x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Doi liceeni au reusit sa modifice manualele

Doi liceeni au reusit sa modifice manualele

31 Mai 2004   •   00:00

EDITIE DE COLECTIE

Andreea Neagu si Robert Guduvan sunt doi adolescenti care s-au saturat sa invete fizica si chimie dupa experimente facute cu creta la tabla. Ei au creat soft-uri care vor fi introduse, de la toamna, in programa scolara.
ALEXANDRU RADESCU

La 18 ani, adolescenta in Bucuresti are mirosuri subtile si fumuri scumpe. Iar daca apuci sa raspunzi la bip-urile lumii relative, ajungi confuz chiar si in lipsa unor cautari pe care le-ai abandonat. De fapt, n-ai nevoie de lumea larga pentru niste cautari care ti-ar da un sens fie si prin valoarea lor intrinseca. Acestea pot fi delimitate si de un spatiu cu o suprafata ceva mai mare decat a unei garsoniere. Dar ce te faci cand cautarile tale sunt restrictionate prin lipsa diferitelor ustensile sau, daca sunt, iti surad stirb?

Pasiune arzatoare

Andreea Neagu este eleva in clasa a XII-a la Colegiul National "Dimitrie Cantemir" din Bucuresti, iar pasiunea ei arzatoare pentru chimie este saracita din cauza penuriei de substante din laboratoarele scolare. Pasiunea asta este chiar arzatoare, avand in vedere "rabufnirea de orgoliu" a unor substante in timpul unor experimente, soldata cu cateva arsuri pe maini. Cu mainile bandajate si departe de paharele Berzelius si de turnesol, Andreea s-a intrebat cum ar fi daca elevii romani si-ar permite orice experiment, cu orice substanta si fara teama unor reactii "necontrolate". Cum tocmai incepusera lectiile informatizate din sistemul liceal romanesc, Andreea si-a propus sa creeze un program care sa duca mai departe cateva aplicatii de chimie derulate printr-un software educational. Dupa cateva luni de munca in fata calculatorului, eleva de 18 ani a reusit sa creeze un program dupa care vor invata toti liceenii din Romania.

Lectii virtuale

Avantajele soft-ului sunt numeroase: faci experimente cu substante "periculoase"; se comprima timpul necesar tuturor reactiilor; daca gresesti, poti relua experimentul fara sa-ti faci griji ca nu mai ai substante; pot lucra la un experiment, in acelasi timp, toti elevii clasei.

Fizica si Informatica

Robert Guduvan se pregateste de Bac, la Liceul "Tudor Vianu" din Bucuresti. Anul acesta, el va participa la finala nationala a unui concurs de software educational cu un program revolutionar, avand in vedere ca este vorba de o lectie importanta de fizica: difractia luminii.

"Ideea pentru acest program mi-a venit in timpul unei ore de fizica in care doamna profesoara incerca sa evidentieze caracteristicile difractiei desenand cu creta colorata pe tabla diverse figuri de difractie. Mi s-a parut o abordare rudimentara pentru aceasta lectie si mi-am propus sa schimb aceasta situatie", ne-a povestit tanarul fizician.

Lectii fara creta

Nu a fost chiar zis si facut, dar Robert a creat un soft in care se prezinta detaliat toate "avatarutile" optice, matematice, fizice ale acestui fenomen, intr-o policromie care indeparteaza plictisul si care angajeaza si un profan in ale stiintei. Acest experiment "nu putea fi efectuat in scolile romanesti si nici macar in facultate, decat cu creta", afirma Robert, incercand si el sa se obisnuiasca la gandul ca soft-ul va fi integrat in Sistemul Educational Informatizat. Mai mult decat atat, dupa cum ne-a marturisi recent se pare ca nici in tari mult mai avansate decat Romania, in ceea ce priveste dotarile scolare nu exista un asemenea soft educational.

De bine

7 motive pentru efectuarea experimentelor virtuale in chimie, cu aplicatii pe lectia informatizata a Andreei Neagu:

  • Derivatii halogenati sunt toxici. De exemplu: la un experiment (mobilitatea halogenului in derivatii halogenati aromatici) se lucreaza cu clorura de benzil, care are actiune lacrimogena, motiv pentru care ar trebui sa se lucreze "la nisa", adica intr-o camaruta extrem de ingusta, aranjata astfel incat sa nu se raspandeasca vaporii. Acest lucru nu este tocmai potrivit pentru o clasa cu 30 de elevi. Ar insemna ca unul sa lucreze si ceilalti sa se uite.

  • Se lucreaza cu acizi tari (acid sulfuric si acid azotic concentrat), care pot produce arsuri.

  • La unul dintre experimente (identificarea halogenului din compusii halogenati prin dezagregare cu sodiu metalic - proba Lassaigne) un tub de combustie (care nu prea se gaseste in laboratoarele scolare) incalzit pana cand substanta din el ajunge la incandescenta, trebuie introdus in apa rece, moment in care se pot produce accidente destul de urate.

  • La obtinerea derivatilor halogenati din aldehide si cetone se foloseste etanal si acetona. Ambele sunt volatile (mai ales acetona) si nu sunt deloc benefice organismului.

  • Daca s-ar efectua toate experimentele incluse in aplicatie, intr-un laborator, ar fi nevoie cam de trei ore. In clasele de matematica-informatica intensiv (acolo unde studiaza Andreea Neagu) exista o singura ora de chimie pe saptamana.

  • Daca ai gresit, poti relua fara grija ca ai ramas fara substante si, eventual, poti sa pleci acasa sau poti sa ramai in laborator si sa te uiti pe geam.

  • Poti relua un experiment pana cand intelegi ce se petrece acolo, "in creuzetul reactiilor chimice". Nu ai putea sa faci asta in laboratorul de chimie, pentru ca atat timpul, cat si cantitatea de reactivi sunt limitate.

    Lectie virtuala

    Andreea Neagu, o tanara "profesoara" in varsta de 18 ani, a creat lectia virtuala "Compusii halogenati". Compusii halogenati sunt substante organice care contin in molecula unul sau mai multi atomi de halogen legati de un rest de hidrocarbura. Unii sunt folositi ca insecticide (de exemplu celebrul DDT), altii au fost utilizati in medicina, ca anestezici (cloroformul). Gratie acestui program, nici un experiment chimic nu va mai fi imposibil elevilor romani. Pentru a realiza acest soft, Andreea a folosit Macromedia Flash si VRML (pentru modelele 3D).

    Economic

    Cand trece printr-un orificiu foarte mic, lumina, nu isi mentine traiectoria dreapta, ci o schimba, o deviaza cu un anumit unghi. In mod normal, aceasta lectie se face in 3-4 ore de curs, cu creta la tabla. In laboratorul virtual creat de liceanul Robert Guduvan sunt becuri, lentile si multe alte elemente specifice "ilustrarii" unui asemenea fenomen fizic. In practica ar fi nevoie de lasere puternice, ceea ce nu-si poate inca permite scoala romaneasca. Mai mult, lectia virtuala a lui Robert este facuta in Microsoft Visual Basic 6.0.

    Andreea, reprezentanta Romaniei

    In decembrie 2003, Andreea Neagu si colegele ei de la Colegiul National "Cantemir Voda", Ana Maria Rosioara si Adriana Cocic, au reprezentat Romania la Online EDUCA Berlin. Cele trei eleve au prezentat un soft in cadrul unei manifestari care a reunit peste 1.200 de participanti din 60 de tari. Aceasta echipa a obtinut dreptul de participare la eveniment situandu-se pe primul loc in cadrul primului concurs national de soft educational Cupa SIVECO, competitie organizata de compania SIVECO Romania, sub patronajul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului. In plus, pentru finala Concursului de soft educational "Cupa Siveco 2004", care va avea loc peste cateva zile, Andreea a fost invitata sa faca parte din juriu. EDUCA Berlin este cea mai importanta reuniune a profesionistilor din domeniul educatiei asistate de calculator. Participa la aceasta manifestare universitati, institutii guvernamentale si companii care utilizeaza tehnologia informatiei pentru pregatirea si perfectionarea angajatilor.

    CV - Andreea Neagu

  • Locul si data nasterii: Bucuresti, 13.02.1986

  • Eleva, clasa a XII-a la Colegiul National "Cantemir Voda""

  • Realizarea unor lectii virtuale de chimie (software educational), pe urmatoarele teme: Alcani, Alchene, Alchine, integrate in Sistemul Educational Informatizat. Perioada: 2003-2004.

  • Realizarea site-ului Centrului de cercetari Ecometalurgice ECOMET din Universitatea Politehnica Bucuresti - www.ecomet.pub.ro.

  • Colaborarea la realizarea site-ului www.sarbatori.ro - perioada: 2001-2002.

    CV - Robert Guduvan

  • Locul si data nasterii: Bucuresti, 3.06.1985

  • Elev, clasa a XII-a la Colegiul National de Informatica "Tudor Vianu"

  • Finalist la concursuri de soft educational in 2003 si 2004 (faza finala se va desfasura peste cateva zile). Locul 1 la Sesiunea de comunicari stiintifice

  • Colegiul National de Informatica "Tudor Vianu" - 2003 Sectia matematica

  • Mentiune la Infoeducatie 2003

    SUMAR EDITIE DE COLECTIE

    Copii geniali ai Romaniei

    Livada cu o mie de glasuri

    Ca un luceafar "a stralucit si a cazut"

    Desface probleme, dar si face

    Ana: matematica pura

    Tabla de sah este toata lumea lui

    Poetesa care vrea sa scoata Valea Jiului la lumina

    Copilaria ca antidot

    Micul Yehudi Menuhin, un fenomen al viorii

    Micul Pavarotti renunta la scena pentru altar

    Urmasele lui Picasso

    Olimpiada de informatica, viza de Statele Unite

    Programatorii mileniului

    Doi liceeni au reusit sa modifice manualele

    "Talentul se mosteneste din generatie in generatie"
  • ×