INVATAMANT
Sa te ridici si sa spui ce iti trece prin cap. Sa faci asta coerent, cu bun-simt si sa mai aiba si sens ceea ce spui. Toate acestea se pot invata inca din scoala.
Una dintre cele mai mari fobii ale oamenilor este sa vorbeasca in public. Sa-si sustina ideile cu fair-play, sa aduca argumente in favoarea subiectului pe care il sprijina. Nimic mai simplu. Si oratoria se invata. Chiar la scoala, in cadrul cluburilor Asociatiei Romanesti de Dezbatere, Oratorie si Retorica (ARDOR). Infiintata in 1994, ARDOR are acum cluburi in 36 de orase din intreaga tara.
LECTIE. Economia romaneasca in contextul globalizarii. O tema care ar putea fi lejer de talk-show, sustinuta de elevi de clasa a IX-a, a X-a si a XI-a de la Colegiul National "Mihai Vitezul" din Capitala. Avem doua echipe si un arbitru. Mai exact, cativa pusti care sunt afirmatori si care incearca sa ne convinga cat de valoroase sunt iile romanesti, cum ne pierdem identitatea in maldarul de blugi, guma din strainatate si tigari Kent, care au intrat pe piata romaneasca inca de cand erau parintii lor la varsta pubertatii. A doua echipa este reprezentata de negatori, liceeni care au deja trei ani de "debate" (dezbatere), cu experienta si care nu se mai opresc din argumentari. Timpul este insa limitat, mai exact cinci si sase minute pentru fiecare reprezentant al echipei, respectiv pentru concluzii. Pentru ca dezbaterea la scoala se desfasoara dupa program, cu prezentare, intarire si concluzie. Mai are loc si un cros, adica un schimb incrucisat de intrebari, cand, timp de trei minute, fiecare participant incearca sa-si puna in dificultate adversarul.
ORGANIZARE. ARDOR are club la Mishu - asa cum isi alinta elevii liceul - de trei ani, iar in medie se inscriu cam 20-25 de elevi pe an, aproape mereu altii. Tema fiecarei intalniri se stabileste cu o saptamana inainte, iar in intervalul de sapte zile tinerii se documenteaza si vorbesc intre ei pe net sau in pauze, dupa cum spune profesorul Liliana Zaschievici, care in afara de oratorie ii mai invata pe elevii de la "Mihai Vitezul" logica si filosofie. "Sunt mai greu de manipulat astfel de oameni, li se dezvolta abilitatile de gandire", spune profesoara despre clasa de liceeni pe care-i instruieste cum sa vorbeasca in picioare, cu glas tare, fara sa capete rosu in obraji.
TIMIDITATE. La inceput, fiecare are putin trac in fata unei sali pline |
ECHIPA. Elevii vorbesc din timp despre tema dezbatuta |
Citește pe Antena3.ro
"Sunt mai greu de manipulat astfel de oameni care invata sa dezbata niste idei, pentru ca li se dezvolta abilitatile de gandire. Se indreapta de obicei spre facultati de Drept, Stiinte Politice" - Liliana Zaschievici, profesor la Colegiul National "Mihai Viteazul" din Capitala ORE
"Una dintre cele mai mari fobii ale oamenilor in general este sa vorbeasca in public, dar si oratoria, dezbaterile ii ajuta foarte mult. Toate aceste ore de dezbateri, debate-uri cum le numim, te forteaza sa nu bati campii, pentru ca ai la dispozitie nu mai mult de cinci, sase minute" - Liliana Zaschievici, profesor la Colegiul "Mihai Viteazul"
COMPETITIE
|
Intre 23 iulie si 5 august, Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica (ARDOR) a organizat unul dintre cele mai importante evenimente internationale anuale in domeniul educatiei nonformale, destinat dezbaterilor academice: IDEA Youth Forum Romania 2006. Aflat la a 12-a editie, IDEA Youth Forum este dedicat tinerilor din toata lumea si are rolul de a facilita contactul intre reprezentanti ai unor culturi si sisteme politico-economice extrem de diverse, sprijinind cooperarea internationala prin intermediul comunicarii. La Forumul din Romania vor participa peste 200 de tineri din 35 de tari din America, Africa, Asia si Europa care, pe parcursul celor doua saptamani, vor fi angrenati in dezbateri, seminarii, sesiuni de comunicare. La aceasta editie se vor dezbate temele "Ar trebui adoptata o politica internationala privind respectarea Conventiei Drepturilor Copilului" si "Resursele de apa ale lumii ar trebui considerate proprietate comuna". Dialogul asupra temelor le va oferi participantilor atat ocazia sa-si exprime propriile puncte de vedere, cat si sa propuna solutii.
|