Departamentul Apărării al SUA şi colosul de pe piaţa armelor Lockheed Martin au propus Romăniei să intre in programul de achiziţie a supersonicului invizibil F 35. Intrarea in selectul club al deţinătoarelor acestui avion de ultimă generaţie este posibilă din 2018. Pănă atunci americanii pledează pentru o perioadă de tranziţie in care spaţiul aerian al Romăniei să fie apărat de F 16.Â
Reprezentanţii Departamentului Apărării al SUA şi colosul de pe piaţa armelor, Lockheed Martin, au propus Romăniei să intre in programul de achiziţie a supersonicului invizibil F 35. Intrarea in selectul club al deţinătoarelor acestui avion de ultimă generaţie este posibilă din 2018, pănă atunci americanii pledează pentru o perioadă de tranziţie in care spaţiul aerian al Romăniei să fie apărat de F 16.
Secretarul de stat in Ministerul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Constantin Croitoru, şi locţiitorul şefului Departamentului pentru Armamente, generalul Eftimie Sandu, fiind prezenţi intr-o visită de informare la Washington la sfărşitul lunii trecute, au primit din partea oficialilor americani o ofertă in legătură cu achiziţionarea aparatului de luptă multirol de către Romănia. "In discuţiile avute la sediul central al companiei Lockheed Martin şi apoi la Pentagon cu oficiali in domeniu forţelor aeriene americane ni s-a prezentat o viziune din perspectiva Statelor Unite legată de posibilitatea achiziţionării de către Romănia a aparatului multirol F 35", ne-a declarat secretarul de stat Corneliu Dobriţoiu. F 35 este un avion invizibil pe radar, tot sistemul de arme este incorporat in carcasa avionului, ceea ce il face foarte greu de detectat. "In situaţia in care Romănia va fi interesată să achiziţioneze acest aparat, automat va trebui să luăm in considerare o perioadă de tranziţie de la momentul luării unei decizii politice naţionale şi pănă la momentul achiziţionării aparatului respectiv, pentru că există un interval de timp, avănd in vedere graficele de livrare a comenzilor deja existente, şi ei ar avea posibilitatea de livrare pentru Romănia incepănd cu anul 2018", a mai adăugat demnitarul romăn.
TRANZIŢIE. In momentul de faţă, Forţele Aeriene Romăne au in dotare supersonicele MIG 21 "Lancer", dar operarea lor de către piloţii romăni este preconizată de experţii Ministerului Apărării pănă in anii 2010-2011, cănd expiră resursa de zbor. "Ştiind că expiră ciclul de viaţă al MIG-ului 21 «Lancer», reprezentanţii americani au avansat ideea unei perioade de tranziţie cu folosirea aparatelor de zbor F 16", a precizat Corneliu Dobriţoiu. Această idee a apărut ca urmare a faptului că, potrivit spuselor secretarului de stat, "F 35 şi F 16 folosesc aceleaşi variante de inarmare, avionica este similară, elementele de infrastructură necesare operării avionului, deci facilităţile de aerodrom, sunt similare, iar, din punct de vedere al mentenanţei, F 35 este mai ieftin decăt F 16 la operare".
PROPUNERI. Specialiştii americani au prezentat părţii romăne mai multe variante legate de achiziţionarea tranzitorie a avionului F 16. "In cazul in care Romănia ar adopta o decizie in favoarea lui F 16, am primit o gamă largă de opţiuni, de la aparate care sunt in uz, care sunt folosite la ora actuală de forţele americane, pănă la avioane noi in faza de tranziţie", ne-a spus Corneliu Dobriţoiu. Conform demnitarului amintit, oficialilor Ministerului Apărării li
s-a oferit exemplul unor state care au apelat la formule de leasing pentru a acoperi perioada de tranziţie şi au achiziţionat F 16. Un astfel de stat este Italia, care pentru perioada de aşteptare pentru intrarea in dotare a lui F 35 a optat pentru "Falcon". Dar Italia a achiziţionat şi supersonicul "Eurofighter", produs de europeni. Intrebat de Jurnalul Naţional dacă este posibil ca exemplul italian să fie adoptat şi de Romănia, prin achiziţia de două avioane multirol, secretarul de stat Cornelul Dobriţoiu a fost categoric impotrivă. "Nu luăm in calcul o dublă achiziţie de avion multirol, o astfel de achiziţie ar crea un coşmar din punct de vedere logistic. Italia face parte din G8, noi nu ne putem permite din punct de vedere financiar aşa ceva. Trebuie să fim realişti, cu căt avem mai multe produse pentru acelaşi gen de misiuni, cu atăt costurile de operare şi intreţinere sunt mai mari, fluxurile logistice sunt mai complicate", a afirmat Corneliu Dobriţoiu.
PROBLEMA. In vizita de informare făcută la invitaţia Pentagonului, reprezentanţii Ministerului Apărării au vizitat Baza Aeriană din Tucson, Arizona pentru a observa care sunt facilităţile de infrastructură necesare operării unui aparat de zbor multirol. "Pe timpul vizitei nu s-au făcut nici un fel de angajamente şi nici nu este posibil, pentru că abia am identificat specificaţiile tehnice pentru aparatul multirol. Dar vizita a fost importantă, pentru că am putut vedea ce inseamnă infrastructura pentru aparatul de zbor multirol. Or, a fost, din punctul meu de vedere, un şoc. Un lucru este cert, indiferent de avionul pe care il va achiziţiona Romănia, este urgentă nevoie de modernizarea infrastructurii bazelor aeriene care vor folosi acest aparat. Un multirol nu poate ateriza pe iarbă şi nu putem să achiziţionăm un asemenea aparat şi să-l ţinem in curtea blocului", a arătat Corneliu Dobriţoiu. Avănd in vedere concluziile trase şi indiferent care va fi alegerea in cazul avionului multirol este nevoie de facilităţi similare, demnitarul a precizat că in acest moment se fac evaluări la nivelul Ministerului Apărării legat de costurile modernizării infrastructurii bazelor aeriene care vor opera un astfel de aparat de zbor.
ACHIZIŢIA. "Pe timpul vizitei nu s-a manifestat nici o tendinţă de subevaluare a celorlalte aparate care sunt pe piaţă sau de a face analize comparative intre avioanele americane şi alte avioane. Apreciez onestitatea, transparenţa şi eleganţa cu care partea americană ne-a prezentat produsele sale", ne-a precizat Corneliu Dobriţoiu. In cursa achiziţionării de către Romănia a avionului de luptă multirol, care va costa 4,4 miliarde de euro, sunt inscrise avioanele americane F 16, impreună cu varianta F 35, şi F 18, europeanul "Eurofighter", suedezul "Gripen" şi francezul "Rafale". "Noi vom prezenta toate variantele de finanţare, incepănd de la leasing, aparate noi, aparate care sunt in uz, dar au parcurs etape de modernizare, cu opţiuni pro şi contra operaţionale, in context aliat, in context naţional, dar limitat. Spre exemplu, avionul NATO este F 16. Vă daţi seama că logistica NATO este dezvoltată in aşa fel incăt să sprijine operarea acestor avioane. Decizia politică este peste nivelul ministerului, vor fi prezentate toate aceste analize CSAT, apoi se vor face comitete guvernamentale pentru iniţierea unei hotărări sau a unui proiect de lege", a spus secretarul de stat, Corneliu Dobriţoiu. "In situaţia in care se va opta pentru un proiect de lege, inseamnă că il vom duce in Parlament şi dorim să prezentăm şi Comisiilor de apărare şi Parlamentului toate opţiunile, in aşa fel incăt să dăm posibilitatea membrilor să işi exprime opţiunea in mod onest faţă de analizele noastre. Mai mult, la nivel de decizie politică, decidentul politic are posibilitatea de a cere expertiză internaţională in aşa fel incăt să se evalueze dacă analiza de la nivelul Ministerului Apărării este corectă sau nu. Aceasta este şi sugestia noastră, in aşa fel incăt să evităm scandalurile politice care au fost in alte capitale europene", a prezentat Corneliu Dobriţoiu intenţiile Ministerului Apărării.
ALTERNATIVA
"In situaţia in care Romănia va fi interesată să achiziţionize acest aparat F35, automat va trebui să luăm in considerare o perioadă de tranziţie de la momentul luării unei decizii politice naţionale şi pănă la momentul achiziţiei aparatului respectiv, pentru că există un interval de timp, avănd in vedere graficele de livrare a comenzilor deja existente, şi ei ar avea posibilitatea de livrare pentru Romănia incepănd cu anul 2018"
Corneliu Dobriţoiu
Secretar de stat in Ministerul Apărării
Secretarul de stat in Ministerul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Constantin Croitoru, şi locţiitorul şefului Departamentului pentru Armamente, generalul Eftimie Sandu, fiind prezenţi intr-o visită de informare la Washington la sfărşitul lunii trecute, au primit din partea oficialilor americani o ofertă in legătură cu achiziţionarea aparatului de luptă multirol de către Romănia. "In discuţiile avute la sediul central al companiei Lockheed Martin şi apoi la Pentagon cu oficiali in domeniu forţelor aeriene americane ni s-a prezentat o viziune din perspectiva Statelor Unite legată de posibilitatea achiziţionării de către Romănia a aparatului multirol F 35", ne-a declarat secretarul de stat Corneliu Dobriţoiu. F 35 este un avion invizibil pe radar, tot sistemul de arme este incorporat in carcasa avionului, ceea ce il face foarte greu de detectat. "In situaţia in care Romănia va fi interesată să achiziţioneze acest aparat, automat va trebui să luăm in considerare o perioadă de tranziţie de la momentul luării unei decizii politice naţionale şi pănă la momentul achiziţionării aparatului respectiv, pentru că există un interval de timp, avănd in vedere graficele de livrare a comenzilor deja existente, şi ei ar avea posibilitatea de livrare pentru Romănia incepănd cu anul 2018", a mai adăugat demnitarul romăn.
TRANZIŢIE. In momentul de faţă, Forţele Aeriene Romăne au in dotare supersonicele MIG 21 "Lancer", dar operarea lor de către piloţii romăni este preconizată de experţii Ministerului Apărării pănă in anii 2010-2011, cănd expiră resursa de zbor. "Ştiind că expiră ciclul de viaţă al MIG-ului 21 «Lancer», reprezentanţii americani au avansat ideea unei perioade de tranziţie cu folosirea aparatelor de zbor F 16", a precizat Corneliu Dobriţoiu. Această idee a apărut ca urmare a faptului că, potrivit spuselor secretarului de stat, "F 35 şi F 16 folosesc aceleaşi variante de inarmare, avionica este similară, elementele de infrastructură necesare operării avionului, deci facilităţile de aerodrom, sunt similare, iar, din punct de vedere al mentenanţei, F 35 este mai ieftin decăt F 16 la operare".
PROPUNERI. Specialiştii americani au prezentat părţii romăne mai multe variante legate de achiziţionarea tranzitorie a avionului F 16. "In cazul in care Romănia ar adopta o decizie in favoarea lui F 16, am primit o gamă largă de opţiuni, de la aparate care sunt in uz, care sunt folosite la ora actuală de forţele americane, pănă la avioane noi in faza de tranziţie", ne-a spus Corneliu Dobriţoiu. Conform demnitarului amintit, oficialilor Ministerului Apărării li
s-a oferit exemplul unor state care au apelat la formule de leasing pentru a acoperi perioada de tranziţie şi au achiziţionat F 16. Un astfel de stat este Italia, care pentru perioada de aşteptare pentru intrarea in dotare a lui F 35 a optat pentru "Falcon". Dar Italia a achiziţionat şi supersonicul "Eurofighter", produs de europeni. Intrebat de Jurnalul Naţional dacă este posibil ca exemplul italian să fie adoptat şi de Romănia, prin achiziţia de două avioane multirol, secretarul de stat Cornelul Dobriţoiu a fost categoric impotrivă. "Nu luăm in calcul o dublă achiziţie de avion multirol, o astfel de achiziţie ar crea un coşmar din punct de vedere logistic. Italia face parte din G8, noi nu ne putem permite din punct de vedere financiar aşa ceva. Trebuie să fim realişti, cu căt avem mai multe produse pentru acelaşi gen de misiuni, cu atăt costurile de operare şi intreţinere sunt mai mari, fluxurile logistice sunt mai complicate", a afirmat Corneliu Dobriţoiu.
PROBLEMA. In vizita de informare făcută la invitaţia Pentagonului, reprezentanţii Ministerului Apărării au vizitat Baza Aeriană din Tucson, Arizona pentru a observa care sunt facilităţile de infrastructură necesare operării unui aparat de zbor multirol. "Pe timpul vizitei nu s-au făcut nici un fel de angajamente şi nici nu este posibil, pentru că abia am identificat specificaţiile tehnice pentru aparatul multirol. Dar vizita a fost importantă, pentru că am putut vedea ce inseamnă infrastructura pentru aparatul de zbor multirol. Or, a fost, din punctul meu de vedere, un şoc. Un lucru este cert, indiferent de avionul pe care il va achiziţiona Romănia, este urgentă nevoie de modernizarea infrastructurii bazelor aeriene care vor folosi acest aparat. Un multirol nu poate ateriza pe iarbă şi nu putem să achiziţionăm un asemenea aparat şi să-l ţinem in curtea blocului", a arătat Corneliu Dobriţoiu. Avănd in vedere concluziile trase şi indiferent care va fi alegerea in cazul avionului multirol este nevoie de facilităţi similare, demnitarul a precizat că in acest moment se fac evaluări la nivelul Ministerului Apărării legat de costurile modernizării infrastructurii bazelor aeriene care vor opera un astfel de aparat de zbor.
ACHIZIŢIA. "Pe timpul vizitei nu s-a manifestat nici o tendinţă de subevaluare a celorlalte aparate care sunt pe piaţă sau de a face analize comparative intre avioanele americane şi alte avioane. Apreciez onestitatea, transparenţa şi eleganţa cu care partea americană ne-a prezentat produsele sale", ne-a precizat Corneliu Dobriţoiu. In cursa achiziţionării de către Romănia a avionului de luptă multirol, care va costa 4,4 miliarde de euro, sunt inscrise avioanele americane F 16, impreună cu varianta F 35, şi F 18, europeanul "Eurofighter", suedezul "Gripen" şi francezul "Rafale". "Noi vom prezenta toate variantele de finanţare, incepănd de la leasing, aparate noi, aparate care sunt in uz, dar au parcurs etape de modernizare, cu opţiuni pro şi contra operaţionale, in context aliat, in context naţional, dar limitat. Spre exemplu, avionul NATO este F 16. Vă daţi seama că logistica NATO este dezvoltată in aşa fel incăt să sprijine operarea acestor avioane. Decizia politică este peste nivelul ministerului, vor fi prezentate toate aceste analize CSAT, apoi se vor face comitete guvernamentale pentru iniţierea unei hotărări sau a unui proiect de lege", a spus secretarul de stat, Corneliu Dobriţoiu. "In situaţia in care se va opta pentru un proiect de lege, inseamnă că il vom duce in Parlament şi dorim să prezentăm şi Comisiilor de apărare şi Parlamentului toate opţiunile, in aşa fel incăt să dăm posibilitatea membrilor să işi exprime opţiunea in mod onest faţă de analizele noastre. Mai mult, la nivel de decizie politică, decidentul politic are posibilitatea de a cere expertiză internaţională in aşa fel incăt să se evalueze dacă analiza de la nivelul Ministerului Apărării este corectă sau nu. Aceasta este şi sugestia noastră, in aşa fel incăt să evităm scandalurile politice care au fost in alte capitale europene", a prezentat Corneliu Dobriţoiu intenţiile Ministerului Apărării.
ALTERNATIVA
"In situaţia in care Romănia va fi interesată să achiziţionize acest aparat F35, automat va trebui să luăm in considerare o perioadă de tranziţie de la momentul luării unei decizii politice naţionale şi pănă la momentul achiziţiei aparatului respectiv, pentru că există un interval de timp, avănd in vedere graficele de livrare a comenzilor deja existente, şi ei ar avea posibilitatea de livrare pentru Romănia incepănd cu anul 2018"
Corneliu Dobriţoiu
Secretar de stat in Ministerul Apărării
Invizibilul F 35
Supersonicul F 35 a căştigat la 26 octombrie 2001 competiţia pentru dotarea forţelor armate ale SUA pentru următoarele decenii. Avionul este fabricat de compania Lockheed Martin, aflată in parteneriat cu concernul britanic BAE Systems şi cel american Northrop Grumman. Se estimează construirea pănă in 2040 a peste 3.000 de aparate de acest fel. Pănă in 2011 sunt partenere in faza de dezvoltare a programului nouă state: SUA, Marea Britanie, Italia, Olanda, Turcia, Canada, Danemarca, Norvegia şi Australia.
Citește pe Antena3.ro