Este Creatia lui Dumnezeu. A fost un Inger de Lumina si a cazut din cauza trufiei. A fost alungat din Rai pentru ca a incercat sa devina stapanul Creatiei.
Cultura traditionala romaneasca percepe lumea ca fiind buna de la inceput. Lumea - Creatia - inseamna plante, animale, mediu ambiant, culminand cu omul. Tot Universul este bun. De fapt, defecte de ordin psihologic, orgolii personale, trufia care genereaza dorinta de putere, de dobandire a unor bunuri care nu intotdeauna decurg din eforturile pe care le-ai depus. Dorinta de marire, orgoliul si multe asemenea trairi sau dorinte ajuta acest personaj care este diavolul sa influenteze comportamentul omului fata de semenii lui, fata de natura inconjuratoare, de animale, fata de Cosmos chiar.
TENTATIVA DE FURT. "Exista o legenda care ne povesteste despre cum a vrut diavolul sa fure Creatia lui Dumnezeu", ne spune doamna Sabina Ispas, directorul Institutului de Etnografie si Folclor "Constantin Brailoiu" din Bucuresti. O legenda care distruge teoria, conform careia, la Creatie ar fi participat atat Binele, cat si Raul. "Cand Dumnezeu a vrut sa creeze Lumea, l-a trimis pe diavol sa-i aduca samanta de pamant din fundul apei in Numele Domnului. Diavolul a luat pamant in numele lui, iar pana la suprafata pamantul a disparut. Apa l-a sters - apa fiind lichid purificator.
Dumnezeu i-a zis diavolului: "Nu ai luat pamant in Numele Meu. Mai du-te o data". Si diavolul s-a dus si a luat tot in numele lui si iar a ramas fara pamant. Dumnezeu l-a trimis si a treia oara, si de data aceasta diavolul a luat pamant in numele Domnului si in numele lui. Ce a luat pentru el a pierdut, ce a luat pentru Dumnezeu i-a ramas sub unghii. Din acest pamant, Dumnezeu a facut o turtita si s-a culcat pe ea. Stia exact ce se va intampla. In timp ce Dumnezeu dormea, diavolul l-a rotit la dreapta, la stanga, in sus, in jos - semnul Crucii. In acest timp - pamantul se marea". Bineinteles ca diavolul nu a reusit sa fure Creatia. Dar de cand Dumnezeu l-a alungat tot incearca. Prin inselaciune. Asa cum l-a inselat pe om cand l-a determinat sa aleaga in locul vietii vesnice dorinta de a cunoaste. Si de atunci, din ce cunoaste mai multe, din ce ar mai cunoaste si tot are impresia ca nu va cunoaste niciodata totul.
Diavolul a incercat sa-l ispiteasca si pe Iisus atunci cand i-a zis "zboara", incercand sa-i induca trufia, sa faca ceva inainte de momentul dat de Dumnezeu.
LEGHEON. Diavolul poate lua intre 5.000 si 6.000 de forme! Atunci cand Iisus a scos dracul din cel din Evanghelie, cand l-a intrebat cum il cheama, acesta i-a raspuns "legheon". Adica legiune, iar o legiune romana avea 5.000 si 6.000 de soldati in ea.
Diavolul cel negru si cu coarne este o imagine care vine de undeva din Evul Mediu. De la tapul ispasitor pe capul caruia erau puse toate vinile comunitatii si apoi era trimis in pustie.
In general, diavolul este perceput ca o energie negativa, care actioneaza la nivelul spiritului, care ispiteste. Iar Dumnezeu stie. De aceea i-a dat omului liberul arbitru.
Credinta populara recunoaste si ea institutia liberului arbitru descriind plastic: diavolul sta pe umarul stang, ingerul cel bun pe umarul drept. Tu esti cel care alegi intre indemnurile fiecaruia. Atunci cazi in pacat sau nu.
Raiul
Dumnezeu L-a creat pe Om si l-a lasat sa se plimbe liber prin Rai. Era o vreme cand Omul se plimba fericit prin Gradina lui Dumnezeu. Si se hranea cu seminte, si se sfatuia cu ingerii, si singura lui grija era Iubirea de Dumnezeu. Iar Creatorul i-a atras atentia sa nu guste niciodata din Pomul Cunoasterii. Si Omul L-a ascultat pana intr-o zi...
Iadul
...In ziua aceea, Ingerul de Lumina Cazut, cel care se ridicase impotriva Lui Dumnezeu, vrand sa devina stapanul Creatiei, a mai incercat o data. Si l-a ispitit pe om. Si Omul a fost pus in fata primei lui mari alegeri, pentru prima oara putea sa-si foloseasca liberul arbitru. Ce sa faca: sa aleaga Viata Vesnica sau sa guste din Pomul Cunoasterii. Si s-a lasat ispitit...
NUMELE RAULUI
Imaginatia populara a gasit pentru diavol multe apelative. Mai ales pentru a evita rostirea cuvantului "diavol", stiindu-se credinta in puterea invocatoare a cuvantului. "Ii spui numele inseamna ca il invoci si el este in apropierea ta", ne spune doamna Sabina Ispas, directorul Institutului de Etnografie si Folclor "Constantin Brailoiu" din Bucuresti.
Nefartatul, Satan, Satana, Belzebut, Mamona, Lucifer, Antihrist, Cornea, Cornila, Impielitatul, Pedicasul, Intunecila, Baltatul, Slutul, Schiopul, Naiba, Iuda, Cel din balta, Han-tatar,
Tartore, Tartar; Nichipercea, Balosul, Varlan, Codea, Schiopica, Horilca; Neobrazatul, Scaraoschi, Osanditul, Sanda, Trasnitul, Hicleanu, Talpa iadului, Al de pe comoara, El, Tichiuta, Cel cu sapca rosie, Balosul, Bala, Spurcatul, Dihanie, Nersea, Sarsaila, Nichipercea, Nicornila, Cinenutrebuie. Prin anumite apelative, el este alungat: "Duca-se pe pustii", fiind exorcizat prin puterea descantecului. Iar unele dintre nume poarta in ele simbolurile de care se teme diavolul cel mai mult: Uciga-l toaca, Uciga-l Crucea, Uciga-l - mania Lui Dumnezeu; bata-l Crucea.
DE CE SE TEME
Daca necuratul se apropie de tine, a intrat in casa ta sau in trup? Credinta populara spune ca dracul se teme de tamaie, de usturoi, de musetel, de avrameasa, de odolean. Nu se asaza niciodata in casa in care exista o icoana si o candela si nu se apropie de oamenii care au la ei un obiect de fier. Daca tot nu te lasa in pace, atunci apare descantecul - metoda ancestrala folosita impotriva duhurilor rele care intra in microcosmosul corpului uman sub forma de boli. Cel mai tare nefartatul fuge de rugaciune, cruce, tamaie si apa sfintita.
INFATISARE
Are coarne, aripi de liliac, picioare de tap, urechi lungi, ascutite si mari, corpul paros, coada lunga ca la vite, este negru, culoarea infernului, rosu ca focul subpamantean sau verde ca sarpele, este schiop. Se poate preface in orice animal, exceptand mielul - simbolul lui Iisus, porumbelul - simbolul Duhului Sfant si asinul, pentru ca pe el s-a urcat Iisus.
Continuare: Imparatia lui Belzebuth
Citește pe Antena3.ro