Printesa in conditie absoluta. Lucia Sturdza Bulandra si-a purtat rangul princiar pe scena teatrului, innobiland-o.
Intr-o epoca in care actorii inca erau asimilati saltimbancilor, urmasa domnitorului Sturdza a dat viata "Reginei Margot", "Annei Karenina" si "Mariei Stuart". 68 de ani de teatru. Sute de chipuri, voci, personalitati sublimate in talentul cosmic al Luciei Sturdza Bulandra. In urma ei, o scoala inegalabila de actorie ii poarta spiritul si numele nemuritor.ANDREEA CASCAVAL
Cu doar un an inainte de a pasi in nemurire, Lucia Sturdza Bulandra a incredintat hartiei lumea ei de basm. Reproducem din cartea ei, "Amintiri, amintiri...".
"Iti interzic sa porti
pe scena numele
tatalui tau"
Intr-o zi s-a hotarat sa-si
schimbe viata. Avea 25 de ani
in 1898. Terminase Facultatea
de Litere si Filosofie, si cum nu
gasise post in invatamant, i
s-a parut ca teatrul ar putea
sa-i ofere independenta. Fara
a sta prea mult pe ganduri,
s-a prezentat la directorul
Teatrului National, Petre
Gradisteanu. Acesta a angajat-o pe loc, pentru ca a intrevazut in ea o mare artista.
In seara debutului, Lucia a
primit o telegrama de la bunica
ei, prin care ii interzicea sa
poarte pe scena numele parintesc:
"Je te defends de porter le
nome de ton pere sur la scene"
(Iti interzic sa porti pe scena
numele tatalui tau). Lucia n-a
ascultat porunca: "Eu n-am
tinut seama de aceasta interdictie. Daca am facut bine sau
rau, rezultatele muncii mele
graiesc destul de limpede".
"Debutul?
Un dezastru"
"Am debutat cu o piesa intr-un act, "Primul bal" de
Pailleron. Aducandu-mi aminte
de acest debut, raman uneori
uimita, uneori bufnesc in
ras, la gandul inconstientei
mele de atunci. Dar nu numai
a mea, ci si a celor care mi-au
incredintat interpretarea unui
personaj pentru care nu reprezentam
nici o calitate. Mai
mult, nu cunosteam nici cele
mai elementare principii ale
artei noastre actoricesti:
dictiune, respiratie, valoarea
gestului s.a.m.d. De aceea, cu
pasiune, m-am apucat sa
invat. Am urmat cursurile de
la Conservator ale marei
artiste Aristizza Romanescu;
am citit cu aviditate tot ce
avea legatura cu arta dramatica.
Si, mai ales, am urmarit cu incordare jocul tuturor
actorilor mari si mici, buni
si rai, compatrioti si straini".
Ne-au ajutat s-o recompunem,
din cioburile amintirilor,
pe printesa de fier a scenei romanesti, doi monstri sacri ce
au avut privilegiul de a-i sta
aproape: Dina Cocea si Ion Lucian.
Ambii s-au impartasit
din puterea neobosita a "coanei
Lucica", din geniul sau modest,
de "capitan de osti", din
dragostea ei severa. Dam glas
marturiilor celor doi discipoli,
ajunsi ei insisi maestri, acum,
la senectute.
Comandant de osti
Dina Cocea: "Tin minte ca
o actrita era amorezata de sotul ei, de Tony Bulandra. Ea
stia acest lucru si niciodata
nu-i facea greutati ba, mai
mult, era afectuoasa fata de
juna".
Ion Lucian: "Isi apara angajatii ca o leoaica. Era ca o mama pentru noi. Nu era ranchiunoasa. Chiar daca o jignea cineva, a doua zi ar fi fost distribuit intr-un rol important fara nici o problema.
Cum s-a descurcat in fata
comunistilor? Pai, odata a arestat
un ministru in cabinetul
lui. Avea nevoie de el si nu
intra nicicum in audienta,
fiindca secretarii spuneau ca
lipseste. L-a luat pe Fory
(Eterle, n.n.) de brat, a dat
buzna in biroul aceluia si i-a
zis: "Nu iesi de-aici pana nu-mi
rezolvi problemele". Asa a
obtinut tot ce-a dorit de la ministrul
rusinat ca o mintise".
La vreme de razboi
Ion Lucian: "Un moment
critic a fost in perioada belica.
In â40, momentul in care s-a
destramat propria ei companie
cu Tony, cu Manolescu si cu
Storin, fostul teatru Regina
Maria, din clipa in care ea n-a
mai avut propria ei companie,
solicitarile lumii teatrale au
fost mai reduse. Atunci a murit
si Tony, adica a avut 7 ani
negri. O intalneau colegi de-ai
nostri prin tramvaie, cu sacosele, adica o viata foarte modesta.
In â47 i s-a incredintat
directia Teatrului Municipal.
Ea a fost scoasa dintr-un con,
nu de umbra, de intuneric. Zacea de cativa ani fara sa joace,
intr-o mizerie morala si profesionala
cumplita. Pentru ea,
invitatia pe care a facut-o partidul
comunist de a infiinta
Teatrul Municipal a fost o renastere, a revenit la viata".
Despre viata
Ion Lucian: "Am jucat cu
ea primul rol de referinta in
"Nu se stie niciodata", de
Bernard Shaw, de unde a
inceput si amorul nostru. A
avut un accident in seara premierei.
De la primele doua
replici i s-a deplasat proteza
dentara, de n-a mai putut
scoate o vorba. Mancase in
pauza o caramea. Eu am realizat
situatia si am scos spectacolul
la capat, fara sa se
observe. A iubit peste masura
rolul din Mamouret. Acesta ia
fost, de altfel, si ultimul rol.
Personajul interpretat de ea
avea 100 de ani. Coana Lucica
se plangea Marietei Rares:
"Nu stiu cum o sa realizez
compozitia asta. Cam mare
varsta pentru mine". Bulandra
avea 80 si ceva de ani".
Doamna de fier a scenei a
murit tocmai din pricina dorintei sale de a cunoaste. Ion
Lucian: "A auzit ca Lucia Demetrius
a scris o noua piesa.
Sa nu i-o ia alt teatru inainte,
s-a dus la Lucia sa-i citeasca
piesa in original. A cazut pe
scara, era iarna si a murit.
Avea 94 de ani". Averea - casa
si biblioteca - a lasat-o prin
testament soferului Grigorut si sotiei acestuia. Cei doi o
ingrijisera, cu devotament,
pana-n ultima clipa.
Declaratie de dragoste post-mortem: "A luat
cu el toate sufletele pe care le-a nascocit"
Tony Bulandra era un impatimit
al artei teatrale. Facuse
peste 300 de roluri. A trecut
cu maiestrie de la clasic la
modern, de la tragedie la comedie,
de la repertoriul romantic
la cel realist. Pentru
Lucia Sturdza Bulandra, Tony
a fost mai mult decat un sot,
un prieten desavarsit. "Tony
era un tip rafinat, un mare
domn, iar asta se lipea foarte
bine de ambitiile si de idealurile
ei", isi aminteste Ion
Lucian. "Fara el, fara sprijinul
lui, fara calmul, tactul, modestia
si neclintita lui dragoste
pentru teatru, n-as fi putut
infaptui nimic, n-as fi putut
rezista atator greutati. Impreuna
cu el le-am tinut piept",
scrie coana Lucica in memoriile
sale. "Timpul liber, pentru
cei doi, era teatrul. Cand Tony
a murit, viata pentru ea a continuat
sa fie numai teatru si
amintirea lui", marturiseste
Dina Cocea. Si pentru ca nu
existau cuvinte mai potrivite
care sa exprime durerea pierderii
lui , Lucia il citeaza pe
Tudor Arghezi, extrase din revista
"Bilete de Papagal":
"Pamantule, fii ingaduitor cu
acest Hamlet. Dupa aplauzele
salilor stralucite, nu te
asterne, timpule, cu uitarea
ta peste el. Lasa vantul sa-i
cante din chitara, in singuratatea lui de acum. Lasa primavara sa adune basme si
mierle imprejurul acestui descantator. El si-a luat si a plecat
cu ele toate sufletele pe
care le-a nascocit. Lasa-ne sa
ne aducem aminte si noi".
CV
- S-a nascut la 25 august 1873, la Iasi.
- Debuteaza la Teatrul National, la 1 octombrie 1898.
- A furat meserie de la Alexandru Dabija, Aristizza Romanescu, C.I. Nottara, Agatha Barsescu, Ermette Novelli.
- Il cunoaste pe Tony Bulandra, cel ce avea sa-i devina tovaras de viata, pana la moarte.
- Roluri de referinta in: Sapho, Maman Colibri, Mamouret, Nebuna din Chaillot, Maria Stuart, Anna Karenina, Regina Margot.
- In 1914 infiinteaza o trupa cu Marioara Voiculescu.
- In 1929, Compania Bulandra - Maximilian - Storin deschide stagiunea cu un succes rasunator.
- Compania isi inceteaza activitatea in 1941. Urmeaza 7 ani de mizerie.
- In 1943, Tony Bulandra moare de cancer.
- In 1947 devine directorul Teatrului Municipal.
- Distinctii: Ordinul Muncii clasa 1, Steaua Republicii, Artist al Poporului.
- 1961. Paseste in nemurire, cu doar 6 ani inainte de-a implini un secol de viata.
CONTINUARE: Hariclea Darclee a fost privighetoarea din Carpati