Tarife mari, telefoane la preturi astronomice si de dimensiunea unei "posetute" si in plus achitarea unei taxe de conectare de 50 de dolari. Cu asta se laudau operatorii de telefonie mobila la intrarea pe piata romaneasca.
Incet-incet, companiile au incercat sa aduca ceva nou serviciilor clasice de voce. De la fax la videotelefonia denumita "3G", telefonia mobila a muls potentialul pietei. Ofertele au vizat mai intai persoanele dispuse sa plateasca sume importante. Odata castigat un segment, serviciile deveneau mai accesibile, pentru a atrage urmatorul strat al pietei. Daca voiai sa te numesti abonat Connex, trebuia sa platesti o taxa de 50 de dolari. Pentru persoanele juridice, taxa era de 80 de dolari. Primul abonament lansat costa 20 de dolari. La scurt timp, au aparut si abonamentele de 15 si 12 dolari. Cei care deveneau abonati Dialog puteau vorbi la telefonul mobil prin intermediul terminalelor marca Ericsson, Nokia si Phillips, al caror pret se situa intre 200 si 600 de dolari. Pentru inceput, Mobil Rom a avut numai trei formule de abonament, respectiv Dialog 300, Dialog 150 si Dialog 50, in functie de numarul de minute de comunicatii nationale incluse gratuit in abonamentul lunar. Toate cele trei abonamente aveau o taxa de conectare de 50 de dolari si costau 60, 40, respectiv 20 de dolari. ABONEMENTE NOI. Pentru a atrage noi clienti fara a-si diminua insa veniturile generate de abonatii mai vechi, Connex nu a micsorat tarifele la abonamentele existente, ci a lansat altele noi. Forumurile de pe Internet pastreaza amintirea acelor perioade: "daca veneai de la Dialog la Connex iti dadeau o luna abonament gratuit si se purtau frumos cu tine". PROMOTII. La Connex, taxa de conectare a ramas mult timp in picioare. In campaniile promotionale care se desfasurau mai ales de sarbatori erai insa scutit de taxa care devenea doar "o amenintare". Trebuia sa te grabesti sa te abonezi, sa prinzi promotia. In timp, acestea aproape ca s-au permanentizat, iar taxa a fost pana la urma eliminata.Citește pe Antena3.ro
CARTELELE PREPLATITE AU FOST LANSATE PENTRU CEI CU BANI PUTINI
| |||
Platesti inainte si vorbesti ulterior. Cam asa se poate traduce conceptul de cartela preplatita lansat in mai 1998 de Mobil Rom. Acum roata s-a intors. Cand iti "mananci" banii, operatorul de telefonie te mai pasuieste cu un dolar.
|
Generatia a treia a readus taxarea apelurilor video la minut
Connex si Orange, doi dintre cei patru operatori de telefonie mobila din Romania, au obtinut la finele anului trecut licente pentru furnizarea de servicii de telefonie 3G. Cu toate acestea, doar Connex a lansat pana acum telefonia de ultima generatie, 3G. Orange Romania precizeaza ca tehnologia UMTS sau 3G este inca in proces de optimizare, iar producerea unei game diversificate de telefoane 3G este inca la inceput. Compania va implementa serviciul la inceputul anului viitor. Connex a facut mare valva pentru lansarea 3G. Pe tacute insa a facut si un pas inapoi. Oferta 3G a Connex ne aduce aminte de vremurile in care, daca depaseai cu o secunda minutul de convorbire, erai taxat aproape dublu. Pentru depasirea cu o secunda a minutului de convorbire plateai 120 de secunde. Situatia se repeta de aceasta data in cazul serviciilor 3G. Intervalul de tarifare este de 60 de secunde. El este valabil nu doar pentru apelurile video, ci si pentru sutele de minute de voce oferite promotional de Connex. O mica precizare facuta de celebra steluta buclucasa iti poate explica modul in care ti-ai terminat multele minute primite: "Specificatii de tarifare: Interval tarifare apeluri nationale: 60 sec". OPORTUNITATE. La nivel international, Orange a implementat retele 3G in Anglia, Franta, Elvetia, Olanda. Orange intentioneaza sa lanseze 3G in Romania la inceputul lui 2006, cand se vor concentra pe populatia din marile orase, in timp ce EDGE va fi o tehnologie complementara, avand o acoperire la nivel national. Reprezentantii Orange cred ca in Romania adoptarea serviciilor 3G va fi relativ lenta, din cauza ca actualii clienti trebuie sa inlocuiasca atat cardurilor SIM, cat si telefoanele, cu altele noi, mult mai scumpe, compatibile cu noua tehnologie. Terminalele dotate cu tehnologie 3G au preturi care pornesc de la 400 de euro si care pot depasi chiar o mie de euro. VOCE IEFTINA. "Continutul" este cuvantul-cheie in dezvoltarea utilizarii tehnologiei 3G, asa cum a fost ea gandita initial. Tehnologia exista, dar utilizarea ei depinde de motivatia utilizarii ei. Din aceasta cauza, multi operatori au intampinat dificultati majore la lansare, dupa ce au platit bani frumosi pe licente. Muzica, filme, download-uri rapide sunt cateva dintre utilizarile cele mai populare. Mai mult, exista chiar initiative de a crea versiuni speciale ale unor programe tv, mai scurte ca durata, pentru a fi vizionate pe mobil in momentele de pauza. Prezentata ca tehnologie ce permite dezvoltarea serviciilor multimedia datorita vitezelor si volumelor mari de transfer al informatiei, tehnologia 3G are si un efect-surpriza: ieftinirea convorbirilor traditionale. Volumul de voce transportat este de obicei de trei ori mai mare decat al unei retele de generatia a doua, iar costul unui minut de convorbire este in medie cam pe sfert. Analistii considera ca acum operatorii concureaza piata telefoniei fixe. In America, acolo unde pachetele mari de voce sunt un fapt obisnuit, abonatii vorbesc in medie 700 de minute. In Europa, din cauza ca tarifele sunt mult mai mari, media convorbirilor este de 100 de minute. INCEPUT. Numarul retelelor 3G implementate la nivel global a ajuns la 113 la finele lui 2004, dublu fata de anul 2003, majoritatea lor fiind localizate in Europa si Asia. De asemenea, Wireless World Forum estima, tot anul trecut, ca numarul abonatilor din retelele 3G se ridica la 45 de milioane si se preconiza o crestere pana la 85 de milioane pana la sfarsitul lui 2005. Retelele 3G au generat vanzari in 2004 pentru producatorii de telefoane mobile de doar 4% din volumul total de vanzari. Evolutia nu se va schimba simtitor nici anul acesta, specialistii de la ARC Group preconizand un punct de inflexiune in curba de vanzari de abia pentru 2006, atunci cand retelele de generatia a treia vor fi disponibile pe scara larga la nivelul metropolelor si aglomerarilor urbane. Japonia a absorbit 17,6 milioane de telefoane 3G in 2004. SMARTPHONE. Vanzarea accelerata de asemenea echipamente este data, in opinia analistilor, de complexitatea functiilor cu care sunt dotate aceste echipamente si tendinta de scadere a pretului de achizitie. Rata anuala de crestere estimata pentru urmatorii patru ani, 44%, este sustinuta de miniaturizarea telefoanelor, de cresterea diversitatii modelelor, de o mai buna integrare a functiilor de voce, e-mail si Personal Information Manager, precum si de solicitarile din ce in ce mai mari venite din partea utilizatorilor din zona de business.
INVESTITII SI PROFIT ORANGE
|
1998 - profit de 24 milioane dolari. Profitul calculat inainte de plata taxelor, impozitelor si dobanzilor, inregistrat de Dialog in 1998, se ridica la 24 milioane dolari. In ianuarie 1999, reteaua Dialog GSM acoperea 11.200 kilometri de drumuri nationale, fiind accesibila pe 69% din teritoriu si de catre 90% din populatie.
2001 - 1,4 MILIOANE DE CLIENTI. Investitiile totale realizate de compania Mobil Rom pentru dezvoltarea retelei de telefonie mobila Dialog si lansarea de noi servicii s-au cifrat la sfarsitul anului, la peste 550 de milioane de dolari. Cifra de afaceri a companiei a urcat in primele noua luni ale anului la 281 milioane de euro, fata de 206 milioane de euro in acelasi interval din 2000. Numarul de clienti atingea, la 30 septembrie 2001, 1.444.000 de persoane.
2003 - CRESTERE DE 44%. Orange a consemnat, in primele sase luni, venituri de 388 milioane de euro, in crestere cu 44,8% fata de iunie 2004.
2004 - 4,3 MILIOANE DE CLIENTI. Compania avea la sfarsitul semestrului trei 2004 circa 4,371 milioane de clienti, iar cota de piata era de 48,1%. In ceea ce priveste veniturile, acestea au crescut de la 373 milioane dolari in septembrie 2003, la 550 milioane dolari in aceeasi perioada a anului 2004. Venitul mediu pe utilizator a inregistrat in 2004 o usoara scadere, la 146 de euro, de la 147 de euro in 2003.
|
VALOAREA MOBIFON
|
1997 - 57,5 milioane dolari capital social
1999 - 470,6 milioane dolari. Gurpul britanic de telefonie Vodafone Airtouch si-a dublat pachetul de actiuni la 20,1% in cadrul operatorului roman de telefonie MobiFon. Ca urmare a acestei achizitii, investitiile realizate de Vodafone in compania romaneasca se ridica la 94,6 milioane de dolari, ceea ce ar insemna o valoare de 470,6 milioane dolari a operatorului de telefonie mobila.
DECEMBRIE 2002 - 748 MILIOANE DOLARI. Telesystem International Wireless Inc. (TIW) si ClearWave N.V. au ajuns la un acord cu firma de investitii Emerging Markets Partnership (EMP) privind vanzarea unui pachet de 5,68% din capitalul MobiFon, pentru suma de 42,5 milioane de dolari. Astfel, valoarea intregului Mobifon se ridica la 748 milioane dolari.
MARTIE 2005 - VODAFONE PREIA CONNEX. Achizitia a 79% din MobiFon si toate actiunile Oskar Mobil din Cehia au costat 3,5 miliarde de dolari. De asemenea, grupul a preluat o datorie neta de aproape 900 milioane de dolari. Fiind vorba de o vanzare "la pachet", valoare MobiFon, nu poate fi decat estimata prin comparatie cu marimea veniturilor aduse de cele doua companii. Astfel, MobiFon ar valora aproximativ 2,5 miliarde dolari si reprezinta cea mai mare tranzactie din Romania.
|