x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special De la taxa de conectare la minute gratuite si 3G

De la taxa de conectare la minute gratuite si 3G

de Adrian Mihai    |    Eugenia Mihalcea    |    17 Aug 2005   •   00:00
De la taxa de conectare la minute gratuite si 3G

Tarife mari, telefoane la preturi astronomice si de dimensiunea unei "posetute" si in plus achitarea unei taxe de conectare de 50 de dolari. Cu asta se laudau operatorii de telefonie mobila la intrarea pe piata romaneasca.

Incet-incet, companiile au incercat sa aduca ceva nou serviciilor clasice de voce. De la fax la videotelefonia denumita "3G", telefonia mobila a muls potentialul pietei. Ofertele au vizat mai intai persoanele dispuse sa plateasca sume importante. Odata castigat un segment, serviciile deveneau mai accesibile, pentru a atrage urmatorul strat al pietei. Daca voiai sa te numesti abonat Connex, trebuia sa platesti o taxa de 50 de dolari. Pentru persoanele juridice, taxa era de 80 de dolari. Primul abonament lansat costa 20 de dolari. La scurt timp, au aparut si abonamentele de 15 si 12 dolari.

Cei care deveneau abonati Dialog puteau vorbi la telefonul mobil prin intermediul terminalelor marca Ericsson, Nokia si Phillips, al caror pret se situa intre 200 si 600 de dolari. Pentru inceput, Mobil Rom a avut numai trei formule de abonament, respectiv Dialog 300, Dialog 150 si Dialog 50, in functie de numarul de minute de comunicatii nationale incluse gratuit in abonamentul lunar. Toate cele trei abonamente aveau o taxa de conectare de 50 de dolari si costau 60, 40, respectiv 20 de dolari.

ABONEMENTE NOI. Pentru a atrage noi clienti fara a-si diminua insa veniturile generate de abonatii mai vechi, Connex nu a micsorat tarifele la abonamentele existente, ci a lansat altele noi. Forumurile de pe Internet pastreaza amintirea acelor perioade: "daca veneai de la Dialog la Connex iti dadeau o luna abonament gratuit si se purtau frumos cu tine".

PROMOTII. La Connex, taxa de conectare a ramas mult timp in picioare. In campaniile promotionale care se desfasurau mai ales de sarbatori erai insa scutit de taxa care devenea doar "o amenintare". Trebuia sa te grabesti sa te abonezi, sa prinzi promotia. In timp, acestea aproape ca s-au permanentizat, iar taxa a fost pana la urma eliminata.

Politica Dialog a fost un pic diferita. Dupa lansare acestia au pastrat nemodificate timp de un an tarifele, dar au eliminat taxa de conectare la inceputul anului 1998.

SUCCES DE WEEK-END. Connex a dat o adevarata lovitura cu abonamentul Connex Cent. Succesul convorbirilor cu un cent in retea in week-end a fost atat de mare, incat in prima faza compania a fost nevoita sa limiteze numarul minutelor la 500 pe luna si, ulterior, la 200. Pentru a descongestiona traficul de la sfarsitul saptamanii compania a retras abonamentul. Numai cei care erau deja abonati mai beneficiaza de cent in week-end.

DIVERSIFICAREA SERVICIILOR. In februarie 1998, Mobil Rom a introdus serviciile Birou Mobil si Dialog Fax. Prin intermediul acestora se puteau transmite, in timp real, texte si date, precum si imagini statice. Pentru asta aveai nevoie de telefone mobile GSM care permiteau transmisiile de fax si date. Taxa de conectare pentru acest serviciu era de 30 de dolari. Abonamentul era de 12, respectiv 18 dolari.

Vi se pare ca trimiteti sms-uri dintotdeauna? Fals. Mobil Rom a introdus acest serviciu la doi ani de la lansare, mai exact la 8 martie 1999. Abonatii retelei de telefonie mobila Dialog GSM beneficiau de un nou serviciu care permitea transmiterea si receptionarea, pe telefonul mobil sau de la un echipament special, conectat la telefonul mobil, a unor mesaje text de maximum 160 caractere. Pentru utilizarea serviciului nu se percepea taxa de conectare si nu era necesara plata unui abonament lunar. Sms-urile se transmiteau astfel: se forma pe telefon numarului Centrului de Mesaje Scurte Dialog, dupa care se selecta optiunea de transmitere de mesaje, se introducea mesajul, ultima etapa fiind formarea numarului destinatarului. De abia in octombrie 2000, cele doua companii rivale au semnat un protocol prin care abonatii acestora isi puteau trimite sms-uri intre ele. Acum, sms-urile au devenit o sursa buna de profit pentru companie, mai ales in perioada Sarbatorilor. La finele anului 2004, respectiv de Craciun si de Anul Nou, romanii au trimis peste 35 de milioane de sms-uri.

La cativa ani dupa, companiile de telefonie mobila au lansat serviciul Mesaje Multimedia (MMS), care permite clientilor sa transmita si sa primeasca mesaje ce combina imagini, sunet si text.

FIDELIZARE. O data cu transformarea Dialog in Orange Romania, mai toti abonatii se intrebau cu ce va veni nou Orange, tarife mai mici, sau e cazul sa aleaga un alt operator? In 2002, Orange a lansat un program de fidelizare, si anume Orange Thank You. Sistemul de puncte care se emit pe fiecare factura in functie de valoarea convorbirilor lunare a fost primit bine de catre clienti, mai ales ca punctele se transforma in dolari, iar cu acestia se pot achizitiona terminale mobile, se poate plati factura etc.

DE VORBA CU PRIETENII. De la taxarea la cent, pana la telefoane gratuite intr-un grup determinat nu a mai fost decat un pas. Lansat in martie 2003, pachetul Zapp Share Free a atras atat prin serviciile pe care le oferea, dar si prin reclama cu mult umor, care a ramas in mintea romanilor. La ce va ganditi cand comandati apa plata cu lamaie? ...

Pachetele Zapp Share Free 120/ 180/ 300/ 600 si 1.200 ofera acces atat la serviciile de voce, cat si la cele de date si permite formarea unor grupuri de maximum 10 utilizatori. Grupul beneficiaza lunar de maximum 3.600 de minute incluse, destinate convorbirilor dintre parteneri. Pentru pachetele Zapp Share Free se plateste un abonament lunar fix cuprins intre 25 si 165 USD. De asemenea, pentru fiecare partener se plateste un abonament lunar de 5 USD care-i asigura accesul la intregul pachet de servicii de care beneficiaza grupul. Factura lunara se emite pe numele titularului si cuprinde valoarea intregului consum de voce si date al grupului.

TEHNOLOGIA VIITORULUI. La 1 octombrie 2001 Orange a lansat tehnologia GPRS, iar trei ani mai tarziu, pe 15 octombrie, s-a lansat tehnologia EDGE. Astfel, aveai acces direct pe telefonul mobil la servicii video si Internet de mare viteza. De la inceputul lunii mai 2005 si utilizatorii PrePay si de abonament reincarcabil au acces la tehnologiile GPRS si EDGE. Incepand cu 20 aprilie 2005, o data cu lansarea portalului wap Orange World, tarifele GPRS s-au redus cu pana la 40% pentru toti clientii. Si Connex a lansat GPRS in octombrie 2001. Aceasta este tehnologia de telefonie mobila care face trecerea de la standardul GSM la a treia generatie (UMTS) si permite transmisia de date "in pachete" la o viteza cuprinsa intre 111 si 171 kbps. De fapt, GPRS reprezinta o modernizare a retelelor GSM astfel incat utilizatorii sa poata avea acces la servicii diverse: consultarea conturilor bancare, a evolutiilor bursiere sau a informatiilor meteo. Taxarea serviciilor se face la volumul de date transmis.

CARTELELE PREPLATITE AU FOST LANSATE PENTRU CEI CU BANI PUTINI
Platesti inainte si vorbesti ulterior. Cam asa se poate traduce conceptul de cartela preplatita lansat in mai 1998 de Mobil Rom. Acum roata s-a intors. Cand iti "mananci" banii, operatorul de telefonie te mai pasuieste cu un dolar.

Ce-i drept, la acea data, pachetul se numea "Easy ALO" si avea inclus un telefon mobil Alcatel One Touch Easy, patru baterii, din care trei LR6, un incarcator portabil, o cartela SIM reincarcabila de 40 de unitati de comunicatie - doua unitati echivalau cu un minut de convorbire - si o cartela de reincarcare. Pachetul costa 194 de dolari, fara TVA. La un an dupa, s-a trecut la taxarea la 30 de secunde dupa primul minut de convorbire pentru cartele si la taxarea la secunda dupa primul minut pentru abonati. Dupa ce utilizatorii de cartele au beneficiat, ca si abonatii, de acces wap, prin intermediul tehnologiilor GPRS si EDGE, la ora actuala Orange Romania ofera doua tipuri de pachete PrePay, respectiv de 6 dolari si 11 dolari.

Cartela, vedeta a Connex-ului a fost "Kamarad Weekend". Cu ea beneficiai de oferta de un cent/minut in week-end fara sa platesti un abonament lunar. Asta pana cand afacerea a devenit neprofitabila pentru operator. Prea multi utilizatori in week-end blocau reteaua pe bani putini. Minutul de un cent din week-end a devenit de zece centi, in urma unei majorari anuntate cu doua saptamani inainte. Clientii au fost anuntati prin SMS cu doua saptamani inainte de majorarea tarifelor. Nemultumiti, acestia au adresat numeroase plangeri Protectiei Consumatorului si au creat chiar un site anti-Connex. Cei care au dorit sa vorbeasca in continuare cu un cent pe minut au fost trecuti pe abonament. Clientii au reusit sa obtina inapoi banii de pe cartele, iar compania si-a curatat reteaua. In acelasi timp, veniturile companiei au crescut dintr-o data.

Generatia a treia a readus taxarea apelurilor video la minut

Connex si Orange, doi dintre cei patru operatori de telefonie mobila din Romania, au obtinut la finele anului trecut licente pentru furnizarea de servicii de telefonie 3G. Cu toate acestea, doar Connex a lansat pana acum telefonia de ultima generatie, 3G. Orange Romania precizeaza ca tehnologia UMTS sau 3G este inca in proces de optimizare, iar producerea unei game diversificate de telefoane 3G este inca la inceput. Compania va implementa serviciul la inceputul anului viitor.

Connex a facut mare valva pentru lansarea 3G. Pe tacute insa a facut si un pas inapoi. Oferta 3G a Connex ne aduce aminte de vremurile in care, daca depaseai cu o secunda minutul de convorbire, erai taxat aproape dublu. Pentru depasirea cu o secunda a minutului de convorbire plateai 120 de secunde. Situatia se repeta de aceasta data in cazul serviciilor 3G. Intervalul de tarifare este de 60 de secunde. El este valabil nu doar pentru apelurile video, ci si pentru sutele de minute de voce oferite promotional de Connex. O mica precizare facuta de celebra steluta buclucasa iti poate explica modul in care ti-ai terminat multele minute primite: "Specificatii de tarifare: Interval tarifare apeluri nationale: 60 sec".

OPORTUNITATE. La nivel international, Orange a implementat retele 3G in Anglia, Franta, Elvetia, Olanda. Orange intentioneaza sa lanseze 3G in Romania la inceputul lui 2006, cand se vor concentra pe populatia din marile orase, in timp ce EDGE va fi o tehnologie complementara, avand o acoperire la nivel national. Reprezentantii Orange cred ca in Romania adoptarea serviciilor 3G va fi relativ lenta, din cauza ca actualii clienti trebuie sa inlocuiasca atat cardurilor SIM, cat si telefoanele, cu altele noi, mult mai scumpe, compatibile cu noua tehnologie. Terminalele dotate cu tehnologie 3G au preturi care pornesc de la 400 de euro si care pot depasi chiar o mie de euro.

VOCE IEFTINA. "Continutul" este cuvantul-cheie in dezvoltarea utilizarii tehnologiei 3G, asa cum a fost ea gandita initial. Tehnologia exista, dar utilizarea ei depinde de motivatia utilizarii ei. Din aceasta cauza, multi operatori au intampinat dificultati majore la lansare, dupa ce au platit bani frumosi pe licente. Muzica, filme, download-uri rapide sunt cateva dintre utilizarile cele mai populare. Mai mult, exista chiar initiative de a crea versiuni speciale ale unor programe tv, mai scurte ca durata, pentru a fi vizionate pe mobil in momentele de pauza. Prezentata ca tehnologie ce permite dezvoltarea serviciilor multimedia datorita vitezelor si volumelor mari de transfer al informatiei, tehnologia 3G are si un efect-surpriza: ieftinirea convorbirilor traditionale. Volumul de voce transportat este de obicei de trei ori mai mare decat al unei retele de generatia a doua, iar costul unui minut de convorbire este in medie cam pe sfert. Analistii considera ca acum operatorii concureaza piata telefoniei fixe. In America, acolo unde pachetele mari de voce sunt un fapt obisnuit, abonatii vorbesc in medie 700 de minute. In Europa, din cauza ca tarifele sunt mult mai mari, media convorbirilor este de 100 de minute.

INCEPUT. Numarul retelelor 3G implementate la nivel global a ajuns la 113 la finele lui 2004, dublu fata de anul 2003, majoritatea lor fiind localizate in Europa si Asia. De asemenea, Wireless World Forum estima, tot anul trecut, ca numarul abonatilor din retelele 3G se ridica la 45 de milioane si se preconiza o crestere pana la 85 de milioane pana la sfarsitul lui 2005. Retelele 3G au generat vanzari in 2004 pentru producatorii de telefoane mobile de doar 4% din volumul total de vanzari. Evolutia nu se va schimba simtitor nici anul acesta, specialistii de la ARC Group preconizand un punct de inflexiune in curba de vanzari de abia pentru 2006, atunci cand retelele de generatia a treia vor fi disponibile pe scara larga la nivelul metropolelor si aglomerarilor urbane. Japonia a absorbit 17,6 milioane de telefoane 3G in 2004.

SMARTPHONE. Vanzarea accelerata de asemenea echipamente este data, in opinia analistilor, de complexitatea functiilor cu care sunt dotate aceste echipamente si tendinta de scadere a pretului de achizitie. Rata anuala de crestere estimata pentru urmatorii patru ani, 44%, este sustinuta de miniaturizarea telefoanelor, de cresterea diversitatii modelelor, de o mai buna integrare a functiilor de voce, e-mail si Personal Information Manager, precum si de solicitarile din ce in ce mai mari venite din partea utilizatorilor din zona de business.

INVESTITII SI PROFIT ORANGE
1998 - profit de 24 milioane dolari. Profitul calculat inainte de plata taxelor, impozitelor si dobanzilor, inregistrat de Dialog in 1998, se ridica la 24 milioane dolari. In ianuarie 1999, reteaua Dialog GSM acoperea 11.200 kilometri de drumuri nationale, fiind accesibila pe 69% din teritoriu si de catre 90% din populatie.

2001 - 1,4 MILIOANE DE CLIENTI. Investitiile totale realizate de compania Mobil Rom pentru dezvoltarea retelei de telefonie mobila Dialog si lansarea de noi servicii s-au cifrat la sfarsitul anului, la peste 550 de milioane de dolari. Cifra de afaceri a companiei a urcat in primele noua luni ale anului la 281 milioane de euro, fata de 206 milioane de euro in acelasi interval din 2000. Numarul de clienti atingea, la 30 septembrie 2001, 1.444.000 de persoane.

2003 - CRESTERE DE 44%. Orange a consemnat, in primele sase luni, venituri de 388 milioane de euro, in crestere cu 44,8% fata de iunie 2004.

2004 - 4,3 MILIOANE DE CLIENTI. Compania avea la sfarsitul semestrului trei 2004 circa 4,371 milioane de clienti, iar cota de piata era de 48,1%. In ceea ce priveste veniturile, acestea au crescut de la 373 milioane dolari in septembrie 2003, la 550 milioane dolari in aceeasi perioada a anului 2004. Venitul mediu pe utilizator a inregistrat in 2004 o usoara scadere, la 146 de euro, de la 147 de euro in 2003.

VALOAREA MOBIFON
1997 - 57,5 milioane dolari capital social 1999 - 470,6 milioane dolari. Gurpul britanic de telefonie Vodafone Airtouch si-a dublat pachetul de actiuni la 20,1% in cadrul operatorului roman de telefonie MobiFon. Ca urmare a acestei achizitii, investitiile realizate de Vodafone in compania romaneasca se ridica la 94,6 milioane de dolari, ceea ce ar insemna o valoare de 470,6 milioane dolari a operatorului de telefonie mobila.

DECEMBRIE 2002 - 748 MILIOANE DOLARI. Telesystem International Wireless Inc. (TIW) si ClearWave N.V. au ajuns la un acord cu firma de investitii Emerging Markets Partnership (EMP) privind vanzarea unui pachet de 5,68% din capitalul MobiFon, pentru suma de 42,5 milioane de dolari. Astfel, valoarea intregului Mobifon se ridica la 748 milioane dolari.

MARTIE 2005 - VODAFONE PREIA CONNEX. Achizitia a 79% din MobiFon si toate actiunile Oskar Mobil din Cehia au costat 3,5 miliarde de dolari. De asemenea, grupul a preluat o datorie neta de aproape 900 milioane de dolari. Fiind vorba de o vanzare "la pachet", valoare MobiFon, nu poate fi decat estimata prin comparatie cu marimea veniturilor aduse de cele doua companii. Astfel, MobiFon ar valora aproximativ 2,5 miliarde dolari si reprezinta cea mai mare tranzactie din Romania.
×