x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Guvernul refuza accesul la arhivele comunismului

Guvernul refuza accesul la arhivele comunismului

de Aniela Nine    |    13 Iul 2006   •   00:00

Executivul condus de Calin Popescu Tariceanu nu este de acord cu scoaterea la lumina a arhivelor fostului PCR si ale Securitatii. Fara a putea insa cerceta arhivele comunismului, orice lege impotriva implicarii in politica a fostilor nomenclaturisti ramane fara aplicare.

Executivul condus de Calin Popescu Tariceanu nu este de acord cu scoaterea la lumina a arhivelor fostului PCR si ale Securitatii, pe principiul "daca modelul nu-i si la altii, ce ne trebuie noua?". Fara a putea insa cerceta arhivele comunismului, orice lege impotriva implicarii in politica a fostilor nomenclaturisti ramane fara aplicare.

Executivul condus de Calin Popescu Tariceanu nu este de acord cu scoaterea la lumina a arhivelor fostului PCR si ale Securitatii, pe principiul "daca modelul nu-i si la altii, ce ne trebuie noua?". Fara a putea insa cerceta arhivele comunismului, orice lege impotriva implicarii in politica a fostilor nomenclaturisti ramane fara aplicare.

Jurnalul National a demarat la inceputul acestui an o campanie menita a permite accesul publicului la toate documentele care au fost elaborate sau au apartinut regimului comunist. Pentru ca presa nu are drept de initiativa legislativa, proiectul de lege elaborat de JN a fost preluat si depus la Parlament la sfarsitul lunii martie de deputatii Lavinia Sandru si Cozmin Gusa. Guvernul condus de Calin Popescu Tariceanu a avizat negativ insa acest proiect de lege, una din motivatiile oferite de executiv facand trimitere la faptul ca trecerea in subordinea Parlamentului a institutiei insarcinate cu detinerea arhivelor ar insemna "politizare excesiva". Explicatia oferita de guvern ridica o intrebare legitima: cum ramane cu celelalte institutii importante in stat care se afla tot in subordinea Parlamentului, singurul for democratic desemnat prin vot popular: CNSAS, SRI, SIE, CNA, BNR, Curtea de Conturi, Avocatul Poporului etc.? Si ele sunt "politizate excesiv"?

PREVEDERI. Conform proiectului, documentele emise de Comitetul Central al PCR, de CC al UTC, precum si de structurile centrale si teritoriale ale Securitatii statului pana in momentul desfiintarii acestora, cu exceptia celor prevazute a se preda CNSAS, vor fi predate Arhivelor Nationale pana la 31 decembrie 2006. Aceste documente vor fi puse in circuitul public pentru cercetare imediata, fara restrictia de timp de 30 de ani de la emitere. Restrictii de timp vor fi acceptate, diferentiat, pentru documentele referitoare la siguranta nationala, la politica externa, cele cu caracter fiscal, dosarele personale si cele privind viata privata a persoanei.

CONTROL PARLAMENTAR. Singura institutie menita a administra toate aceste arhive va avea un buget propriu prevazut in bugetul de stat, un nou sistem de conducere si va fi trecuta de sub conducerea Ministerului de Interne sub aceea a Parlamentului. Conform initiativei legislative, institutia Arhivele Nationale va fi condusa de un Consiliu stiintific numit de Parlament format din 11 membri, cu mandat de 5 ani. Presedintele Consiliului stiintific va fi directorul general al Arhivelor Nationale, iar pentru primirea calitatii de membru se cer studii superioare, inalta competenta profesionala, o buna reputatie si cel putin 15 ani vechime in activitati desfasurate in arhivistica, cercetare, documentare sau in alte domenii.

"HIBE". Aceasta modalitate de desemnare a membrilor Consiliului stiintific de catre Parlament nu este insa acceptata de Guvern, pe motiv ca astfel nu s-ar ajunge la "crestere calitativa a managementului Arhivelor Nationale, in prezent aceste posturi fiind ocupate pe baza de concurs organizat de MAI". In plus, mai spune Guvernul, alegerea membrilor Consiliului de catre Parlament ar duce la politizarea activitatii arhivistice. Or, in proiect se prevede clar ca membrii Consiliului vor fi desemnati avand in vedere "inalta competenta profesionala, buna reputatie si minimum 15 ani de experienta". O alta "critica" adusa de Executiv face referire la faptul ca termenul de 31 decembrie 2006, prevazut in proiect pentru preluarea de Arhivele Nationale a tuturor documentelor regimului comunist, este "unul nerealist". Motivul este insuficient pentru a motiva respingerea proiectului, aceasta "hiba" putand fi corectata simplu printr-un amendament care sa prevada prelungirea acestui termen.

EXISTA PROIECT. AL GUVERNULUI NASTASE! Finalul motivatiei guvernamentale puncteaza un alt aspect: "In prezent se afla in procedura parlamentara un proiect al Legii Arhivelor Nationale, initiat de Guvern in 2004. In plus, conform programului legislativ al Guvernului pentru 2006, Ministerul Culturii si Cultelor si MAI trebuie sa elaboreze pana in decembrie acest an un proiect de lege care sa vizeze constituirea, administrarea, protectia si folosirea in interes public a documentelor de arhiva, in concordanta cu teoria si practica arhivistica internationala".

Proiectul aflat in procedura parlamentara nu apartine insa cabinetului Tariceanu. Semnatura de pe document este a lui Adrian Nastase.

NECESAR
Deputatul Lavinia Sandru (foto), semnatar al proiectului de lege, spune ca este absolut necesar sa se permita accesul la toate documentele comunismului, caci numai asa se vor putea cunoaste responsabilii atrocitatilor comise atunci. "Responsabilii de atrocitatile comise in timpul regimului comunist nu sunt cei pe care ii verifica acum CNSAS. CNSAS are acces la arhivele fostei Securitati, ii verifica pe cei care au fost niste executanti, iar forta politica conducatoare in perioada comunista a fost PCR. Noi trebuie sa avem acces la arhivele PCR in primul rand pentru a vedea dosarele acestor nomenclaturisti. Ei sunt cei care au dat dispozitii inclusiv in ceea ce priveste actiunile de politie politica, si nu cei care au executat niste ordine si care probabil s-au ocupat in perioada respectiva de siguranta nationala.", spune Sandru. In cazul in care o lege a accesului la arhive nu va exista, orice lege antinomenclatura sau a lustratiei nu va putea fi aplicata.

Jocul cu trecutul e profitabil


Psihosociologul Lavinia Betea (foto), coordonatorul campaniei initiata de JN pentru scoaterea la lumina a arhivelor regimului comunist, spune ca accesul neingradit al publicului la aceste dosare ar putea fi o "rezolvare" democratica a trecutului comunist.

Jurnalul National: De ce este necesara aceasta modificare a Legii Arhivelor?
Lavinia Betea: Din campania Jurnalului National, pe tema arhivelor comunismului romanesc, au reiesit cateva aspecte generale de o anume gravitate. Coroborate cu manipularile "revolutiei romane" din 1989 si "democratia originala" care a urmat, ar conduce la concluzia normalizarii situatiei prin adoptarea unei legi care sa permita cercetatorului si cetateanului accesul la arhivele comunismului. Arhivele comunismului nu inseamna doar arhivele create la nivel national de fosta Securitate, singurele arhive aflate in ultimii ani in dezbatere publica pentru a caror punere in circuit a fost creata institutia CNSAS. Arhive ale comunismului sunt si cele produse de conducerea PCR - mai importante inca pentru istorici si cercetatori din socio-uman decat cele ale Securitatii, care era o institutie subordonata politicului - , de ministerele regimului comunist, precum si de structurile locale de nivel judetean, respectiv regional. Aceasta ar fi o "rezolvare" in mod clar democratic a trecutului comunist. Aceasta era ideea fundamentala promovata prin proiectul de lege propus de Jurnalul National si sustinut in Parlament de deputatii Lavinia Sandru si Cozmin Guse.

Ce anume din situatia actuala a arhivelor ar indreptati o asemenea masura radicala?
Faptul ca au disparut creatorii de fond ai respectivelor arhive, adica institutiile comuniste. Partidul si Securitatea si-au declarat public decesul in decembrie 1989. Faptul ca au fost sechestrate in afara oricarei legi de catre Armata, plimbate fara reglementari dintr-o parte intr-alta, ca s-au comis sustrageri si distrugeri care vor continua daca nu se adopta o legislatie unitara in privinta lor. Se risipeste apoi o mare cantitate de energie, resurse financiare si nu in ultimul rand se creeaza conflicte sterile din dezbateri a caror finalitate este impiedicata de accesul la dovezi.

Ar folosi aceasta noua lege pentru aplicarea, odata adoptata, a Legii Lustratiei?
Nici "condamnarea comunismului" in care s-a angajat presedintele Basescu, nici vreo alta decizie a politicului cu conotatii etice si morale nu pot avea credibilitate si consistenta in afara cunoasterii adevarului. Or, adevarul asupra trecutului nu poate fi stiut atata vreme cat zeci de kilometri de documente (am spus corect, "zeci de kilometri") din arhiva conducerii partidului nu sunt accesibile istoricului. Pe baza a ce condamni, cu ce probe emiti judecati de valoare?

Cum comentati raspunsul primit de la Guvern privind respingerea proiectului de lege?
Sub semnatura primului-ministru Tariceanu se afla o argumentatie care omite voit esentialul proiectului nostru de modificare a Legii Arhivelor - democratizarea informatiei, accesul la trecutul comunist. Prin urmare, "jocul cu trecutul" se dovedeste in continuare profitabil.
×