x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special „Ecologiștii” din Parlament au pus ochii și pe parcurile de dezmembrări auto. Un social-democrat vrea ca acestea să fie împrejmuite cu panouri antizgomot

„Ecologiștii” din Parlament au pus ochii și pe parcurile de dezmembrări auto. Un social-democrat vrea ca acestea să fie împrejmuite cu panouri antizgomot

de Ion Alexandru    |    13 Feb 2024   •   08:20
„Ecologiștii” din Parlament au pus ochii și pe parcurile de dezmembrări auto. Un social-democrat vrea ca acestea să fie împrejmuite cu panouri antizgomot

Operatorii economici care se ocupă cu colectarea, dezmembrarea și tratarea vehiculelor scoase din uz ar putea fi obligați să își împrejmuiască parcurile pe care le administrează cu panouri care să protejeze „din punct de vedere estetic” zona, dar care să asigure, totodată, și o protecție „împotriva propagării zgomotului”.

Cel puțin asta prevede un proiect de lege depus, încă din anul 2020, în Parlament, de către deputatul PSD Eugen Neață, pensionar MAI și ex-șef al Poliției Municipiului Râmnicu Vâlcea. Inițiativa sa mai instituie și amenzi de până la 10.000 de lei pentru nerespectarea acestor obligații. În avizul dat, Consiliul Legislativ arată că, în anexa legii aflate în prezent în vigoare, există deja obligația pentru acești operatori economici de a-și împrejmui parcurile de dezmembrări.

Camera Deputaților are, săptămâna aceasta, pe ordinea de zi a Plenului, la vot final, un proiect de lege depus încă din anul 2020, pentru completarea Legii nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz. Proiectul este inițiat de deputatul social-democrat Eugen Neață, parlamentar de Vâlcea, fost șef al Poliției Municipiului Râmnicu Vâlcea între 2 mai 2011 și 30 septembrie 2012 și fost director în Ministerul Afacerilor Interne și ex-vicepreședinte al Corpului Național al Polițiștilor, între 1 octombrie 2012 și 30 iulie 2016. Neață este pensionar MAI, încasând o pensie anuală de 171.582 de lei, care se adaugă indemnizației anuale de parlamentar de 132.388 de lei.

Concret, proiectul de lege depus de acesta la Parlament vrea să introducă în legislația aflată în vigoare un articol 13 alineat 3 indice 1, conform căruia „operatorii economici autorizați să desfășoare activități de colectare, dezmembrare și tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligați să semnalizeze activitatea pe care o desfășoară, prin indicarea pe panouri montate în zone cu vizibilitate bună a elementelor de identificare corespunzătoare activității”. Mai mult, completarea mai vizează faptul că, „de asemenea, operatorii vor fi obligați la montarea unor panouri care au ca scop împrejmuirea locației, pentru protejarea din punct de vedere estetic a zonei și a prevenirii propagării zgomotelor”.

Amenzi de la 5.000 de lei la 10.000 de lei

O altă completare pe care deputatul Eugen Neață vrea să o aducă legii se referă la introducerea, la articolul 21, a unei noi litere, „I”, conform căreia „se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei în cazul nerespectării de către operatorii economici care desfășoară activități de colectare, dezmembrare și tratare a vehiculelor scoase din uz a obligațiilor prevăzute la articolul 13, alineat 3 indice 1”.

Proiectul de lege pe care l-a depus este explicat, în expunerea de motive care îl însoțește, prin faptul că „necesitatea existenței unor reglementări specifice privind mediul a apărut ca urmare a conștientizării societăților contemporane asupra efectelor negative pe care dezvoltarea industrială accelerată din ultimele decenii și modul de viață al oamenilor le au asupra biodiversității. Confruntarea cu poluarea, sub toate formele ei, în creștere rapidă, a determinat statele membre ale UE să adopte măsuri la scară națională”. „Prevenirea poluării, ca factor major de protecție a mediului înconjurător, se poate realiza prin utilizarea celor mai adecvate materiale, tehnici, tehnologii, metode și metodologii care să conducă la eliminarea sau la reducerea acumulării deșeurilor sau altor poluanți”, susține Eugen Neață.

Parlamentarul PSD este de părere că „după 1990, activitatea economică a fost mult diversificată, având în prim-plan și multiple provocări în ceea ce privește problemele de mediu. Adesea, cu toții, în deplasările noastre, observăm, în localități și în afara acestora, înființarea unor depozite unde operatorii economici autorizați desfășoară activități de colectare, dezmembrare și tratare a vehiculelor scoase din uz, fără a avea semnalizată corespunzător activitatea pe care o desfășoară și fără a lua măsuri pentru protejarea din punct de vedere estetic a zonei. Neluarea acestor măsuri afectează locuitorii din zonă și turiștii în ceea ce privește estetica zonei, a regiunii”.

Consiliul Legislativ devoalează două hibe majore ale inițiativei

Proiectul de lege a ajuns și pe masa comisiilor avizatoare. Consiliul Economic și Social (CES) a acordat aviz favorabil acestei propuneri legislative, fără alte obiecții. În schimb, chiar dacă a avizat favorabil proiectul, Consiliul Legislativ a atras atenția inițiatorului asupra faptului că „proiectul nu cuprinde impactul socio-economic (efectele asupra mediului macro-economic de afaceri, social, asupra mediului înconjurător) și nici evaluarea costurilor și a beneficiilor”.

Mai mult, Consiliul Legislativ devoalează faptul că, la punctul 2, literele „i” și „j” din legea aflată în vigoare și pe care deputatul Eugen Neață vrea să o completeze în sensul arătat mai sus, „sunt deja prevăzute obligațiile privind împrejmuirea unității și amplasarea unor indicatoare în apropierea căilor de acces”.

Senatul a adoptat tacit proiectul în decembrie 2020

Legea lui Eugen Neață a fost depusă la Senat, pentru dezbatere, încă din data de 17 august 2020 și a fost adoptată de Plenul Camerei superioare a Parlamentului, la data de 29 decembrie 2020, tacit, ea nici măcar neintrând efectiv la vot.

Apoi, proiectul de lege a fost transmis Camerei Deputaților, care este forul decizional, în data de 1 februarie 2021. La 10 februarie 2021, Comisia Juridică a Camerei Deputaților a emis un aviz favorabil. Același lucru l-a făcut și Comisia pentru Transporturi, la data de 28 septembrie 2021. 

Cu toate acestea, Comisia pentru Mediu și Comisia pentru Industrii și Servicii din Camera Deputaților, care sunt comisiile raportoare, au întocmit și transmis Plenului raportul comun abia în 17 noiembrie 2023. Este vorba despre un raport de admitere, cu amendamente admise. Practic, cele două comisii au păstrat identică forma inițiatorului, pe care au completat-o cu obligarea operatorilor economici de a împrejmui obiectivul, pentru protejarea din punct de vedere estetic a zonei, a prevenirii propagării zgomotului, precum și pentru prevenirea accesului persoanelor neautorizate”.

Proiectul de lege a fost înscris pe ordinea de zi a Plenului Camerei Deputaților, pentru acordarea votului final, în ședințele din 11 - 12 decembrie 2023, apoi în ședințele din 18-19 decembrie 2023, iar acum a fost reintrodus la vot final pentru săptămâna în curs.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×