x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Ordonanța „Green-Pass COVID”, scoasă de la naftalină, în Parlament, după un an și jumătate

Ordonanța „Green-Pass COVID”, scoasă de la naftalină, în Parlament, după un an și jumătate

de Ion Alexandru    |    24 Apr 2023   •   08:45
Ordonanța „Green-Pass COVID”, scoasă de la naftalină, în Parlament, după un an și jumătate

Pe lista proiectelor de acte normative aflate la vot final, săptămâna aceasta, la Camera Deputaților se află nici mai mult, nici mai puțin decât legea de aprobare a OUG 68/2021 privind certificatul verde digital COVID-19.

Ordonanța supusă aprobării a fost emisă, la sfârșitul lunii iunie a anului 2021, de Guvernul Cîțu, în plină pandemie, când România se afla sub starea de alertă. A trecut un an și jumătate de la acel moment, legea a fost aprobată, inițial, de Senat, în luna septembrie a anului 2021, iar Camera decizională este chemată să dea votul final în ultima săptămână a lunii mai a anului 2023, în condițiile în care starea de alertă a fost ridicată din luna martie a anului 2022. 

Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 68/2021, privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cardului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID, pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19, se află la vot, la poziția 108, pe ordinea de zi a ședințelor Camerei Deputaților din 24 și 25 aprilie 2023. 

Legea a intrat în dezbaterea Camerei Deputaților, care este Camera decizională cu privire la acest proiect de act normativ, încă din data de 27 septembrie 2021, la acel moment, inițiatorul - Guvernul României, condus de Florin Cîțu - solicitând și primind „procedura de urgență”.

 

Act de pe vremea lui Cîțu - Barna - Mihăilă

 

În 29 iunie 2021, sub semnătura premierului de la acea dată, Florin Vasile Cîțu, a vicepremierului Dan Barna și a ex-ministrului USR al Sănătății, Ioana Mihăilă, Guvernul emitea Ordonanța de Urgență nr. 68/2021, document conform căruia Raportul Uniunii Europene UE/2021/953 stabilea în sarcina României instituirea, începând cu data de 1 iulie 2021, a cardului privind testarea și vaccinarea anti-COVID-19, „pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19 în condiții de siguranță”.

În baza acestei ordonanțe, s-a implementat celebrul certificat digital, ca o dovadă că deținătorul lui a fost vaccinat, că s-a vindecat sau că a fost testat negativ. Aceste certificate eliberate urmau să fie verificate și validate la intrarea pe teritoriul național, în punctele de trecere a frontierei. Conform OUG-ului citat, se instituia un sistem informatic integrat, denumit SII-CDC, aflat în administrarea Ministerului Sănătății și dezvoltat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Acest sistem cuprindea portalul „certificat-covid.gov.ro”, „ca unic punct de eliberare a certificatelor digitale UE privind COVID”, precum și aplicația mobilă „CoronaScan”, „pentru verificarea autenticității, valabilității și integrității certificatelor, prin scanarea codului QR de pe certificat”. 

 

Senatul a aprobat legea în septembrie 2021

 

Toate aceste detalii priveau o perioadă în care, la nivel național, era implementată măsura restrictivă la adresa drepturilor și libertăților civile, denumită „starea de alertă”. Ordonanța a intrat în vigoare de îndată, iar la 22 septembrie 2021 a fost inițiată și legea de aprobare a OUG 68/2021. Senatul a aprobat-o prin vot, în plen, după ce au fost introduse mai multe amendamente admise.

În forma trecută de Senat s-a reglementat, printre altele, și faptul că, la propunerea Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CNSU), prin hotărâre de guvern, pe durata stării de alertă, se putea institui obligația prezentării certificatului digital „pentru asigurarea drepturilor și libertăților fundamentale”.

La acel moment, președinte al Senatului era Anca Dragu, de la USR. În această formă, proiectul a fost transmis Camerei Deputaților în data de 27 septembrie 2021, alături de avizele favorabile ale Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social, însă, foarte important, cu avizul negativ emis de Comisia pentru Drepturile Omului.

Cu grave abateri constituționale, proiectul a intrat la vot final de patru ori

 

Cum a ajuns această lege să fie pusă în aprilie 2023 pe ordinea de zi a Camerei Deputaților? În stil românesc. Prima dată, legea a ajuns în dezbaterea plenului în ședințele din 11 și 13 octombrie 2021, sub rezerva raportului comisiilor pentru Sănătate, pentru Apărare și pentru Tehnologia Informației.

Numai că, ce să vezi, acest raport a fost transmis plenului la data de… 22 martie 2023. La Comisia pentru Apărare din Camera Deputaților s-a întâmplat, la 13 martie 2023, o situație similară cu cea privind codurile penale sau legea de completare a legii cadastrului. Mai exact, toate modificările operate de Senat formei inițiale a Ordonanței de Urgență au fost eliminate. O astfel de atitudine procedurală este contrară principiului constituțional al bicameralismului, lucru statuat deja de CCR în cel puțin două decizii, ultima fiind emisă în 31 ianuarie 2023. Conform acestui raport, se supune votului plenului aprobarea OUG 68/2021 exact în forma redactată de Guvern. 

Chiar și așa, legea a fost pusă, până acum de nu mai puțin de patru ori pe ordinea de zi a ședințelor Plenului Camerei Deputaților, pentru votul final. Prima dată, pentru ședințele din 3-5 aprilie 2023, apoi în ședințele din 11-12 aprilie 2023, după care în ședințele din 18-19 aprilie 2023, iar acum se află la poziția 108 a ședințelor din 24-25 aprilie 2023.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×