x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Epava - Incarcatura de pe Rostock, in gradinile din Partizani

Epava - Incarcatura de pe Rostock, in gradinile din Partizani

09 Noi 2004   •   00:00

SPECIAL
Lucrarile de scoatere a epavei Rostock au continuat ieri cu scufundarile scafandrilor. O buna parte din incarcatura vasului a ajuns in curtile taranilor din Partizani.

Pe bratul Sulina nu va fi intrerupta circulatia

EPAVA - Locuitorii din Partizani folosesc incarcatura de pe Rostock

Lucrarile de scoatere a epavei Rostock au continuat ieri cu scufundarile scafandrilor. Inginerii olandezi au facut manevre cu una dintre cele doua cupe ale macaralei care va scoate epava din Dunare.
ALEXANDRU NASTASE

Click pentru a mari imaginea
MACARAUA. Ieri, langa Rostock, s-au facut manevre cu macaraua care va incerca sa scoata epava
O liniste inconjoara inca epava cargoului Rostock, care zace sprijinita de 13 ani in cheul satului Partizani din mijlocul Deltei. Si asta pentru ca deocamdata se lucreaza doar sub apa, scafandrii continuandu-si munca. Ieri a fost prima zi cu animatie si la suprafata: una din cele doua cupe gigant ale macaralei Cormorant a fost instalata de inginerii firmei olandeze, care vor executa o parte din lucrari. Inca nu se cunosc toate detaliile lucrarii care va scoate epava ruginita din malul bratului Sulina. Beneficiarul lucrarilor, Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati, si celelalte parti contractante spun ca, datorita reglementarilor impuse de Banca Europeana de Investitii - care finanteaza acest proiect, datele care pot fi facute publice la acest moment sunt extrem de reduse.
Click pentru a mari imaginea
SALA MOTOARELOR. Capitanul Sjoerd Brunia spune ca macaraua plutitoare Cormorant este ca "un sat in miniatura"
Au aparut insa primele zvonuri, infirmate cu tarie atat de romani, cat si de olandezi si americani: canalul Sulina va fi inchis trei luni navigatiei fluviale, valoarea contractului este de cinci miliarde de euro (comparativa, asadar, cu averea miliardarului rus Roman Abramovici, patronul echipei Chelsea Londra), lucrarile sunt doar praf in ochi, pentru ca, de fapt, epava nu va mai putea fi niciodata scoasa. Potrivit unor surse, prima sectiune din vaporul naufragiat urmeaza sa fie scoasa din Dunare in urmatoarele doua saptamani. Cand vine vorba despre o eventuala ancheta a autoritatilor romane pentru cauzele naufragiului, pozitia inginerilor este foarte clara: "Noi suntem aici doar pentru a scoate epava. Toate informatiile noastre vor fi puse la dispozitia clientului (Administratia Fluviala a Dunarii de Jos - n.r.)".

LA BORD. Echipa Jurnalului National a urcat la bordul macaralei plutitoare autopropulsate Cormorant, un adevarat "sat in miniatura", dupa cum o caracterizeaza capitanul sau, Sjoerd Brunia. Am urcat intai in brat, apoi am coborat in sala motoarelor si in sectorul in care este cazat personalul. Piesele de rezistenta: cabina capitanului si pupitrele de comanda. Utilajul are 54 de metri lungime, aproape 24 latime, un pescaj maxim de 3,68 metri si este inregistrata in portul olandez Terneuzen. Ieri, inginerii lucrau de zor la unul din cele patru motoare ale macaralei.

Click pentru a mari imaginea
INCERCARE. Profesionistii care vor scoate epava, oameni "foarte tacuti, foarte calculati, care nu comunica prea mult"

AUTORITATI. La Tulcea, capitania portului - singura autoritate ce reglementeaza traficul pe Dunare - infirma in continuare zvonurile potrivit carora navigatia pe canalul Sulina se va inchide in urmatoarele luni. "Nu este nimic adevarat! Intr-adevar, noi inca nu am primit proiectul dumnealor, nu am vazut tot ce au de gand sa faca, dar nu se pune nici un moment problema opririi circulatiei navelor pe canalul Sulina. Vom comunica permanent cu olandezii si vom sti in fiecare moment despre mersul operatiunilor. Daca vreo lucrare necesita trecerea dincolo de senalul navigabil, iar pe acolo vor fi anuntate nave, ii vom anunta sa amane sau sa decaleze manevrele", a declarat pentru Jurnalul National loctiitorul camandantului Capitaniei Tulcea, Gheorghe Ftadeev.

.

IN VIE
O parte din incarcatura cargoului a fost luata in primire de partizaneni. Acestia au folosit-o in gospodarie, pe unde a avut fiecare nevoie. Miron Pintea, un pensionar de 76 de ani, si-a legat via cu sarma de pe Rostock. Desi ruginita, rezista inca la 13 ani de la scufundarea vaporului. Trei familii au avut de suferit in Partizani, dar una singura a patimit exclusiv din cauza cargoului. Familia Staicu s-a trezit cu terenul din curte rupt si cu pericolul unei inundatii. Situatia a fost restabilita dupa cateva zile de echipele de salvare. Din cauza utilajelor, doua case au crapat din temelii si nici pana in ziua de azi proprietarii n-au primit despagubiri.
CARACTERIZARE
"Multi dintre ingineri aproape ca nu au timp liber. Mi-au povestit ca de multe ori sunt in aeroport, in sala de asteptare, cu biletul spre casa in mana si sunt chemati la biroul de informatii, unde li se da un alt bilet, spre o alta destinatie, pentru ca acolo tocmai a avut loc un naufragiu si este nevoie de ei. Sunt oameni foarte tacuti, foarte calculati, nici cu noi nu comunica foarte mult" - Anca Martin - reprezentanta Consortiului Multinational Pentru Scoaterea Epavei Navei Rostock
MASURI
"Vom comunica permanent cu olandezii si vom sti in fiecare moment despre mersul operatiunilor. Daca vreo lucrare necesita trecerea dincolo de senalul navigabil, iar pe acolo vor fi anuntate nave, ii vom anunta sa amane sau sa decaleze manevrele" - Gheorghe Ftadeev - loctiitorul comandantului Capitaniei Tulcea

×
Subiecte în articol: special epava rostock