x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum arde CFR banii publici

0
Autor: Iulia Barbu Dorian Cobuz 26 Aug 2010 - 00:00
Cum arde CFR banii publici /Jurnalul foto
Vezi galeria foto


În timp ce mii de oameni sunt lăsaţi pe drumuri din lipsă de fonduri, CFR cheltuieşte banii pentru introducerea biletelor termoactive. Chiar în acest an, în spatele a două contracte, primul atribuit în luna februarie, în valoare de 225.600 de euro şi al doilea semnat în luna iunie, în valoare de 474.000 de lei, CFR introduce mai întâi cloşca şi pe urmă ouăle de aur în afacere.

Practic, în luna februarie sunt achiziţionate imprimantele termice pentru emiterea legitimaţiilor de călătorie în trafic internaţional şi ulterior este atribuit aceleiaşi firme şi contractul privind biletele de hârtie termică. Contractul are o formă-cadru şi o durată de desfăşurare până în 2014, putând fi bineînţeles modificat prin acte adiţionale. Firma care a câştigat visul european al CFR-ului - ce tocmai ne ameninţă cu scumpirea preţului biletelor - se cheamă Tera Software & Consulting TSC SRL. Potrivit propriei pagini de internet, societatea s-a înfiinţat în 1998, este reprezentant comercial al unor producători IT de prestigiu şi, în acelaşi timp, oferă servicii de programare. Societatea se laudă cu numeroase contracte pe bani publici cu Ministerul Transporturilor sau societăţile subordonate acestuia, dar şi cu Tarom, Ministerul Justiţiei, Poşta Română sau Curtea de Conturi. Aceste informaţii nu se regăsesc însă în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, informaţie care ridică serioase semne de întrebare.

Lista ciudăţeniilor continuă însă după verificarea datelor de la Registrul Comerţului cu privire la această firmă. Mulţi ani, unic asociat şi administrator al acesteia a fost Elisaveta Ionescu, o septuagenară, născută în 1929. Timp de şapte ani, femeia s-a ocupat de bunul mers al afacerii IT. Abia în urmă cu cinci ani, în aprilie 2005, soţii Elena şi Ilie-Marcel Ionescu i-au luat din spate pensionarei dificila sarcină de a munci într-un domeniu atât de sofisticat. De altfel, în perioada 2001-2003, Elisaveta Ionescu a fost acţionară în Thema SA, o altă societate cu obiect de activitate referitor la importul echipamentelor IT.

Ionel-Marcel Ionescu s-a regăsit, într-o perioadă, alături de Mariana Petrec, americanul Andrew Arthur Littauer şi irlandezii de la Angelo Costa International Limited, în societatea Dollar Express Romania SRL, concesionar de servicii de transfer de bani. Printre altele, feciorul septuagenarei Elisaveta Ionescu, Ilie-Marcel, are la capitolul realizări ridicarea unei clădiri de birouri, sub titulatura Centrul de Afaceri Nord, în Strada Siriului, numerele 6-8, din Sectorul 1, Bucureşti.

Contractele pe care Tera Software & Consulting TSC SRL le-a semnat în acest an cu CFR nu sunt puţin lucru în an de recesiune puternică. Investiţia în biletele termoactive din bani de la buget trebuie să fi fost însă extrem de necesară. Într-o ţară în care companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, unite de acronimul CFR, concediază lunar mii de oameni, iar gările au rămas în întuneric din cauză că nu sunt bani pentru facturi, cineva a inventat o metodă de a arde bani cu acte în regulă. CFR Călători SA a achiziţionat acest sistem de tichete termice. Mai întâi a cumpărat imprimantele necesare. S-a întâmplat chiar în luna februarie când în CFR nu mai era loc de câţi angajaţi umblau zăbăuci de la un birou la altul pentru a-şi primi condamnarea la şomaj. Şase luni mai târziu, CFR Călători a cumpărat şi biletele.

Specialiştii în investiţii necesare pe vremuri de restrişte financiară au publicat un anunţ de atribuire din care rezulta că acest sistem performant de tichetare va fi folosit pentru trenurile internaţionale. În mod real, aşa cum reiese din declaraţiile directorului de comunicare CFR Călători, Alexandru Dumitrescu, contractul-cadru a fost semnat încă de anul trecut, deşi potrivit SEAP, atribuirea a avut loc anul acesta. Dumitrescu declara în luna ianuarie pentru Newsin: "Există un contract-cadru valabil patru ani care a fost câştigat (...) de firma Tera Software&Consulting. Aceasta se obligă să furnizeze bilete termoactive pentru editarea legitimaţiilor de călătorie, fiind vorba de partea brută a legitimaţiilor de călătorie. Avem nevoie de cantităţi însemnate, mai ales dacă ţinem cont că sunt aproximativ 250.000 de călători pe zi, iar achiziţiile pentru matriţa pretipărită pe care se editează ulterior datele călătoriei se vor face etapizat". Potrivit acestuia, acordul-cadru a implicat încheierea de contracte anuale într-o limită de maximum 270 milioane de bilete şi un minimum de 200 milioane de bilete pentru patru ani la un preţ de 23 lei pe mia de bucăţi.

Deocamdată, sistemul va fi aplicat numai pentru trenurile internaţionale, puţine la număr, ce-i drept. Sistemul va fi însă extins şi în ţară, aşa cum lesne se înţelege din explicaţiile lui Alexandru Dumitrescu. Pentru ca investiţia să fie cât mai credibilă, achiziţia s-a făcut prin Bursa Română de Mărfuri, o societate privată, deşi această procedură de achiziţie publică este prevăzută în legislaţie expres doar pentru produsele cotate la bursele internaţionale, cum ar fi petrol sau grâu. La bursa din New York nu se vând însă în nici un caz bilete la CFR sau alte hârtii termoactive.

După ce mai întâi a cumpărat imprimantele la un preţ de doar 250.000 de euro, valoare uşor de trecut cu vederea într-o Românie cocoşată de cheltuieli inutile, şefii CFR Călători s-au dus fix la aceeaşi societate să cumpere biletele - hârtia. Singurul element comun între cele două achiziţii, cea din februarie, când s-au luat imprimantele, şi cea din iunie, când s-au luat cartoanele pe care vor fi tipărite datele de călătorie este furnizorul: una şi aceeaşi societate. El corespunde şi "premoniţiilor" lui Alexandru Dumitrescu.


CFR, în colaps total: restructurări masive până la 1 septembrie
5887-129936-mr_20090630132826011.jpgÎn ciuda problemelor cu care se confruntă, CFR pare să nu renunţe la investiţiile pasionale din domeniu. Dacă în privinţa atragerii de fonduri UE, situaţia este departe de a fi încântătoare, micile achiziţii pe bani publici merg pe bandă rulantă. Chiar la începutul săptămânii, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) anunţa că trebuie să disponibilizeze între 7.100 şi 8.300 de angajaţi de la societăţile feroviare. Radu Berceanu (foto), ministrul Transporturilor, îşi doreşte ca măsurile să intre în vigoare chiar de la 1 septembrie. Negocierile cu sindicatele sunt însă destul de strânse. Numărul concedierilor variază în funcţie de disponibilitatea tuturor angajaţilor CFR de a renunţa la unele drepturi, cum ar fi bonurile de masă, ajutoare materiale de Paşte, Crăciun şi Ziua Feroviarului, prime de vacanţă şi autorizaţii şi permise. Unele dintre aceste drepturi ar urma să fie suspendate pentru anul 2011. Cei mai mulţi disponibilizaţi vor fi la CFR Marfă (între 3.400 şi 4.600 de persoane). Celelalte persoane afectate sunt angajate la CFR Călători (2.075) şi CFR SA (1.630). Într-un comunicat de presă, Ministerul Transporturilor preciza că la CFR Călători economiile urmează a fi de 200 milioane de lei. Ieri, sindicatele din CFR au anunţat că vor prezenta în scris, luni, conducerii MTI propunerile lor pentru echilibrarea veniturilor, astfel încât să fie evitate anunţatele disponibilizări. Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a precizat că cel puţin până la începutul săptămânii viitoare sindicaliştii nu vor lua nici o decizie privind eventuale proteste.

Citeşte mai multe despre:   special

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  
Galerie Foto Intervenția eșuată de la luarea de ostatici din Onești va avea efecte dezastruoase pe termen lung, dacă nu se schimbă urgent modalitatea de pregătire a polițiștilor și maniera în care sunt comunicate...

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!
Peste 40.000 de morți în plus au fost, în România, în 2020, față de 2019, potrivit datelor statistice, și doar o treime dintre aceste decese în exces sunt atribuite infecțiilor cu SARS-CoV-2. Grosul provine...

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj
Galerie Foto Adrian Alexandrov, soțul fostului ministru PDL al Dezvoltării și Turismului, a intrat, anul trecut, ca acționar majoritar într-o companie care a funcționat ca societate pe acțiuni la purtător și care este...

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL
Galerie Foto Pariul electoral al PNL că în România se vor inaugura 3.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri extreme până în 2030 este contrazis puternic de realitate. Deşi ar trebui să termine în fiecare an 300 de...

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie
Corupția mustește în campaniile pentru alegerile prezidențiale la Paris și în Micul Paris. Nicolas Sarkozy și Traian Băsescu au ajuns în cele mai înalte funcții publice ale statului francez și român...

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director
Galerie Foto Nimic nu se pierde, totul se transformă, spune un vechi proverb românesc. Asta pare să fie și regula nescrisă care funcționează la nivelul Parlamentului și al Guvernului României. Un deputat și un senator,...

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază a contractat, luna trecută, aeronave fără pilot, un punct mobil autonom de comandă și un complet de balize luminoase portabile, pentru care va plăti suma de 3,2 milioane de euro....

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 
Galerie Foto Mulţi au tulburări de ritm ale inimii, stare destul de greu de ţinut în frâu de cardiologie. Cunoscutul cardiolog Gabriel Tatu-Chiţoiu, șef departament la Spitalul de Urgenţă Floreasca, ne spune care este...

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei
Galerie Foto Guvernul se laudă cu un program de investiţii ambiţios, alocând pentru susţinerea lui 61,4 miliarde de lei. O listă cu nu mai puţin de 160 de proiecte publice este promisiunea Guvernului condus de Florin Vasile C

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei
Galerie Foto Anul 2020, cunoscut drept anul pandemiei de SARS-CoV-2, în care toate resursele financiare au fost, teoretic, alocate pentru adoptarea măsurilor de combatere a răspândirii COVID-19, precum și pentru diminuarea...

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri
Galerie Foto S-a terminat cu pilele, relațiile și cumetriile în funcțiile publice. Cel puțin asta se înțelege din retorica pe care USR-PLUS, dar mai ales PNL o au, încă din campania electorală, dar și după, când...

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%
Galerie Foto Guvernul Cîțu și o parte a majorității parlamentare vor să desființeze Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), acuzând, printre altele, și lipsa de „productivitate” a celor șapte...

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele
Galerie Foto Tribunalul Sibiu a admis, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, cererea formulată de asociația fondată de sora lui Dan Barna, președinte USR și actual vicepremier, Gabriela Raluca Popa, de...
Serviciul de email marketing furnizat de