x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Metroul bucureștean, salvat de bugetul de stat cu 40 de milioane de euro

Metroul bucureștean, salvat de bugetul de stat cu 40 de milioane de euro

de Adrian Stoica    |    22 Oct 2024   •   07:20
Metroul bucureștean, salvat de bugetul de stat cu 40 de milioane de euro

Companiile Webuild și Alstom vor primi de la Metrorex SA despăgubiri de peste 40 de milioane de euro, despăgubiri pe care le-au obținut în instanță. Deocamdată administratorul rețelei de metrou din București nu are banii necesari pentru plata acestei datorii, ceea ce face ca în dreptul ei să se acumuleze penalități, existând chiar și riscul blocării conturilor la cererea creditorilor. Salvarea ar urma să vină de la Guvern, care va suplimenta bugetul Ministerului Transporturilor, acționarul societății Metrorex, cu 200 de milioane de lei din Fondul de rezervă aflat la dispoziția sa.

Webuild Spa Milano Sucursala România București are de încasat 165,8 milioane de lei, după ce a acționat în instanță Metrorex pentru neplata unor lucrări executate la magistralele 4 și 5 de metrou, în timp ce Alstom S.A. Transport S.A. va primi 38,88 de milioane de lei pentru neplata lucrărilor de mentenanță ale garniturilor de tren ale metroului bucureștean. Aceste sume pe care urmează să le acopere Executivul includ penalitățile și cheltuielile de judecată.

Ce primește Webuild 

Astfel, Webuild Spa Milano Sucursala România București va primi suma de 165,8 milioane de lei compusă din:

- despăgubiri de circa 74,6 milioane de lei (suma de 57,5 milioane de lei, stabilită de instanțele de judecată în dosarul deschis pentru Magistrala 5 Metrou, la care se adaugă 6,2 milioane de lei dobândă legală penalizatoare și suma de circa 10,9 milioane de lei aferentă cheltuielilor de capital stabilite de instanța de judecată prin sentința definitivă, pentru care există poprire pe contul curent);

- despăgubiri de 86,4 milioane de lei, compusă din suma de 79,2 milioane de lei, stabilită de instanțele de judecată în dosarul deschis pentru Magistrala 4 Metrou, conform unei decizii judecătorești din 2024, la care se adaugă suma de 7,2 milioane de lei, dobândă legală penalizatoare;

- despăgubiri de 4,8 milioane de lei, sumă stabilită de instanțele de judecată în două dosare din 2017 și 2019, pentru care există riscul instituirii popririi pe conturile curente ale Metrorex și blocarea activității, cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul.

Ce primește Alstom

La rândul său, compania Alstom S.A. Transport S.A. va primi 38,88 de milioane de lei, suma fiind compusă din:

- 25,1 milioane de lei, reprezentând obligații de plată stabilite de instanțele de judecată pentru plata cu întârziere a facturilor de mentenanță din anii precedenți,

- 13,78 de milioane de lei, reprezentând penalități întârziere datorate în contextul neexecutării obligației de plată a serviciilor de mentenanță, începând cu luna august 2023 (parțial) actualizate până la data efectuării plății.

Ministerul Transporturilor invocă contractul încheiat la finele anului 2021 între Metrorex SA și Alstom Transport pentru servicii de mentenanță a materialului rulant și feroviar. „Riscurile majore sunt reprezentate de obligațiile de plată restante către Alstom Transport SA pentru serviciile de mentenanță a materialului rulant, înregistrându-se o datorie totală în valoare de 210.000 mii lei, precum și datorii restante către furnizori diverși pentru servicii aferente transportului public de călători cu metroul (servicii de curățenie, servicii de pază, furnizare energie electrică)”, precizează ministerul.

Din cauza neachitării la timp a facturilor, Alstom Transport S.A. a trimis o somație de plată, apoi a cerut în instanță emiterea unei Ordonanțe de plată prin care Metrorex să fie obligată să achite într-un termen care să nu depășească 30 de zile valoarea integrală a datoriei certe, lichide și exigibile. În caz contrar, Alstom va reduce ritmul de efectuare a reviziilor de tip OVH pentru trenurile Bombardier și CAF, cu consecințe majore asupra disponibilității trenurilor pentru exploatare comercială și va cere în instanță noi despăgubiri.

„Suma alocată Metrorex în anul 2024 la capitolul bugetar «Subvenţii pentru transportul călătorilor cu metroul» este în valoare de 808.000 mii lei (peste 160 de milioane de euro) din care, potrivit legislației în vigoare, s-a reținut 10%. În consecință, subvenția reală pentru acest an este de numai 727.200 mii lei (puțin peste 145 de milioane de euro), reprezentând 67,38% din necesarul fundamentat, fapt ce conduce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 352.107,59 mii lei, astfel Metrorex a construit un buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat”.

Proiect de Hotărâre de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor

 

Creșterea subvenției reduce pierderile cu 46%

Metrorex ar urma să înregistreze în acest an pierderi cu aproximativ 46% mai mici față de cele planificate prin bugetul inițial, conform bugetului rectificat. Reducerea nu are la bază creșterea încasărilor, ci vine ca urmare a creșterii subvenției acordate de stat, de la 727.200 mii lei la 870.243 mii lei. În anul 2024, bugetul de venituri și cheltuieli al Metrorex veniturile totale au fost estimate în valoare de 2.397.728,12 mii lei, cheltuielile totale în valoare de 2.749.835,71 mii lei și o pierdere în valoare de 352.107,59 mii lei. Comparativ cu acești indicatori economico-financiari, prin rectificarea bugetară a fost prevăzută diminuarea pierderii cu 46,91%, respectiv de la 352.107,59 mii lei la 186.932,73 mii lei.

×
Subiecte în articol: metrou buget despăgubiri instanță