De la naşterea NATO, la 4 aprilie 1949, Moscova – fie ea capitala Uniunii Sovietice sau a Federaţiei Ruse – a urmărit constant anihilarea Alianţei şi transformarea ei într-o organizaţie de securitate lipsită de conţinut.
De la naşterea NATO, la 4 aprilie 1949, Moscova – fie ea capitala Uniunii Sovietice sau a Federaţiei Ruse – a urmărit constant anihilarea Alianţei şi transformarea ei într-o organizaţie de securitate lipsită de conţinut.
În mod paradoxal, crearea NATO, în 1949, nu l-a îngrijorat foarte tare pe generalisimul Stalin, pentru că, dincolo de semnarea tratatului de la Washington care demonstra determinarea SUA de a apăra Europa, unde yankeii se aflau oricum, nu afecta în mod substanţial balanţa de forţe Vest-Est. Stalin nici nu s-a deranjat să răspundă grăbit prin articularea unei alianţe similare, întrucât controla deja statele-satelit printr-o reţea de acorduri militare bilaterale.
PROPAGANDA. În consecinţă, propaganda sovietică a început să tune şi să fulgere împotriva “aţâţătorilor la război” şi să proslăvească “dragostea de pace” a ţărilor din lagărul comunist. În plus, sovieticii au încercat să creeze breşe între cele două maluri ale Atlanticului. La 29 noiembrie 1954, Molotov declara în cadrul “Conferinţei ţărilor europene pentru asigurarea păcii şi securităţii în Europa” că, în locul unor grupări militare, a căror constituire conţine germenii unui nou război, este necesar ca statele europene să facă tot posibilul pentru a-şi organiza singure securitatea colectivă pe Bătrânul Continent. Adică Moscova le propunea occidentalilor: ieşiţi voi din NATO, ca să putem forma un OSCE (avant-la-lettre).
O IDEE TRĂSNITĂ. Demersul sovieticilor fiind lipsit de ecou, Moscova a venit cu ideea naivă de a pretinde chiar aderarea la Alianţa Nord-Atlantică. Astfel, în 1954, Guvernul Uniunii Sovietice a trimis statelor membre o notă prin care informa că “Guvernul sovietic îşi anunţă intenţia de a începe discuţii cu ţările membre ale NATO cu privire la participarea sa la NATO”. Răspunsul Alianţei a fost lipsit de echivoc: “Nu este necesar să subliniem natura complet nerealistă a unei astfel de propuneri din partea Uniunii Sovietice”. Este interesant că documentul cu pricina a fost prezentat chiar de Vladimir Putin în 2001.
APAR FRISOANELE. Sovieticii au început să aibă frisoane faţă de NATO abia în 1955, când Germania Occidentală a fost acceptată în Alianţă. Hruşciov, succesorul lui Stalin, a avut iniţiativa creării Tratatului de la Varşovia, în speranţa deşartă că ar putea negocia disoluţia reciprocă a celor două alianţe militare.
De altfel, Tratatul de la Varşovia încheiat la 14 mai 1955, replica roşie a celui de la Washington, preciza în articolul 11 că, “în cazul în care în Europa va fi creat un sistem de securitate colectivă şi va fi încheiat în acest sens un tratat general european de securitate colectivă, lucru spre care părţile contractante vor tinde neîncetat, prezentul tratat îşi va pierde valabilitatea în ziua intrării în vigoare a Tratatului general european”. Cu alte cuvinte, Kremlinul propunea desfiinţarea simultană a NATO şi a Tratatului de la Varşovia şi înlocuirea lor cu un sistem de securitate colectivă.
ÎNCĂ O ÎNCERCARE. O altă tentativă propagandistică a URSS s-a consumat în 1958. La şedinţa Comitetului Politic Consultativ al Tratatului de la Varşovia, de la 24 mai 1958, a fost adoptată o Declaraţie care propunea încheierea unui pact de neagresiune între Tratatul de la Varşovia şi NATO. Potrivit articolului 2 din proiectul pactului de neagresiune, toate disputele care ar fi putut apărea între statele Tratatului de la Varşovia şi cele din NATO urmau să fie rezolvate numai prin mijloace paşnice. În schimb, sovieticii se refereau în Declaraţie la abţinerea de la orice amestec reciproc în afacerile interne.
Eşecul previzibil al acestor acţiuni a obligat Moscova să rămână prizoniera unei acerbe şi costisitoare curse a înarmărilor, una dintre cauzele care au condus, în cele din urmă, la dispariţia Uniunii Sovietice.
“NO VETOES, NO SURPRISES”. În 1990, Uniunea Sovietică îşi trăia ultimele zile. Aflat la Washington, Mihail Gorbaciov îi spunea, mai în glumă, mai în serios, omologului său american, George H.W. Bush, la 31 mai, că “NATO este o organizaţie deschisă” şi continua în mod surprinzător pentru interlocutorul său: “Poate şi noi ne vom alătura...”.
Gorbaciov încă mai credea că URSS are un viitor. În schimb, a fost nevoit să înghită hapul amar al istoriei. La 1 iulie 1991 a evitat să fie prezent la Praga, pentru a nu-şi lăsa semnătura pe un document care ar fi consfinţit încetarea activităţii Tratatului de la Varşovia.
SIMPATICUL BORIS ELŢÎN. Şi preşedintele Federaţiei Ruse, Boris Elţîn, care a pus cu entuziasm umărul la disoluţia URSS, s-a dovedit lipsit de nostalgii şi inhibiţii atunci când era vorba despre colaborarea cu Occidentul capitalist. În 1991, Elţîn a anunţat că Rusia doreşte nici mai mult, nici mai puţin decât statutul de membru NATO. La 21 decembrie 1991, noul lider de la Kremlin a trimis statelor NATO o scrisoare în care se întreba retoric “dacă admiterea Rusiei în NATO poate fi un scop politic pe termen lung”.
Elţîn a primit cam acelaşi răspuns de care au avut parte sovieticii în 1954, pentru un motiv foarte simplu: primirea Rusiei în NATO înseamnă să dai Moscovei un drept de veto asupra deciziilor Alianţei. Or, “no vetoes, no surprises”. După cum explica Henry Kissinger în lucrarea “Are nevoie America de o politică externă”: “Apartenenţa Rusiei la NATO ar transforma Alianţa Atlantică într-un instrument de securitate de tip mini-ONU”.
Prin urmare, în 1991, Kremlinul a fost nevoit să se mulţumească doar cu statutul de membru al Consiliului de Cooperare Nord-Atlantic, devenit ulterior Consiliul Parteneriatului Euro-Atlantic (Euro-Atlantic Partnership Council).
“TRĂDARE”. În schimb, Elţîn a reuşit să isterizeze opoziţia comunistă şi naţionalistă, care a început să invoce tot mai des trădarea interesului naţional, discurs apreciat de populaţia rusă, care resimţea acut nu numai pierderea confortului psihic conferit de apartenenţa la o mare putere în urma imploziei URSS, dar şi lipsurile şi umilinţele cotidiane ale tranziţiei.
Treptat, Elţîn şi echipa sa au devenit mai prudenţi şi şi-au nuanţat discursul. Ruşii au revenit la ideea sovietică a transformării NATO într-o organizaţie de securitate colectivă. În noiembrie 1993, Evgheni Primakov a prezentat o analiză a cărei concluzie era că Rusia trebuie să se opună NATO, dacă aceasta nu se transformă într-un sistem de securitate colectivă. O astfel de transformare presupunea, practic, “sinuciderea NATO” ca alianţă militară.
La 19 decembrie 1994, secretarul general de atunci al Alianţei Nord-Atlantice, Willy Claes, a acordat un interviu săptămânalului american Newsweek, în care s-a referit la intenţia Rusiei de a trece pe plan secund NATO, punând pe primul loc o organizaţie de securitate colectivă. “În mod cert, Rusia a dorit să transforme CSCE în instituţia primordială a Europei. Ei au râvnit la un consiliu de securitate cu membri permanenţi şi dreptul de veto”, spunea Willy Claes.
DEZAMĂGIRI ÎN VALURI. În acelaşi an, NATO a utilizat, fără a se consulta în prealabil cu Moscova, aviaţia împotriva forţelor militare sârbe din Bosnia, determinând primele tensiuni bilaterale.
În iunie 1994, Federaţia Rusă a aderat totuşi la Parteneriatul pentru Pace, crezând că astfel va putea avea un cuvânt de spus în privinţa colaborării dintre NATO şi statele din Europa Răsăriteană care gravitaseră până de curând în orbita Moscovei.
Obsesia Rusiei de a influenţa procesul de luare a deciziei în cadrul NATO a împins-o să semneze, în 1997, “NATO-Russia Founding Act”, prin care era creat Consiliul Permanent Întrunit (Permanent Joint Council – PJC). Bineînţeles că Moscova n-a reuşit să blocheze nici o decizie a Alianţei.
În schimb, la 24 martie 1999, NATO a recurs la lovituri aeriene împotriva fostei Iugoslavii. Rusia a protestat, suspendându-şi participarea în Consiliul Permanent Întrunit şi retrăgându-şi personalul din Misiunea Permanentă a Rusiei la NATO. Relaţiile dintre Rusia şi NATO atingeau un punct critic.
La 9 august 1999, Elţîn l-a numit pe Putin prim-ministru şi a anunţat că doreşte ca acesta să-i succeadă la preşedinţia Rusiei. Noul ţar a urmat faţă de NATO linia predecesorilor săi.
În iulie 2001, preşedintele Putin a evocat eventualitatea unei integrări a Rusiei în NATO, însă şi pe cea a desfiinţării Alianţei: “Cea mai simplă soluţie este dizolvarea NATO, dar nu se află pe agendă. A doua opţiune posibilă este includerea Rusiei în NATO. Aceasta ar crea un spaţiu comun de apărare şi securitate. A treia opţiune o reprezintă crearea unei organizaţii noi, diferite, care să-şi asume aceste obiective şi să încorporeze şi Rusia”.
În luna septembrie, Putin a revenit asupra ideii, spunând că Rusia va studia eventualitatea integrării în NATO, în funcţie de “propunerile” care i se vor face.
MOMENTUL 11 SEPTEMBRIE 2001. Atacurile de la 9 septembrie 2001 asupra SUA au împiedicat Moscova să mai viseze cu ochii deschişi la desfiinţarea NATO. În schimb, coşmarul terorist l-a făcut pe Putin să permită folosirea spaţiului aerian al Rusiei de către avioanele Alianţei, pentru a susţine acţiunile coaliţiei în Afganistan.
Acest sprijin i-a adus Rusiei posibilitatea de a se manifesta în anumite domenii (peace keeping, lupta împotriva terorismului, nonproliferarea) ca un partener egal al NATO, fără a avea însă drept de veto asupra deciziilor Alianţei. Astfel, în luna mai 2002, la Roma, liderii Rusiei şi ai ţărilor NATO au semnat declaraţia comună “Relaţiile NATO-Rusia: o nouă calitate” (NATO-Russia relations: New Quality), punând bazele Consiliului NATO-Rusia. Potrivit Declaraţiei şefilor de stat şi de guvern din statele membre ale NATO şi din Federaţia Rusă de la 28 mai 2002, în cadrul Consiliului NATO-Rusia, “statele membre NATO şi Rusia vor conlucra ca parteneri egali în domenii de interes comun”.
NEMULŢUMIRI. Dincolo de anumite realizări comune notabile, colaborarea s-a dovedit dificilă, Moscova fiind tot mai nemulţumită de extinderea NATO într-un spaţiu pe care îl percepuse până nu demult ca aparţinând sferei sale de influenţă. Discursul liderilor de la Kremlin a devenit tot mai dur pe măsură ce Rusia îşi revenea din buimăceala tranziţiei şi aspira încă o dată la statutul de mare putere.
În februarie 2007, Putin s-a lansat într-o tiradă antioccidentală chiar la conferinţa pentru securitate de la München: “Cred că este evident faptul că extinderea NATO nu are nici o legătură cu modernizarea Alianţei în sine sau cu asigurarea securităţii în Europa. Dimpotrivă, reprezintă o provocare serioasă, care reduce nivelul încrederii reciproce”. La 9 mai, sărbătorind victoria Maicii Rusii în cel de-al doilea război mondial, Putin nu s-a ferit chiar să compare SUA cu... Germania nazistă.
NU LA GRANIŢELE NOASTRE! Deocamdată, Rusia priveşte NATO cu neîncredere şi iritare, mai ales când este evocată posibilitatea acceptării Ucrainei. Dmitri Rogozin, reprezentantul permanent al Rusiei la NATO, a declarat recent într-un interviu acordat publicaţiei Dziennik că Moscova nu va accepta Alianţa la graniţele sale: “Rusia nu va fi niciodată parte a Alianţei, pentru că unele state membre nu ne văd ca aliat politico-militar. Deci NATO va fi întotdeauna o maşină militară străină. Apropierea ei de graniţele noastre este o ameninţare permanentă.
Nimănui nu-i place când tot mai aproape de casă apar tancuri şi avioane străine. Ne dăm seama că astăzi potenţialul militar al Rusiei este mult inferior celui al SUA şi NATO. Când a intrat Polonia în Alianţă nu am fost, de asemenea, încântaţi, dar nu a fost o reacţie dură. De data aceasta atingem un punct critic, linia roşie, fiindcă Alianţa vine chiar la graniţa noastră. Politicienii pot vorbi despre valori, liberalism, democraţie, dar astea sunt numai vorbe. NATO este o organizaţie militară şi nu declaraţiile contează, ci potenţialele militare”.
• Mediafax