Ieromonahul Petru are peste 2.000 de prieteni în listă. Preotul Rusu e şi noaptea online. Când vine vorba despre ortodoxie live, părintele Eugen e as. Stă şi pe Messenger, vorbeşte şi la radio, împarte şi sfaturi duhovniceşti. Dacă sunt un enoriaş leneş, dar cu internetul plătit la zi, îi găsesc pe toţi în reţeaua de socializare.
Uite-aşa, avem parte de acatiste audio, citate biblice, mărturii fotografice, rezumatul slujbelor, reţete de post. Nu ştiu ce crede Tatăl nostru despre Facebook-ul lor, dar sigur nu le poate scrie pe Wall. Fiindcă n-are cont. Şi ca să intrăm în poveste, citez: "Doamne ajută! Aveţi id de Mess?" "DOAMNE AJUTĂ! AVEM. RADIOEUGEN"Mama mea m-a învăţat că atunci când vreau să vorbesc cu un preot trebuie să merg la biserică. Eu am învăţat-o pe mama mea că atunci când e obosită şi vrea sfaturi duhovniceşti poate să-şi caute preotul pe Facebook. Pentru că, mai nou, sfinţi, popi, biserici sau mănăstiri au conturi prin intermediul cărora socializează cu masele, desigur, când masele nu doar se crucesc. Cum politicienii sau maneliştii au devenit experţi în "mânuirea" instrumentelor virtuale de comunicare, nici feţele bisericeşti nu vor să fie mai prejos. Biserica "Sfânta Vineri" Herasca are 185 de prieteni în listă şi e proprietara a vreo şase albume cu poze religioase. Administratorul contului spune că, la 20 de ani după demolare, preotul Gheorghe Bogdan reconstruieşte lăcaşul sfânt.
Pentru asta a şi afişat conturile bancare, în care miloşii cu acces la Facebook ar trebui să vireze ceva bănet. Biserica Sfânta Cruce (romano-catolică) are 104 fani. Din când în când, ei apreciază posturile de pe blogul dedicat bisericii, iau cunoştinţă de anunţurile religioase şi îi admiră fotografiile. Habar n-am cum se face, dar, oameni buni, Sfântul Antonie cel Mare le scrie credincioşilor! Are 466 de prieteni pământeni şi, când are timp, le postează ba interviuri de pe YouTube, ba laudă alţi sfinţi, ba ne împărtăşeşte reţete de post şi acatiste audio. Invitaţii la dialog avem şi din partea Bisericii Baptiste Creştine ori din partea Parohiei Sf. Pantelimon Baseu, din comuna Hudeşti, Botoşani, al cărei profil spune că e interesată de networking şi prietenie. Ca să ne fie clar, orientarea religioasă a parohiei este "Biserica Ortodoxă Română". Pe peretele personal al Parohiei Dârvari, Prahova, putem întâlni imagini cu picturi în ulei sau imagini din timpul unor "servicii religioase". Parohia Dârvari e "prietenă" cu Monahul Filaret Tsanev, din Pleven, Bulgaria, a cărui galerie foto te dă pe spate.
ATAC LA SERVER
Ieromonahul Petru Pruteanu e campion. Deocamdată doar pentru că are peste 2.100 de prieteni în generoasa comunitate virtuală. Şi el este creştin ortodox, dar stabilit la Edinet, în Moldova. Privirea de om înţelept afişată în poza de profil este însoţită de un mesaj prioritar: "Încerc să-i ajut duhovniceşte pe cei care îmi solicită". Se vede de la o poştă că ieromonahul este extrem de popular. Numai că din când în când mai apar şi probleme tehnice. De acolo, de la Mănăstirea Zăbriceni însă, ieromonahul le cere scuze cititorilor, când, de exemplu, "saiturile" sunt "doborâte" după atacuri. "După ce am avut unele probleme tehnice (atac la server), saiturile noastre iarăşi funcţionează.
Intraţi pe www.teologie.net şi de acolo puteţi selecta biblioteca, forumul sau blogul personal. Ne cerem scuze pentru că nu aţi putut accesa saiturile câteva ore în şir. Bine că s-a rezolvat. Doamne ajută", le-a transmis Petru fanilor.
ESENŢA CREŞTINISMULUI ESTE DRAGOSTEA
Preotul Andrei Rusu mi-a spus că nu-şi mai aminteşte cine i-a dat ideea creării contului pe Facebook. La profil şi-a ataşat o poză în care poartă straiele sfinte. Are căutătura unui om firav, micuţ şi delicat. L-am găsit în reţea, pe chat şi ziua, şi seara, mai târziu. Deschis spre tot ce-i nou şi folositor, preotul Rusu ne-a mărturisit că şi-ar dezactiva contul doar dacă n-ar mai exista inteligenţa şi "cumsecadenia". Preotul face parte din Biserica Ortodoxă din Moldova, care se supune canonic Patriarhiei Ruse. Întrebându-l cum se împacă religia cu internetul, preotul Andrei a vorbit deschis despre noţiunea de socializare.
"De fapt, nu am avut într-ales. Aici, în Chişinău, mai există un site de socializare - Odnoclasiki, dar, spre deosebire, Facebook întruneşte o societate selectă prin inteligenţă şi cultură. Când sunt la computer, activez automat şi Facebook-ul. Dar mă includ doar atunci când găsesc ceva pe potrivă pentru a propune şi prietenilor ori când sunt solicitat spre o discuţie. Nu întreprind nici o activitate. Mă informez, comentez, propun spre atenţie ce-mi pare interesant. Dar totul, în duhul creştin-ortodox", a explicat preotul Rusu. Din punctul său de vedere, şi pe Facebook are o misiune. "Vreau să arăt că esenţa creştinismului este dragostea, iar aceasta poate fi oferită oricum, inclusiv prin intermediul internetului. Ba, dimpotrivă, lumea, şi în special tinerii, salută implicarea clerului în viaţa socială şi prin intermediul noilor tehnologii informaţionale. Dar este important discernământul. Ştiu că atât Patriarhia Română, cât şi cea Rusă nu au afişat nici o poziţie faţă de asta. Dar cred că, atât timp cât eşti responsabil în tot ceea ce scrii aici, nu poate fi o problemă", a declarat preotul într-un schimb de mesaje via Facebook.
PATRIARHIA NU RĂSPUNDE "ÎNTREBĂRILOR NESERIOASE"
Cu privire la cele prezentate, Jurnalul Naţional a dorit să afle şi punctul de vedere al reprezentanţilor Patriarhiei Române. Deşi am contactat instituţia atât în scris, cât şi telefonic, comunicatorii din cadrul Compartimentului de Presă şi Relaţii Publice au adoptat formula "no comment", pe motiv că "unele solicitări ale presei nu merită un răspuns, pentru că nu sunt serioase". În ciuda faptului că mai mulţi oameni ai bisericii găsesc internetul drept un instrument util pentru comunicare şi acest lucru este unul cât se poate de serios, Patriarhia Română şi-a scuzat incapacitatea de a iniţia un dialog, motivând că nu este obligată să o facă şi că nu poate răspunde unei adrese oficiale, expediată prin e-mail, întrucât "nu are garanţia că persoana solicitantă este una dintre cele 200-300 de angajate la ziar".
Mai mult, membrii compartimentului, desemnaţi în a menţine relaţia cu mass-media, au găsit mai important să ne informeze "că se pricep la presă" şi s-au limitat la a ne acuza că "ne-am depăşit atribuţiile, făcând scandal".
PĂRINTELE MULTIFUNCŢIONAL ŞI "CONCEPTUL DE PERETE"
Preotul Eugen Tănăsescu din Constanţa e un comunicator desăvârşit când vrea şi când are timp. I-am spus, în spirit de glumă, părintele multifuncţional. Pentru că e şi preot, e şi director media, e şi realizatorul unei emisiuni la Radio Dobrogea. Despre slujirea Domnului pe Facebook, părintele Eugen ar sporovăi o zi întreagă. Are ce spune. Într-un scurt interviu ne-a lămurit cum stau lucrurile cu religia pe Facebook. "Contul este unul personal şi este făcut de preotul Eugen Tănăsescu, utilizându-l persoana privată Eugen Tănăsescu, şi nu implică instituţia. Adică nu implică juridic instituţia, ci funcţia de preot al bisericii. Doi. Contul nu l-am creat în folosul meu, ci spre folosul celor care vor să discute cu un preot. Aceste reţele de socializare, că de aia se numesc aşa, au acest avantaj în ele inclus, că oamenii chiar dacă sunt la distanţă pot comunica unii cu alţii", se spovedeşte preotul.
Părintele Eugen e un om deosebit şi are spirit de povestitor la gura sobei. "Aventura FB" a început, spune el, de la dorinţa de a avea o zonă publică, întrucât mail-ul ar fi prea personal. După mai bine de un an de utilizare, părintele semijurnalist se plânge de lipsa feedback-ului. "Foarte slab. Bănuiesc că cei care îl folosesc îl folosesc în alte scopuri. Acum un an şi ceva, când am descoperit eu Facebook, am crezut că e o chestie destul de serioasă de comunicare, un fel de comunitate, dar se pare că e ceva mai deschisă şi atunci îmi voi reconsidera atitudinea", mai spune Tănăsescu.
Preotul de la malul mării e puţin descurajat. Nu stăpâneşte termenii specifici şi încă n-a aflat dacă tot ce scrie e public sau ba. "Eu nu am cum să fiu altul când intru eu. Nu ştiam că discuţiile mele sunt unele private şi unele publice. Eu n-am înţeles, de exemplu, conceptul de perete. Am de un an de zile cont, dar nu am înţeles ce înseamnă peretele tău. Am văzut la un moment dat că nu ştiu care nu ştiu ce a făcut", mărturiseşte preotul. Lecţia predată de părintele multifuncţional este însă una folositoare atunci când vine vorba despre tehnicile moderne. "Au devenit părţi din viaţa noastră. E important să ne folosim noi de ele, nu ele de noi. Religia este un mediu al comunicării şi al iubirii." Păi...Amin!
AUDIO
● înregistrarea nr. 1
● înregistrarea nr. 2
● înregistrarea nr. 3
● înregistrarea nr. 4
● înregistrarea nr. 5
● înregistrarea nr. 6