x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Licitaţii trucate pentru prietenii Primăriei

Licitaţii trucate pentru prietenii Primăriei

de Mircea Opris    |    07 Apr 2010   •   00:00
Licitaţii trucate pentru prietenii Primăriei

Primăria Timişoara cheltuieşte anual aproximativ 15 milioane de euro pe asfaltări de sezon şi întreţinere, menite să astupe gropile din carosabil. De ani buni, banii se scurg cu dedicaţie în conturile a câtorva firme agreate, prin aranjarea licitaţiilor.

Jurnalul Naţional a obţinut documentaţiile, dar şi o expertiză extrajudiciară ce demonstrează mecanismul prin care reprezentanţii Primăriei măsluiesc normele de deviz şi jefuiesc bugetul municipalităţii în favoarea câtorva patroni din oraş.

Pentru a împărţi egal tuturor prietenilor, experţii Primăriei au divizat oraşul în patru zone de lucru, fiecare fiind atribuită câte unei firme care să facă asfaltările. Câştigarea licitaţiei este garantată, licitatorii nedoriţi fiind eliminaţi prin aplicarea unui dublu standard în evaluarea competitorilor, în funcţie de interese. Una dintre cele mai bănoase şi mai vânate licitaţii de către drumari a fost cea pentru întreţinerea străzilor din Timişoara şi a avut loc la sfârşitul anului trecut.

UN AMĂNUNT DE MILIOANE
Lucrările nu pot începe, deoarece rezultatele au fost contestate în instanţă, după ce aranjamentele au ieşit la lumină. Concurenţa a fost extrem de strânsă între competitori şi a fost decisă de ceea ce pare detaliu fără însemnătate: normele de deviz. Acestea sunt stabilite conform unor standarde tehnice unice pe ţară şi nu pot fi modificate. Totuşi, legea e doar pentru unii, iar o expertiză a dovedit că firmele câştigătoare au modificat aceste norme, cum ar fi numărul de ore de lucru sau cantităţile de materiale.

Astfel, prin diminuarea resurselor conform indicatoarelor de deviz, preţul final de la licitaţii este micşorat artificial, asigurând câştigarea contractului. Modificarea normelor de deviz sunt ilegale, din cauză că nu le asigură competitorilor şanse egale în câştigarea licitaţiilor. Modul în care au fost stabiliţi câştigătorii ridică mari semne de întrebare, mai ales că, în cazul altor licitaţii, Primăria Timişoara a descalificat firme pentru că au modificat normativele în ofertele prezentate.

OFERTE CU DEDICAŢIE
La Tribunalul Timiş au ajuns câteva expertize tehnice care demască trucarea licitaţiilor, dovedind că există o înţelegere între firmele câştigătoare şi angajaţii Primăriei, membri în Comisia de evaluare. De exemplu, asocierea dintre firmele Strabag şi RSG a fost declarată câştigătoare pentru sectorul nord-vest al Timişoarei. Oferta depusă a fost "ajustată" grosolan, între varianta depusă şi declarată câştigătoare de Primăria Timişoara şi oferta care ar fi reieşit după aplicarea normativelor obligatorii existând diferenţe uriaşe.

La scarificarea manuală a platformei drumului, separarea manuală a materialului scarificat, valorile au fost diminuate şi de zece ori. Exemplele de măsluire sunt însă cu zecile. Victor Gozob, directorul general al RSG, recunoaşte că a modificat normativele pe motive de schimbări istorice.

"Da, am diminuat normativele, pentru că sunt din 1981 toamna, când erau alte condiţii tehnice de lucru", a declarat acesta. În aceeaşi situaţie au fost prinşi şi cei de la Societatea de Drumuri Municipale, care şi-au primit felia de sud-vest a oraşului. Reducerea valorii cu până la 50% şi a consumului cu 30% în unele cazuri a fost făcută de firma care urma să câştige licitaţia, fără a anunţa şi ceilalţi competitori, aşa cum cere regulamentul.

O altă ilegalitate făcută chiar de preşedintele Comisiei de evaluare, Culiţă Chiş, care este şi director al Direcţiei Drumuri şi Transporturi din Primărie, a fost numirea experţilor. Pentru a garanta imparţialitatea licitaţiilor, comisia poate coopta specialişti externi, numiţi şi experţi cooptaţi. La Primăria Timişoara însă sunt preferaţi ca experţi cooptaţi chiar angajaţi ai Primăriei, consilieri la Biroul Promovare Lucrări. Asta pentru ca alianţa dintre Comisia de evaluare, aşa-zişii experţi şi firmele agreate să funcţioneze ca unsă.

 

"De unde să ştiu eu chestiuni de drumuri?"
Mai mult, înainte de desemnarea câştigătorilor a fost depusă o solicitare adresată comisiei de licitaţie, în care i se cerea să verifice respectarea normativelor. Cererea a rămas fără nici un răspuns. Directorul Direcţiei Drumuri şi Transporturi din Primăria Timişoara, Culiţă Chiş, preşedintele numit al Comisiei de evaluare, a încercat să se debaraseze de responsabilitate şi a refuzat să comenteze situaţia, susţinând că a fost plecat şi că i-a ţinut locul preşedintele de rezervă al comisiei, Nicuşor Miuţ, directorul Direcţiei Patrimoniu.

Acesta se apără însă susţinând că "într-adevăr eu am fost preşedintele comisiei, dar tot cei de la Direcţia Drumuri au venit cu referatul tehnic. De unde să ştiu eu chestiuni de drumuri?". Numele lui Culiţă Chiş, preşedintele Comisiei de evaluare, a fost legat de mai multe scandaluri şi controale, de la achiziţii dubioase, falimentara regie de transport până la modul de atribuire a licenţelor pentru taximetrie.

Licitaţia pentru asfaltarea de primăvară nu a fost finalizată, fiind contestată în instanţă de firmele care au pierdut, deşi aveau oferte mai bune. Semnarea contractului se va putea face doar după obţinerea unei sentinţe definitive şi irevocabile.

×
Subiecte în articol: special