EDITIE DE COLECTIE
In vara anului 1956, tezaurul este expediat in tara sub o puternica paza militara si expus in Muzeul de Arta. Din cele 93 de tone de aur - echivalentul a mii de lingouri - se mai intorc in Romania doar 33 kg.
CRISTINA HURDUBAIA
Pe langa cele peste 30 kg de aur s-au mai recuperat 690 kg de argint, 22,12 karate briliante, 30,03 karate rubine si 184,55 karate smaralde. Colectia mai cuprinde peste 39.000 de piese, printre care aproximativ 35.000 monede si medalii, 1.350 de tablouri si desene, iar restul, cam 2.500, obiecte de orfevrarie medievala si broderii liturgice, icoane si stofe datand din secolul al XV-lea, cand se fundeaza primele state bine organizate romanesti, pana la finele secolului al XVIII-lea. 120 dintre tablouri sunt semnate de Nicolae Grigorescu.
"Dintr-un rege, un sef oarecare"
Academicianul G. Oprescu aminteste in cartea "Jurnal de calatorie" ca pana si profesorul rus de arheologie venit la Moscova, inainte de a pleca colectia spre Romania, sa studieze tezaurul a stat 4 ore in fata pieselor unice. La un moment dat, fascinat de ceea ce avea in fata ochilor, a declarat ca de 40 de ani tot povestea studentilor despre tezaur, fara sa-l fi vazut si fara sa banuiasca ca el se gasea atat de aproape in Kremlin. Academicianul roman descrie "Closca cu pui" ca avand o "lucratura barbara si somptuoasa, cu decoratia ei maiastra si rafinata, in stare sa faca din regele germanic un sef oarecare din vremea migratiilor, un personaj aproape mitic, avand ceva din puterea si aspectul imposibil al unui idol".
"Nu-l vom uita niciodata!"
Largind intreaga paleta a colectiei, din aceasta fac parte candele si cadelnite, cruci de lemn sculptat, ornate cu horbota de filigran, sfestnice, carje si mitre ale episcopilor si mitropolitilor si broderii sacre, stele din brocart de aur, din secolele XV si XVI. "Cusatura de pe suprafata epitafelor pare a fi iesita din maini de zana, este fina, cu punctele variate, de care s-a folosit indemanatica brodeuza, atat de potrivite, atat de armonioase sunt tonurile matasurilor imbinate cu fire de aur si de argintâ¦", mai constata G. Oprescu, care mai precizeaza ca broderiile din vremea lui Mircea, Alexandru cel Bun, Stefan, Evangheliarul de la 1405, ca si cele mai noi, insa demne de ceea ce se executase in manastiri si ateliere mai inainte, vin astfel sa-si reia locul in evolutia artei noastre, sa acopere acele goluri care jenau pe istoricii nostri de arta.
Citește pe Antena3.ro
DIN AUR
Evanghelie lucrata in 1963 de mesterul Sebastian Hann din Sibiu, din ordinul si cheltuiala domnitorului Constantin Brancoveanu, pentru Manastirea Horezu. Fiecare coperta este poleita cu aur si are o greutate de 4.845 de grame. Sebastian Hann era un mester celebru in acea perioada, el lucrand si candela daruita Manastirii Sarindar in 1687.
SUMAR - EDITIE DE COLECTIE
Tezaurul Romaniei la Moscova
93 de tone de aur fin, date pe mana rusilor
Cel de-al doilea transport: Arta si istoria Romaniei
Tezaurul, "exilat" din cauza razboiului
85 de ani de cand ne cerem aurul inapoi
Tezaurul, recuperat partial
Munte de aur ramas la rusi
Aurul nostru: ultima incercare