Un parlamentar susține că a găsit soluția pentru a decongestiona trotuarele și parcările publice: modificarea definiției vehiculului abandonat. Mai exact, mașinile care au inspecția tehnică periodică (ITP) expirată de jumătate de an și care nu au RCA intră în categoria celor abandonate și vor putea fi confiscate și ridicate de autorități de pe domeniul public, potrivit unui proiect de lege pus zilele trecute pe masa senatorilor.
Chiar dacă normele metodologice privind ridicarea mașinilor abandonate au fost deja schimbate în această primăvară, printr-o Hotărâre a Guvernului (HG 152/2023), deputatul USR Alin Apostol consideră că nu este suficient, astfel că a pus în dezbatere, la Senat, un proiect de lege prin care intenționează să simplifice procedura după care mașinile abandonate sunt ridicate de pe domeniul public sau privat al statului sau al primăriilor.
Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale vizează, de fapt, un singur articol: modificarea definiției vehiculului abandonat.
Noua definiție aduce un plus de precizie, susține inițiatorul, „astfel încât să poată fi folosită în mod cotidian de către autorităţile locale”.
Lămurirea definiției prin introducerea a două criterii clare
În prezent, legea definește vehiculul abandonat drept „vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu respectă condiţiile legale pentru a circula pe drumurile publice”.
Inițiatorul proiectului spune că această formulare nu este foarte clară, astfel că introduce în definiție două criterii clare pentru ca un vehicul să fie considerat abandonat și să poată fi ridicat: valabilitatea inspecţiei tehnice periodice (ITP) și a asigurării pentru răspundere civilă auto (RCA).
Astfel, dacă proiectul legislativ va fi adoptat, vehicul abandonat va fi considerat „vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, al cărui termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat de 6 luni şi care este neasigurat pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie”.
Chiar dacă, în prezent, „indiciile temeinice” nu sunt detaliate în Legea 421/2002, acestea sunt explicate în normele de aplicare ale legii, astfel încât reprezentanții autorităților să poată aprecia dacă o mașină este abandonată sau „fără stăpân”: gradul de uzură ridicat, lipsa unor părți componente, radierea din circulație, lipsa asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, expirarea termenului inspecției tehnice periodice.
Însă deputatul USR spune că, în contextul în care numărul de vehicule continuă să crească la nivel naţional, iar aglomerările urbane limitează soluţiile pentru depăşirea deficitului locurilor de parcare, propunerea sa va duce la o mai bună operativitate şi aplicare a legii astfel încât domeniul public sau privat al statului să poată fi eliberat de maşini abandonate.
„În București și în alte orașe mari din țară există această problemă. Pe bulevarde sau chiar pe trotuarele dintre blocuri există mașini care nu mai sunt folosite din vremuri glorioase. Proprietarii acestora refuză să le mute în parcări special amenajate. Spațiul public trebuie să fie eliberat de aceste mașini pentru a putea fi folosit de cei care chiar au nevoie de el. În cazul bulevardelor, el ar putea fi folosit de cei care chiar au nevoie de mașină în munca lor de zi cu zi. Iar între blocuri, de pietonii care să nu mai fie forțați să meargă printre mașini pe stradă”, spune Alin Apostol, precizând că această problemă i-a fost semnalată de mai multe ori.
Peste 7,6 milioane de autoturisme înmatriculate în România
Potrivit ultimelor statistici, în România, numărul celor care deţineau un permis de conducere în 2021 era de 8.298.956 de persoane, ceea ce reprezintă 43% din totalul populaţiei ţării şi 53% din populaţia adultă. Practic, una din două persoane adulte deţine permis de conducere.
Totodată, la finalul anului 2021, parcul auto din România avea 9.661.483 de vehicule înmatriculate, iar dintre acestea, 7.611.039 (78,7%) erau reprezentate de autoturisme.
„La finalul aceluiaşi an erau în vigoare 6.710.462 contracte de RCA, marea majoritate fiind încheiate cu persoane fizice (5.282.809)”, se mai arată în expunerea de motive, dându-se de înțeles că aproximativ un milion de autovehicule nu ar fi putut să circule neavând RCA. Cu toate acestea, nu se știe câte dintre mașinile fără RCA sunt lăsate pe domeniul public și câte sunt în curțile oamenilor.
Pe de altă parte, ultimele date arată că, în prezent, România are mai puțin de 1,3 milioane de locuri de parcare publice.
„România dispunea, în 2022, de 1.299.318 de locuri de parcare publice, față de 1.275.603 în 2021 și 1.174.491 în 2020”, conform celei de-a patra ediții a analizei Inventarul Parcărilor Publice, data publicității, ieri, de Vegacomp Consulting.
Potrivit analizei, sunt 145 de orașe care taxează utilizarea locurilor de parcare și 141 de localități care nu o taxează (din raport au fost exceptate cele 20 de primării care nu au răspuns solicitării de informații).
Bucureştiul are cele mai multe vehicule la 1.000 de locuitori (673), urmat de Constanţa (428), Argeş (422), Alba (421), Arad (420), potrivit Buletinului siguranței rutiere 2021.