x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special În 2007 s-a evitat un nou dezastru

În 2007 s-a evitat un nou dezastru

de Lucian Florea    |    31 Mar 2008   •   00:00
În 2007 s-a evitat un nou dezastru

Doar o fărâmă de şansă şi îndemânarea piloţilor au ferit compania TAROM de o nouă tragedie la sfârşitul anului trecut, după ce un avion care încerca să decoleze a lovit o maşină “uitată” pe pista de la Otopeni.

Doar o fărâmă de şansă şi îndemânarea piloţilor au ferit compania TAROM de o nouă tragedie la sfârşitul anului trecut, după ce un avion care încerca să decoleze a lovit o maşină “uitată” pe pista de la Otopeni.

 

117 pasageri şi şase membri ai echipajului se aflau la bordul aeronavei Boeing 737 în dimineaţa zilei de 30 decembrie 2007. Cursa charter ROT 3107 era programată să plece de pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti având ca destinaţie staţiunea egipteană Sharm El Sheikh, unde turiştii români voiau să-şi petreacă Revelionul. După ce a urmat toate procedurile, echipajul a aliniat avionul la capătul pistei şi a primit autorizarea să decoleze la ora 11:26. Pe o ceaţă densă, aparatul de zbor a rulat circa 600 de metri, accelerând până la viteza de 177 km/h, după care a intrat în coliziune cu o autoutilitară a echipei de balizaj care fusese “uitată” pe pistă de către cei din turnul de control. Piloţii au observat obstacolul cu doar 100 de metri înainte şi nu au mai putut evita impactul. Aeronava a ieşit de pe pistă pe partea stângă şi s-a oprit în câmp, la aproape 150 de metri de axul pistei. Chiar dacă avionul a fost serios avariat, accidentul nu s-a soldat cu nici o victimă. Angajaţii echipei de balizaj au reuşit să fugă în ultima clipă, iar pasagerii s-au ales doar cu o sperietură.

 

VINOVAŢI. Comisia de anchetă constituită la nivelul Ministerului Transporturilor a stabilit că principala vină o poartă controlorii de trafic aerian. Investigaţiile au arătat că activitatea din turn nu era bine organizată, că erau insuficienţi oameni pe posturi şi că cei care au uitat să scoată maşina de pe pistă au omis să contacteze echipajul aeronavei când şi-au dat seama de pericolul iminent.

Comandantul navei a avut o zi norocoasă, având în vedere că au scăpat cu viaţă, atât el, cât şi celelalte suflete de la bordul cursei ROT 3107. Pilotul Nicolae Dinescu vorbeşte despre colegii săi care nu au avut aceeaşi şansă în urmă cu 13 ani.

 

  • Jurnalul Naţional: Unde eraţi în acea zi de 31 martie 1995?

Nicolae Dinescu. La acea vreme lucram la Detaşamentul BAC 111. Eram tot la TAROM.

 

  • Cum aţi primit vestea tragediei?

Când am aflat, eram acasă. Ca pilot, am primit vestea ca un şoc pentru că, vă daţi seama, nu te aştepţi să se înâmple aşa ceva, mai ales cu un aparat de zbor de talia Airbus. Sigur că nu se poate compara ce s-a întâmplat atunci cu evenimentele prin care am trecut noi în decembrie.

 

  • Îi cunoşteaţi pe angajaţii TAROM care au pierit în acel zbor?

Îi cunoşteam pe membrii echipajului, cu cei din cabină nu lucrasem, dar cu însoţitoarele de zbor chiar făcusem mai multe curse. Aveam o bună relaţie de colegialitate.

 

  • Aţi zburat vreodată cu un avion Airbus A 310?

Cu acel tip de avion nu am zburat niciodată, nici înainte, nici după tragedie.

 

  • Cum comentaţi concluziile anchetei de atunci?

Aceste anchete de regulă sunt competente şi au şi datele obiective ale zborului pe care îl analizează, deci concluzia sunt convins că a fost pusă foarte corect. Dar vreau să îmi exprim regretul faţă de colegii mei care au pierit în acel accident. Ne-am împărtăşit întotdeauna şi bucuriile şi tristeţile şi mereu am un sentiment de regret faţă de cei care dispar din rândul nostru.

×
Subiecte în articol: ediţie specială