x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Dispare "cascheta" din intersectii

0
Autor: Mara Raducanu 30 Ian 2007 - 00:00

Agentii de circulatie din intersectii vor fi inlocuiti cu niste sisteme mo-derne pentru monitorizarea traficu-lui rutier.

COD RUTIER - Locul politistilor de la circulatie va fi luat de sistemele de monitorizare video
Gabi Boholt/JURNALUL NATIONAL
Pe VIITOR. Sa ne bucuram cat inca se mai poate de prezenta politistilor in intersectii. In curand va deveni o simpla amintire!

Dupa doua luni de la intrarea in vigoare a noului Cod Rutier, Dumitru Jianu, seful Directiei Politiei Rutiere, face bilantul. Acceptata de unii si contestata de altii, aceasta lege rutiera noua pare sa fi schimbat in bine circulatia pe soselele tarii. Ultima noutate in materie de marketing consta in faptul ca nu vom mai intalni politisti in intersectii. In schimb, traficul va fi monitorizat video kilometru cu kilometru.

Jurnalul National: Cum a fost noul Cod Rutier "primit" de pietoni, de conducatorii auto si de oamenii legii?
Dumitru Jianu: Parerile in ceea ce priveste noul Cod Rutier sunt impartite. Unii l-au contestat chiar inainte de a aparea, altii, neavand incotro, au fost nevoiti sa-l accepte. Pana la urma nu poti sa multumesti pe toata lumea. Un lucru e sigur: politia este responsabila de trei factori: omul, vehiculul si drumul. Comportamentul omului genereaza peste 90% dintre accidente. Tocmai de aceea el trebuie educat pentru a sti sa respecte tot ceea ce inseamna lege. Iar noi am incercat sa facem acest lucru prin doua metode: cea coercitiva, dictata de lege, si cea educativa, determinata de anumite programe parteneriale. Le-am imbinat pe cele doua, astfel incat lucrurile sa iasa bine pentru toata lumea. Si, spre bucuria noastra, a inceput sa dea rezultate. Conducatorii auto trebuie sa constientizeze faptul ca, odata urcati la volan, nu este in joc doar viata lor, ci si a celor de langa ei. Trebuie sa intelegem ca legile nu sunt scoase dupa bunul nostru plac, ci tocmai din dorinta de a schimba in bine mentalitatea soferilor si a pietonilor romani. Soseaua nu este un loc al intrecerilor si al curselor...

Despre noua legislatie rutiera din Romania s-a spus ca ar fi una dintre cele mai drastice. E adevarat?
Nu, nu este deloc adevarat. Nu este in nici un caz o legislatie drastica, este doar dura cu cei care nu respecta legea. Singura noastra problema este aceea ca devenim dintr-o data nervosi, agitati si suparati cand vine vorba sa o respectam. E mai usor sa o incalcam fara sa ne sanctioneze nimeni. Comparativ cu alte legislatii rutiere din unele tari membre UE, credeti-ma, a noastra este chiar blanda. Spre exemplu, in Olanda, daca depasesti viteza cu peste 50 km/h, ti se confisca autovehiculul si, pe deasupra, scoti din buzunar intre 490 si 670 de euro. La noi, in legea veche, maximul de amenda era 20 de milioane. Acum amenda maxima pentru un sofer este 8 milioane. Daca platesti in 48 de ore, cum este normal, amenda este cuprinsa intre 11 euro si 50 de euro. O alta problema pe care foarte multa lume o contesta este faptul ca se dau si amenzi, si puncte de penalizare, si uneori ti se ia si permisul.

"In Romania sunt patru milioane de soferi"

Foarte multe persoane au criticat sistemul punctelor de penalizare...
Asa este, dar, sincer sa fiu, nu inteleg de ce. Este un sistem de puncte valabil in 19 state ale UE. In plus, este modalitatea concreta prin care ii putem determina pe soferi sa respecte regulile de circulatie. Insa, din toata legea asta, doar 30 de contraventii sunt prevazute cu puncte. Celelalte nu sunt prevazute cu puncte. Deci, nu pentru orice incalcare a legii ti se da puncte. Conducatorii auto se tem mai mult de pierderea permisului de conducere, si mai putin de amenda. Si ei respectau doar acele reguli de circulatie care presupuneau retinerea permisului. O sa dau un exemplu: in vechea legislatie s-a scos gresit retinerea permisului de conducere la culoarea rosie a semaforului. Culoarea rosie era optionala, plateai doar o amenda. Iata una dintre consecintele trecerii pe rosu: numarul mare de accidente. Circulatia la culoarea rosie este o mare problema peste tot in lume, nu numai in Romania. Pai, daca tu ca legiuitor nu sanctionezi chestia asta, normal ca oamenii vor trece pe rosu dupa bunul plac. Cu toate ca a bagat spaima in conducatorii auto, acest sistem de puncte nu este atat de draconic pe cat pare, deoarece, din cele 4 milioane de soferi, cat exista la nivel national, doar 15 au ajuns la cele 15 puncte.

Care sunt totusi castigurile aduse de noul Cod?
In primul rand, accidentele au scazut cu 24%. O viata de om este nepretuita. Daca un singur om ar fi trait datorita acestei legi, si eu ma declaram multumit de caracterul ei preventiv. Dar noi am scazut cu 24%, in conditiile in care infrastructura a ramas pe loc. Cei mai multi dintre oponentii Codului spun asa: de ce nu am creat intai conditii, dupa care sa venim cu o lege mai dura. Pai, daca asteptam sa se faca autostrazi si sa se imbunatateasca situatia pe drumurile nationale... E drept ca in mare parte avem un numar relativ crescut de accidente tocmai din cauza faptului ca exista un parc auto mare, in timp se infrastructura a ramas pe loc. Bineinteles, din cauza economiei. Eu nu pot astepta sa adopt o lege pana in momentul in care se va face nu stiu ce retea de autostrazi. Cele mai multe accidente sunt produse din vina omului, dintr-o nerespectare a legilor, dintr-o conduita gresita, si mai putin din cauza drumurilor. Un alt mare castig al legii il reprezinta purtarea centurii de siguranta. O statistica realizata de Universitatea Politehnica din Iasi a relevat faptul ca in Romania, dupa intrarea in vigoare a Noului Cod Rutier purtarea centurii a ajuns la 80%. Ceea ce este foarte bine. In toate tarile din UE purtarea centurii de siguranta depaseste peste 60%.

"De saptamana viitoare, chestionare noi"

Marin Raica/JURNALUL NATIONAL
Unde s-au inregistrat cele mai multe probleme de la intrarea in vigoare a Codului?
Una dintre problemele de care ne-am lovit este cea cu testarea la cunoasterea regulilor de circulatie, unde 15% dintre candidati au picat. Sa stiti ca legile nu s-au schimbat drastic. Sunt foarte putine reguli noi. Numai ca oamenii nu au mai citit legea. Cu toate acestea, am hotarat sa fim noi cei care facem primul pas si sa simplificam gradul de dificultate a chestionarelor. Chestionare in care pana acum au fost trecute mai mult elemente de noutate. Acum am ales alta strategie, adica am incercat sa imbinam cunostintele rutiere mai vechi cu cele din noul Cod. Probabil am gresit si noi ca, inainte de a le distribui, nu am aplicat, asa, de proba, chestionarele conducatorilor auto. In felul acesta am fi vazut cum se descurca si care este procentul de promovabilitate. Saptamana viitoare aplicam noile chestionare vreo cateva zile sa vedem cum merg lucrurile. Daca este bine, intr-o zi, doua le dau la tipografie, dupa care le distribuim in tara.

Haideti sa discutam putin si despre problema reflectorizantelor... Celebra vesta reflectorizanta o sa ajunga sa faca istorie... Soferii s-au plans ca nu le-au fost explicate prea bine toate aceste lucruri si ca fiecare a inteles pe limba lui...
Intr-adevar, s-a facut din nou furtuna intr-un pahar cu apa. In noul Cod Rutier, articolul 35, alin. 6, din OU privind circulatia pe drumurile publice, nr. 195/2002, republicata, lamureste foarte bine acest aspect: "Obligativitatea de a purta vesta reflectorizanta o au numai conducatorii vehiculelor a caror masa maxima autorizata este mai mare de 3,5 tone, atunci cand executa interventii la vehiculul care se afla pe partea carosabila a drumului public". Pentru vestele reflectorizante nu exista reglementari nationale sau internationale privitoare la conditiile tehnice de introducere pe piata. Ceea ce n-au inteles conducatorii auto este faptul ca obiectivul nostru nu este sa le dam lor amenzi ca nu au vesta sau triunghiuri reflectorizante. Trebuie sa le aiba, pentru ca asa prevede legea si pentru ca asa este normal in orice tara membra UE. Atata vreme cat sunt omologate de RAR si se incadreaza in termenul de valabilitate, politistii nu vor avea nimic de obiectat. Este, daca vreti, o problema de civilizatie si de mentalitate.

Pe viitor, preconizati ceva schimbari in domeniul rutier?
Ideea de ansamblu este urmatoarea: vrem sa dezvoltam sistemul de supraveghere automata, cum este cel de pe DN 1. Asta inseamna ca, daca vrem sa mergem spre Vest, trebuie sa scoatem politistii din intersectie. Locul politistilor trebuie sa fie ocupat de sisteme automate de monitorizare. Daca vrem sa ne intoarcem catre Est, lasam cat mai multi agenti in intersectii. Dar nici un agent nu poate sa monitorizeze 24 de ore din 24 fara greseala, cum o face un astfel de dispozitiv. Din aceasta cauza, cum ai iesit din tara nu mai intalnesti politisti in strada, deoarece locul lor este luat de aceste sisteme. Noi vrem sa facem un parteneriat cu autoritatile locale al caror buget este alimentat din amenzi. Acest buget local trebuie sa fie reinvestit in sisteme de siguranta. Daca am pune camere de radar, daca am pune camere de supravegheat pentru trecerea la culoarea rosie, nu ar mai trebui intersectiile pazite de un politist. Am mai spus eu ca noi avem politisti pe post de semafor sau de ajutor de semafor. Facand aceste sisteme de supraveghere, oamenii vor respecta legea, stiindu-se monitorizati si de teama de a nu fi sanctionati, iar politistii care erau batuti in cuie prin intersectii vor actiona numai in zonele in care viteza este generatoare de accidente.
Citeşte mai multe despre:   auto,   interviu,   rutier,   puncte,   cod rutier

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €
Galerie Foto În anul pandemiei generate de coronavirus, când Guvernul a decis să aplice doar o majorare de 14% a pensiilor, în loc de 40%, cât prevede legea, alagerile scot din vistieria statului peste 37 de milioane de euro. Se...

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj
Galerie Foto Operațiunea de preluare forțată a patrimoniului imobiliar al Stațiunii Băi Boghiș de către familia Veronica Stanca, fosta parteneră de afaceri a Elenei Udrea, prin intermendiul unor împrumuturi rostogolite și...

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice (GIP) atrage atenția că fosta judecătoare Camelia Bogdan a primit vizită în Statele Unite ale Americii, în ciuda faptului că, în urmă cu doi ani, a colaborat cu un portal din...

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante
Oamenii sunt tot mai preocupaţi de ritmul inimii lor, îşi iau pulsul singuri şi comentează amatoristic numărul de bătăi, se tot alarmează de extrasistole și se miră când unii cardiaci sunt lăsaţi în...

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator
Galerie Foto Candidatul susținut de PNL și de USR-PLUS la Primăria Capitalei, Nicușor Dan, a primit, pe persoană fizică, donații totale de peste o jumătate de milion de lei și 1.000 de euro, în perioada 2016-2019. În...

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune
Galerie Foto Când unui om, la un control medical de rutină, i se descoperă ficatul gras, nu prea ia în serios acest diagnostic. Spune: „Cei mai mulţi au ficat gras, e cea mai uşoară boală de ficat”. Dar nu prea este...

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor
Galerie Foto Fostul prim-adjunct al Serviciului Român de Informații, generalul Florian Coldea, a dat explicații, timp de o oră, în fața procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), în...

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI
Galerie Foto Marian Gherman, procurorul din cadrul Direcției Naționale Anticorupție care l-a trimis în judecată, în urmă cu trei ani, pe soțul Giorgianei Hosu, actuala șefă a DIICOT, a solicitat Secției de Procurori de la ...

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane
Galerie Foto Campania electorală pentru alegerile locale, deși nu pare să reprezinte deloc o provocare deosebită pentru actualul edil al municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în intenția sa de a câștiga un nou mandat, scoate,...

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”
Galerie Foto Dinu Săraru, unul dintre cei mai reprezentativi scriitori români în viață - dacă nu chiar cel mai mare - e ultimul țăran din Slătioara natală. Într-un interviu-eveniment acordat ziarului Jurnalul, autorul...

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei
Galerie Foto Compania Națională de Investiții, entitatea care derulează proiecte pentru Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, pare să fi reluat, în perioada guvernării PNL, în plină pandemie generată de noul...

Vertijurile, provocate de starea labirintului din urechea medie

Vertijurile, provocate de starea labirintului din urechea medie
Unii oameni sunt disperaţi de ameţelile bruşte ce îi agasează, totul se învârteşte în jurul lor sau ei se învârtesc precum un titirez. Medicina le numeşte şi vertijuri, iar cel grav este vertijul...

Greu cu Fondurile Europene: șefă acuzată de incompatibilitate, consiliată de coafeză. Cine sunt femeile care vor gestiona miliardele de euro de la UE

Greu cu Fondurile Europene: șefă acuzată de incompatibilitate, consiliată de coafeză. Cine sunt femeile care vor gestiona miliardele de euro de la UE
Galerie Foto Ministrul Fondurilor Europene, Ioan Marcel Boloș, este acuzat din interior că, încă de la preluarea portofoliului, a renunțat la mai mulți specialiști ai instituției, aducând în loc personaje controversate,...

SPP cumpără de la Ioan Rus mașini și autoutilitare pentru misiuni operative

SPP cumpără de la Ioan Rus mașini și autoutilitare pentru misiuni operative
Compania controlată de fostul ministru de Interne, din timpul Guvernelor Năstase și Ponta, Ioan Rus a încheiat, recent, cu Serviciul de Protecție și Pază un accord-cadru prin care va livra instituției care se...

Averea Cameliei Bogdan, cercetată de SIIJ

Averea Cameliei Bogdan, cercetată de SIIJ
Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) efectuează verificări cu privire la depozitul de 200.000 de euro apărut fără nicio justificare în declarațiile de avere ale fostei judecătoare...
Serviciul de email marketing furnizat de