EVENIMENT
Ultimele pregatiri pentru scoaterea la suprafata a epavei Rostock din canalul Sulina sunt aproape de final. Muncitorii si macaraua se afla deja la locul in care s-a scufundat in urma cu 13 ani cargoul ucrainean.
ALEXANDRU NASTASE
![]() |
PERSPECTIVA. In doar cateva luni, epava navei Rostock ar putea sa dispara din peisajul canalului Sulina |
![]() |
PAGUBE. Cargoul ucrainean a afectat cheul satului Partizani |
![]() |
DRUM. Macaraua a sosit ieri la locul scufundarii, dupa o lunga asteptare in vama Portului Constanta |
![]() |
CERCETARI. Rostock are o incarcatura mai grea decat se credea |
![]() |
UTILAJE. Macaraua Cormorant este, pentru ingineri, o "bijuterie tehnica" |
![]() |
ECOSISTEM. Specialistii cred ca, daca va reusi, operatiunea va avea un efect pozitiv asupra mediului |
Lucrarile pentru scoaterea la suprafata a epavei navei Rostock au pornit saptamana trecuta, cand primele echipe de scafandri au inceput scufundarile. Operatiunile au ajutat la obtinerea de informatii despre gradul de colmatare a epavei si despre incarcatura care se afla pe nava. Scufundari repetate, care-au durat in fiecare zi de la primele ceasuri ale diminetii si pana spre orele 22:00, de multe ori in ciuda cetii sau a altor conditii meteorologice nefavorabile. Dupa primele cercetari, s-a dovedit ca Rostock-ul are mai multa marfa la bord decat reiesea din documentatia existenta. "Se credea ca incarcatura a fost scoasa la momentul naufragiului sau ulterior, dar iata ca nu este asa. Greutatea bruta a Rostock-ului este de 4.497 de tone, iar cantitatea de mal a fost estimata la 7.500 de tone", a declarat, pentru Jurnalul National, reprezentanta Consortiului pentru indepartarea epavei navei Rostock, Anca Martin.
SCUFUNDAREA
|
Cargoul ucrainean Rostock s-a scufundat la 2 septembrie 1991 pe canalul Sulina, in dreptul localitatii Partizani. Vaporul venea de la Tulcea si era incarcat cu sarma din fier-beton. Satenii din Partizani isi amintesc ca nava s-a apropiat incet, mergand pe mijlocul canalului, putin deviat spre malul stang. Si-a lasat ancora la puntea din fata in partea stanga, desi o nava ce merge catre varsare nu trebuie niciodata sa dea drumul ancorei din fata, pentru ca o destabilizeaza. Cargoul a inceput sa se intoarca, intepenindu-se cu partea din fata in digul satului Ilganii de Jos si cu pupa partea din spate in malul drept, in cheul satului Partizani. Martorii spun ca toate puntile erau pline ochi cu incarcatura de sarma care, contrar reglementarilor marinaresti, nu fusese depozitata in magazii. Cand a ajuns pe fundul Dunarii, cargoul s-a rupt in doua, eliberand minute in sir un jet puternic de apa si praf deasupra celor doua sate. Malurile aproape s-au rupt, cel mai afectat fiind cheul satului Partizani.
|