x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Politist corupt, ales de Bechtel

Politist corupt, ales de Bechtel

24 Ian 2005   •   00:00

SPECIAL/ANCHETA

Deasupra autostrazii Brasov - Bors planeaza vulturii

Unul dintre primii beneficiari ai contractului de subantrepriza incheiat cu Bechtel pentru autostrada Bors - Brasov este firma ACSA, patronata de un politist condamnat pentru coruptie. De cum a iesit din puscarie, fostul ofiter Pavel Ivanov a cumparat cu sute de mii de dolari societatea de constructii ACSA, in al carei imobil s-a instalat de curand sediul teritorial Bechtel.

Bechtel, cea dintai afacere dubioasa

Societatea ACSA Campia Turzii, controlata de Pavel Ivanov, un fost politist de la biroul economic, condamnat pentru coruptie, a castigat un contract de subantrepriza pe autostrada Brasov-Bors. Imediat ce a iesit din puscarie, Ivanov a cumparat cu banii jos actiuni la diverse societati profitabile. Vainberg Simha, unul dintre actionarii ACSA este fostul supervizor Lukoil pe Transilvania. Nasul lui Ivanov este implicat intr-un dosar de coruptie.
FILIP TUDORACHI

AVANTAJUL SUBCONTRACTORILOR. O carca de bani, contracte asigurate pe durata lunga, oportunitati de ciupeala
Singura firma de constructii din Cluj care a prins o subcontractare la autostrada Bechtel a fost SC ACSA SA Campia Turzii. In rest, cele cateva firme clujene subcontractoare s-au multumit cu maruntisuri de genul: soferi pentru santier, paznici etc. ACSA este obisnuita cu banii publici, constructorul beneficiind de contracte pentru " programul de reabilitare a salilor de sport" sau de multiple renovari de scoli din bani europeni. Noul sediu teritorial al Bechtel se afla taman intr-o cladire a firmei ACSA. Societatea va inhata probabil un contract in dolari cu multe zerouri. Cine este de fapt in spatele firmei?

In toamna anului 2003, tocmai in febra anunturilor privind autostrada Bechtel, firma din Campia Turzii si-a schimbat subit proprietarul. Cineva stia ceva. Conform datelor prezentate la Registrul Comertului (RC), in prezent actiunile ACSA sunt detinute FPP Banat Crisana (10 %), PAS ACSA, adica salariatii (2,1 %) si alte persoane fizice ce detin majoritatea de 87% din actiuni.

Din informatiile noastre, PAS ACSA a vandut pachetul majoritar de actiuni in favoare unei persoane fizice pe nume Pavel Ivanov. Pretul exact al tranzactiei este secret dar cert este ca la RC persoanele fizice ce detin pachetul majoritar au depus in conturile firmei drept aport financiar suma de 9,1 miliarde de lei, adica peste 300 de mii de dolari. Societatea ACSA este evaluata, spun specialistii, la peste 1 milion de euro, fiind desprinsa din fosta Antepriza de Constructii Industriale (ACI) si unul dintre cei cativa (putinii) constructori din Ardeal care au lucrari in spatiul UE. La inceputul acestui an s-au operat si modificarile in structura de conducere. Din vechea conducerea a ACSA l-am identificat pe inginerul Gheorghe Magda, ajuns administrator. Fostul manager Nicolae Alexe a iesit in mod suspect din firma. Alti doi administratori sunt cetateanul moldovean nascut la Taskent, Vainberg Simha si clujeanul nascut in Tulcea, Pavel Ivanov.

POLITIST PENAL. Conform dosarelor penale aflate pe rolul instantelor clujene de cum trei ani Pavel Ivanov este fost politist in cadrul Biroului Politiei Economice Cluj, arestat si condamnat la inchisoare pentru implicarea intr-un dosar penal extrem de stufos. Acuzatia: favorizarea infractorului. Partenerul lui Ivanov din cadrul ACSA Vaineberg Simha este nimeni altul decat unul dintre fostii "responsabili" pe Transilvania ai firmei rusesti Lukoil. Ce cauta acesti doi respectabili oameni de afaceri in combinatia Bechtel si mai ales de unde au avut banii pentru a cumpara societatea ACSA? Conform acelorasi dosarelor penale rezulta ca Ivanov, ca ofiter cu sarcini de investigatie economica, a avut in lucru o retea de firme care derulau tranzactii cu combustibil M pe care il "indulceau" si-l vindeau mai departe drept benzina.

AJUTOR LUI NASU. Din cele declarate de ofiterii care au instrumentat cazul, la putin timp dupa ce Ivanov a distrus reteaua lui Szabo, pe piata combustibililor M a intrat o firma din Brasov si anume SC Belpetrol SRL apartinand nasului lui Ivanov pe nume Nicon. Acesta mai detinea la Tulcea, impreuna cu un cetatean ex-sovietic (din Bielorusia) firmele Vera Uno si Belarom avand ca domeniu de activitate comertul cu acool si combustibili. Prin firma Belpetrol se achizitiona combustibil M sau benzina AVIO dupa care marfa era trecuta prin cele doua firme din Tulcea ca si benzina. Combustibilul ajungea la Cluj, vagonabil, aici fiind schimbate si actele de insotire a marfii. in aceasta schema ofiterul de politie Ivanov avea rolul de a "tine spatele". In final, dupa ce "reteaua Nicon" a cazut, Ivanov a fost arestat si a ispasit o pedeapsa pentru acuzatia de favorizarea infractorului.

CONTROVERSE. Faimoasa autostrad` debuteaz` cu o anchet` guvernamental`

MITA LA SEFUL AL MARE. Desi la prima vedere "afacerea Nicon" pare a fi oarecum banala, Ivanov nefiind nici primul si nici ultimul politist arestat pentru astfel de fapte, ciudat este ca ancheta a continuat dar s-a oprit cand miza a intrecut orice asteptari. Lucratorii Directiei Generale de Protectie si Informatii (fosta doi si-un sfert) a Ministerului Administratiei si Internelor au facut inregistrari care dovedeau faptul ca Nicon, nasul politistului clujean Ivanov, isi pregatea musamalizarea dosarelor penale, urmand sa plateasca bani grei la Curtea Suprema de Justitie si la Parchetul General. Avocatul sau de la Prahova (unde Nicon mai avea un dosar de infractiune economica) pe nume Culcea este fratele sefului de atunci al Sectiei Penale a Curtii Supreme de Justitie, judecatorul Ioan Culcea. Din marturiile politistilor implicati rezulta ca a fost data suma de 25 de mii de dolari, apoi inca 200 de milioane de lei unei cunostinte din Prahova a lui Nicon pe nume Hangiu. Acest Hangiu a confirmat telefonic ca banii au ajuns atat la Curtea Suprema cat si la Parchetul General, aici Hangiu specificand ca banii au ajuns la "seful al mare".

La acea data, cel mai mare procuror al Romaniei era Tanase Joita, originar din Brasov, unde Nicon isi derula afacerile. In acest moment ancheta s-a rupt. Nicon si-a stramutat toate dosarele penale in judetele din Moldova, a facut se pare un an de inchisoare, in prezent fiind liber. Toate inregistrarile politistilor clujeni privind mita de 25 de mii de dolari au fost trimise la Prahova fiind de competenta colegilor de acolo. Aceasta ancheta a murit la fel de frumos.

RELATII. Este evident ca fostul politist clujean Pavel Ivanov nu putea acumula din salariu suma de bani pentru a cumpara actiunile ACSA. La fel, Ivanov nu putea cumpara actiuni la societatea Hiparion sau a se aventura in afaceri cu termopan. De unde atatia bani, de ordinul sutelor, poate milioanelor de dolari? Speculatiile ar fi multiple: incepand de la nasul sau Nicon pana la aparitia ciudata a lui Vainberg Simha in conducerea ACSA. Cu siguranta, banii lui Ivanov miros dubios (combustibili, alcool etc).

Asa cum spuneam, Simha a fost supervizorul Lukoil in zona Ardealului. Total intamplator, unul dintre cunoscutii lui Ivanov, patronul benzinariilor GHT din Cluj, Razvan Tarmure si-a vandut reteaua de benzinarii chiar firmei Lukoil. Pretul - circa 3 milioane de dolari. Pe de alta parte, fiul lui Viorel Ogrean, fostul sef al Garzii Financiare Cluj avea afaceri cu acelasi Razvan Tarmure, in prezent prosper investitor in domeniul imobiliar - construieste blocuri. Absolut intamplator, avocatul lui Ivanov in dosarul "Combustibil M" a fost baiatul procurorului-sef al Parchetului de pe langa Tribunalul Cluj, Sandor Szocs.

IVANOV MINIMALIZEAZA AFACEREA
Dat fiind faptul ca societatea ACSA lucreaza pe bani publici, am fi vrut sa aflam la cat se ridica valoarea contractului dintre Bechtel si ACSA. Pavel Ivanov a declarat ca a inchiriat doar cateva active catre Bechtel si ca pretul chiriei este foarte mic, invocand saracia de la Turda. Despre trecutul sau, Ivanov nu a facut nici un comentariu si nici despre provenienta banilor sai, investiti in afaceri profitabile dupa ce a iesit din puscarie.

ACUZE
Premierul Calin Popescu Tariceanu a acuzat fostul Guvern ca "a facut un jaf" in contractele pe bani publici, intrucat la licitatiile pentru tronsoanele Autostrazii Bucuresti-Brasov s-a prezentat numai cate un participant, care a si castigat. "Am primit primele avize juridice privind contractele Vinci si Bechtel. La primul, legat de realizarea unei bucati din Autostrada Bucuresti-Brasov, s-a respectat legea, dar, foarte ciudat, la licitatie a fost doar un singur participant", a explicat premierul, sambata, in cadrul unei conferinte sustinute la Brasov. "Contractul cu Bechtel a fost realizat printr-o ordonanta speciala, in acest sens. Asa s-au cheltuit banii publici. Nu ne putem permite in aceasta perioada dificila sa inchidem ochii", a spus Tariceanu. El sustine ca actuala putere va trebui sa faca reduceri bugetare drastice, ca urmare a cheltuielilor fostului Executiv. "In aceste zile, ne vin informatii despre ceea ce ascund aceste contracte. Toate, mai mult sau mai putin cunoscute, vor fi verificate", a precizat Tariceanu. Saptamana trecuta, Tariceanu a anuntat ca Guvernul va solicita un audit juridic si financiar pentru contractele incheiate de fostul Cabinet cu firmele Bechtel si Vinci.
×