In timpul deja celebrului Sommet francofon, bucurestenii au fost sfatuiti sa isi lase acasa masinile si sa incalece pe biciclete pentru a "combate" restrictiile din trafic. Jurnalul National va prezinta avantajele, dar mai ales riscurile pe care le presupune o plimbare pe doua roti in Bucuresti, la ore de trafic maxim.
Piata Iancului - Piata Presei Libere. Traseu de 30 de minute cu masina, daca nu s-a blocat prea tare intersectia Ferdinand - Mihai Bravu, de 45 de minute minimum cu metroul si autobuzul si de 25 de minute cu bicicleta si cu mult, mult noroc. Norocul sa nu dai peste o "congestie" in trafic, norocul sa nu te sufoci din cauza gazelor de esapament, norocul sa nu dai peste vreo masina, sa nu ti se arunce vreun pieton pe ghidon, sa nu iti rupi bicicleta intr-o groapa, sa ajungi la destinatie si, in general, norocul sa ramai in viata. INVIORAREA. O zi cu bicicleta in Bucuresti incepe, invariabil, cu un exercitiu de forta, indemanare si flexibilitate: transportarea bicicletei din apartament pana in fata blocului. Daca m-as simti mai supla si mai apta intr-ale contorsionarii, as alege varianta de a cobori bicicleta cu liftul, exercitiu care imbina armonios ridicari, intinderi, aplecari, totul cu grija de a nu ramane blocata intre etaje sau de a sparge oglinda din ascensor. Marturisesc ca prefer sa iau bicicleta in brate si sa cobor patru etaje, visand la ziua cand blocurile vor avea si "parcari" pentru cei care practica transportul pe doua roti si cand oricine isi va putea lasa bicicleta afara peste noapte. In fata blocului, normal ar fi sa ma pot avanta in trafic. Prefer insa mersul pe jos, pe langa bicicleta, pret de 100 de metri, pana scap din raza vizuala a celor trei maidanezi aciuati pe langa bloc. Rumeg cateva vorbe dulci la adresa placerii lor de a fugari biciclistii, poate cineva o s-o poata explica stiintific vreodata. Sau poate a facut-o deja. Trebuie sa ma documentez. EMOTII MARI. In trafic, pe Mihai Bravu. Nici vorba de vreo banda pentru bicilisti, stiu ca exista numai pe Regina Elisabeta, in dreptul Primariei, asta e, ce sa fac daca n-am noroc sa lucrez in zona cu pricina. Masini in stanga, ruland, masini in dreapta, stationand. Un oarecare spatiu in care sa pot pedala. Prefer ca masinile din stanga sa circule. Cand sunt blocate in trafic, spatiul dintre ele e atat de mic, incat abia pot strecura roata din fata. Si asta doar asa, ca sa am ce face in timp ce stau pe loc. Sigur, as putea sa o iau pe trotuar, numai ca nici din el nu a ramas mare lucru, din cauza masinilor parcate pana-n buza cladirilor. Basca pietonii grabiti, nervosi, agitati si deloc multumiti sa-si imparta cu mine putinul teritoriu care le-a ramas. De altfel, e bine de stiut ca in Bucuresti, daca esti pe bicicleta, esti dusmanul tuturor. Soferii nu te vor pe carosabil, pietonii iti ureaza "de bine" cand mergi pe trotuar. Nu ai parte de prioritate, nici de dreptul de a trece pe zebra altfel decat pe langa bicicleta. Esti al nimanui. Trist si obidit.Citește pe Antena3.ro
PISTELE PENTRU BICICLISTI, UN PROIECT CARE NU A FOST INCA PUS IN PRACTICA
|
Problema biciclistilor ar putea fi rezolvata daca edilii ar amenaja piste rezervate celor care se deplaseaza pe doua roti, pe traseele cele mai des folosite de acestia. Astfel de zone exista deja in multe orase europene, dar in Bucuresti n-a fost amenajat decat un singur traseu, pe Bulevardul Regina Elisabeta, intre Piata Operei si Calea Victoriei. Mai multe organizatii de biciclisti au incercat sa atraga atentia autoritatilor privind necesitatea amenajarii acestor piste. Amatorii au iesit chiar in strada, in urma cu un an, intr-un protest spontan in care peste 100 de biciclisti au mers prin fata Primariei Capitalei. Actiunea n-a avut insa nici un rezultat concret, pentru ca municipalitatea nu a inceput lucrari pentru amenajarea pistelor si s-a limitat la a-i indemna pe bucuresteni sa renunte la masini in Saptamana Mobilitatii Europene. Proiectul traseelor amenajate pentru biciclisti in Bucuresti exista deja, realizat de trei tineri arhitecti, si a luat premiul intai la concursul "O idee pentru Bucuresti", organizat de Ordinul Arhitectilor din Romania. Pistele au ramas insa, cel putin pana acum, doar pe hartie.
|
MOTIVE SA TE LASI DE PEDALAT
| ||
|