x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Gările-mină din Valea Jiului

0
Autor: Ionela Gavriliu 17 Sep 2007 - 00:00
Gările-mină din Valea Jiului KARINA KNAPEK/


Intunecate, reci şi pline de umezeală. De jumătate de an, 11 gări din judeţul Hunedoara stau in beznă, iar condiţiile de muncă pentru angajaţi sunt ca in mină. Lumănările şi bateriile de maşină sunt singurele surse de iluminat peronul şi clădirile gărilor, pentru că CFR-ul nu poate plăti Enel o datorie de 3.380 RON.

Intunecate, reci şi pline de umezeală. De jumătate de an, 11 gări din judeţul Hunedoara stau in beznă, iar condiţiile de muncă pentru angajaţi sunt ca in mină. Lumănările şi bateriile de maşină sunt singurele surse de iluminat peronul şi clădirile gărilor, pentru că CFR-ul nu poate plăti Enel o datorie de 3.380 RON.


Impiegaţii şi călătorii care trec prin Valea Jiului au inceput să se roage ca nopţile să fie instelate şi cu lună pentru a nu mai băjbăi prin haltele lăsate fără curent electric. Intr-o noapte ca păcura, un impiegat a avut nenorocul să cadă intr-un canal descoperit chiar lăngă peronul din Lupeni, pentru că gara din oraş arată din luna mai a acestui an ca un mamut orb. Iar călătorii de ocazie şi navetiştii au de luptat in fiecare seară cu haitele de căini ce-şi revendică clădirea părăsită ce a purtat odată numele de gară.


AU REDESCOPERIT FOCUL. "Mai vino iar in gara noastră mică" a devenit o ironie pentru oamenii din Valea Jiului care au drum prin una din gările fără curent electric. Doar cu GPS-ul sau cu ajutorul localnicilor ai şanse să dai de gările din Lupeni, Vulcan sau Petroşani. Singurele lumini pe care le vede peronul din aceste localităţi şi din alte incă opt din Hunedoara sunt cele de la locomotiv, atunci cănd intră un tren in staţie. Din clădirile părăsite şi devastate pălpăie slab la căte o fereastră o lumină galbenă. Impiegaţii de serviciu şi magazinerii stau la lumina lumănării. Cei care locuiesc aproape de gară cară zilnic o baterie de maşină incărcată pentru a avea un bec la care să scrie actele, iar cei de la casele de bilete n-au incotro şi muncesc doar in tura de zi-lumină.


SEZONUL BEZNEI. Orăşelului Lupeni, Dumnezeu i-a dat două gări: una in centru şi una unde se termină blocurile, pe un cămp: Lupeni şi Lupeni-Haltă.

La gara din centru, pe partea dinspre stradă, e lumină din belşug - acolo e un bar in care navetiştii se incălzesc cu o cafea sau cu o băutură. Cum treci prin gang şi ajungi in faţa gării, pe peron, se face intuneric. Casele de bilete sunt părăsite, nu se vede o luminiţă nicăieri. "Vine o doamnă doar o dată pe zi să văndă bilete la casă, pe la ora două", ne explică amabil un navetist. Dar să nu ne facem probleme, că aceia care nu apucă să-şi ia bilete atunci pot cumpăra fără probleme de la "naş". Printre cei căţiva călători de seară părerile sunt impărţite cu privire la data de la care nu mai e curent in gară. O doamnă ne asigură că de cel puţin 2-3 ani gara stă in beznă. Navetistul o contrazice şi spune că doar pe vremea lui Ceauşescu era curent in gară şi oamenii puteau aştepta trenurile in sala de aşteptare incălzită şi luminată. Nu e de mirare că părerile sunt impărţite. Din 2000 incoace, Enel a umblat la intrerupător aproape in fiecare an căteva luni bune din cauza datoriilor acumulate de CFR. Numai anul trecut sezonul beznei a durat din luna mai pănă in luna septembrie la Lupeni.


ROMANTICI. In a doua gară a oraşului minier ajungi după multe incercări şi nedumeriri. Cum să fie clădirea aceea uriaşă, cu geamurile sparte, cu holurile părăsite şi fără un fir de lumină, la capătul unui drum nămolos, o gară? Intrăm cu teamă in clădirea desprinsă din filmele de război, fără geamuri, cu afişe electorale atărnănd jupuite, cu anunţuri cu termenul de valabilitate expirat de luni bune. După ce trecem prin "filtrul" căinilor care au luat in stăpănire peronul, dibuim o uşă pe sub care pălpăie o lumină slabă. Aici stă liniştit impiegatul de serviciu, nea Loţi, şi scrie preocupat nişte hărtii la lumina a două lumănări pe sfărşite, infipte intre butoane. Pentru că nopţile au inceput să fie mai lungi şi mai reci, intr-o sobă de tablă arde focul. "Aşa stăm de 6 luni, la lumănare. Noi le cumpărăm, cine altcineva? Iar lemne de foc facem rost de la particulari, căci nu mai avem căldură", explică resemnat impiegatul, arătănd spre caloriferele incremenite din spatele scaunului pe care stă. In gara rece şi intunecată ca o mină nu a ajuns nici un zvon cu privire la termenul la care se va da drumul la curent. Oamenii speră să se repete măcar povestea de anul trecut, cănd la Lupeni nu a fost curent patru luni, dar intr-un final, toamna, s-a făcut lumină.


In camera de vizavi stă la lumina unui bec atărnat de o baterie de maşină magazinera. Cu degetele chircite de frig, scrie nişte cifre intr-un tabel. "Suntem nişte romantici", spune ironic, in timp ce se indreaptă spre un dulap din care scoate lumănări de diverse forme şi mărimi pentru a ne arăta "proviziile" de fiecare noapte. Femeia poartă o bundă groasă ca să facă faţă celor căteva grade peste 0 şi merge cu spatele ţeapăn. "Mi-am nenorocit rinichii in frigul ăsta. Aici nu am sobă să mă incălzesc, bateria o incarcă o colegă care stă mai aproape de gară ca să avem lumină. Mai alternăm şi cu lumănări cănd se descarcă", prezintă intreg ritualul unei ture de noapte, care durează de la 7 seara la 7 dimineaţa. La Gara Lupeni lucrează 15 oameni, care se roagă să pice căt mai rar in tura de noapte, timp in care cinci trenuri ajung să oprească in gara pustiită.


INCEPUTUL SFĂRŞITULUI. Dezastrul a inceput aici o dată cu disponibilizările masive ale minerilor din Valea Jiului. Sărăcia i-a impins pe unii să fure instalaţia şi să o văndă bucată cu bucată la fier vechi. Numai lăngă staţie sunt vreo patru centre de colectare a fierului vechi. "Dacă cineva ar duce la un astfel de centru un vagon luat din gară, nu l-ar intreba nimeni de unde l-a luat, dacă i-a crescut in grădină sau nu", spune un localnic. Cănd nu a mai rămas nimic de furat din gară, hoţii s-au orientat spre cuplele care leagă vagoanele. Cuplele costă in mod normal in jur de 600 de lei, la fier vechi ele nu valorează mai mult de 10 lei.


La Petroşani situaţia e ceva mai bună decăt la Lupeni. Clădirea gării este şi ea inchisă şi intunecată, dar Primăria a montat doi stălpi care luminează peronul. CFR Călători nu a fost atăt de afectat, pentru că sala de aşteptare şi biletele au o clădire nouă chiar lăngă vechea gară. In schimb, ca şi la Lupeni, ca să-ţi dai seama in ce gară eşti trebuie să ai o lanternă sau să intrebi pe cineva care cunoaşte zona. In aceeaşi situaţie sunt şi alte gări şi halte din Hunedoara: Livezeni, Vulcan, Bărbăteni, Băniţa, Crivadia, Merişor, Peştera Bolii. Gara Orăştie a fost reconectată de curănd, iar Hunedoara şi Brad sunt in curs de reconectare.


La Lupeni, angajaţii CFR işi aduc aminte de vremurile bune ale gărilor in care muncesc de zeci de ani: erau patru case de bilete, agenţie de voiaj chiar, sală de aşpteptare pentru mame cu copii. Acum nici măcar un bilet nu mai poţi cumpăra din gară. Trenurile care treceau prin micul oraş minier făceau legătura dintre Valea Jiului şi Bucureşti, Timişoara sau Mangalia. "Unde sunt vremurile cănd mergeau minerii cu trenul direct pe litoral?", se intreabă şeful de gară din Lupeni, uimit şi el cum in căţiva ani s-a ales praful de locul lui de muncă.

Datorii care sting lumina

Situaţia gărilor fără curent electric a fost explicată de reprezentanţii CFR ca fiind in curs de rezolvare. "S-au plătit datoriile şi penalităţile către Enel. Dacă nu e curent momentan in gară inseamnă că n-au intrat incă ordinele de plată. Situaţia gărilor in intuneric n-a durat mai mult de două luni", a spus inginerul Ion Stoicescu, şeful diviziei tehnice din cadrul Regionalei CFR Timişoara. De la Enel răspunsul a fost un pic altfel. "In ultima perioadă, CFR a achitat o mare parte din sumele restante, astfel incăt Gara Orăştie e reconectată, iar Hunedoara şi Brad in curs de reconectare. Celelalte gări vor avea curent după achitarea integrală a facturilor restante, a penalităţilor şi garanţiilor care se percep consumatorilor rău-platnici deconectaţi", a declarat directorul general Enel, Mario Coni. Conform Enel, CFR nu a dat nici un termen pănă la care şi-ar putea plăti toate datoriile. CFR este cel mai mare debitor al Enel Energie, datoria fiind de 44 de milioane de euro la nivelul intregii ţări - consum fără penalităţi. Datoriile s-au acumulat din august 2004. In judeţul Hunedoara datoria CFR este de 3.380 RON.
Citeşte mai multe despre:   reportaj,   enel,   gară,   lupeni,   curent,   valea jiului,   gar

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Partidul incoruptibililor și poveștile sale de pușcărie

Partidul incoruptibililor și poveștile sale de pușcărie
Galerie Foto După Adrian Năstase și Liviu Dragnea, foști președinți ai Camerei Deputaților, și Bogdan Olteanu, care a deținut aceeași funcție, a fost condamnat definitiv la închisoare, într-un dosar instrumentat de DNA....

Securitatea aprovizionării cu gaze naturale, dependentă de dezvoltarea resurselor interne 

Securitatea aprovizionării cu gaze naturale, dependentă de dezvoltarea resurselor interne 
Galerie Foto  În ultimii ani, piaţa gazelor naturale a fost bruscată printr-o serie de iniţiative legislative care au avut un efect negativ atât asupra producătorilor, cât şi a consumatorilor. Măsurile impuse din...

Magie: cum dispar 307,5 milioane de euro în 4 minute

Magie: cum dispar 307,5 milioane de euro în 4 minute
Mai mulți patroni care nu vor primi ajutorul din bani europeni, promis de Guvernul României, se pregătesc să depună plângere penală pentru a se ancheta modul în care a fost organizată operațiunea pentru...

Fiul lui „Corruption! Corruption!”, protector al coruptului din Băneasa

Fiul lui „Corruption! Corruption!”, protector al coruptului din Băneasa
Galerie Foto Presa americană a dat publicității un plan de afaceri, promovat de fiul fostului vicepreședinte al SUA Joe Biden, Hunter Biden, în sprijinul unui megaconcern chinez care dorea să dezvolte business-uri majore în ma...

Dr. Elena Ciupercă: În 60% din cazuri, medicamentele antisecretorii sunt folosite nejustificat

Dr. Elena Ciupercă: În 60% din cazuri, medicamentele antisecretorii sunt folosite nejustificat
Galerie Foto Medicamentele de tipul Omez/Omeran/Controloc sunt foarte populare, iar mulți oameni le consideră un fel de panaceu pentru orice fel de problemă a stomacului. Fie că sunt prescrise de medic, recomandate de farmacist...

Cu masca pe față, călcând pe Dealul Mitropoliei. „Am ajuns să-mi fie frică că mă îmbolnăvesc sfinții?”

Cu masca pe față, călcând pe Dealul Mitropoliei. „Am ajuns să-mi fie frică că mă îmbolnăvesc sfinții?”
Galerie Foto La Sfântul Dimitrie s-a mers ca la secţia de votare. Cu buletinul la vedere şi recitând CNP-ul. Jandarmii au fost mulţumiti: nu au existat fraude. Dar au existat bătrâni triști: erau sub...

Fractura de claviculă nu se repară cu ghips

Fractura de claviculă nu se repară cu ghips
Fost preşedinte al României, profesorul doctor Emil Constantinescu a căzut în casă pe o podea spălată şi udă. S-a ales cu un traumatism nu de mare violenţă, dar totuşi i s-au fracturat glezna şi clavicula,...

Afacerile „greilor” sistemului. Coldea și-a deschis firmă de consultanță. Foștii săi adjuncți fac profituri pe piața privată

Afacerile „greilor” sistemului. Coldea și-a deschis firmă de consultanță. Foștii săi adjuncți fac profituri pe piața privată
Galerie Foto Celebrul general Florian Coldea, fostul șef militar al Serviciului Român de Informații, de numele căruia sunt legate, printre altele, protocoalele încheiate de serviciul secret și instituțiile din justiție și pr...

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări
Galerie Foto Într-un document oficial emis, în data de 13 octombrie, de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, se arată că succesul luptei polițiștilor de penitenciare în lupta cu pandemia generată de virusul SARS-CoV-2 rep...

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară
Galerie Foto Dr. Tarek Nazer, chirurg ortoped, este președintele Asociației Europene de Artroscopie și Chirurgie Minim Invazivă. Trăiește în România de 30 de ani. Avea 5 ani când familia lui s-a mutat din Siria la...

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază (SPP) a achiziționat două softuri informatice pentru testarea viitorilor agenți care urmează să păzească demnitarii în tehnici de condus a autovehiculelor instituției, dar și...

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”
Galerie Foto Cu sânge de bănățean curgând prin vene, Erwin Lucian Bureriu le-a făcut pe toate: profesor, jurnalist și secretar de redacție, biliotecar, proprietar de librărie, muzician, grafician, dar mai ales poet și...

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală
Există o polemică între reumatologi şi ortopezi, legat de când este bine să se implanteze o proteză în articulaţia suferindă: de la primele simptome, cum zic chirurgii ortopezi, sau mai târziu, după...

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!
Galerie Foto Diferențe majore între numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale, pentru toate subcategoriile de alegeri care însumează alegerile pentru autoritățile publice locale și numărul...

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc
Galerie Foto Nici nu s-a uscat bine tușul pe buletinele de vot de la alegerile locale care au avut loc în 27 septembrie, că proaspătul liberal, fost PSD-ist, Mihai Chirica, de la Iași, reales primar, a și atribuit un contact de...
Serviciul de email marketing furnizat de