Radiourile, televiziunile, companiile de cablu si IT-stii sunt obligati sa plateasca taxe mai mari. Cea mai controversata lege este cea a drepturilor de autor, care a fost modificata si adoptata pe sest, fara consultarea institutiilor vizate de aceasta lege.
Anul trecut, reprezentanti ai Aliantei D.A. si ai societatii civile, am-basadori acreditati la Bucuresti, institutii si organizatii internationale, europarlamentari si jurnalisti straini isi exprimau la unison ingrijorarea profunda fata de situatia grea a presei romanesti. Nu trecea o zi fara sa fim bombardati cu semnale critice ori cu mesaje acuzatoare privind cenzura si presiunile guvernului PSD, publicitatea de stat si dificultatile financiare carora ziarele, radiourile si televiziunile erau obligate sa le faca fata. Intr-un an electoral, asemenea ingrijorari sunt de inteles si, pana la un punct, bine venite. Anul acesta nimeni nu mai este ingrijorat. Nici macar Opozitia. Am putea crede ca, in sfarsit, cenzura a fost inlaturata, ca libertatea de exprimare a jurnalistilor este deplina, ca situatia economica a presei este infloritoare. Doar naivii pot fi pacaliti cu o astfel de imagine idilica. Fara independenta economica nu putem vorbi de presa profesionista si corecta. Nu putem vorbi nici despre concurenta. Absenta acestor elemente fundamentale goleste de continut dreptul oamenilor de a primi informatii de interes public. Iata de ce doresc sa atrag atentia asupra unor pericole reale care pot afecta grav independenta economica a radiourilor si televiziunilor, industria operatorilor de cablu. SCHIMBARE. Primul pericol: Ordonanta 39/2005 prin care Guvernul a modificat Legea cinematografiei. Actul normativ pastreaza obligatia agentiilor de publicitate de a ceda Centrului National Cinematografic 3% din valoarea fiecarui contract de publicitate incheiat cu posturile private de televiziune. Cum clientii nu vor dori sa plateasca separat acest procent, peste valoarea contractului, este limpede ca veniturile televiziunilor private se vor reduce cu 3%. Ceea ce ar insemna o pierdere intre 6 si 10 milioane de euro pentru anul 2006. Constienta de pericol, Comisia de cultura a Senatului a decis ca procentul de 3% sa se imparta in mod egal intre televiziuni si CNC. Astfel, 1,5% din valoarea contractelor de publicitate revine posturilor pentru finantarea propriilor filme, iar 1,5% va finanta productia cinematografica.Citește pe Antena3.ro
"Legea asta aduce avantaje mari beneficiarilor de drepturi de autor si dezavantaje utilizatorilor operelor care presupun plata drepturilor de autor. Iar ea a fost modificata fix in perioada in care Adrian Iorgulescu a venit la MCC si era si director al UCMR. Controversata lege a fost publicata intr-o forma fara sa fie supusa dezbaterii publice" - George Chirita, presedintele ARCA RAPORT
"Primii care sufera sunt abonatii. Modificarea asta peste noapte s-a facut la adapostul raportului de tara. De fapt legea aceasta promoveaza anumite interese personale. De ce in aceasta ordonanta nu se regaseste obligativitatea ca organismele de gestiune colectiva sa raporteze ce taxe colecteaza si unde se duc banii? " - Radu Petric, presedintele ACC PREZUMTIE
"Legea presupune din start prezumtia de vinovatie. Daca eu cumpar un CD blank, sunt un posibil atentator la drepturile de autor si trebuie sa platesc pentru ce vreau sa scriu pe el. Poate ca se doreste ca din buzunarul cetateanului sa se colecteze niste taxe care sa ingroase veniturile anumitor beneficiari de drepturi de autor" - Valentin Negoita, presedintele APDETIC
PE SEST
|
Adrian Iorgulescu, actualul ministru al Culturii si Cultelor, a reusit sa strecoare pe sub usa o varianta a Legii drepturilor de autor si drepturilor conexe, care sa ii aduca si lui, dar si altor autori, mai multi bani pentru creatia lor. Initial, pe tema controversatei legi, fostul ministru Mona Musca a organizat numeroase dezbateri si consultari cu toate partile implicate. S-a ajuns la o formula stabilita de comun acord, formula care a fost inaintata Guvernului spre aprobare in sedinta sa din 14 iulie a.c. Intre timp, Musca a demisionat, si la conducerea ministerului a venit Adrian Iorgulescu (la momentul respectiv, presedinte al UCMR). Dupa inscaunare, Iorgulescu a demisionat din functia de presedinte al UCMR si s-a pus pe modificarea legii care ii baga si lui bani in buzunar, fara insa sa consulte si partile implicate. Asa se face ca, la data de 19 septembrie, in Monitorul Oficial a fost publicata OUG 123/2005, aprobata de Guvern in sedinta sa din data de 1 septembrie. Conform declaratiilor lui George Chirita, directorul ARCA, in comunicatele emise de Guvern apar o serie de neclaritati. In primul rand, varianta propusa de Mona Musca si discutata in sedinta din data de 14 iulie a.c. nu este aceeasi cu cea adoptata la finele aceleiasi sedinte. In plus, pe ordinea de zi a sedintei din
1 septembrie nu a figurat discutarea Legii drepturilor de autor. (Cristina Ologeanu)
|