Realizatorii analizei arată că pentru poluarea produsă s-au plătit sume derizorii, tona de CO2 emisă fiind taxată cu prețul unei cafele din aeroport. Din această perspectivă, ei solicită modificarea reglementărilor actuale, astfel încât să fie taxate pentru emisiile lor și zborurile extraeuropene, nu doar cele care se efectuează în interiorul Europei.
Companiile aeriene low cost Ryanair și Wizz Air au poluat mai mult ca oricând anul trecut, cu mult peste vârful lor din 2019. Ryanair a emis 15 milioane de tone (Mt) de dioxid de carbon (CO2) în 2023, cu 23% mai mult decât nivelurile pre-COVID, în timp ce emisiile Wizz Air au crescut cu 40%. Emisiile Ryanair sunt echivalente cu cele ale șapte milioane de mașini pe benzină într-un an.
Cotă în creștere pentru low cost
În 2023, un zbor din patru din Europa a fost operat de unul dintre cei trei principali transportatori low cost (easyJet, Ryanair, Wizz Air), arată analiza. În 2019, a fost unu din cinci zboruri, ceea ce arată că aceste companiile aeriene low cost își cresc cota de piață în Europa. Pe de altă parte, transportatorii vechi, inclusiv Air France, Lufthansa, KLM și British Airways, au pierdut 2,8 puncte procentuale din cota de piață.
„Modelul de afaceri low-cost conduce la o creștere nesustenabilă în sector. Am fost atrași să ne gândim că transportatorii aerieni se vor reconstrui mai bine după COVID, dar cu această creștere exorbitantă a poluării de către companiile aeriene low cost, aviația «verde» nu va vedea niciodată lumina zilei. Tehnologiile curate, cum ar fi combustibilii durabili pentru aviație, nu vor putea ține pasul cu creșterea Ryanair, Wizz Air și altor companii”.
Jo Dardenne, director de aviație la T&E
Transportatorii vechi și transportatorii selectați din țări terțe sunt încă responsabili pentru cea mai mare parte a emisiilor din aviația europeană (42,2%), deoarece zboară pe distanțe lungi, dar plătesc foarte puțin pentru emisiile lor.
Graficul - Cât ar fi trebuit să plătească în 2023 cele mai mari 10 companii aviatice pentru poluarea în Europa (cu albastru) vs cât au plătit
Air France a plătit doar 5 euro/tonă
Air France și Lufthansa au plătit pentru doar 7 și, respectiv 16% din emisiile lor anul trecut, din cauza domeniului limitat al piețelor europene de carbon și a cotelor gratuite acordate companiilor aeriene. Fără aceste scutiri, Lufthansa ar fi plătit peste 800 de milioane de euro pentru emisiile sale de CO2 anul trecut, dar a ajuns să plătească 130 de milioane de euro. Defalcat pe tonă de CO2, Lufthansa a plătit 13 euro, iar Air France, doar 5 euro. Dar nici companiile aeriene low cost, care trebuie să plătească pentru o parte mai mare din emisiile lor pentru că zboară mai multe rute intraeuropene, nu au plătit jumătate din CO2, ca urmare a permiselor gratuite de poluare care le-au fost acordate în 2023. „Zborul este mult prea ieftin. Fie că vorbim de transportatori vechi sau de companii aeriene low cost, sectorul aviației nu plătește suficient pentru emisiile sale de carbon. La peste zece ani de la introducerea pieței carbonului pentru aviație, sistemul este încă insuficient atunci când vine vorba de stimularea renunțării la zborul cu combustibili fosili. Această situație absurdă în care un pasager plătește mai mult pentru cafeaua lui la aeroport decât plătesc unele companii aeriene pentru emisiile lor trebuie să se încheie”, explică Jo Dardenne.
78% din emisiile de CO2 ale aviației nu au fost evaluate anul trecut, deoarece nu intră în domeniul de aplicare al piețelor de carbon sau sunt oferite certificate de emisii companiilor aeriene în mod gratuit.
Cea mai aglomerată rută Londra - Dubai, fără taxa de CO2
În 2023, cea mai frecventată rută din Europa a fost Londra - Dublin, cu aproximativ 44 de zboruri pe zi (dus), potrivit studiului. Pe a doua rută cea mai aglomerată, Londra - Amsterdam Schiphol, care are o alternativă directă de tren de patru ore, peste 43 de zboruri au plecat în fiecare zi anul trecut. Cele mai poluante cinci rute cu plecare din Europa au fost toate intercontinentale, ceea ce înseamnă că nu au prețuri pe piața de carbon din UE, Elveția sau Marea Britanie, care se aplică doar zborurilor din Europa. Drept urmare, nicio companie aeriană nu a trebuit să plătească pentru emisiile sale pe cea mai poluantă rută care pleacă din Europa - segmentul Londra-Dubai, chiar dacă a reprezentat 2,3 Mt de CO2 în 2023.
T&E: Sistemul trebuie extins
T&E solicită extinderea sistemului de taxare a emisiilor de CO2 (tranzacțiile efectuate cu certificatele de emisii de gaze cu efect de seră - ETS) la toate zborurile extraeuropene cu plecare de pe un aeroport european, ca parte a revizuirii legislației UE în 2026. Acest lucru ar corecta situația actuală în care majoritatea emisiilor din aviație sunt excluse din orice mecanism eficient de stabilire a prețului carbonului. În același timp, factorii de decizie politică ar trebui să revizuiască taxa pe kerosen în conformitate cu Directiva privind impozitarea energiei și să ia în considerare măsuri de reducere a cererii pe aeroporturile europene, pentru a se asigura că sectorul se reconstruiește cu adevărat.
Taxare doar pentru zborurile intraeuropene
Piața de carbon pentru aviație (cunoscută și sub numele de Schema de comercializare a emisiilor) din UE, Elveția și Regatul Unit se aplică numai zborurilor intraeuropene, ceea ce înseamnă că transportatorii vechi care operează majoritatea zborurilor lor în afara Europei nu trebuie să plătească pentru cea mai mare parte a emisiilor lor.