Problemele retelei de transport terestru in Europa au fost subiectele aduse in discutie marti, la
Bruxelles, la o dezbatere publica organizata de Comisia Europeana. Europenii intentioneaza sa foloseasca Dunarea ca terminal pentru coridorul VII european si sa includa in retea cateva autostrazi si cai ferate de pe teritoriul Romaniei. Proiectele se lovesc insa de numeroase critici.
|
|
|
|
CONTROVERSE. Ca si coridorul 7 - canalul Dunare-Main-Rin - , intregul proiect TEN-T a atras foarte multe critici
|
|
|
DEZBATERE. La Bruxelles, participantii au insistat pe insemnatatea economica a retelei de transport pan-europeana
|
INCEPUTURI. Bazele proiectului TEN-T au fost puse in anul 1993, iar lucrarile propriu-zise s-au facut incepand din 1996. Reteaua, de transport continental include peste 75.000 de kilometri de autostrada, 78.000 de kilometri de cale ferata, 330 de aeroporturi, 270 de porturi maritime si 210 porturi fluviale in toata Europa. Proiectul TEN-T este un raspuns venit din partea Comisiei Europene la nevoile de dezvoltare a Uniunii Europene largite. Proiectul include, insa, si tari care inca nu sunt membre UE, precum Romania si Bulgaria, dar si state vecine ale Uniunii, precum cele din spatiul iugoslav sau ex-sovietic. La prima vedere un ambitios proiect european, menit sa imbunatateasca transportul catre tarile de pe continent, TEN-T este criticat de catre tot mai multe voci din spatiul european.
DEZBATEREA. Prin dezbaterea publica de marti, Comisia Europeana le-a dat liber la cuvant tuturor celor care ar fi avut pareri si amendamente pertinente la adresa proiectului. Majoritatea celor care au vorbit, insa, au fost reprezentanti ai diferitelor grupuri de afaceri din mai multe tari, care au expus pe larg avantajele pe care le-ar avea Uniunea daca tronsoanele construite in regiunile lor ar fi primele finalizate. Italieni, francezi, cehi, polonezi sau lituanieni au incercat sa arate cat de importante pentru TEN-T sunt portiunile de drum, cai ferate, canale navigabile care trec prin tarile lor si nu au avut retineri sa spuna fiecare ca tronsonul din tara lor este cel fara de care nu se va putea realiza niciodata o retea de transport in Europa cu adevarat puternica si bine facuta. Nimeni nu a vorbit despre proiectele care vizeaza Romania.
|
|
PERICOL. Traficul de pe canalul Sulina afecteaza si in prezent bio-diversitatea din Delta Dunarii
|
PROBLEME. Ecologistii prezenti la dezbatere au cerut mai multa transparenta din partea organizatiilor europene in chestiuni legate de TEN-T. Ei au cerut ca astfel de dezbateri publice sa fie organizate si la nivel local, pentru ca in foarte multe zone nu se stie nimic despre intentiile UE. Au criticat, de asemenea, faptul ca proiectele au fost facute pentru a satisface exclusiv nevoile Uniunii si nu cele regional sau locale. In plus, s-a cerut participarea organizatiilor ecologiste si la elaborarea proiectelor, pe langa banci si alte institutii financiare si respectarea legislatiei de mediu a Uniunii Europene.
Citește pe Antena3.ro


