentru a nu rămâne fără transport școlar, este nevoie ca statul să acorde subvenții și să calculeze foarte bine costurile firmelor care prestează aceste servicii. O plafonare a costurilor nu poate decât să lase localitățile cele mai sărace fără mașini pentru școală, dacă nu mai vrea nicio firmă să participe la licitație.


 



Mai multe titluri din categorie

Îmblânzitorul de iguane

Îmblânzitorul de iguane
Galerie Foto Costa Rica este pentru noi mai mult o țară spre care s-au îndreptat cetățeni români certați cu legea. Pentru lumea largă este Elveția Americii Centrale! O țară excelent organizată, cu oameni care nu vor să...

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 
Galerie Foto Louis-François Cartier a fost unul dintre cei cinci copii ai unui veteran al războaielor napoleoniene și al unei spălătorese. Condițiile financiare precare l-au determinat pe tatăl Pierre să-l angajeze pe...

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu
Galerie Foto În demența anilor ’80, când cultul familiei Ceaușescu sfida ridicolul într-o Românie anesteziată de balivernele (in)egalității sociale, o vizită-fulger a cuplului dictatorial în zona Subcarpaților de...

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL
Galerie Foto Aproape 6,3 milioane de lei urmează să fie încasate, de la ROMATSA, de două companii de pază, cu acționariate interesante, în urma unui contract parafat la finalul lunii septembrie, pentru monitorizarea a 12...

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni
Galerie Foto Proiectul de program de guvernare cu care Dacian Cioloș s-a prezentat, luni, la Palatul Cotroceni și pentru care a primit, teoretic, undă verde din partea președintelui Klaus Iohannis să încerce să constituie,...

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 
Galerie Foto Mâine, 14 octombrie, Direcția Generală pentru Energie (DG Energy) va prezenta propunerile și evaluările de impact ale Comisiei pentru Economie, Cercetare și Energie (ITRE) din Parlamentul European în vederea...

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 
Galerie Foto La 44 de ani de la revolta minerilor din Valea Jiului, politicienii și-au adus aminte să le aducă un omagiu celor care în vara anului 1977 au avut curajul să-și strige nemulțumirile față de condițiile de...

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România
Galerie Foto Călugăreni – Prahova este un mic sat ascuns printre dealuri, așezat în coasta Mizilului, la vreo 90 de kilometri de București. De prin 1800, oamenii de aici și-au trăit viața în liniște, aproape neștiuți...

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii
Galerie Foto Cu doar două zile înainte de ruperea coaliției de guvernare, în 29 septembrie, premierul Florin Cîțu a semnat, împreună cu secretarul de stat în MAI, celebra Ștefania Gabriella Ferencz, supranumită și...

Paradisul dintre Americi

Paradisul dintre Americi
Galerie Foto Panama, o țară cu iz exotic, miros de bani și aer de prosperitate. În decembrie 1989, președintele Republicii Panama, Manuel Noriega, este arestat de forțele armate americane și pus în custodia unei închisori...

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului
Galerie Foto Jurnalul și editura Hoffman vă oferă începând de miercuri, 13 octombrie, o carte specială, cu o temă nemaiabordată până în prezent. „Buncărul președintelui” e povestea fascinantă a lumii de sub...

La Automecanica Moreni, războiul directorului cu muncitorii costă 80 de euro/oră

La Automecanica Moreni, războiul directorului cu muncitorii costă 80 de euro/oră
Cei 300 de angajați ai societății Automecanica Moreni acuză conducerea fabricii că nu respectă prevederile contractului colectiv de muncă în ceea ce privește salarizarea. Ei au cerut intervenția ministrului...

O călătorie cu trenul lui Nicușor Dan. Din birourile SPP, în curtea clanului Ștoacă 

O călătorie cu trenul lui Nicușor Dan. Din birourile SPP, în curtea clanului Ștoacă 
Galerie Foto „Ce înseamnă tren metropolitan? Înseamnă că dacă locuieşti în Ilfov şi lucrezi în Bucureşti (…), te urci în trenul metropolitan şi cobori la Gara de Nord sau în Pipera, sau la AFI Cotroceni. Înseamnă ...

Breaza, potirul din care picură vinul globalizării

Breaza, potirul din care picură vinul globalizării
Galerie Foto Un zvon neliniștitor a tulburat încă de săptămâna trecută viața viticultorilor din sătucurile luminoase culcușite la sânul pietros al Istriței, pe culmile dinspre Ploiești spre Buzău la poalele cărora...

VIDEO Dezastrul urbanistic, protejat de o legislaţie haotică

VIDEO Dezastrul urbanistic, protejat de o legislaţie haotică
Galerie Foto În România se construieşte foarte mult, dar nu tot timpul şi foarte bine. Goana după profit a dezvoltatorilor imobiliari a lăsat o amprentă negativă asupra calităţii construcţiilor. Din păcate, această...
Serviciul de email marketing furnizat de