x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Interviuri Radu Timofte: "Al-Qaeda nu poarta ecuson de "vizitator""

Radu Timofte: "Al-Qaeda nu poarta ecuson de "vizitator""

30 Iul 2004   •   00:00
Radu Timofte: "Al-Qaeda nu poarta ecuson de "vizitator""

INTERVIU

Directorul Serviciului Roman de Informatii, Radu Timofte, afirma ca terorismul este omniprezent si nu exista nici o tara, deci nici Romania, fara vulnerabilitati la aceasta amenintare. Dupa 15 ani de la Revolutie, prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, a fost adoptata Doctrina Nationala a Informatiilor de Securitate. Directorul Serviciului Roman de Informatii, Radu Timofte, vorbeste, in interviul pe care ni l-a acordat, despre felul in care acest document programatic face ordine in activitatea serviciilor si structurilor de informatii din Romania. Totodata, directorul SRI abordeaza si intentia demilitarizarii serviciului.
RAZVAN BELCIUGANU

  • Jurnalul National: Ce reprezinta pentru directorul SRI "Doctrina Nationala a Informatiilor de Securitate"? Cat de mult stabilizeaza acest document incertitudinile, asa cum sunt vazute din exterior, in care s-au aflat serviciile de informatii dupa Revolutie?

    Radu Timofte: O carta fundamentala a domeniului securitatii nationale si a activitatii serviciilor, o asumare de principii in masura sa conduca spre stabilizare si normalitate, punandu-se, astfel, capat si incertitudinilor.

  • In Nota de Fundamentare a documentului se precizeaza ca prin aparitia acestuia se "garanteaza rezistenta impotriva incercarilor de politizare a serviciilor". De cand sunteti director al SRI ati fost supus la presiuni politice? Dar angajatii SRI? Care era din acest punct de vedere mostenirea lasata de predecesorul dvs.?

    Altfel, teza pe care o remarcati nu si-ar fi gasit locul acolo.

  • Din punct de vedere legislativ, care sunt pasii care urmeaza dupa aparitia doctrinei?

    Sunt mai multi pasi necesari. Ramane sa aprecieze si sa stabileasca legislativul ce va intreprinde in concret, avand in vedere ca reforma juridica a sistemului securitatii nationale inca nu a avut loc.

    Demilitarizarea, deocamdata intentie

  • Decizia demilitarizarii SRI este luata. Cand se va intampla acest lucru efectiv si care sunt implicatiile? Este pregatit SRI sa faca aceasta radicala schimbare?

    Nu este luata o decizie, ci exprimata o intentie. Pana la luarea deciziei trebuie gasite resursele, fiindca demilitarizarea presupune niste costuri. Serviciul este pregatit pentru o astfel de schimbare. Nu este, inca, pregatit Ministerul de Finante si ramane de vazut si daca cetateanul contribuabil doreste si poate plati tot ceea ce inseamna reconstructia pe baze civile a unui sistem care a functionat eficient ca militar.

    Terorismul este omniprezent

  • Cum apreciati fenomenul terorist de astazi, mai ales ca Romania a devenit membra a NATO? Din datele dvs. putem sa ne asteptam la atentate? Exista o intensificare a activitatii organizatiilor/miscarilor/elementelor teroriste pe teritoriul Romaniei?

    Consecinta a evolutiei si gestiunii afacerilor internationale, terorismul este omniprezent si nu exista tara fara vulnerabilitati la aceasta amenintare.

  • Cat de prezenta este Al-Qaeda in Romania?

    Al-Qaeda nu poarta ecusonul de "vizitator" atunci cand se afla intr-o tara sau alta.

  • Romania a inceput sa exporte infractori in Europa, tot mai multi romani fiind descoperiti in Occident a fi implicati in acte infractionale in Occident. Crima transnationala a sufocat Romania?

    Statistic, nu stam nici mai rau, dar nici mai bine decat altii. Caracteristicile "transnationale" ale noilor amenintari si fenomene infractionale rezida tocmai in faptul ca are loc o distributie relativ de aceleasi valori pe un areal geografic in care sunt incluse mai multe continente.

    SRI trage semnale de alarma

  • La inceputul mandatului ati declarat ca veti urmari cu mare atentie procesul de privatizare. Ati observat intre timp mari abateri?

    Nu procesul de privatizare in sine, fiindca nu este de competenta Serviciului, ci prevenirea subminarii economice a statului, care ar implica afectarea resurselor de securitate. Nu stam, inca, prea bine sub aspectul fortei economice care sa ne ofere un suficient de puternic sentiment de securitate.

  • Numerosi diplomati occidentali continua sa denunte coruptia tot mai apasatoare din Romania. Ce face Serviciul Roman de Informatii, institutia care stie cel mai bine care este amploarea acestui fenomen, pentru a o combate?

    Tot ce legea il obliga si-i permite, respectiv trage semnale de alarma. A fost bine cand le-am tras la timp.

  • In ce masura rapoartele SRI sunt valorificate de decidenti?

    In masura in care stiu, doresc si pot sa o faca.

  • Deja este folclor ca acesti decidenti le tin pentru a-i santaja pe altii, amici sau inamici politici sau economici. Acest lucru il resimt si ofiterii tineri, unii dintre ei alegand, si din aceasta cauza, sa plece din serviciu. Cum vede directorul SRI aceste lucruri?

    Nu sunt de acord cu "folclorul". SRI nu pune la dispozitie informatii cu care cineva sa poata fi santajat. Daca ar proceda asa, nu ar fi echidistant. SRI semnaleaza disfunctii, vulnerabilitati, riscuri sau potentiale incalcari ale legii, iar factorii decidenti au propriile raspunderi. Cine nu aplica legea, atunci cand este semnalata incalcarea legii, ar risca foarte mult. Insatisfactii apar frecvent, deoarece nu tot ceea ce se stabileste pe cai secrete poate fi si probat. Ofiterii care inteleg acest lucru nu pleaca, ci se straduiesc sa devina mai performanti.

    CV

    Alexandru Radu Timofte

  • S-a nascut la Roman, judetul Neamt. Este casatorit si are trei copii.
  • De formatie militar de cariera, a absolvit Academia de Inalte Studii Militare, Facultatea de Comanda si Stat Major. La 30 noiembrie 2002 a fost decorat cu Ordinul National "Steaua Romaniei", in grad de Cavaler.
  • A devenit Director al SRI la data de 7 februarie 2001
  • In calitate de senator PDSR, a detinut functiile de presedinte al Comisiei pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala din Senat, vicepresedinte al aceleiasi comisii si al Comisiei parlamentare de control al activitatii Serviciului de Informatii Externe.
  • In perioada 1992-1996 a fost desemnat ca vicepresedinte al Comisiei Parlamentare a Romaniei la Adunarea Parlamentara a NATO.
  • A elaborat si publicat personal sau in colaborare diverse lucrari specifice domeniilor in care si-a desfasurat activitatea. Ca parlamentar, a initiat peste 15 proiecte de lege adoptate de Parlamentul Romaniei.
  • ×
    Subiecte în articol: interviu