O cruce neobisnuita pe care am zarit-o, nu demult, la Voronet, pe fatada vestica a Bisericicii 'Sf. Gheorghe', cu impresionanta scena a Judecatii de Apoi, m-a facut sa caut si alte infatisari ale crucii decat cea latina cu care eram obisnuit. Desigur, as putea sa remarc faptul ca, in primele trei sute de ani de crestinism, nu crucea a fost elementul care definea relatia credinciosilor cu Iisus Hristos, ci pestele, al carui nume, in greceste, IHTUS, cuprinde initialele numelui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Mantuitorul.
Crucea o gasim inainte de crestinism (si se pastreaza pana in zilele noastre in India, pe templele hinduse, sub forma de svastica) ori ne-a fost revelata o data cu descoperirea civilizatiei incase. Forme devenite familiare de cruci sunt cea a Sfantului Andrei, de care ne reamintim la trecerile de cale ferata, crucea Sfantului Petru, cu transversala la baza (pentru ca apostolul a cerut sa fie martirizat cu capul in jos, diferit de Iisus), crucea egipteana sau faraonica, cu bucla deasupra transversalei, crucea greaca sau crucea patrata dupa tiparul careia au fost construite bisericile bizantine, crucea malteza cu patru brate egale si inspicate, folosita de cavalerii Ordinului Sfantului Ioan de la Ierusalim, deveniti, ulterior, cavaleri de Malta. Mai numim, in aceasta insiruire, crucea rusa care e o cruce latina cu un al doilea brat orizontal, inclinat; el subliniaza indreptarea talharului Barabas, care l-a insotit pe Iisus in martiriu, dar si locul pe care s-au sprijinit picioarele Mantuitorului crucificat.
In sfarsit, as pomeni crucea patriarhala cu doua brate orizontale, de lungimi diferite: cel superior mai mic, cel inferior mai mare. Este, de altfel, crucea pe care am remarcat-o la Voronet, in registrul de la baza peretelui vestic, in partea stanga, unde este pictat Raiul, cu poarta lui pazita de ingeri. Unul dintre fericitii in adormire poarta acea cruce ciudata pe care, in chip surprinzator, prin nestiute imprumuturi din vremea cruciadelor, o regasim in Franta secolului al XV-lea. 'Patriarhala' isi datoreaza forma acelei cruci care l-a purtat pe Iisus si deasupra careia, pe un mic brat fixat in partea de sus, Pilat din Pont ar fi ordonat sa se scrie: INRI (Iisus din Nazaret, Regele Iudeilor).
Multe dintre crucile asezate in tintirimurile noastre habar n-au ca si ele sunt, cu voia Domnului, putin patriarhale.