Progresiștii consideră că acest fapt este o inechitate pentru cei care optează pentru o mașină electrică, mai ales că, în concepția lor, acest lucru vine în contradicție cu planul european de neutralitate a emisiilor de carbon, la nivel continental, până în 2050. Consiliul Economic și Social, care a avizat proiectul de lege, merge și mai departe și cere ca aceste deduceri să fie acordate și posesorilor de vehicule electrice utilizate la test-drive, la livrări, la închirieri în sistem de leasing operațional sau pentru școlile de șoferi. Mai mult, CES cere decontarea energiei electrice folosite de mașinile „eco”.
Legea în discuție este o propunere legislativă pentru modificarea articolului 28, alineat 14, din Codul fiscal și este inițiată de senatorul Cristian Bordei și de deputata Pollyanna Hangan, ambii de la USR. Însă inițiativa legislativă este susținută, cu semnături, de alți 34 de senatori și deputați de la USR, inclusiv de fosta senatoare Anca Dragu, actualmente guvernator al Băncii Naționale a Republicii Moldova, de doi deputați de la PNL (Mara Daniela Calistra și Sorin Năcuță), precum și de neafiliații Violeta Alexandru, Ionel Dancă, George Adrian Miuțescu, Ludovic Orban, Mihai Polițianu, Constantin Șovăială și Antonel Tănase.
Conform expunerii de motive, „în acest moment, în legislația românească nu se face distincție între deducerile aplicate autovehiculelor pe motorină și benzină și autovehiculele electrice sau hibrid”. Iar, în conceptul inițiatorilor proiectului de lege, „aceste distincții ar trebui să existe, având în vedere preocuparea autorităților la nivel european pentru stimularea achizițiilor de autovehicule electrice. Aceste măsuri sunt necesare în tentativa de atingere a obiectivelor propuse în ceea ce privește nivelul emisiilor stabilite prin Pactul ecologic european, care prevede transformarea Europei într-un continent neutru din punct de vedere al amprentei de carbon până în anul 2050”.
Vor creșterea plafonului
Parlamentarii USR arată că, în prezent, conform articolului 28 alineat 14 din Codul fiscal, care reglementează cheltuielile cu amortizarea, acesta prevede că, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune pentru pasageri, incluzând și scaunul șoferului, din categoria M1, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, în limita a 1.500 de lei pe lună.
„Fără a ține cont că posesorii de autovehicule cu combustibil pe motorină și benzină au dreptul să deducă lunar cheltuieli precum combustibilul, piesele de schimb, RCA-ul, TVA-ul, iar cei care dețin autovehicule electrice nu beneficiază în totalitate de aceste drepturi, cadrul legal actual creează o inechitate din acest punct de vedere, ceea ce conduce la necesitatea modificării acestuia”, se arată în această expunere de motive. Autorii legii dau ca exemplu faptul că „deducerea cheltuielilor cu combustibilul pentru vehiculele pe motorină și benzină nu se aplică în cazul vehiculelor electrice, drept pentru care este necesar ca plafonul cheltuielilor lunare cu amortizarea unui vehicul electric să fie majorat”.
În acest sens, inițiativa legislativă urmărește modificarea Codului fiscal, în scopul majorării sumei lunare ce reprezintă cheltuielile cu amortizarea, de la 1.500 de lei pe lună, așa cum este stabilit în momentul de față, la 2.500 de lei pe lună pentru vehiculele electrice sau pentru cele hibrid.
Cum arată, în prezent, Codul fiscal
„Necesitatea modificării acestui prag apare din inechitatea cauzată la momentul prezent, respectiv posesorii de autovehicule electrice nu au posibilitatea de a deduce, de exemplu, cheltuielile cu combustibilul lunar, iar pentru a avea un cadru legal echitabil, este necesar ca plafonul cheltuielilor lunare cu amortizarea unui autovehicul electric să fie majorat”, mai precizează inițiatorii. Articolul 28 alineat 14 din Codul fiscal aflat în vigoare prevede, în legătură cu amortizarea fiscală, că „cheltuielile aferente achiziționării, producerii construirii mijloacelor fixe amortizabile, precum și investițiile efectuate la acestea se recuperează din punct de vedere fiscal prin deducerea acestora”. În forma actuală, se prevede că pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune pentru pasageri, inclusiv scaunul șoferului, din categoria M1, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, în limita a 1.500 de lei pe lună.
Proiectul de lege propus de cei de la USR, îmbrățișat, însă, și de deputații lui Ludovic Orban și de doi liberali, prevede ca suma de 1.500 de lei lunară să rămână deductibilă doar pentru mașinile obișnuite, în timp ce pentru vehiculele electrice sau hibrid să crească la 2.500 de lei pe lună.
CES vine cu un sfat ultraprogresist în avizul favorabil acordat
Consiliul Economic și Social (CES), chemat să avizeze acest proiect, merge și mai departe cu conceptul progresist. Atât în forma în vigoare, cât și în forma propusă de USR, sunt exceptate de la deducerea cheltuielilor cu amortizarea patru categorii de vehicule, indiferent dacă ele folosesc combustibili fosili sau dacă sunt electrice. Este vorba despre vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgență, servicii de pază și protecție și servicii de curierat, despre vehiculele utilizate de agenții de vânzări și achiziții, precum și pentru test-drive și pentru demonstrații, despre vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie, precum și despre vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru închirierea de către alte persoane, transmiterea dreptului de folosință, în cadrul contractelor de leasing operațional sau pentru instrucție de către școlile de șoferi.
CES susține că „intervenția legislativă, prin facilitarea unei amortizări mai accelerate a costurilor cu amortizarea, este promovarea dreptului constituțional la un mediu sănătos, iar, în contextul păstrării excepțiilor (descrise mai sus – n.red.), interesul general nu este atins, având în vedere că o pondere semnificativă a autoturismelor electrice noi este achiziționată de persoane juridice care întreprind activități economice exceptate. Excluderea autoturismelor respective este de natură a genera un tratament inechitabil”.
Mai mult, CES este de părere că „o formă sustenabilă și echitabilă ar fi legiferarea decontării energiei electrice consumate, pe bază de tranzacții recunoscute la bornele publice și private de încărcare a autovehiculelor electrice. O astfel de decontare ar contribui și la armonizarea legislației cu cea la nivel european raportat la decontarea și monitorizarea energiei consumate în scopul asigurării mobilității electrice”.