x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cele mai afectate domenii, la schimbarea guvernului: agricultura, educația și transporturile

Cele mai afectate domenii, la schimbarea guvernului: agricultura, educația și transporturile

de Diana Scarlat    |    08 Mai 2025   •   08:20
Cele mai afectate domenii, la schimbarea guvernului: agricultura, educația și transporturile

Toate negocierile care au fost făcute până acum cu actualul guvern vor fi reluate, de la zero, cu viitorul executiv.

În agricultură este vorba despre despăgubiri pe care actualul ministru le-a aprobat pentru fermierii afectați, anul acesta, de îngheț, dar care ar putea fi respinse de viitorul ministru, în oricare dintre variantele de la alegerile prezidențiale, pentru că atât Nicușor Dan, cât și George Simion se pregătesc pentru a avea alți miniștri și o formulă de guvernare diferită de cea din prezent. În educație avem o perioadă de reformă, atât pentru învățământul preuniversitar, cât și pentru cel universitar, iar o schimbare radicală va arunca în aer întregul sistem și va bulversa total elevii, studenții și profesorii. Peste o lună și jumătate ar putea să nu mai fie valabil nimic din ceea ce s-a lucrat până acum în Ministerul Educației, chiar în momentul în care ar fi trebuit să se meargă spre stabilitate.

Dacă în privința investițiilor și a proiectelor deja începute de actualul guvern se poate merge înainte, acolo unde au fost semnate contracte și nu afectează prea mult proiectele schimbarea executivului, nu același lucru se va întâmpla în domeniile în care s-au purtat negocieri cu actualii miniștri și este nevoie de decizii politice. Din acest motiv, agricultura și educația au cel mai mult de suferit, pentru că ambele depind în prezent de conducerea actuală a celor două ministere.

Agricultorii sunt deja foarte grav afectați de problemele meteo care le-au distrus culturile și au fost la negocieri cu actualul ministru, pentru a putea obține despăgubiri. Dacă banii nu li se vor mai da, nu se va ajunge doar la falimentul unor producători români, ci se va ajunge la situația în care țara noastră va depinde aproape în totalitate de importuri de alimente, ceea ce ne va afecta grav pe toți, mai ales în condițiile instabilității monedei naționale și a noului val de scumpiri în lanț.

Mai multe asociații ale fermierilor - FRULEG, OIPA și LAPAR - au participat la negocieri cu reprezentanții Ministerului Agriculturii, chiar a doua zi după primul tur al alegerilor pentru președinția României, obținând un acord ferm din partea acestuia, pentru salvarea horticulturii românești. Ministrul Florin-Ionuț Barbu, de la PSD, și-a exprimat intenția de a le oferi sprijin fermierilor, dar deja este interimar, fiind aproape sigură înlocuirea lui în viitorul guvern.

„Dialogul s-a desfășurat într-un cadru profesionist, cu participarea echipei tehnice a ministerului, condusă de domnul director Viorel Murărescu. Organizațiile participante au apreciat deschiderea și implicarea acesteia”, au transmis cele trei asociații ale fermierilor, într-un comunicat, precizând că s-au stabilit măsuri urgente, precum finalizarea proceselor-verbale de constatare a calamităților de către direcțiile agricole județene, pentru estimarea bugetului necesar despăgubirilor, până vineri 9 mai, identificarea exploatațiilor viabile, cu potențial de redresare, dar și elaborarea unui act normativ adaptat pierderilor din horticultură, pe baza devizelor de întreținere validate științific împreună cu institutele de cercetare, ca reper pentru elaborarea normelor privind acordarea despăgubirilor.

Viiturile și grindina fac noi pagube

În situația de interimat, guvernul nu poate da ordonanțe de urgență, astfel încât actul normativ dezbătut acum nu va putea exista decât dacă va fi preluat de viitoarea conducere a ministerului. Dar este foarte posibil să se producă o schimbare radicală în acest domeniu, iar un viitor ministru de la alt partid să nu mai aibă aceeași viziune și să nu țină cont de nimic din ceea ce s-a discutat până acum cu producătorii. Astfel de situații au mai existat, la schimbarea miniștrilor, chiar și din același partid, în mai multe domenii.

Situația este critică, mai ales pentru că viiturile din aceste zile, ploile abundente și grindina afectează noi suprafețe agricole pentru care fermierii vor avea nevoie de despăgubiri, însă ajutorul care ar trebui să vină în foarte scurt timp va depinde de tranziția către noua echipă guvernamentală, producând întârzieri, în mod inevitabil.

Cu actuala conducere a ministerului, agricultorii au stabilit și constituirea unui grup de lucru permanent pentru soluții pe termen lung și despre dezvoltarea sistemelor de asigurări agricole, esențiale în fața riscurilor climatice, pe care fermierii le cer din 2020, dar nu au reușit să le obțină până acum, chiar din cauza schimbării frecvente a guvernelor, în ultimii 5 ani - de fiecare dată când se ajungea la un consens între producători și ministru, se schimba ministrul, cu întreaga echipă, iar discuțiile se reluau de la zero. 

Fermierii care au fost în ultimele zile la negocieri cu Ministerul Agriculturii au rămas optimiști, sperând că vor putea lucra cu funcționarii și viitorul ministru va prelua ceea ce s-a stabilit, de comun acord, inclusiv în privința actului normativ pe care guvernul interimar nu-l poate emite în prezent. 

„Vom lucra în continuare cu oamenii din aparatul tehnic al ministerului, astfel încât viitorul ministru să găsească soluțiile”, a explicat, pentru Jurnalul, președintele FRULEG-RO, Bogdan Silinescu. Acesta atrage atenția asupra faptului că fără măsuri urgente, România riscă nu doar pierderea recoltei actuale, ci și degradarea capacității de producție pe termen lung. „Dispariția fructelor românești de pe rafturi va direcționa banii consumatorilor spre importuri, afectând economia națională”, avertizează asociațiile producătorilor agricoli.

Reformele întrerupte la jumătate 

În sistemul de educație este, de asemenea, o situație fără precedent, pentru că de această dată schimbarea guvernului se produce în plin proces de reformare a întregului sistem. Un nou ministru ar putea șterge cu buretele tot ce s-a făcut în ultimii ani, inclusiv cele două legi ale învățământului preuniversitar și superior. La reforma începută în 2024, de fostul ministru, Ligia Deca, se adaugă reforma actualului ministru, Daniel David, care a început să lucreze, cu echipa ministerială, la o serie foarte lungă de modificări, inclusiv în privința organizării examenelor naționale ale elevilor – Evaluarea națională și Bacalaureatul – cât și în privința examenelor de titularizare ale profesorilor, astfel încât să răspundă unor cerințe vechi ale absolvenților care nu-și găsesc posturi în școli și licee.

Reforma lui David este concepută și pentru sistemul universitar, pentru care s-au pregătit finanțări suplimentare și era în lucru un proiect de act normativ pentru proiectele pe care universitățile ar trebui să le depună, la accesarea fondurilor destinate scăderii abandonului universitar, însă nici acest proiect nu s-ar putea duce la capăt, dacă la conducerea ministerului va veni altcineva, cu o viziune total diferită de cea a actualului ministru.

Sistemul de educație a fost foarte grav afectat de schimbarea frecventă a miniștrilor și de reformele succesive care au dus la bulversare totală, iar o nouă schimbare radicală creează haos total, venind în plin proces de reformă.

Ar fi afectate și planurile-cadru pentru învățământul preuniversitar, după ce au avut loc deja mai multe dezbateri cu profesorii, sindicatele, elevii și studenții, pentru a se ajunge la cea mai bună formă a acestora. 

„Cartofii fierbinți” de la Transporturi

Și la Ministerul Transporturilor rămân „în aer” negocierile din prezent. Sindicaliștii din CFR Călători merg mai departe cu întregul calendar de proteste anunțat, cerând aprobarea proiectului de buget al companiei, astfel încât să se poată negocia și adopta noul contract colectiv de muncă, până la 1 iulie. După această dată, sindicatul va începe procedura de declanșare a grevei generale pe care va trebui să o gestioneze viitorul guvern. Dacă nu se vor înțelege nici cu următorul ministru al Transporturilor, sindicatele vor stabili greve de avertisment în perioada 20-22 iulie, apoi vor putea declanșa greva generală, după 22 iulie 2025. 

Situația va trebui rezolvată, în cel mai scurt timp, de viitorul ministru, dacă actuala conducere a Ministerului Transporturilor nu va găsi o soluție pentru CFR-iști. Următorul ministru ar putea să-l schimbe și pe directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, cel pe care sindicaliștii îl învinuiesc pentru tăierea orelor suplimentare, prin anularea a 244 de trenuri (dintre care 44 circulau doar în weekend). Următoarele mitinguri ale sindicatelor sunt programate pentru 15-16 mai și 26-27 mai.

Alte probleme sunt legate de proiectele de infrastructură rutieră, cu proiectele care se află în plină derulare. În cazul proiectului de modernizare a Drumului Național 71, de exemplu, ministrul Transporturilor a decis refacerea proiectului, după ce s-a constatat că sunt mai multe probleme care nu au fost luate în considerare. Dacă ministrul se schimbă, următoarea echipă de la conducerea ministerului va trebui să ia de la capăt analiza acestui proiect și să găsească o soluție, în cel mai scurt timp. În cazul acestui proiect, doar decizia politică a reușit să rezolve parțial problema creată de greșelile proiectantului, dar viitoarea echipă ministerială va avea nevoie de cel puțin o lună pentru a înțelege despre ce e vorba, consultând documentele și situația din teren.

Alt proiect care se află într-un plin scandal este în județul Giurgiu, unde viitoarea autostradă care va face legătura cu A0, care trece prin zona de conservare a cetății Argedava – cea mai importantă cetate geto-dacă a lui Burebista. Negocierile se poartă acum cu CNAIR, ministrul Transporturilor și ministrul Culturii, dar vor fi și acestea reluate, de la zero, cu viitorii miniștri și cu echipele lor.

Probleme vor fi și în legătură cu măsurile pentru IMM-uri, subvenții și ajutoare pentru energie sau voucherele de vacanță din turism, pentru că viitorul guvern ar putea avea o viziune total diferită față de cea a actualului executiv.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: guvern agricultura educaţia transporturi