x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Mafia gunoiului, blocata la Bruxelles

Mafia gunoiului, blocata la Bruxelles

11 Feb 2005   •   00:00

SPECIAL/ANCHETA
TIMISOARA - Afacere rau mirositoare, cu fonduri europene Proiectul viitorului deponeu ecologic al Timisoarei, pentru care au fost alocate fonduri europene de 23 milioane de euro, nerambursabile si provenite printr-un grant ISPA, a fost blocat, in ultimul moment, la Bruxelles.
TIBERIU KISS

PUTE. Timisorenii au protestat anul trecut fata de proiectele care le aduc gunoiul sub nas. In prim-plan, Viorel Oancea (stanga) si actualul prefect, Ovidiu Draganescu
Oficialii banateni sustin ca de vina sunt doua organizatii nonguvernamentale din Romania si Germania, care s-au opus amplasamentului. In fapt, adevarul este altul: o nota a SRI vine sa confirme o alta realitate, o adevarata conspiratie a tacerii si a intereselor unor functionari publici de rang inalt...

REACTII NEGATIVE. Inca de acum patru ani, chiar din primele momente ale proiectului, amplasamentul viitorului deponeu ecologic, stabilit la numai 7 km de Timisoara, in localitatea Covaci, a starnit reactii virulente din partea banatenilor. Proiectul, conceput de Primaria Timisoara, a fost preluat si insusit, la nivelul anului 2002, de catre Consiliul Judetean Timis, la interventia Guvernului PSD, mai exact la insistentele fostului ministru al Integrarii Europene, Hildegard Puwak. O pozitie critica la adresa viitoarei locatii pentru "gunoiul ecologic" au avut, rand pe rand, Asociatia "Pro Democratia", cadrele didactice de la Universitatea Agricola "Banatul", locuitorii din satul Covaci, o organizatie din Germania si, nu in ultimul rand, un ONG, proaspat infiintat, "Mediul natural". Intr-o ordine demna de invidiat, toti cei care s-au impotrivit proiectului au bombardat, lunar, cu petitii, autoritatile europene de la Bruxelles, cerand "abandonarea imediata a proiectului".

VANATOAREA DE VRAJITOARE. Evident, o impotrivire mult mai voalata, dar foarte puternica din punct de vedere financiar, au avut-o proprietarii de pamanturi din zona Dumbravita - Covaci, unde metrul patrat de teren se vindea, pana la aparitia proiectului viitorului deponeu, cu nici mai mult, nici mai putin de 35 de euro. Este clar ca, in eventualitatea amplasarii unei gropi de gunoi in acest perimetru, latifundiarii ar fi avut enorm de pierdut, iar toate investitiile s-ar fi dus pe Apa sambetei, din cauza preturilor care ar fi scazut dramatic! In toata aceasta conjunctura, presedintele de atunci al CJT, pesedistul Dan Ioan Sipos, a cerut, public, sefului SRI Timis, col. Ioan Calin, sa verifice, de indata, "care sunt grupurile de interese, oponente proiectului, dar mai ales cine se afla in spatele fundatiei din Germania". Nici mai mult, nici mai putin, Dan Ioan Sipos i-a acuzat pe toti cei care nu au fost de acord cu amplasamentul "ecologic" din localitatea Covaci de... subminarea economiei nationale!

FRATIA INELULUI. Fara doar si poate, din punct de vedere politic, deponeul ecologic de la Covaci a fost sustinut, cu toate panzele sus, de reprezentantii PSD, PD si PNTCD, de cealalta parte a baricadei aflandu-se PNL si UDMR. Din pacate, colonelul SRI Ioan Calin nu a mai putut raspunde prompt la apelul de seara al liderului pesedist de la CJT, Dan Ioan Sipos. Motivul? Unul simplu: ofiterul de informatii a trebuit sa paraseasca sistemul din pricina unor nereguli la capitolul avere, pentru relatii de colaborare cu PSD si de amicitie cu controversatul om de afaceri italian Danilo Vettore. Ca atare, misterul legat de "subminarea economiei nationale" si de "sabotorii deponeului ecologic" nu a fost dezlegat la timp, decat ceva mai tarziu, de o alta garnitura de ofiteri de informatii. Logica abordata de acestia pare simpla, chiar elementara, dar de efect!

DOSARELE X. Documentul, care poarta antentul unei diviziuni a SRI Timis, sustine ca alegerea locatiei pentru viitorul deponeu de la Covaci nu a fost deloc intamplatoare, "avand in vedere ca, la ora actuala, Timisoara isi devarsa deseurile menajere la groapa de la Parta". Ce inseamna Parta? O aruncatura de bat de locatia pentru viitorul proiect "Interporto", o investitie privata de 200 milioane de euro, sustinuta cu isterie atat de fosta conducere pesedista a CJT, cat si de actuala administratie judeteana. Cine e "Interporto"? Nimeni altul decat italianul Danilo Vettore. Evident, inchiderea deponeului din sudul Timisoarei, recte Parta, si mutarea acestuia la Covaci, ar fi grabit, de la sine, demararea proiectului intermodal "Interporto". Pe de alta parte, o data cu inchiderea gropii de gunoi de la Parta, preturile terenurilor din zona localitatii Sag ar fi sarit de cel putin sase ori peste 5 euro metrul patrat. Cine este cel mai are proprietar de terenuri din zona? Tot Danilo Vettore!

SPECIFIC. Peste tot in lume, afacerile cu gunoi sunt apanajul negustorilor din tagma lui Jimmy Hoffa si a lui Al Capone

VIITOR LUMINOS. In acelasi document, ofiterii de informatii vorbesc despre un soi de "triunghi al intereselor": Danilo Vettore - Primaria Timisoara - Consiliul Judetean Timis! In motivare, semnatarii raportului sustin ca afacerea a fost pregatita din timp si cu migala, in cazul in care groapa de gunoi de la Parta s-ar fi mutat in localitatea Covaci. Primii care au facut pasul in directia intereselor, nu tocmai clare, ale viitorului "Interporto" din sudul Timisoarei sunt capii Primariei Timisoara. Dintr-o data, dupa mult-trambitata "extindere logica a granitelor municipalitatii spre est, in directia Urseni-Mosnita", edilii au schimbat macazul. Evident, spre sud, in directia proiectului "Interporto"! Asa se face ca, peste noapte, a aparut un nou proiect de extindere a intravilanului Timisoarei, in trei etape, bine determinate. Daca, in 2004, viitorul "Interporto" era situat mult in extravilanul orasului, trei ani mai tarziu, acesta urmeaza sa fie inclus in intravilanul municipalitatii, iar pana in 2010, conform acelorasi previziuni, orasul de pe Bega va inghiti, in intravilanul sau, si... groapa de gunoi de la Parta. O aberatie!!!

STOP CADRU. Proiectul propus de Primaria Timisoara urmeaza sa fie supus spre aprobare, intr-una dintre viitoarele sedinte ale Consiliului Local. Cert e ca groapa de gunoi de la Parta, conform cerintelor Uniunii Europene, trebuie inchisa pana in 2008. Atata timp cat proiectul auxiliar de la Covaci, privind viitorul deponeu ecolologic al municipalitatii, a fost blocat la Bruxelles, este putin probabil ca alesii locali sa voteze pentru a aduce gunoaiele de la Parta chiar sub geamurile timisorenilor! In aceeasi combinatie letala, se arata in analiza SRI, a intrat si Consiliul Judetean Timis, care, la data de 4 ianuarie a.c., cu manuta Agentiei de Dezvoltare Economica Timis, a pus pe masa consilierilor din Comisia de Urbanism, un referat "privind propunerea de aprobare a promovarii proiectului "Interporto Timisoara - echipare cu structura" si inaintarea documentatiei de accesare a finantarii nerambursabile PHARE 2004-2006".

PINOCHIO
In fundamentare, referatul ADETIM, aprobat si de conducerea CJT, sustine ca municipiul Timisoara a inregistrat o crestere continua a numarului de agenti economici, "care au nevoie de servicii clasice si/sau specializate de transport, depozitare si schimb de pe camion pe calea ferata". Cu alte cuvinte, servicii logistice, "deosebit de apreciate in mediul de afaceri". In document se mai arata ca "este important ca, in cadrul competitiei (euro)regionale, judetul Timis sa poata marca oficial o astfel de locatie din vreme, pentru a evita pierderea oportunitatii de realizare a acestui proiect, deja aprobat". Care e smecheria la toate aceste idei pompoase, ascunse cu grija sub umbrela Uniunii Europene? Nimic altceva decat accesarea unei finantari PHARE, in valoare de 3,5 milioane de euro pentru, chipurile, "infrastructura publica". De fapt, drumuri private, intr-un complex intermodal privat, cu fonduri europene, girate de autoritati publice! O alta aberatie...

O MAGARIE
"Am respins acest referat. Cum pot sa fiu de acord cu o asemenea magarie? Noi nu avem bani pentru drumurile noastre judetene si acum trebuie sa ne zbatem sa obtinem fonduri europene de 3,5 milioane de euro pentru a face drumuri, intr-un complex privat. Asta-i culmea! Cei de la "Interporto" s-au laudat cu o finantare privata a proiectului de 200 milioane de euro. Unde sunt banii acestia, ca nu-i vede nimeni?!? Daca aveau asa ceva, se milogeau de noi ca sa le facem drumurile interne? Povesti nemuritoare! M-am opus si la amplasamentul deponeului ecologic de la Covaci, pentru ca nu e normal sa arunci gunoiul unei metropole in curtea unor oameni sarmani"
Ionel Patrichi
consilier judetean PNL
×