REPORTAJ
Lucrarile la Autostrada Brasov - Bors au inceput oficial in urma cu o saptamana in comuna clujeana Savadisla. Satenii spera sa castige fiecare cate ceva din afacere, dar pentru unii dintre ei viata va fi traversata dramatic de viitoarea autostrada. Ei isi vor pierde gospodariile pentru care au muncit o viata.
DORU COBUZ
A doua zi dupa ce prim-ministrul Adrian Nastase a coborat din elicopter pentru a taia panglica de inaugurare a celui mai mare proiect pe care Romania l-a demarat dupa â89, Autostrada Transilvania, viata in comuna Savadisla nu s-a mai intors la normal.
Satenii discuta in crasma sau pe marginea drumului. "Crezi ca vin astia sa faca angajari? Cica se dau si cate 12 milioane", se mira un barbat in fata paharului. "16 milioane", il corecteaza femeia de dupa bar. "Stati voi linistiti. Alea de saispte s-au aranjat deja."
Oamenii calculeaza cele bune si cele rele aduse de autostrada pe ulitele lor. Primarul Andrei Tamas-Gebe spune ca vreo 800 de oameni vor fi angajati muncitori necalificati, soferi sau paznici, promisiune care le descreteste fruntile savadislenilor. Mai multi sateni au fost pusi pe lista celor care vor fi despagubiti pentru terenurile pe care se va construi si asteapta ca cineva sa le spuna ce bani vor primi. Altii se tem insa ca autostrada va aduce droguri sau poate teroristi din lumea cea mare. "Poaâ vin aia si pun vreo bomba pâaci", spune grav un batran care nu mai asteapta sa fie angajat si nu vede nimic bun in toata nebunia asta.
Citește pe Antena3.ro
Vladisoara, prima statie
Toate acestea au insa o rezonanta, una de drama la Valisoara, un satuc uitat de lume, primar si drumul de asfalt la 5 kilometri distanta de comuna. Intr-o zi de februarie, doi straini au debarcat dintr-o masina cu numar de Bucuresti. Atunci au aflat satenii ca cineva si-a pus in cap sa le traverseze destinele cu o autostrada.Satul Valisoara nu numara mai mult de 80 de fumuri si pana cu cateva luni in urma pamatul parea sa fie destinat parasirii. Cei mai tineri dintre locuitorii satului sunt pensionari care au lasat Clujul pentru linistea curtilor parintesti.
O viata insemnata cu tarusul
Serban Dragos (62 ani) a cumparat casuta in noaptea de Revelion a anului â91. I-a refacut fundatia, a reparat zidurile si acoperisul. Si-a facut bucatarie, baie si o pivnita cu ziduri de piatra groase cat ale unei cetati. A instalat un hidrofor pentru a avea apa curenta si decantor la poarta. Fiecare floare din gradina pare aranjata cu mana, iar pamantul negru, proaspat framantat.
Un tarus a gasit omul intr-o zi in curte, putin mai sus de casa, si i-a explicat un tanar inginer dintre cei care au aparut prin sat ca semnaleaza zona axiala a autostrazii. Acum trebuie sa invete sa se resemneze cu ceea ce ii va oferi viitorul. "Ne mutam, nu zic ca nu, dar daca nu ne dau bani ca lumea sa o putem lua de la capat in alta parte... Mai sus vinde un om din sat o casa darapanata cu tot cu teren cu un miliard", completeaza pensionarul.
Nimeni nu le-a explicat oamenilor exact ce se intampla. Ei au trebuit sa se multumeasca cu franturile de informatii culese de la cate unul sau altul. "Nimeni nu ne asculta si nu ne lamureste. Am fost la Cluj sa intrebam, dar toti te paseaza de la unul sau altul", spune Serban, omul al carui pensionare linistita s-a risipit in cosmarurile noptilor.
In vecinatate se gaseste gradina de cartofi a lui Florin Ilea. Tanarul rezemat de poarta este ingrijorarea intrupata: "In Ungaria s-a facut autostrada si nu au dat despagubirile nici dupa aproape zece ani".
PLANURI
Autostrada Brasov - Bors este cel mai mare proiect de infrastructura din Europa. Cu o lungime de 415 kilometri si construita pe patru benzi, autostrada porneste din centrul Romaniei, de la nord-vest de Brasov, ajungand la Oradea, la granita cu Ungaria.Valoare totala a proiectului este de peste 2,2 miliarde euro, urmand sa fie finalizata in anul 2012. Executia acesteia va insemna infiintarea unui santier cu 50.000 de angajati numai in primul an, numarul muncitorilor urmand sa ajunga la 300.000 in faza de varf a proiectului.
Razboi pentru pamant cu primarul
Batalia cea mare pe care o au de dus oamenii din Valisoara este aceea cu primarul comunei Savadisla, Tamas-Gebe Andrei, omul care le-a fript linistea oamenilor. Firma americana a decis sa inchirieze in comuna un teren unde sa-si ridice un centru de activitati. Consilierii locali proaspat alesi au votat, joi, 17 iunie, a doua zi dupa inaugurarea santierului, contractul de inchiriere. Ei si-au dat acordul sa inchirieze terenul pe care in urma cu doua saptamani il atribuisera pentru ridicarea sediului de activitati al companiei, 23 de hectare, pentru 3 miliarde de lei anual.MOSTENIREA. Numai ca, oamenii din Valisoara au depus inca de dupa Revolutie cereri de improprietarire pentru pasunea Dumbrava. Acestia povestesc ca pamantul a fost cumparat de catre fostii iobagi din sat in anii â40. Mostenitorii lor au depus cererile de improprietarire, dar abia in 1997, 54 dintre oameni au fost incurajati de primar sa faca din nou cereri. Mai putin de jumatate dintre sateni au primit titlurile de proprietate, dar nici unul pentru terenul din pasunea Dumbrava. Semnaturile celor care solicitau restituiri in pasune au ajuns la Prefectura Cluj abia la 6 mai 2004, dar lista ii cuprinde doar pe cei 54 care au facut din nou cereri in â97.
SPERANTA. Satenii lupta acum pentru a-si dovedi dreptul de proprietate asupra terenului inchiriat de Primaria Savadisla si pentru a-l impiedica pe primar sa ii improprietareasca in alte parti ale satului. "Pasunea este a noastra si il vom da in judecata pe primar pentru a dovedi", spune Letitia Ilea. Economista de profesie si fosta directoare a fabricii de paine din Cluj, femeia s-a retras in satul parintilor dupa ce in urma cu cinci ani i-a murit singurul baiat. In femeia aceasta si-au pus oamenii speranta. I-au incredintat actele si fac cruce sa-i ajute Dumnezeu in lupta cu Tamas.
HOTARARE
"Pasunea este a noastra si il vom da in judecata pe primar pentru a dovedi ca avem dreptate si ca inchirierea este ilegala Oamenii din sat sunt batrani si tot ce au este pamantul acela" - Letitia Ilea, localnica