Agentii de circulatie din intersectii vor fi inlocuiti cu niste sisteme mo-derne pentru monitorizarea traficu-lui rutier.
COD RUTIER - Locul politistilor de la circulatie va fi luat de sistemele de monitorizare video
Gabi Boholt/JURNALUL NATIONAL Pe VIITOR. Sa ne bucuram cat inca se mai poate de prezenta politistilor in intersectii. In curand va deveni o simpla amintire! |
Dupa doua luni de la intrarea in vigoare a noului Cod Rutier, Dumitru Jianu, seful Directiei Politiei Rutiere, face bilantul. Acceptata de unii si contestata de altii, aceasta lege rutiera noua pare sa fi schimbat in bine circulatia pe soselele tarii. Ultima noutate in materie de marketing consta in faptul ca nu vom mai intalni politisti in intersectii. In schimb, traficul va fi monitorizat video kilometru cu kilometru.
Jurnalul National: Cum a fost noul Cod Rutier "primit" de pietoni, de conducatorii auto si de oamenii legii?
Dumitru Jianu: Parerile in ceea ce priveste noul Cod Rutier sunt impartite. Unii l-au contestat chiar inainte de a aparea, altii, neavand incotro, au fost nevoiti sa-l accepte. Pana la urma nu poti sa multumesti pe toata lumea. Un lucru e sigur: politia este responsabila de trei factori: omul, vehiculul si drumul. Comportamentul omului genereaza peste 90% dintre accidente. Tocmai de aceea el trebuie educat pentru a sti sa respecte tot ceea ce inseamna lege. Iar noi am incercat sa facem acest lucru prin doua metode: cea coercitiva, dictata de lege, si cea educativa, determinata de anumite programe parteneriale. Le-am imbinat pe cele doua, astfel incat lucrurile sa iasa bine pentru toata lumea. Si, spre bucuria noastra, a inceput sa dea rezultate. Conducatorii auto trebuie sa constientizeze faptul ca, odata urcati la volan, nu este in joc doar viata lor, ci si a celor de langa ei. Trebuie sa intelegem ca legile nu sunt scoase dupa bunul nostru plac, ci tocmai din dorinta de a schimba in bine mentalitatea soferilor si a pietonilor romani. Soseaua nu este un loc al intrecerilor si al curselor...
Despre noua legislatie rutiera din Romania s-a spus ca ar fi una dintre cele mai drastice. E adevarat?
Nu, nu este deloc adevarat. Nu este in nici un caz o legislatie drastica, este doar dura cu cei care nu respecta legea. Singura noastra problema este aceea ca devenim dintr-o data nervosi, agitati si suparati cand vine vorba sa o respectam. E mai usor sa o incalcam fara sa ne sanctioneze nimeni. Comparativ cu alte legislatii rutiere din unele tari membre UE, credeti-ma, a noastra este chiar blanda. Spre exemplu, in Olanda, daca depasesti viteza cu peste 50 km/h, ti se confisca autovehiculul si, pe deasupra, scoti din buzunar intre 490 si 670 de euro. La noi, in legea veche, maximul de amenda era 20 de milioane. Acum amenda maxima pentru un sofer este 8 milioane. Daca platesti in 48 de ore, cum este normal, amenda este cuprinsa intre 11 euro si 50 de euro. O alta problema pe care foarte multa lume o contesta este faptul ca se dau si amenzi, si puncte de penalizare, si uneori ti se ia si permisul.
"In Romania sunt patru milioane de soferi"
Foarte multe persoane au criticat sistemul punctelor de penalizare...
Asa este, dar, sincer sa fiu, nu inteleg de ce. Este un sistem de puncte valabil in 19 state ale UE. In plus, este modalitatea concreta prin care ii putem determina pe soferi sa respecte regulile de circulatie. Insa, din toata legea asta, doar 30 de contraventii sunt prevazute cu puncte. Celelalte nu sunt prevazute cu puncte. Deci, nu pentru orice incalcare a legii ti se da puncte. Conducatorii auto se tem mai mult de pierderea permisului de conducere, si mai putin de amenda. Si ei respectau doar acele reguli de circulatie care presupuneau retinerea permisului. O sa dau un exemplu: in vechea legislatie s-a scos gresit retinerea permisului de conducere la culoarea rosie a semaforului. Culoarea rosie era optionala, plateai doar o amenda. Iata una dintre consecintele trecerii pe rosu: numarul mare de accidente. Circulatia la culoarea rosie este o mare problema peste tot in lume, nu numai in Romania. Pai, daca tu ca legiuitor nu sanctionezi chestia asta, normal ca oamenii vor trece pe rosu dupa bunul plac. Cu toate ca a bagat spaima in conducatorii auto, acest sistem de puncte nu este atat de draconic pe cat pare, deoarece, din cele 4 milioane de soferi, cat exista la nivel national, doar 15 au ajuns la cele 15 puncte.
Care sunt totusi castigurile aduse de noul Cod?
In primul rand, accidentele au scazut cu 24%. O viata de om este nepretuita. Daca un singur om ar fi trait datorita acestei legi, si eu ma declaram multumit de caracterul ei preventiv. Dar noi am scazut cu 24%, in conditiile in care infrastructura a ramas pe loc. Cei mai multi dintre oponentii Codului spun asa: de ce nu am creat intai conditii, dupa care sa venim cu o lege mai dura. Pai, daca asteptam sa se faca autostrazi si sa se imbunatateasca situatia pe drumurile nationale... E drept ca in mare parte avem un numar relativ crescut de accidente tocmai din cauza faptului ca exista un parc auto mare, in timp se infrastructura a ramas pe loc. Bineinteles, din cauza economiei. Eu nu pot astepta sa adopt o lege pana in momentul in care se va face nu stiu ce retea de autostrazi. Cele mai multe accidente sunt produse din vina omului, dintr-o nerespectare a legilor, dintr-o conduita gresita, si mai putin din cauza drumurilor. Un alt mare castig al legii il reprezinta purtarea centurii de siguranta. O statistica realizata de Universitatea Politehnica din Iasi a relevat faptul ca in Romania, dupa intrarea in vigoare a Noului Cod Rutier purtarea centurii a ajuns la 80%. Ceea ce este foarte bine. In toate tarile din UE purtarea centurii de siguranta depaseste peste 60%.
"De saptamana viitoare, chestionare noi"
Marin Raica/JURNALUL NATIONAL
|
Unde s-au inregistrat cele mai multe probleme de la intrarea in vigoare a Codului?
Una dintre problemele de care ne-am lovit este cea cu testarea la cunoasterea regulilor de circulatie, unde 15% dintre candidati au picat. Sa stiti ca legile nu s-au schimbat drastic. Sunt foarte putine reguli noi. Numai ca oamenii nu au mai citit legea. Cu toate acestea, am hotarat sa fim noi cei care facem primul pas si sa simplificam gradul de dificultate a chestionarelor. Chestionare in care pana acum au fost trecute mai mult elemente de noutate. Acum am ales alta strategie, adica am incercat sa imbinam cunostintele rutiere mai vechi cu cele din noul Cod. Probabil am gresit si noi ca, inainte de a le distribui, nu am aplicat, asa, de proba, chestionarele conducatorilor auto. In felul acesta am fi vazut cum se descurca si care este procentul de promovabilitate. Saptamana viitoare aplicam noile chestionare vreo cateva zile sa vedem cum merg lucrurile. Daca este bine, intr-o zi, doua le dau la tipografie, dupa care le distribuim in tara.
Ciuperca otrăvitoare cu dinți sau palmierul-fantomă. Cum arată cele mai ciudate plante și ciuperci descoperite în 2024
Citește pe Antena3.ro
Haideti sa discutam putin si despre problema reflectorizantelor... Celebra vesta reflectorizanta o sa ajunga sa faca istorie... Soferii s-au plans ca nu le-au fost explicate prea bine toate aceste lucruri si ca fiecare a inteles pe limba lui...
Intr-adevar, s-a facut din nou furtuna intr-un pahar cu apa. In noul Cod Rutier, articolul 35, alin. 6, din OU privind circulatia pe drumurile publice, nr. 195/2002, republicata, lamureste foarte bine acest aspect: "Obligativitatea de a purta vesta reflectorizanta o au numai conducatorii vehiculelor a caror masa maxima autorizata este mai mare de 3,5 tone, atunci cand executa interventii la vehiculul care se afla pe partea carosabila a drumului public". Pentru vestele reflectorizante nu exista reglementari nationale sau internationale privitoare la conditiile tehnice de introducere pe piata. Ceea ce n-au inteles conducatorii auto este faptul ca obiectivul nostru nu este sa le dam lor amenzi ca nu au vesta sau triunghiuri reflectorizante. Trebuie sa le aiba, pentru ca asa prevede legea si pentru ca asa este normal in orice tara membra UE. Atata vreme cat sunt omologate de RAR si se incadreaza in termenul de valabilitate, politistii nu vor avea nimic de obiectat. Este, daca vreti, o problema de civilizatie si de mentalitate.
Pe viitor, preconizati ceva schimbari in domeniul rutier?
Ideea de ansamblu este urmatoarea: vrem sa dezvoltam sistemul de supraveghere automata, cum este cel de pe DN 1. Asta inseamna ca, daca vrem sa mergem spre Vest, trebuie sa scoatem politistii din intersectie. Locul politistilor trebuie sa fie ocupat de sisteme automate de monitorizare. Daca vrem sa ne intoarcem catre Est, lasam cat mai multi agenti in intersectii. Dar nici un agent nu poate sa monitorizeze 24 de ore din 24 fara greseala, cum o face un astfel de dispozitiv. Din aceasta cauza, cum ai iesit din tara nu mai intalnesti politisti in strada, deoarece locul lor este luat de aceste sisteme. Noi vrem sa facem un parteneriat cu autoritatile locale al caror buget este alimentat din amenzi. Acest buget local trebuie sa fie reinvestit in sisteme de siguranta. Daca am pune camere de radar, daca am pune camere de supravegheat pentru trecerea la culoarea rosie, nu ar mai trebui intersectiile pazite de un politist. Am mai spus eu ca noi avem politisti pe post de semafor sau de ajutor de semafor. Facand aceste sisteme de supraveghere, oamenii vor respecta legea, stiindu-se monitorizati si de teama de a nu fi sanctionati, iar politistii care erau batuti in cuie prin intersectii vor actiona numai in zonele in care viteza este generatoare de accidente.