x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Centrul istoric - Epopeea unui proiect prost aplicat

Centrul istoric - Epopeea unui proiect prost aplicat

03 Mar 2005   •   00:00

REPORTAJ
Interzicerea circulatiei in zona istorica a Capitalei a iscat un intreg scandal. Autoritatile au luat decizia in pripa, fara sa ofere solutii celor peste 30.000 de oameni care locuiesc in cea mai veche parte a orasului. Soferii nervosi n-au mai tinut cont de restrictiile edililor si au smuls stalpii montati in "Micul Paris".

Centrul istoric, luat mereu de la capat

Interzicerea circulatiei in zona istorica a Capitalei a iscat un intreg scandal. Autoritatile au luat decizia in pripa, fara sa ofere solutii celor peste 30.000 de oameni care locuiesc in cea mai veche parte a orasului. Soferii nervosi n-au mai tinut cont de restrictiile edililor si au smuls stalpii montati in "Micul Paris". Pentru a calma spiritele, primarul general, Razvan Murgeanu, vrea sa negocieze cu localnicii.
MONICA C. ANDREI

DEGRADARE. Linia arhitecturala a cladirilor vechi, pe cale de disparitie

Tinta pentru turisti

"Sa incalcam legea"

Ceausescu a oprit primul circulatia in "Micul Paris"

Nebunia a inceput in urma cu o saptamana, cand primarul Sectorului 3, Liviu Negoita, a fortat putin lucrurile si a declarat intr-o conferinta de presa ca va opri circulatia pe cele 57 de strazi din centrul istoric. Fara insa a oferi solutii alternative atat pentru locuitorii zonei, cat si pentru comerciantii care isi desfasoara acolo activitatea.

Bomba a fost aruncata in urma cu o saptamana, imediat Comisia de circulatie a municipalitatii s-a intrunit pentru a studia problema. O astfel de masura insa nu putea fi luata peste noapte, asa ca membrii comisiei au decis sa o amane pentru cateva zile. Nerabdator din fire insa, Negoita a tinut cu orice pret ca traficul sa fie interzis imediat in centrul vechi. Zis si facut. Comisia de circulatie s-a intrunit din nou si i-a indeplinit visul primarului Sectorului 3, uitand de consecintele acestei solutii.

Si acestea n-au intarziat sa apara. Stalpii montati de Primaria Capitalei au fost smulsi de soferii nervosi, care n-au mai putut sa ajunga la casele lor.

NEGOCIERE. Primarul general interimar, Razvan Murgeanu, a recunoscut ca s-a pripit atunci cand a semnat decizia. Edilul vrea sa discute cu oamenii care locuiesc in centrul istoric si cu agentii economici nemultumiti de faptul ca nu mai au cum sa-si aprovizioneze magazinele. Initial, programul destinat comerciantilor era intre orele 6:00 si 8:00. "Daca vor vrea sa discute cu mine, sunt dispus sa negociem asupra orelor de aprovizionare. Pot sa le mai dau inca o ora sau doua in plus", a mai spus Murgeanu.

PLANURI. Pentru a reabilita cladirile vechi, municipalitatea trebuie sa faca rost de alti bani

LA REPEZEALA. Din pacate, lucrurile s-au desfasurat anapoda. Inainte de a lua decizia-soc, edilii ar fi trebuit sa puna pe hartie un program logic pe baza caruia oamenii din cea mai veche zona a Capitalei, denumita pe vremuri "Micul Paris", sa nu aiba de suferit. Atat cei de la Primaria Sectorului 3, cat si din cadrul municipalitatii au vehiculat proiecte care se vor face in timp, insa nici unul pe care sa-l aplice imediat, asa cum au decis practic interzicerea circulatiei.

"Vom construi parcari pentru cei din zona, avem un program de reabilitare a centrului istoric, vom clarifica situatia juridica a cladirilor, cele mai multe ocupate ilegal", cam acestea au fost cuvintele folosite de autoritati atunci cand a venit vorba de centrul istoric, dar toate la timpul viitor.

Initial, masura a fost luata pentru a proteja centrul istoric, insa edilii s-au legat si de un proiect de reabilitare a zonei istorice. La prima vedere, parea ca proiectul se refera la tot centrul, pentru ca traficul fusese interzis pe toate cele 57 de strazi. Proiectul, bagat in fata de fiecare data, este finantat de BERD si de Primaria Capitalei, in valoare de 9,5 milioane de euro. Insa include lucrari de modernizare si restaurare a utilitatilor si infrastructurii stradale doar pe 16 strazi: Lipscani, Blanari, Selari, Bacani, Smardan, Doamnei, Pasajul Zarafi, Pasajul Francez, Soarelui, Sepcari, Gabroveni, Covaci, Franceza-est, Caldarari, Hanulcu Tei, Pasajul Comercial.

SANTIER. Unele imobile au fost demolate, locul lor fiind ocupat de fundatii parasite

DOAR INFRASTRUCTURA. Interventiile vor incepe spre sfarsitul anului, pana atunci se vor organiza licitatii pentru lucrarile care vor avea loc in zona. Se va moderniza doar infrastructura strazilor mai sus mentionate, nu si cladirile. Pentru reabilitarea imobilelor, majoritatea monumente istorice, autoritatile vor incerca sa obtina alte finantari. Si iar a aparut verbul la viitor, pentru ca nici aici lucrurile n-au fost batute in cuie.

In primul rand trebuie clarificata situatia celor care locuiesc in imobilele din centrul istoric. 80% dintre acestia locuiesc ilegal, in conditii insalubre. Din 1992, s-a tot incercat sa se gaseasca variante pentru a-i evacua pe cei care stau fara forme legale, insa fara succes. Sunt peste 30.000 de oameni care locuiesc acolo, dintre care doar 6.000 stau legal. In Bucuresti nu a existat niciodata 24.000 de locuinte disponibile pentru a asimila familiile respective. Lucru practic imposibil in momentul de fata, avand in vedere ca primariile de sector nu dispun de apartamente sociale. Din start, evacuarea celor care stau ilegal in acest moment este imposibila. In plus, unele familii au reusit sa-si faca buletine de identitate pe adresele respective. Asta s-a intamplat in perioada in care la sefia Primariei Sectorului 3 s-a aflat Eugen Plesca.

"Suntem buni numai in campanie electorala. In rest, nu ne baga nimeni in seama. Am patru copii, unde sa ma duc cu ei? Ne arunca in strada fara sa ne dea nimic. Sunt bucurestean, stau de 30 de ani aici, unde sa mergem? Am copiii dati la scoala, nimeni nu se gandeste", ne-a spus Vasile Bujor.

Oamenii nu vor sa plece chiar daca locuiesc in imobile fara apa si fara caldura. Autoritatile ar fi trebuit in primul rand sa ia in calcul aceste probleme, si apoi sa decida interzicerea circulatiei in cea mai veche parte a Bucurestiului.

Tinta pentru turisti

Zona istorica a Bucurestiului ocupa o suprafata de aproximativ 56 de hectare si contine in jur de 520 de cladiri, dintre care 38% sunt inregistrate ca fiind semnificative arhitectural. Locurile unde Mihai Eminescu a lucrat ca redactor la ziarul Timpul n-au mai impresionat pe nimeni. N-a facut exceptie de la aceasta regula nici fostul Hotel Concordia, de pe Strada Smardan, la numarul 39. Nu si-a pastrat destinatia, fiind transformat intr-un imobil pe usile caruia au intrat si au iesit multi chiriasi. Trecatorii nu-i dau atentie, cu toate ca pe o placuta amplasata exact la intrarea in cladire au fost scrise urmatoarele randuri: "In aceasta cladire se afla in anii Unirii Tarilor Romane Hotelul Concordia, unde in seara zilei de 23 ianuarie 1859 s-a hotarat dubla alegere a lui Al. I. Cuza de catre fruntasii Partidei Nationale ca domn al Tarii Romanesti".

Primaria nu poate investi momentan pentru refacerea cladirilor, regimul juridic al acestora fiind incert (multe imobile sunt in litigiu). Derularea proiectului de refacere a zonei este conditionat de viteza cu care municipalitatea va reusi sa stabileasca regimul juridic al cladirilor. Doar in acest fel proprietarii vor putea fi incurajati sa redea cladirilor destinatiile vechi. In Planul Urbanistic Zonal sunt prevazute constructii cu destinatii diverse: minihoteluri, pensiuni, restaurante cu specific, cafenele, toate cu tinta atat spre turisti, dar mai ales spre bucuresteni. Fatadele au prevazute fronturi cu vitrine, tocmai pentru a incuraja comerciantii din zona. Planul mai prevede eliminarea tramvaiului din Piata Sfantul Gheorghe, pentru ca zona sa devina exclusiv pietonala.

DATE SINTETICE ALE CENTRULUI ISTORIC
30.000 de locuitori

24.000 de locuitori stau ilegal

56 de hectare

520 de cladiri

97 de monumente istorice

57 de strazi

"Sa incalcam legea"

EVACUARE. Cea mai veche zona a Capitalei este ocupata in proportie de 80% de persoane care locuiesc ilegal
Cei care au hotarat ca traficul sa fie oprit in centrul istoric n-au luat in calcul nici macar problemele banale care pot aparea. De exemplu, cum procedeaza o familie care isi cumpara un frigider sau isi comanda mobila. Raspunsul lui Valeriu Ilie, directorul executiv adjunct al Directiei Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei, este demn de Cartea Recordurilor. "Cei care vor sa intre cu masinile in centrul istoric vor plati o amenda pentru nerespectarea semnificatiei indicatoarelor rutiere. Amenda este de la 400.000 la 800.000. Cei care nu respecta legea primesc amenda si, daca o platesc in 24 de ore, costa mai putin. N-am stabilit o alta taxa", a spus Valeriu Ilie. Cu alte cuvinte, directorul de la Siguranta Circulatiei ii indeamna pe locuitorii din cea mai veche parte a Capitalei sa incalce legea pentru a-si rezolva problemele casnice. Si asta pentru ca n-a fost in stare sa puna pe hartie un program clar, evitand astfel scandalurile.

AMATORISM

"Amenda este de la 400.000 la 800.000 de lei. Cei care nu respecta legea primesc amenda si, daca o platesc in 24 de ore, costa mai putin. N-am stabilit o alta taxa" - Valeriu Ilie, directorul executiv adjunct al Directiei Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei din Primaria Capitalei

Ceausescu a oprit primul circulatia in "Micul Paris"

TRECUT. Pe ici, pe colo, s-a mai pastrat din parfumul de altadata al "Micului Paris"
Alexandru N. Sandu, decanul Facultatii de Urbanism, cel care a participat si la elaborarea Planului de Urbanism Zonal al Capitalei, considera masura de interzicere a traficului in zona cea mai veche a orasului drept una absurda. "Nu mi-a cerut nimeni parerea. Nu mi se pare normal sa iei o astfel de decizie fara sa ai un studiu in consecinta. Este absurd. Primul care a incercat sa interzica circulatia in acel spatiu a fost Ceausescu, prin anii ’80. Insa era vorba doar de anumite strazi. De exemplu, in 1989, pe Lipscani nu se circula. Nu poti opri circulatia in toata zona fara a avea parcari perimetrale, este antiprofesional", a spus decanul Facultatii de Urbanism.

El a precizat ca in urbanismul modern exista un principiu de baza: "Orice restrictie trebuie insotita de o masura de permisivitate". Proiecte privind modernizarea centrului istoric al Capitalei au fost puse pe hartie inca din perioada 1992-1993, cand primarul general era Crin Halaicu. Nu s-a luat insa nici o decizie, proiectele fiind amanate.

NEMULTUMIRE

"Nu mi se pare normal sa iei o astfel de decizie fara sa ai un studiu in consecinta. Este absurd. Primul care a incercat sa interzica circulatia in acel spatiu a fost Ceausescu, prin anii ’80" - Alexandru N. Sandu, decanul Facultatii de Urbanism

RECOMANDARI BERD
In prezent, proiectul privind reabilitarea centrului istoric se afla pe mana unul consultant agreat de BERD. Primele puncte de vedere au fost deja trasate, insa niciodata nu s-a pomenit ca traficul din centrul istoric sa fie interzis. In raport se precizeaza ca este necesar ca circulatia masinilor in zona-pilot sa fie reglementata. Astfel:
  • sa se stabileasca puncte-cheie de acces si bucle de circulatie rutiera in zona-pilot (centru)
  • sa se desemneze anumite strazi pentru a fi rezervate exclusiv circulatiei pietonale, acestea vor fi de dimensiunile Pasajului Francez sau Strasa Zarafi (atentie! nu s-a spus nici un moment despre interzicerea traficului pe toate cele 57 de artere)
  • sa se asigure si sa se gestioneze parcarea vehiculelor in perimetrul zonei-pilot
  • sa se amplaseze parcari publice
  • sa se asigure accesul masinilor cu aprovizionare si interventie
  • sa se permita accesul nestanjenit la nodurile de transport public
  • ×