ŞCOALA, SUB SPECTRUL SCANDALULUI EVOLUŢIONISMULUI
Evoluţionism versus creaţionism este noul conflict "la modă" în România, după ce a fost intens dezbătut în Uniunea Europeană. Fostul ministru al Educaţiei a scos evoluţionismul din programa de învăţământ, iar actualul ministru spune că nu el decide ce se studiază. Până se va găsi o soluţie, elevii rămân fără studiu, iar diverse organizaţii îşi dau cu părerea şi manifestează pro sau contra.
Evoluţionism versus creaţionism este noul conflict "la modă" în România, după ce a fost intens dezbătut în Uniunea Europeană. Fostul ministru al Educaţiei a scos evoluţionismul din programa de învăţământ, iar actualul ministru spune că nu el decide ce se studiază. Până se va găsi o soluţie, elevii rămân fără studiu, iar diverse organizaţii îşi dau cu părerea şi manifestează pro sau contra.
Evoluţionism versus creaţionism este noul conflict "la modă" în România, după ce a fost intens dezbătut în Uniunea Europeană. Proteste de stradă, scrisori deschise către ministrul Educaţiei, opinii exprimate liber pe internet şi tot arsenalul de metode de a stârni furtuna în paharul cu apă. Asta pentru că ar exista un conflict între studiul religiei şi al teoriei darwiniste în şcoli.
Un sondaj realizat la sfârşitul anului trecut de Agenţia pentru Strategii Guvernamentale arată că 73% dintre elevii claselor VII-XII cred că omul a fost creat de Dumnezeu, pe când 14% cred ca el se trage din maimuţă. Consiliul Europei a emis la 4 octombrie 2007 o rezoluţie care condamna predarea creaţionismului în ţările membre, cerând eliminarea lui ca subiect de studiu în şcoli şi înlocuirea cu darwinismul şi evoluţionismul. De aici a început şi la noi scandalul. Dincolo de toate părerile pro şi contra studierii evoluţionismului, cei avizaţi pentru a-şi exprima opinia spun că este o falsă problemă. "Eu am spus că şi acest lucru trebuie studiat de copii, cum şi religia este foarte importantă. Dar asta e opinia mea. Eu nu ştiu cum şi-a permis domnul Hărdău anterior să intervină, pentru că nu ministrul decide dacă se studiază integralele la matematică. Nu ministrul decide dacă la clasa a cincea la Geografie studiem râurile şi nu munţii. Vai de ţara asta dacă ar fi aşa", declară ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, adăugând că nu vrea să întreţină această isterie la declanşarea căreia nu a avut nici o contribuţie, deci nu va răspunde provocărilor.
BISERICA SE ABŢINE. Nici măcar cei mai importanţi susţinători ai studierii religiei în şcoli nu au de gând să intervină în programa de învăţământ pentru a exclude evoluţionismul din manualele viitorilor noştri biologi. Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, părintele Constantin Stoica, spune că Biserica nu poate fi nici pro, nici contra: "Evoluţionismul este o teorie ca multe altele. Sunt unii care o consideră depăşită, printre care şi Biserica, dar în ceea ce priveşte prezenţa ei în aria curiculară, ministerul este cel care decide şi nu Biserica. Nu noi decidem dacă această teorie trebuie să fie în şcoli sau nu. Este o teorie care din punct de vedere ştiinţific are foarte multe carenţe, însă nu există nici o contradicţie între religie şi ştiinţă. Cu toate acestea, la 4 martie a început să circule pe internet o scrisoare deschisă a Alianţei Familiilor din România către ministrul Educaţiei, cerându-se nici mai mult, nici mai puţin decât excluderea definitivă a teoriei evoluţioniste din programa şcolară, deoarece ar contribui negativ la formarea tinerilor. "Copiii în general pot fi uşor îndoctrinaţi având în vedere că facultăţile lor intelectuale nu sunt dezvoltate suficient. Nu găsim de bun augur deci impunerea asupra lor a unei teorii care se pretinde ştiinţifică, dar care de fapt e pură speculaţie", se spune în scrisoarea semnată de dr avocat Petre Costea, în numele Consiliului Director al Alianţei Familiilor din România.
PROTEST LA PROTEST. Pledoaria anti-evoluţionistă a venit ca răspuns la scrisoarea deschisă adresată anterior ministrului de organizaţia "Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă". SPLC a organizat o conferinţă de presă la 26 februarie 2008, la Muzeul "Grigore Antipa" din Bucureşti pentru a lansa o campanie pentru reintroducerea teoriei evoluţiei în programa de biologie şi a abordărilor filosofice asupra religiei în cea de filosofie. Asociaţia "Solidaritatea pentru libertatea de conştiinţă" a semnalat aceste cerinţe printr-o scrisoare deschisă adresată Ministerul Educaţiei la 9 octombrie 2007. Teoria evoluţionistă şi abordările filosofice asupra religiei au fost eliminate din programa şcolilor publice româneşti, începând cu anul şcolar 2007-2008, prin Ordinul nr. 5959 / 22.12.2006, semnat de ministrul Educaţiei şi Cercetării, Mihail Hărdău. Noile programe de biologie şi filosofie pentru următorii ani sunt prevăzute în Anexa nr. 2. "Tineretul preuniversitar din România nu are nevoie de teoriile forţate ale lui Voltaire sau Nietzsche. Voltaire, părintele ateismului modern, a făurit baza ideologică a sângeroasei revoluţii franceze din 1789, iar Nietzsche,ß pe cea a totalitarismului nazist. În prezent, teoriile lui Nietzsche, inspiră, în parte, bazele ideologice ale mişcării transumaniste. Mişcarea transumanistă are ca ultim obiectiv înlocuirea rasei umane cu o specie supraumană, un hibrid uman-robot", spune în replică scrisoarea Asociaţiei Familiilor din România.
PÅRERE AVIZATÅ. Dincolo de refuzul categoric al ministrului de a răspunde acestei provocări pe care consideră aberantă, şi de neimplicarea Bisericii în ceea ce consideră un fals conflict, specialiştii explică de ce nu are sens această dispută. "Evoluţionism versus creaţionism este o absurditate. Este neproductiv. Nu serveşte nici dezvoltării societăţii, nici gândirii umane, nici progresului cunoaşterii. Asta este cea mai falsă problemă posibilă dintre toate care se pot imagina. A pune în opoziţie două chestiuni pentru care nimeni nu poate să aducă argumentele decisive. Astea sunt aberaţii. Ne întoarcem la "Planeta Maimuţelor". În perioada comunismului a fost o exacerbare a ateismului, iar acum se face o exacerbare a celorlalte direcţii. Toate astea sunt după modă", spune prof. univ. dr Lucian Gavrilă, şeful catedrei de Genetică şi Evoluţionism a Facultăţii de Biologie din cadrul Universităţii Bucureşti. "Eu sunt un credincios. Eu predau genetica şi evoluţionismul, care reprezintă creierul biologiei moderne. Fără evoluţionism nimic din biologie nu se poate interpreta. Dacă scoţi evoluţionismul din biologie totul se prăbuşeşte. Nici un fel de experiment nu mai poate să fie interpretat corect. Inclusiv un diagnostic, o problemă medicală sau din agricultură. Deci a pune cele două direcţii în confruntare este o mare eroare", mai spune profesorul. Astea fiind spuse, până acum toţi se declară "pro" sau se abţin, evoluţionismul ar trebui să se studieze în şcoli explicit, nu implicit, însă asta nu se poate întâmpla pentru că ministrul Hârdău l-a scos abuziv din programă, iar actualul ministru, Adomniţei, nu vrea să abuzeze. Deci nu va interveni pentru reintroducerea disciplinei în şcolile româneşti.
Un sondaj realizat la sfârşitul anului trecut de Agenţia pentru Strategii Guvernamentale arată că 73% dintre elevii claselor VII-XII cred că omul a fost creat de Dumnezeu, pe când 14% cred ca el se trage din maimuţă. Consiliul Europei a emis la 4 octombrie 2007 o rezoluţie care condamna predarea creaţionismului în ţările membre, cerând eliminarea lui ca subiect de studiu în şcoli şi înlocuirea cu darwinismul şi evoluţionismul. De aici a început şi la noi scandalul. Dincolo de toate părerile pro şi contra studierii evoluţionismului, cei avizaţi pentru a-şi exprima opinia spun că este o falsă problemă. "Eu am spus că şi acest lucru trebuie studiat de copii, cum şi religia este foarte importantă. Dar asta e opinia mea. Eu nu ştiu cum şi-a permis domnul Hărdău anterior să intervină, pentru că nu ministrul decide dacă se studiază integralele la matematică. Nu ministrul decide dacă la clasa a cincea la Geografie studiem râurile şi nu munţii. Vai de ţara asta dacă ar fi aşa", declară ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, adăugând că nu vrea să întreţină această isterie la declanşarea căreia nu a avut nici o contribuţie, deci nu va răspunde provocărilor.
BISERICA SE ABŢINE. Nici măcar cei mai importanţi susţinători ai studierii religiei în şcoli nu au de gând să intervină în programa de învăţământ pentru a exclude evoluţionismul din manualele viitorilor noştri biologi. Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, părintele Constantin Stoica, spune că Biserica nu poate fi nici pro, nici contra: "Evoluţionismul este o teorie ca multe altele. Sunt unii care o consideră depăşită, printre care şi Biserica, dar în ceea ce priveşte prezenţa ei în aria curiculară, ministerul este cel care decide şi nu Biserica. Nu noi decidem dacă această teorie trebuie să fie în şcoli sau nu. Este o teorie care din punct de vedere ştiinţific are foarte multe carenţe, însă nu există nici o contradicţie între religie şi ştiinţă. Cu toate acestea, la 4 martie a început să circule pe internet o scrisoare deschisă a Alianţei Familiilor din România către ministrul Educaţiei, cerându-se nici mai mult, nici mai puţin decât excluderea definitivă a teoriei evoluţioniste din programa şcolară, deoarece ar contribui negativ la formarea tinerilor. "Copiii în general pot fi uşor îndoctrinaţi având în vedere că facultăţile lor intelectuale nu sunt dezvoltate suficient. Nu găsim de bun augur deci impunerea asupra lor a unei teorii care se pretinde ştiinţifică, dar care de fapt e pură speculaţie", se spune în scrisoarea semnată de dr avocat Petre Costea, în numele Consiliului Director al Alianţei Familiilor din România.
PROTEST LA PROTEST. Pledoaria anti-evoluţionistă a venit ca răspuns la scrisoarea deschisă adresată anterior ministrului de organizaţia "Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă". SPLC a organizat o conferinţă de presă la 26 februarie 2008, la Muzeul "Grigore Antipa" din Bucureşti pentru a lansa o campanie pentru reintroducerea teoriei evoluţiei în programa de biologie şi a abordărilor filosofice asupra religiei în cea de filosofie. Asociaţia "Solidaritatea pentru libertatea de conştiinţă" a semnalat aceste cerinţe printr-o scrisoare deschisă adresată Ministerul Educaţiei la 9 octombrie 2007. Teoria evoluţionistă şi abordările filosofice asupra religiei au fost eliminate din programa şcolilor publice româneşti, începând cu anul şcolar 2007-2008, prin Ordinul nr. 5959 / 22.12.2006, semnat de ministrul Educaţiei şi Cercetării, Mihail Hărdău. Noile programe de biologie şi filosofie pentru următorii ani sunt prevăzute în Anexa nr. 2. "Tineretul preuniversitar din România nu are nevoie de teoriile forţate ale lui Voltaire sau Nietzsche. Voltaire, părintele ateismului modern, a făurit baza ideologică a sângeroasei revoluţii franceze din 1789, iar Nietzsche,ß pe cea a totalitarismului nazist. În prezent, teoriile lui Nietzsche, inspiră, în parte, bazele ideologice ale mişcării transumaniste. Mişcarea transumanistă are ca ultim obiectiv înlocuirea rasei umane cu o specie supraumană, un hibrid uman-robot", spune în replică scrisoarea Asociaţiei Familiilor din România.
PÅRERE AVIZATÅ. Dincolo de refuzul categoric al ministrului de a răspunde acestei provocări pe care consideră aberantă, şi de neimplicarea Bisericii în ceea ce consideră un fals conflict, specialiştii explică de ce nu are sens această dispută. "Evoluţionism versus creaţionism este o absurditate. Este neproductiv. Nu serveşte nici dezvoltării societăţii, nici gândirii umane, nici progresului cunoaşterii. Asta este cea mai falsă problemă posibilă dintre toate care se pot imagina. A pune în opoziţie două chestiuni pentru care nimeni nu poate să aducă argumentele decisive. Astea sunt aberaţii. Ne întoarcem la "Planeta Maimuţelor". În perioada comunismului a fost o exacerbare a ateismului, iar acum se face o exacerbare a celorlalte direcţii. Toate astea sunt după modă", spune prof. univ. dr Lucian Gavrilă, şeful catedrei de Genetică şi Evoluţionism a Facultăţii de Biologie din cadrul Universităţii Bucureşti. "Eu sunt un credincios. Eu predau genetica şi evoluţionismul, care reprezintă creierul biologiei moderne. Fără evoluţionism nimic din biologie nu se poate interpreta. Dacă scoţi evoluţionismul din biologie totul se prăbuşeşte. Nici un fel de experiment nu mai poate să fie interpretat corect. Inclusiv un diagnostic, o problemă medicală sau din agricultură. Deci a pune cele două direcţii în confruntare este o mare eroare", mai spune profesorul. Astea fiind spuse, până acum toţi se declară "pro" sau se abţin, evoluţionismul ar trebui să se studieze în şcoli explicit, nu implicit, însă asta nu se poate întâmpla pentru că ministrul Hârdău l-a scos abuziv din programă, iar actualul ministru, Adomniţei, nu vrea să abuzeze. Deci nu va interveni pentru reintroducerea disciplinei în şcolile româneşti.
S-a descoperit gena religiozităţii
Astronautul Leo Davidson se prăbuşeşte cu nava pe care o pilota pe o planetă stranie, unde maimuţele sunt stăpâni, iar oamenii sclavi. Apariţia neaşteptată îi ajută pe oamenii înrobiţi să facă o schimbare socială. Aceasta era ideea romanului lui Pierre Boulle, "Planeta maimuţelor", ecranizat în 1968 şi devenit una dintre celebrele referinţe în literatura şi filmul science-fiction. Noi încercăm să aflăm acum dacă planeta pe care trăim este sau nu a maimuţelor şi dacă ne tragem din ele, aşa cum spune Darwin. De fapt nici măcar nu încercăm, pentru că teoria deja există de mai bine de o sută de ani, iar acum se pune în discuţie studierea sa şi conflictul cu religia. Ultima descoperire a cercetării din SUA este chiar gena religiozităţii. Care vine ca o ironie în plin conflict botezat "evoluţionism vs creaţionism". "În fiecare fiinţă umană există un background genetic care o face sau nu religioasă, o determină să creadă sau să nu creadă într-un Dumnezeu", spune prof. univ. dr Lucian Gavrilă. Restul e teorie…
Citește pe Antena3.ro