x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Gările-mină din Valea Jiului

0
Autor: Ionela Gavriliu 17 Sep 2007 - 00:00
Gările-mină din Valea Jiului KARINA KNAPEK/


Intunecate, reci şi pline de umezeală. De jumătate de an, 11 gări din judeţul Hunedoara stau in beznă, iar condiţiile de muncă pentru angajaţi sunt ca in mină. Lumănările şi bateriile de maşină sunt singurele surse de iluminat peronul şi clădirile gărilor, pentru că CFR-ul nu poate plăti Enel o datorie de 3.380 RON.

Intunecate, reci şi pline de umezeală. De jumătate de an, 11 gări din judeţul Hunedoara stau in beznă, iar condiţiile de muncă pentru angajaţi sunt ca in mină. Lumănările şi bateriile de maşină sunt singurele surse de iluminat peronul şi clădirile gărilor, pentru că CFR-ul nu poate plăti Enel o datorie de 3.380 RON.


Impiegaţii şi călătorii care trec prin Valea Jiului au inceput să se roage ca nopţile să fie instelate şi cu lună pentru a nu mai băjbăi prin haltele lăsate fără curent electric. Intr-o noapte ca păcura, un impiegat a avut nenorocul să cadă intr-un canal descoperit chiar lăngă peronul din Lupeni, pentru că gara din oraş arată din luna mai a acestui an ca un mamut orb. Iar călătorii de ocazie şi navetiştii au de luptat in fiecare seară cu haitele de căini ce-şi revendică clădirea părăsită ce a purtat odată numele de gară.


AU REDESCOPERIT FOCUL. "Mai vino iar in gara noastră mică" a devenit o ironie pentru oamenii din Valea Jiului care au drum prin una din gările fără curent electric. Doar cu GPS-ul sau cu ajutorul localnicilor ai şanse să dai de gările din Lupeni, Vulcan sau Petroşani. Singurele lumini pe care le vede peronul din aceste localităţi şi din alte incă opt din Hunedoara sunt cele de la locomotiv, atunci cănd intră un tren in staţie. Din clădirile părăsite şi devastate pălpăie slab la căte o fereastră o lumină galbenă. Impiegaţii de serviciu şi magazinerii stau la lumina lumănării. Cei care locuiesc aproape de gară cară zilnic o baterie de maşină incărcată pentru a avea un bec la care să scrie actele, iar cei de la casele de bilete n-au incotro şi muncesc doar in tura de zi-lumină.


SEZONUL BEZNEI. Orăşelului Lupeni, Dumnezeu i-a dat două gări: una in centru şi una unde se termină blocurile, pe un cămp: Lupeni şi Lupeni-Haltă.

La gara din centru, pe partea dinspre stradă, e lumină din belşug - acolo e un bar in care navetiştii se incălzesc cu o cafea sau cu o băutură. Cum treci prin gang şi ajungi in faţa gării, pe peron, se face intuneric. Casele de bilete sunt părăsite, nu se vede o luminiţă nicăieri. "Vine o doamnă doar o dată pe zi să văndă bilete la casă, pe la ora două", ne explică amabil un navetist. Dar să nu ne facem probleme, că aceia care nu apucă să-şi ia bilete atunci pot cumpăra fără probleme de la "naş". Printre cei căţiva călători de seară părerile sunt impărţite cu privire la data de la care nu mai e curent in gară. O doamnă ne asigură că de cel puţin 2-3 ani gara stă in beznă. Navetistul o contrazice şi spune că doar pe vremea lui Ceauşescu era curent in gară şi oamenii puteau aştepta trenurile in sala de aşteptare incălzită şi luminată. Nu e de mirare că părerile sunt impărţite. Din 2000 incoace, Enel a umblat la intrerupător aproape in fiecare an căteva luni bune din cauza datoriilor acumulate de CFR. Numai anul trecut sezonul beznei a durat din luna mai pănă in luna septembrie la Lupeni.


ROMANTICI. In a doua gară a oraşului minier ajungi după multe incercări şi nedumeriri. Cum să fie clădirea aceea uriaşă, cu geamurile sparte, cu holurile părăsite şi fără un fir de lumină, la capătul unui drum nămolos, o gară? Intrăm cu teamă in clădirea desprinsă din filmele de război, fără geamuri, cu afişe electorale atărnănd jupuite, cu anunţuri cu termenul de valabilitate expirat de luni bune. După ce trecem prin "filtrul" căinilor care au luat in stăpănire peronul, dibuim o uşă pe sub care pălpăie o lumină slabă. Aici stă liniştit impiegatul de serviciu, nea Loţi, şi scrie preocupat nişte hărtii la lumina a două lumănări pe sfărşite, infipte intre butoane. Pentru că nopţile au inceput să fie mai lungi şi mai reci, intr-o sobă de tablă arde focul. "Aşa stăm de 6 luni, la lumănare. Noi le cumpărăm, cine altcineva? Iar lemne de foc facem rost de la particulari, căci nu mai avem căldură", explică resemnat impiegatul, arătănd spre caloriferele incremenite din spatele scaunului pe care stă. In gara rece şi intunecată ca o mină nu a ajuns nici un zvon cu privire la termenul la care se va da drumul la curent. Oamenii speră să se repete măcar povestea de anul trecut, cănd la Lupeni nu a fost curent patru luni, dar intr-un final, toamna, s-a făcut lumină.


In camera de vizavi stă la lumina unui bec atărnat de o baterie de maşină magazinera. Cu degetele chircite de frig, scrie nişte cifre intr-un tabel. "Suntem nişte romantici", spune ironic, in timp ce se indreaptă spre un dulap din care scoate lumănări de diverse forme şi mărimi pentru a ne arăta "proviziile" de fiecare noapte. Femeia poartă o bundă groasă ca să facă faţă celor căteva grade peste 0 şi merge cu spatele ţeapăn. "Mi-am nenorocit rinichii in frigul ăsta. Aici nu am sobă să mă incălzesc, bateria o incarcă o colegă care stă mai aproape de gară ca să avem lumină. Mai alternăm şi cu lumănări cănd se descarcă", prezintă intreg ritualul unei ture de noapte, care durează de la 7 seara la 7 dimineaţa. La Gara Lupeni lucrează 15 oameni, care se roagă să pice căt mai rar in tura de noapte, timp in care cinci trenuri ajung să oprească in gara pustiită.


INCEPUTUL SFĂRŞITULUI. Dezastrul a inceput aici o dată cu disponibilizările masive ale minerilor din Valea Jiului. Sărăcia i-a impins pe unii să fure instalaţia şi să o văndă bucată cu bucată la fier vechi. Numai lăngă staţie sunt vreo patru centre de colectare a fierului vechi. "Dacă cineva ar duce la un astfel de centru un vagon luat din gară, nu l-ar intreba nimeni de unde l-a luat, dacă i-a crescut in grădină sau nu", spune un localnic. Cănd nu a mai rămas nimic de furat din gară, hoţii s-au orientat spre cuplele care leagă vagoanele. Cuplele costă in mod normal in jur de 600 de lei, la fier vechi ele nu valorează mai mult de 10 lei.


La Petroşani situaţia e ceva mai bună decăt la Lupeni. Clădirea gării este şi ea inchisă şi intunecată, dar Primăria a montat doi stălpi care luminează peronul. CFR Călători nu a fost atăt de afectat, pentru că sala de aşteptare şi biletele au o clădire nouă chiar lăngă vechea gară. In schimb, ca şi la Lupeni, ca să-ţi dai seama in ce gară eşti trebuie să ai o lanternă sau să intrebi pe cineva care cunoaşte zona. In aceeaşi situaţie sunt şi alte gări şi halte din Hunedoara: Livezeni, Vulcan, Bărbăteni, Băniţa, Crivadia, Merişor, Peştera Bolii. Gara Orăştie a fost reconectată de curănd, iar Hunedoara şi Brad sunt in curs de reconectare.


La Lupeni, angajaţii CFR işi aduc aminte de vremurile bune ale gărilor in care muncesc de zeci de ani: erau patru case de bilete, agenţie de voiaj chiar, sală de aşpteptare pentru mame cu copii. Acum nici măcar un bilet nu mai poţi cumpăra din gară. Trenurile care treceau prin micul oraş minier făceau legătura dintre Valea Jiului şi Bucureşti, Timişoara sau Mangalia. "Unde sunt vremurile cănd mergeau minerii cu trenul direct pe litoral?", se intreabă şeful de gară din Lupeni, uimit şi el cum in căţiva ani s-a ales praful de locul lui de muncă.

Datorii care sting lumina

Situaţia gărilor fără curent electric a fost explicată de reprezentanţii CFR ca fiind in curs de rezolvare. "S-au plătit datoriile şi penalităţile către Enel. Dacă nu e curent momentan in gară inseamnă că n-au intrat incă ordinele de plată. Situaţia gărilor in intuneric n-a durat mai mult de două luni", a spus inginerul Ion Stoicescu, şeful diviziei tehnice din cadrul Regionalei CFR Timişoara. De la Enel răspunsul a fost un pic altfel. "In ultima perioadă, CFR a achitat o mare parte din sumele restante, astfel incăt Gara Orăştie e reconectată, iar Hunedoara şi Brad in curs de reconectare. Celelalte gări vor avea curent după achitarea integrală a facturilor restante, a penalităţilor şi garanţiilor care se percep consumatorilor rău-platnici deconectaţi", a declarat directorul general Enel, Mario Coni. Conform Enel, CFR nu a dat nici un termen pănă la care şi-ar putea plăti toate datoriile. CFR este cel mai mare debitor al Enel Energie, datoria fiind de 44 de milioane de euro la nivelul intregii ţări - consum fără penalităţi. Datoriile s-au acumulat din august 2004. In judeţul Hunedoara datoria CFR este de 3.380 RON.
Citeşte mai multe despre:   reportaj,   enel,   gară,   lupeni,   curent,   valea jiului,   gar

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID
Galerie Foto Compania deținută de omul de afaceri Mihai Matei, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, a primit, recent, de la Administrația Națională a Penitenciarelor un contact de peste...

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară
Interviu cu Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” Fără capacități de prelucrare a materiei prime, valoarea producției în anul...

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii
Conflict între polițiști și sindicaliști, în Argeș. Oamenii legii le cer socoteală celor care îi reprezintă. Un ofiţer din cadrul Secţiei 4 Poliţie Piteşti a postat un mesaj public în care își arată dez...

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro
Galerie Foto Cabinetul PNL-PSD-UDMR, condus de generalul Nicolae Ciucă și căruia, mâine, Parlamentul României îi va acorda votul de învestitură, este putred de bogat, pe persoanele fizice care îl compun. Cei 23 de membri ai...

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement
Ministrul desemnat al Digitalizării, Florin Roman susține că PNL și PSD mai au de lucrat la capitolul încredere. El mai spune că rotația premierilor se va produce în baza unui gentlemen's...

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi
Galerie Foto Dependent de morfină, viciu căpătat în Franța, în urma unui tratament medical prescris împotriva gutei, Alexandru Odobescu (1834-1895) mai avea o slăbiciune: femeile tinere. Combinația droguri + dame frumoase...

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat
Instituția condusă de Anca Dragu a majorat, săptămâna trecută, prețul stabilit în august pentru achiziția unei instalații de conferință destinate unei singure săli din Palatul Parlamentului, costul final...

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară
Galerie Foto În urmă cu doi ani, cam pe această vreme, la 112 suna un bărbat disperat: tocmai ce-l alergase ursul pe uliță. Dialogul cu dispecerul de la Poliție, timp de câteva minute, a fost halucinant: „capetele de...

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare

Generalii Florian Coldea și Dumitru Cocoru și-au deschis a doua companie de imobiliare
Galerie Foto Fostul cap militar al Serviciului Român de Informații, generalul în rezervă, cu patru stele, Florian Coldea, împreună cu ex-colegul său, generalul Dumitru Cocoru, și-au extins afacerile. Cei doi au înființat, r...

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”

 „Acei copii n-ar fi avut mari șanse să trăiască fără ajutorul nostru”
Galerie Foto Se pregătea să emigreze în Elveția sau în Germania și a ajuns în Irak. Așa începe povestea lui George Vlajie, un tânăr român care, în 2013, a hotărât să se realizeze profesional în vestul Europei....

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina

Peste 1,8 miliarde de lei pe lună, pentru testarea angajaților care nu se pot vaccina
Galerie Foto Dincolo de problema sanitară reală care a condus la folosirea „certificatului verde” pentru a îngrădi accesul în locuri publice unor categorii de populație, mai este și una legată strict...

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR

ANRP își retro-digitalizează arhiva dosarelor cu sprijinul companiei unui fost lider UDMR
Trei firme, printre care una controlată de fostul lider UDMR Zoltan Robert Abraham, dar și de omul de afaceri Bogdan Ivanov, ex-membru al boardului director al „defunctei” companii de asigurări City Insurance, au ...

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare

Nadia, șase decenii de viață și trei mituri nemuritoare
Galerie Foto Pare că s-a scris, s-a spus și s-a bârfit totul despre fetița-argint viu născută pe 12 noiembrie 1961 la Onești, despre adolescenta cu codițe care lăsa o întreagă planetă cu gura căscată la Olimpiada din...

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului

Preocupările aleșilor în 2021: Delațiunea video în trafic, mașini mai scumpe pentru stat și digitalizarea pescuitului
De la începutul acestui an, pe rolul Camerei Deputaților au fost înregistrate nu mai puțin de 560 de proiecte de lege, inițiative legislative sau propuneri legislative, avându-i ca inițiatori pe senatori și...

Lotul 2 de pe Autostrada Sebeș - Turda se deschide cu restricții de circulație 

Lotul 2 de pe Autostrada Sebeș - Turda se deschide cu restricții de circulație 
De 1 Decembrie autoritățile promit că va fi dat în folosință lotul 2 al Autostrăzii Sebeș - Turda (A10). Lotul, care face legătura între Alba Iulia și Aiud, are o lungime de 24,3 km, dar odată cu deschiderea...
Serviciul de email marketing furnizat de