Mecanismul de fortare a licitatiilor de carbune energetic a functionat si in anii precedenti. Achizitiile anterioare s-au organizat tot sub patronajul COGEN, iar metoda intocmirii caietelor de sarcini dupa "chipul si asemanarea" firmelor favorite le-a dat acestora castig de cauza. Efectul? Contribuabilii au pierdut milioane de dolari.
VERA ALBULESCU, MIHAI MUNTEANU
Pentru ca am adus in discutie licitatia similara desfasurata la data de 20.11.2003, castigata de aceleasi CONSTANT OIL si PETLON ENTERPRISES, trebuie sa va spunem ca acestea au invins in fata altor patru firme. Dupa cum banuiti deja, autoritatile contractante (aceleasi trei termocentrale), sub patronajul COGEN Romania, au ales si atunci ofertele cele mai dezavantajoase. Vesnicele castigatoare CONSTANT OIL si PETLON ENERPRISES au furnizat 270.000 tone de huila energetica incasand 68,5 dolari pe tona.
PRIMA TEAPA. Celelalte patru oferte inaintate de firmele scoase din schema au oscilat intre 57 $/t si 67 $/t. Manifestand acelasi dispret pentru banul public, demnitarii MAI au ales sa impovareze bugetele locale, desi aveau multe alte variante, mai putin costisitoare. Daca ar fi optat pentru una dintre ofertele mai ieftine, autoritatile ar fi scutit contribuabilii sa plateasca aproape 3 milioane de dolari in plus. Nu s-a intamplat asa. Mai mult, procesul de furnizare a tonelor de carbune a suferit o serie de inadvertente. Printre loturile de huila energetica de calitate, cele doua firme au adus si sute de tone de carbune inferior, perturband in mijlocul iernii termoficarea municipiilor (23) aprovizionate de cele trei termocentrale. Si uite asa, cu banii luati si rebegiti de frig, platitorii de taxe au descoperit ca incalzirea sub trei plapumi poate costa milioane de dolari.
PROTEJATII IAU CAIMACUL. Dupa cum aratam mai sus, si in cazul licitatiei din noiembrie 2003, firmele pierzatoare au fost scoase din ring sub acelasi pretext al "experientei similare". Conditiile stipulate in caietul de sarcini au fost facute dupa chipul si asemanarea istoriei de afaceri ale CONSTANT OIL si PETLON. Daca in anul 2003 COGEN a cerut ca firmele castigatoare sa aiba o cifra de afaceri minima de 5 milioane de dolari, in 2004, pretentia crestea la 9 milioane USD. Este logic ca, dupa castigarea licitatiei de anul trecut, tranzactiile CONSTANT si PETLON cu cele trei termocentrale prietene sa fi produs o cifra de afaceri mai mare decat inainte. Deci acestea aveau din start un avantaj in fata concurentilor, aspect care a fost luat in calcul la intocmirea caietelor de sarcini.
Revenind la povestea licitatiei centralizate, desfasurata la data de 20 noiembrie 2003, trebuie sa va spunem ca aceasta este presarata de numeroase aspecte dubioase. Inaintea acestei licitatii, COGEN Romania a mai organizat alte doua, la data de 16 octombrie, pentru furnizarea de pacura si, respectiv, la 30 octombrie, pentru huila. Procedura aplicata de autoritatile contractante pentru atribuirea contractelor de furnizare a produselor energetice a fost de licitatie restransa, accelerata. Pentru ca nu au fost indeplinite prevederile legale privind numarul societatilor, care ar fi trebuit sa fie "nu mai mic de 5 si nici mai mare de 20", ambele licitatii au fost anulate. In cadrul unor proceduri deschise, "numarul de furnizori, de executanti sau de prestatori care au dreptul de a depune oferta este nelimitat (art. 2. alin 1 OUG 60/2001 privind achizitiile publice), existand astfel posibilitatea oricarui furnizor sa participe. In aceste conditii, criteriile restrictive impuse de COGEN intra in contradictie cu litera legii. Amintim ca in cazul licitatiilor din 2003 COGEN a cerut in notiunile de "experienta similara" ca firmele castigatoare sa aiba o cifra de afaceri de 5 milioane de dolari si sa indeplineasca minimum un contract de livrare a 45.000 t de huila, sau de 15.000 t de pacura catre un beneficiar intern, producator de energie electrica si termica. Adica taman conditiile care favorizau CONSTANT si PETLON si care se schimba de la luna la luna, in functie de performantele acestor firme. In aceste conditii, participarea altor societati la licitatii iese automat din calcule.
Citește pe Antena3.ro
Pretextul lansat de autoritati se refera la clauzele de confidentialitate ale acestora. Situatia insa devine extrem de suspecta, fiind vorba despre tranzactii prin care se deruleaza milioane de dolari din fondurile publice.
MAFIA ROSIE. In anii precedenti, societatile UNICOM HOLDING si UNICOM TRANZIT, care apartin tot lui Iavorski, au livrat catre TERMOELECTRICA aproape doua treimi din necesarul de un million de tone de pacura. Iavorski controleaza transportul de combustibili prin cele trei puncte de trecere a frontierei cu fosta URSS (Galati, Dornesti, Halmeu).
Moldoveanul a investit milioane de dolari pentru inlocuirea vechiului sistem de transport al marfii pe calea ferata, devenind, astfel, unul dintre principalii furnizori de combustibili ai TERMOELECTRICA. Statul a acceptat colaborarea cu firmele lui Iavorski, desi ar fi putut sa aleaga multe alte firme care ofereau pacura la preturi mai mici cu 40-50 de dolari la tona fata de cat incaseaza moldoveanul. TERMOELECTRICA a refuzat insa aceste oferte.
"AU INCERCAT O FURNIZARE LENTA"
Pentru ca primarul Iasiului, Gheorghe Nichita, era plecat la inaugurarea unui program locativ, am stat de vorba cu directorul tehnic din primarie, Mihai Chirica. Acesta sustine ca la licitatia din luna mai a.c. conditiile de participare au avut in vedere esecurile licitatiilor anterioare. Nu prea intelegem cum vine aceasta, dat fiind faptul ca si achizitiile din anii trecuti au fost castigate tot de PETLON si CONSTANT. "S-au luat masuri suplimentare de precautie care au vizat indeosebi capacitatile tehnice si financiare ale firmelor. Sunt in joc totusi milioane de dolari. Orice licitatie se face pe forma si pe masura castigatorilor. Dar nu a fost nimic tendentios. Preturile practicate de ceilalti ofertanti au fost, intr-adevar, mai mici decat cel al castigatorilor, dar acestia nu puteau sa ne livreze cantitatile de carbuni pe care noi le ceream. Nici noua nu ne-au convenit preturile practicate de PETLON si CONSTANT OIL, dar, in final, am ajuns la negocieri. Au lasat aproximativ doi dolari la tona, iar conditiile au ramas aceleasi. Ei au incercat sa intervina cu unele modificari, adica sa aiba o plata mai rapida, dar o furnizare mai lenta. Nu am acceptat. Pana la urma ne-am inteles si, deja, ne-au livrat o parte din carbuni", ne-a mai spus Chirica.
TACERE
Contactat telefonic, Doru Tarpea, directorul SC PETLON ENTERPRISES SRL, nu a vrut sa dea nici o declaratie referitoare la contractele semnate pentru furnizarea de carbuni. "Eu nu am ce sa discut pe aceasta tema cu dumneavoastra. Contractele care s-au semnat sunt strict intre noi si beneficiari. Imi pare rau, dar nu stiu ce urmariti!", a incheiat Tarpea, care imediat ne-a inchis telefonul. Ii amintim reprezentantului firmei PETLON ca realul beneficiar sau pierzator al tranzactiilor pe care le deruleaza firma lui este contribuabilul. Sub pretextul confidentialitatii clauzelor contractuale, indivizii din spatele CONSTANT si PETLON incearca din rasputeri sa ascunda aspecte dubioase. Desi banii derulati in urma contractelor incheiate sunt publici!
Instrumentul de control
Decizia scoaterii termocentralelor din subordinea Ministerului Economiei si Comertului a clatinat monopolul instituit de Iavorski. Fiecare centrala teritoriala avea teoretic capacitatea de a-si organiza singura licitatiile sau de a gestiona propriile comenzi de materie prima. Autonomia dadea peste cap absolut tot lantul clientelar de conexiuni prin care Iavorski a influentat ani la rand deciziile TERMOELECTRICA. In atare situatie a trebuit sa se inventeze un instrument cu rol de cal troian prin care se centralizeaza tot, sub aparenta autonomiei. Aceasta formula se numeste COGEN Romania si este ramificatia autohtona a asociatiei profesionale COGEN. Organizatia a fost creata in 1993 pentru a reflecta nevoia unor eforturi de cooperare la nivel european pentru realizarea la potential maxim a cogenerarii.Utilizarea acesteia aduce beneficii de peste 90%, realizandu-se o economie a energiei cu 15%-45% mai mult decat in cazul folosirii statiilor de energie conventionale sau a boilerelor. Nu si in Romania. La noi insa, COGEN se substituie TERMOELECTRICA, etatizand majoritatea licitatiilor importante pentru furnizarea combustibililor de incalzire. Presedintele COGEN Romania este Ilie Stefan, secretar de stat in Ministerul Administratiei si Internelor.
SUBSTITUTIA. In cazul procedurilor de achizitie pe care le-am "disecat" mai sus, COGEN Romania apare ca organizator al licitatiilor. Numai ca reglementarile legale (OUG nr. 60/2001) in materie de achizitii publice nu fac distinctie intre notiunea de "organizator" si cea de "autoritate contractanta". Acest ultim termen este folosit exclusiv si neechivoc de ordonanta amintita si se refera la operatiunile preliminare ale organizarii unei licitatii: intocmirea documentatiei standard, selectarea ofertantilor, alegerea procedurii etc. In cazurile despre care am vorbit, COGEN a indeplinit toate aceste functiuni, desi autoritatile contractante sunt cele trei termocentrale. Conform legii, acestea ar fi trebuit sa asimileze si notiunea de organizator al licitatiei.
In acest context este important de spus ca procedurile de achizitii centralizate au fost organizate in baza HG nr. 1045/2003, privind garantarea de catre Ministerul Finantelor Publice a unor imprumuturi externe in limita a 120 de milioane de dolari. Aceasta suma a fost destinata completarii finantarii achizitiei de resurse energetice pentru iarna 2003-2004. Si in cazul licitatiei din 2003, dar si al urmatoarelor, beneficiarii acestor imprumuturi externe sunt termocentralele (anexa 1 a HG nr. 1045/2003). Deci statutul de beneficiar confera automat pe cel de autoritate contractanta.