x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Publicitatea la jocurile de noroc, doar însoțită de avertismente. Fără desene animate, celebrităţi, muzică sau personaje fictive în reclame și materiale de marketing

Publicitatea la jocurile de noroc, doar însoțită de avertismente. Fără desene animate, celebrităţi, muzică sau personaje fictive în reclame și materiale de marketing

de Monica Cosac    |    14 Dec 2023   •   09:15
Publicitatea la jocurile de noroc, doar însoțită de avertismente. Fără desene animate, celebrităţi, muzică sau personaje fictive în reclame și materiale de marketing

Operatorii de jocuri de noroc ar putea fi obligați să afişeze, în toate materialele publicitare, mesaje de avertizare clare, vizibile şi explicite pentru copii „cu privire la comportamentul de joc excesiv sau patologic”, potrivit unui proiect de lege pus recent în dezbatere la Parlament. De asemenea, logo-urile sau numele organizatorilor de jocuri de noroc nu vor mai putea fi puse pe echipamentele sportive ale minorilor. 

Propunerea legislativă pusă marți pe masa senatorilor îi aparține deputatului PSD Toma Vasilică și vizează modificarea și completarea Legii nr.148/2000 privind publicitatea. 

Potrivit inițiatorului, publicitatea are un rol deosebit în procesul de modelare socială și culturală, de socializare a fiecărui individ din societate, însă la mesajele transmise prin intermediul reclamelor – în special în cazul publicităţii de tip outdoor - sunt supuși automat și copiii, chiar și atunci când aceștia nu reprezintă publicul-țintă, iar ei nu pot discerne tipul de mesaj oferit astfel. 

„Vorbim în acest caz de o serie de mesaje ce pot fi în mod eronat înţelese sau urmate ca atare şi care pot conduce la prejudicii în dezvoltarea mentală şi emoţională armonioasă a copilului şi la adicții”, explică inițiatorul legii, care consideră că sunt necesare modificări legislative astfel încât să protejeze copiii de potențialele efecte negative ale materialelor publicitare.

Prin urmare, propune completarea dispoziţiilor speciale privind publicitatea la produsele din tutun și alcool cu prevederi referitoare la jocurile de noroc. 

„Se limitează publicitatea jocurilor de noroc la ceea ce este strict necesar pentru a orienta jucătorii potenţiali spre oferta de servicii legală şi prin impunerea unor norme pentru ca publicitatea pentru jocurile de noroc online să fie sistematic însoţită de un mesaj de avertizare cu privire la comportamentul de joc excesiv sau patologic”, stipulează proiectul de lege.

Protejarea minorilor şi combaterea dependenței

„Principalele obiective ale prezentei propuneri legislative sunt de a proteja populația minoră şi vulnerabilă şi de a combate dependența. În acest sens, operatorii ar trebui să aibă obligația să afişeze avertizări clare, vizibile şi explicite pentru minori, potrivit cărora este ilegal ca aceștia să practice jocuri de noroc online, să aibă responsabilitatea de a contribui la prevenirea dependenţei de jocurile de noroc”, explică inițiatorul în expunerea de motive. 

Chiar și însoțită de avertismente, va fi interzisă difuzarea publicității pentru jocurile de noroc în cadrul programelor de radiodifuziune şi televiziune, între orele 6:00-23:00, conform propunerii legislative.
  

Elemente neatrăgătoare pentru copii

Totodată, conţinutul reclamelor şi al materialelor de marketing care promovează jocurile de noroc trebuie concepute în aşa fel încât să nu atragă copiii: „spre exemplu, să nu conţină elemente care portretizează copii, obiecte, imagini, impresii, simboluri, muzică, caractere – fie reale sau fictive - desene animate, celebrităţi, ce ar putea reprezenta o atracţie pentru persoanele cu vârsta sub 18 ani”. 

Mai mult, documentul stipulează că niciun fel de simbol al unui organizator de jocuri de noroc, care face parte din identitatea mărcii - de tipul logo-ului, trademark sau nume - „nu trebuie asociat cu articole de îmbrăcăminte, jucării, jocuri ori echipamente de joc sau orice alte obiecte, ce sunt sau pot fi adresate persoanelor sub 18 ani”.

Comunicarea în materialele publicitare pentru jocurile de noroc nu trebuie să exploateze susceptibilităţile, aspiraţiile, credulitatea, lipsa de experienţă sau lipsa de cunoaştere a minorilor, nu trebuie să asocieze jocurile de noroc cu activităţile şi preocupările specifice acestui segment de vârstă, conform proiectului.

 

Reclamele stradale, interzise în apropierea școlilor și spitalelor

Și panourile outdoor „care fac reclamă la orice formă de jocuri de noroc şi pariuri” vor fi interzise în proximitatea unităţilor de învățământ și a unităților medicale. Mai exact, acestea nu vor putea fi puse la o distanță mai mică de 200 metri de intrarea acestora, măsurată pe drum public, la fel ca și în cazul publicității pentru băuturile alcoolice şi pentru produsele din tutun.

De asemenea, nu vor fi permise materiale publicitare „în publicaţiile destinate în principal minorilor, în sălile de spectacole înainte, în timpul şi după spectacolele destinate minorilor”. 

„Considerăm de cuviinţă ca, în calitate de legiuitori, să contribuim pozitiv la protejarea sănătății și dezvoltării copiilor prin minimizarea pericolelor la care aceştia sunt expuși în relația cu materialele promoţionale faţă de produse și/sau servicii care pot genera adicții, obiceiuri și deprinderi distructive la adresa bunăstării mentale, emoționale și economice şi dezechilibre”, argumentează deputatul PSD modificările propuse.

Conform legislației în vigoare, cei care încalcă aceste prevederi riscă amenzi cuprinse între 1.500 de lei și 4.000 de lei.

×