Lucian Dinita, seful Directiei Rutiere, a facut, intr-un interviu acordat Jurnalului National, un bilant de vara al situatiei rutiere din Romania si a anuntat ce masuri pregatesc poltistii pentru perioada urmatoare. Inconstienta la volan, manevrele din trafic, dar si lipsa unei educatii rutiere solide sunt, potrivit sefului Directiei Rutiere, principalele cauze ale unor accidentre rutiere, soldate in special cu morti. Propunerile de schimbare a Legislatiei Rutiere se afla momentan in faza de definitivare in Parlamentul Romaniei. Cert este ca, incepand cu 19 ianuarie 2013, posesorii de mopede vor fi nevoiti sa dea examen pentru obtinerea permisului, altfel se vor alege cu dosar penal. In ceea ce priveste problema cauciucurilor de iarna, seful Directiei Rutiere a precizat ca acestea sunt obligatorii pe drumurile acoperite cu gheata, zapada sau polei, nu de la 1 noiembrie, ca asa scrie data.
● Jurnalul National: Domnule Dinita, haideti sa facem un bilant de vara. Bile albe/ bile negre. Cum au stat lucrurile, pe sosele, din punct de vedere rutier?
● Lucian Dinita: Vara asta a avut doua momente distincte. Luna iulie si luna august. In cazul lunii iulie, in contextul masurilor dispuse la nivelul Ministerului de Interne vizavi de desfasurarea referendumului, efectivele de politie rutiera au fost mai mult in strada. Astfel, in luna iulie, fenomenul rutier a fost gestionat asa cum trebuie. Luna august a fost la polul opus, pentru ca a trebuit sa mai amanam din concediile de odihna pentru august, ca sa avem efective in iulie. Intotdeauna am spus ca partea de circulatie nu este cu recul imediat, ci in timp. Subtierea dispozitivelor de circulatie a generat indisciplina rutiera. Au fost cateva zile in care am inregistrat morti peste media pe care o avem noi. Peste media de maxim 5, am sarit la un moment dat la 7, 8, 12, ziua cea mai neagra, 9 august, cand au fost 21 de morti. Ce trebuie inteles? Trebuie tinut cont ca noi urmarim starea de sanatate a victimelor pe urmatoarele 30 de zile, asa cum de altfel scrie si la reglementul international, asa cum scrie si in documentele noastre interne, impreuna cu Ministerul Sanatatii. Mai tragic este faptul ca in ultima perioada ¬ de pe la sfarsitul lunii august si inceputul acestei luni am avut o serie de evenimente rutiere, unele care nu au nici o explicatie.
"Romanul nu mai este interesat de acest subiect si merge pe ideea de fatalitate'
● Jurnalul National: Care sunt cauzele producerii accidentelor rutiere?
● Lucian Dinita: Cel putin, evolutia din ultima perioada denota faptul ca determinante pentru producerea accidentelor sunt inconstienta si manevrele facute in trafic care conduc la producerea evenimentelor rutiere. Repet, mai nou, inconstienta si manevrele facute in trafic. Mai tragic este faptul ca daca pana acum discutam de o persoana decedata sau ranita grav, acum violenta se manifesta la cote inalte. Nu mai gasesti intr-un accident doua persoane ranite grav. Direct: doi morti, trei morti... Asta ce va determina din partea noastra? O sa vedeti in perioada imediat urmatoare o reactie fara precedent. Deja, ofiterii Directiei au plecat cu totii la fiecare judet, in parteneriat cu Ordinea Publica. Practic, tot ce inseamna politist rutier – ca sunt politisti specializati sau ca sunt politisti desemnati de la Ordine Publica vor fi pe strada si vor actiona. Trebuie sa spun cu parere de rau, se pare ca romanul nu invata de vorba buna. Stiti foarte bine ca am facut o serie de controale in trafic cu camera ascunsa pe mijloacele de transport public, dar am facut si o verificare a modului in care se desfasoara traficul rutier fara a interveni. Deci, doar filmand pur si simplu. Am aflat ca acolo unde dadeau flashuri si vedeau ca sunt masini de politie rutiera imediat reveneau la un comportament adecvat, de indata cum treceau de masina de politie viteza incepea sa creasca mult peste limita admisa. Romanul nu mai este interesat de acest subiect si merge pe ideea de fatalitate. In nici un caz nu vom ramane cu mainile incrucisate, cu atat mai mult cu cat trebuie s-o spun ca daca 2011 a reprezentat pentru Romania o scadere de 15,2% ¬ fara precedent si pentru Romania, dar si pentru UE ¬ nu putem sa coboram stacheta acuma si sa spunem ca, fatalitate, anul acesta nu ne-am putut indeplini obiectivele. Reducerile chiar fiind si minime... Practic daca ajungem undeva de 2%-3% scaderi suntem in trendul UE.
"Avem o problema in ceea ce priveste legislatia, sub aspectul recuperarii banilor din amenzi'
● Jurnalul National: Avem o legislatie prea blanda tinand cont de ceea ce ce intampla in trafic?
● Lucian Dinita: Este pur si simplu o schimbare de comportament plecand de la faptul ca daca nu e politie pe strada putem sa facem orice. Deci, chiar si in conditiile in care politistii sunt pe strada se merge pe principiul lasa ca trec de ei si dupa imi fac de cap. Este un comportament legat si de viata sociala, si de grijile sociale si am mai spus-o si repet, avem o problema in ceea ce priveste legislatia, sub aspectul recuperarii banilor din amenzi. Romanul s-a invatat ca daca nu platesc amenda ce mi se intampla... Ori acest aspect nu tine de noi, de Politia Rutiera. Iar singura masura care intr-adevar isi crease efecte la un moment dat este suspendarea dreptului de a conduce. Si aici stiti foarte bine, posibilitatatea introducerii plangerii, suspendarea masurii pana cand instantele stabilesc daca e sau nu temeinica, are posibilitatea sa circule si din greseala in greseala....
● Jurnalul National: Pai nu se vorbea la un moment dat despre introducerea si la noi a modelului bulgaresc? Pe baza unui tichet care se va inapoia doar in momentul in care soferul va plati amenda?
● Lucian Dinita: Unu: toate aceste propuneri exista in Proiectul de Strategie de Siguranta Rutiera care a fost promovat catre Guvern. Doi: va amintesc ca suntem in faza de definitivare a Legislatiei Rutiere in Parlamentul Romaniei. Orice amanare genereaza un astfel de efect.
● Jurnalul National: Domnule Dinita, s-a tot vorbit in ultima perioada, iar media a tot scris despre viitoare schimbari ale Legislatiei Rutiere. Ce propuneri au fost facute din partea Politiei Rutiere? Cand vor avea aplicabilitate si pe sosele?
● Lucian Dinita: In primul rand am discutat si in continuare sunt discutii, nu pot sa spun s-a statuat si gata. Discutam despre marirea perioadei de suspendare, interzicerea circulatiei ATV-urilor pe drumurile publice, o serie de reglementari care vizeaza ¬ una dintre ele este foarte importanta si ea va relua practic niste articole din Legislatie plecand de la decizia 500 a Curtii Constitutionale care a declarat neconstitutional un articol din Legea 202 privind Mica reforma in Justitie ¬ respectiv asa cum prevedea 202 initial faptul ca nu mai ai dreptul la recurs. Acum, practic s-a revenit si sigur ca toate documentele subsecvente vor trebui readuse la situatia, sa spunem, initiala. Si plecand de aici, va dati seama ca si in ceea ce inseamna suspendarea dreptului de a conduce se va prelungi perioada de solutionare de catre instanta a unei astfel de situatii. Daca instanta va stabili ca este temeinica, persoana respectiva va avea dreptul la un recurs, care recurs va fi reprogramat la o data anterioara. Si tot asa, iata ca vom mege pe acest principiu, care sigur respecta drepturile omului. Dar in planul sigurantei rutiere are imediat repercusiuni.
● Jurnalul National: Din 19 ianuarie 2013, inteleg ca posesorii de mopede vor da examen pentru permis de conducere?
● Lucian Dinita: Incepand cu 19 ianuarie 2013, si este importanta chestia asta, celor pe care ii vom depista conducand mopede fara permis de conducere ¬ orice fel de categorie – le vom intocmi dosare penale. Noi am apreciat sa incepem de acum din septembrie, si in ideea ca si scolile de soferi sa se pregateasca pentru acest tip de examen. Stiu ca la nivelul Directiei Regim Permise exista deja un proiect de metodologie privind examinarea in vederea obtinerii permisului de conducere pentru mopede. Ori noi incercam sa transmitem si lumea trebuie sa stie ca daca vor sa conduca mopede nu vor mai trebui sa aiba numai atestatul de la o scoala de soferi cum ca cunosc regulile de circulatie. Va fi nevoie, conform legii, sa aiba permis de conducere AM. Este directiva 2006/126 a UE, cu aplicabilitate in 19 ianuarie 2013, iata ca sunt sase ani de atunci.
● Jurnalul National: S-a tot discutat si despre obligativitatea inmatricularii in Romania a autovehiculelor proprietate a cetatenilor romani. Cum mai stau lucrurile?
● Lucian Dinita: Este un subiect pe care Parlamentul Romaniei a decis ca va fi luat in consideratie, dupa consultarera tuturor factorilor, nu doar Politia RuTiera si va fi luat in calcul in sesiunea parlamentara urmatoare.
● Jurnalul National: De ce schimbari rutiere vor mai avea parte soferii in 2013?
● Lucian Dinita: Este vorba despre faptul ca permisele de conducere nu vor mai fi pe subcategorii, toate vor fi categorii. Si atunci pentru fiecare in parte va trebui sa dai examen. Daca pana acum mai era varianta in care daca aveai o categorie puteai sa conduci un autoturism dintr-o subcategorie, o data cu aceste schimbari, vor fi toate categorii. Trebuie spus faptul ca aceasta preschimbare de documente nu inseamna ca vor fi valabile doar cele eliberate acum. Permisele de conducere vor fi valabile pana la expirarea perioadei de valabilitate. Ulterior, atunci cand persoana respectiva isi va preschimba permisul de conducere, i se va elibera un permis de conducere tip nou.
● Jurnalul National: Haideti sa trecem la un subiect "sensibil" pentru soferi. Si anume, radarele. Cand vor fi repuse in circulatie cele fixe?
● Lucian Dinita: Atata timp cat cadrul legal nu este pus la punct cu privire la utilizarea radarelor fixe in parteneriatul public-privat ele nu vor intra in discutie. Noi speram ca odata cu inceperea sesiunii parlamentare sa ridicam si aceasta problema.
Cauciucuri de iarna, obligatorii pe drumurile acoperite cu gheata, zapada, polei
● Jurnalul National: Sa adordam o tema care intereseaza si care va interesa pe toata lumea in urmatoarea perioada. Problema cauciucurilor de iarna...
● Lucian Dinita: Deci, sa fim bine intelesi si sa lamurim acest aspect. Cauciucurile de iarna pe drumurile acoperite cu gheata, zapada sau polei, nu de la 1 noiembrie ca asa scrie data. In concluzie, cauciucurile de vara trebuie inlocuite o data cu inghetul. Nu conteaza ce luna este.
● Jurnalul National: Noi am mai vorbit despre acest subiect si anume despre faptul ca peste granita soferii romani respecta mai constiincios regulile de circulatie. De ce la noi nu se intampla asta?
● Lucian Dinita: In primul rand, educatia si cuantumul amenzilor. Educatie din frageda copilarile, educatie in familie, ulterior educatie rutiera in scoli. Exista la nivelul ministerului, imi aduc aminte ca undeva prin prin luna februarie-martie, a fost initiat un proiect de Hotarare de Guvern prin care se dorea ca acele comisii constituite pentru acordarea titlului de profesor de legislatie rutiera, dar si de instructor auto sa se faca in comisii mixte ¬ in care sa fie inclusa Politia Rutiera, Autoritatea Rutiera Romana, Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera. Acest proiect este si acum la nivelul MAI, probabil ca va fi promovat. Si noi vom face demersuri. Avem o problema in ceea ce inseamna educatia si in al doilea rand formarea soferilor. Asta e o problema majora. Practic, toata problema pleaca de la atestarea profesorilor de legislatie si mai ales a instructorilor ca practic ei formeaza deprinderile astea de conducere a autovehiculelor. Si de aici, manevre si obligatii in trafic. Or, vedem in fiecare zi neacordari de prioritate pietonilor, neacordari de prioritate vehiculelor, viteza excesiva, depasiri neregulamentare.
● Jurnalul National: O alta problema este aceea a accidentelor in care sunt implicate autovehicule de transport persoane. Ce masuri se vor lua in acest sens?
● Lucian Dinita: Cred ca este momentul ca societatea romaneasca sa ia in considerare faptul ca prea multi, cu permise de conducere categoria D, conduc autoutilitate de transport marfa, autovehicule de transport persoane. Mai mult, prea repede si prea usor sunt angajati soferi sa conduca tiruri, autobuze, autocare. Trebuie sa amintesc ca inainte de 2002 existau niste reguli mai stricte in ceea ce inseamna acordarea dreptului de a conduce un astfel de autovehicul, in primul rand de tonaj, ca sa nu mai discutam de un autovehicul care este destinat transportului public de persoane, unde, de exemplu, un autocar are 50 de locuri. Luati exemplul accidentului din Franta. Sa va aduc aminte de cel din Ungaria de anul trecut, unde 14 oameni au murit din cauza inconstientei unui sofer. Iata ca, daca inconstienta soferului roman ar fi numai in Romania, ar fi problema noastra, dar ea denota inca o data ca eforturile Politiei Rutiere sunt majore si reusim sa tinem, sa controlam fenomenul rutier in Romania, in conditii care pentru cei din afara sunt inimaginabile. Si vorbim de omologii nostri, politisti rutieri din alte state. Ei nici nu concep comportamente de nerespectare a timpului de odihna si de conducere, stare tehnica precara a autovehicului sau nerespectarea regimului transportului de persoane.
"Politia Rutiera are interesul de a tine oamenii in viata'
● Jurnalul National: Spuneati ca soferul roman nu mai intelege de vorba buna. Atunci, poate o metoda buna ar fi inasprirea Legislatiei Rutiere...
● Lucian Dinita: Eu sunt de acord, dar societatea romaneasca nu este. Este un trend periculos in Romania, acela ca orice masura pe care vrei sa o iei, legala bineinteles, intampina oponenta societatii civile. Ca sunt transportatori, ca sunt sindicate din transporturi sau orice alta categorie a societatii civile, intampina intr-o prima faza intrebarea: "nu, de ce?". Intotdeauna se merge pe principiul ca Politia Rutiera are un interes. Care interes? Acela de a tine oamenii in viata? Da, acesta este un interes major. Si este prevazut si in programele guvernamentale si in planurile noastre de actiuni, strategii. Uneori, partea de circulatie rutiera este privita ca un fel de asta este. Am mai spus o si o repet. Toata lumea este interesata de partea de circulatie rutiera, dar trebuie sa constat cu amaraciune ca nimeni nu ne-a mai sprijinit cu nimic. Doar ce am facut noi cu resursele noastre, cu efectivele noastre. Iar singuri e greu, in conditiile in care sunt aproximativ 7 milioane de masini si aproximativ 6 milioane de soferi.
● Jurnalul National: Ce actiuni de toamna le pregatiti soferilor, dar mai ales in calitate de sef al Directiei Rutiere, ce ii sfatuiti pe participantii la trafic?
● Lucian Dinita: Da, de acum incolo vom actiona mai incisiv si fara a mai face publice actiunile noastre. Mai mult decat atat. A venit toamna, se fac vinul, tuica, recoltatul de porumb, grau. Asta ce inseamna? Prezenta pe carosabil de carute, tractoare cu remorci, biciclisti care merg cu baloti de paie pe ei... Perioada urmatoare va fi una de actiuni intense. Inca de la 1 septembrie am reluat acele actiuni in sistem integrat, respectiv marirea numarului efectivelor dintr-un judet cu efective din judetele limitrofe. Tulcea, Ialomnita. Vrem educatie? Cum?! Credeti ca retinerea permisului, suspendarea dreptului de a conduce sau aplicarea unei amenzi o sa civilizeze pe cineva? A, daca ai o educatie sanatoasa, da...