Pe malul de vest al Pacificului, pe coasta de est a continentului asiatic, la jumătatea liniei litorale a Chinei, străluceşte o perlă: Shanghai. Centru economic, centru financiar, centru (hub) de shipping, puternică zonă de producţie şi metropolă internaţională au fost, pe rând, „cărţile sale de vizită". Astăzi, oraşul are un dublu ţel, anume de a deveni centru financiar şi de shipping de nivel internaţional.
În şapte secole de istorie, Shanghaiul a devenit cel mai mare centru economic din Orientul Îndepărtat, dar schimbările spectaculoase s-au produs doar după lansarea reformelor din anul 1978. Oraşul are, în prezent, o suprafaţă de 6.340 kilometri pătraţi, o populaţie permanentă de 18,88 milioane de locuitori şi, cel mai important, un PIB (produs intern brut) de 1,37 trilioane de yuani (200,56 miliarde de dolari), cu un ritm de creştere economică de 9,7%, potrivit cifrelor publicate de Oficiul Municipal Shanghai pentru Afaceri Externe.
Sectorul economic nonpublic a generat 626,667 milioane de yuani (91,75 miliarde de dolari) în valoare adăugată, reprezentând 45,7% din PIB. Sectoare industriale prioritare sunt electronica, construcţia de automobile, petrochimia şi chimia, oţelul, echipamentele, produsele biofarmaceutice şi înalta tehnologie. Traficul portuar este de 582 milioane de tone. Oraşul găzduieşte 224 de sedii regionale ale unor companii transnaţionale, 178 de companii de investiţii străine. Cumulat, 138 de ţări şi regiuni au investit în oraş.
Ultimul, dar nu şi cel din urmă, turismul, a generat 14,03 miliarde de dolari în valoare adăugată. Shanghaiul adăposteşte cel mai mare număr de instituţii financiare din China, 689 la sfârşitul anului trecut, dintre care 124 bănci comerciale, 291 companii de asigurări. Din total, 165 sunt companii străine. Bursa din Shanghai, prima de acest fel din China, înfiinţată în 1990, este a şaptea din lume şi a doua din Asia.
În 2008, oraşul a investit 3,08% din PIB în protecţia mediului, suprafaţa de spaţiu verde ajungând la 12,51 de metri pătraţi pe locuitor, numărul zilelor în care calitatea aerului este „excelentă" sau „bună", fiind de 327 pe an. Veniturile locuitorilor au crescut cu 12,9 procente în cursul anului trecut. Prin dublul ţel pe care şi l-a propus, metropola, a cărei dezvoltare a condus „miracolul chinezesc" din ultimele trei decenii, va rivaliza cu Hong Kong-ul, dar pe termen scurt nu îi va răpi acestuia statutul internaţional.
LUX ŞI FASCINAŢIE
Celebrul Bund este o fâşie îngustă, lungă de 1,2 kilometri, între Podul Waibaidu şi East Yan'an Road. Consulatul britanic a închiriat, în 1846, o bucată de pământ de-a lungul râului Huangpu în scopul de a construi apartamente şi magazine pentru englezi, iar firma Jardine Matheson, tot britanică, şi-a deschis aici o filială, devenind prima companie străină care s-a stabilit în zonă. La fondarea Republicii Populare Chineze, în 1949, la Shanghai erau peste 600 de bănci străine şi 4.000 de grupuri comerciale, Bundul fiind cel mai mare centru internaţional comercial şi financiar din ţară.
Sectorul financiar era al treilea din lume, după Londra şi New York, fiind considerat „Wall Street-ul Orientului Îndepărtat". Stilurile arhitecturale ale clădirilor din zonă sunt de o mare diversitate, baroc şi gotic, oriental şi occidental, adăugându-se în ultimii ani modernii zgârie-nori situaţi în Noul Bund, unde totul arată prosper, plin de energie şi unde se simte cel mai mult „parfumul banilor".
Pe malul râului Huangpu, faţă în faţă cu Bundul, turnul de televiziune „Perla Orientului" străluceşte feeric noaptea. Are 468 metri înălţime, fiind cel mai înalt turn de televiziune din Asia şi al treilea din lume. Cele două sfere mari ale turnului strălucesc asemenea unor rubine. În turn, la 267 metri înălţime, se află cel mai înalt restaurant „rotitor" din Asia. Planşeul sferei superioare este transparent, astfel încât vizitatorii pot privi în jos până la picioarele turnului.
Cu cele 88 de etaje ale sale, Jinmao Tower are o înălţime de 420,5 metri, arhitectura sa combinând elemente tradiţionale chineşti cu stilul modern. Shanghai World Financial Center are 492 de metri înălţime şi 101 etaje, fiind cea mai înaltă clădire din China.
În centrul Shanghaiului, Huaihai Road, pe care se află peste 400 de magazine, este „bulevardul modei şi al luxului", asemănător cu celebrele Champs Elysees din Paris, Fifth Avenue din New York şi Ginza din Tokyo.
Strategia „Drive to green"
Shanghai General Motors este o societate mixtă chino-americană „50-50", înfiinţată în 1997 şi care produce pentru piaţa internă. A început cu Buick, apoi a continuat cu Chevrolet şi Cadillac, iar acum cu SAAB. Uzina foloseşte o linie de producţie modernă, flexibilă şi a adoptat strategia „drive to green".
Cele mai populare modele sunt Excele şi New Age pentru Buick, Cruse şi Lova pentru Chevrolet, cea mai ieftină fiind Aveo. Vânzările au crescut continuu: dacă în 2007, an de vârf, au fost vândute peste 500.000 de maşini, în primele cinci luni ale anului 2009 s-au vândut deja 232.151 de automobile. Pentru a contracara efectele crizei mondiale care afectează şi China, Guvernul a luat măsuri în vederea creşterii consumului în domeniul auto, reducând impozitul de la 10% la 5%, lansând programul „rabla" şi încurajând populaţia să îşi achiziţioneze a doua maşină.
Citește pe Antena3.ro