x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un încăpățânat genial: inventatorul care știe să facă bani

5
Autor: Alina Turcitu 13 Mar 2013 - 22:30
Un încăpățânat genial: inventatorul care știe să facă bani Corneliu Birtok-Băneasă - Premiul Wipo, pentru cel mai bun inventator al Salonului de la Moscova, 2010
Vezi galeria foto


Multi-premiatul Corneliu Birtok-Băneasă trăiește bine din filtrele auto pe care le-a inventat și le produce singur 
“Și acum ce să fac eu cu atâtea premii? Că doar n-o să-mi deschid un muzeu de diplome!”, se gândea acum doi ani inventatorul Corneliu Birtok-Băneasă din Deva. Avea 33 de ani la vremea aceea și, în numai doi ani de zile, cucerise cam tot ce se putea: opt medalii de aur la cele mai mari saloane de inventică din lume, trei de argint, una de bronz și vreo 12 premii speciale. Toate, pentru un filtru auto care reduce consumul de combustibil cu până la 12%. Și, implicit, poluarea. Șoferii au fost primii fericiți - un simplu filtru ca ăsta își calculaseră ei că le va salva mult buzunarul. Căci criza era abia la început, Guvernul tăia lefuri în draci, oamenii rămâneau fără slujbe și să mergi cu mașina devenise adevărat lux. Dar aceia au fost anii de glorie ai inventatorului. După atâtea premii, ajunsese celebru în toată țara: presa îl numea genial și revoluționar, se spunea despre el că este un vizionar născut de criză și că el ar putea revoluționa industria auto. Și, peste noapte, lumea începuse să-l recunoască pe stradă. Dintr-o dată, nu mai era un anonim șef de service. Devenise cineva. Dar pe el nu prea-l interesa celebritatea. Visa să producă el singur filtrul de aer, să aibă făbricuța lui cu angajați și cu piese auto, să-i ajute pe șoferi să consume și să polueze mai puțin, să-și dezvolte în concret creațiile. În fine, îndrăznea să viseze ceea ce puțini inventatori au reușit în România - să trăiască exclusiv din propria invenție. Însă avea o mică problemă: de unde să facă rost de bani?

“Fiți încăpățânați și urmați-vă visul!”
La vremea aceea câștiga modest, cât un inginer auto, specializarea lui. Și poate fiindcă încă își repeta mereu lucrul acela pe care a vrut musai să ni-l spună și nouă  - “Fiți încăpățânați și urmați-vă visul!” – sau poate fiindcă pur și simplu câștigase atâtea premii, în 2010 i-au venit și investitorii. I-au oferit 30.000 de euro și, cu capitalul ăsta, anul trecut și-a deschis un mic atelier, a angajat câțiva oameni și a început să producă filtre. Era fericit.
Astăzi vinde un filtru cu 350 de lei și, într-un singur an a reușit să vândă sute și sute de bucăți în țară și în străinătate. Și nu numai particularilor, ci și primăriilor; un autobuz din Tulcea și cinci din Alba Iulia străbat zilnic orașul cu filtrele lui în “burtă”. Și e posibil să mai urmeze. Nici el nu e prea dumirit cum de a avut atât de mult succes și atât de repede, că reclamă nu și-a făcut niciodată. Oamenii au aflat de el de la știri sau de pe Google, căutând soluții de reducere a consumului de combustibil. Nici măcar n-a avut când să-și lanseze oficial produsul, deocamdată lumea îl comandă și îl cumpără de pe siteul lui.

Cum te salvează filtrul auto
“Avem o încăpere de producție unde se stochează părțile componente, apoi se asamblează filtrele. Produsul se stochează într-un alt loc. La un singur post de lucru se pot realiza 15 filtre pe oră. În acest moment trăiesc numai din producția de filtre, iar câștigul e mai mare decât al unui inginer auto obișnuit. Dacă lucrurile merg ca și până acum, într-un an, doi, vom amortiza cu bine investiția inițială. Acum e bine, dar un an de zile a durat numai pregătirea afacerii, cu hârtii cu tot, cu certificări și cu drumuri multe pe la RAR. Toată lumea vorbește de birocrația din România, dar eu cred că am avut noroc. Poate că i-am cam scos pe oamenii de la RAR din rutina zilnică, tot văzându-mă pe acolo. Cine știe, poate că și-or fi spus: uite, în sfârșit, un român care vrea să facă ceva într-o țară în care aproape nimeni nu mai vrea să facă nimic. Și poate că de asta m-au și ajutat. Și înainte cu câțiva ani mi-a folosit foarte mult faptul că ANCS m-a sprijint, la fel și Institutul de Mașini Agricole. Vedeți, n-am reușit chiar singur, căci INMA mi-a sponsorizat brevetul, într-o perioadă când eu, clar, n-aveam bani de așa ceva, eram student în anul întâi. Astăzi sunt mândru că Air by Corneliu este o marcă sută la sută românească, și nu străină. Nu știu dacă aș fi reușit fără conjunctura asta cu scumpirea carburanților. Oamenii au nevoie de soluții mai ieftine, le caută. Gândiți-vă că până și la salonul de la Kuweit (și acolo nu se pune problema crizei de petrol) am fost întrebat de reduceri de consum. Și apoi, ați văzut vreodată invenții realizate de oameni foarte bogați? Nu, cele mai bune idei vin tot de la cei modești sau săraci”, ne spune inventatorul. Și încearcă, într-un limbaj pe înțelesul nostru, să ne explice cum funcționează filtrul lui: “Principiul este atât de simplu, că nici nu-mi vine să cred cum de nu s-a gândit nimeni înaintea mea. Așadar, cu filtrul supraaspirant, la 2600 de rotații pe minut am aceeași putere a motorului ca și la 3000 de rotații pe minut cu filtrul clasic, obișnuit.  Deci, efectiv nu trebuie să apăsăm atât de tare pe accelerație, de aici rezultând economia de combustibil. Iar vara se poate implementa un sistem dinamic de transfer al aerului direct, tot o invenție proprie. Acesta îmbunătățește circulaţia aerului spre filtrul de aer, prin compartimentul motor. Iar când vine vorba de reducerea poluării, am făcut și calcule. Dacă ţinem cont că prin arderea unui litru de carburant se degajă circa 270 g dioxid de carbon, 16-20 g de hidrocarburi, pulbere și bioxid de sulf, rezultă că la 100 de kilometri parcurși, datorită reducerii consumului, aerul devine mai curat cu 1-4 kg emisii de dioxid de carbon și alte gaze nocive”. Se învârt zilnic multe cifre și multe calcule în viața tânărului, dar așa trăiește el. Dacă îi vine o idee la două dimineața, se trezește, o desenează și până dă lumina o are deja pe hârtie. Și poate, dacă va rămâne la fel de încăpățânat, ideea aia va deveni într-o zi produs. Căci așa a făcut și atunci, demult, în 2000, când s-a trezit că vrea să-i atașeze Daciei lui filtrul de aer din care trăiește astăzi.
Citeşte mai multe despre:   inventator

 



Mai multe titluri din categorie

Se pregătesc polițe RCA mult mai scumpe și inutile

Se pregătesc polițe RCA mult mai scumpe și inutile
Transportatorii au negociat cu actualul guvern interimar renunțarea la Ordonanța de Urgență care ar mări costurile polițelor RCA, introducând și coplata. Proiectul de OUG a fost lansat în luna aprilie 2021, iar...

Guvernul dă cu „flit” celor de la USR în ceea ce privește aducerea ONG-urilor în Consiliile de Administrație ale spitalelor de stat

Guvernul dă cu „flit” celor de la USR în ceea ce privește aducerea ONG-urilor în Consiliile de Administrație ale spitalelor de stat
Galerie Foto O lege inițiată de deputaul USR-PLUS Cristian Gabriel Seidler, prin care se urmărea introducerea în Consiliile de Administrație ale spitalelor publice a unor ONG-iști, a fost modificată și votată, în Senatul Ro...

Autoritățile din Argeș își bat joc de trei sate: 8 kilometri până la prima stație de autobuz!

Autoritățile din Argeș își bat joc de trei sate:  8 kilometri până la prima stație de autobuz!
Scoasă la iveală de tragedia de la Caracal, problema transportului în comun încă există în multe locuri. În Poiana Lacului, lângă Pitești, mai mulți elevi de liceu sunt nevoiți să circule pe jos sau cu...

Luna august a adus dobânzi record la împrumuturile pe termen lung

Luna august a adus dobânzi record la împrumuturile pe termen lung
Galerie Foto În ciuda sforțărilor premierului Florin Cîțu de a ne face să credem că țara merge în direcția cea bună, realitatea îi este potrivnică. Un nou duș rece pentru șeful Executivului a venit de la Banca...

Comisarul Antonescu a rezolvat cele mai grele crime de după Revoluție. Cartea „Viața la Omoruri”, de azi cu Jurnalul

Comisarul Antonescu a rezolvat cele mai grele crime de după Revoluție. Cartea „Viața la Omoruri”, de azi cu Jurnalul
Galerie Foto „Singurul lucru care-i poate descuraja pe infractori îl reprezintă pedepsele maxime!” Colonelul Dan Antonescu, acum în rezervă, este unul dintre polițiștii legendari ai României. Anchetator în cazuri...

Fondator USR, alături de Nicușor Dan, găsit incompatibil pentru că încheia contracte cu autoritatea publică în care fusese ales. Nu unul-două, ci 72

Fondator USR, alături de Nicușor Dan, găsit incompatibil pentru că încheia contracte cu autoritatea publică în care fusese ales. Nu unul-două, ci 72
Galerie Foto Fost membru al USB și ex-vicepreședinte al USR, un consilier local în mandatul 2016-2020 a fost găsit incompatibil de către Agenția Națională de Integritate. Mihai Daneș a fost descoperit că, în timp ce...

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp
Dosarul lui Gelu Cazacioc, patronul incineratorului din comuna tulceană Smârdan, care, în loc să ardă leșurile oilor moarte scoase de pe nava Queen Hind, răsturnată din cauza supraîncărcării la sfârșitul...

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat
Țigări de contrabandă, păzite cu câini periculoși, au ajuns în mai multe comune din Argeș. Ofițerii de la Combaterea Criminalității Organizate au descoperit că, timp de un an de zile, zeci de mii de baxuri...

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural
Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei...

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății
În prima săptămână de școală din sistemul preuniversitar se revoltă deja cadrele didactice. Sindicatele din învățământ anunță că vor da statul în judecată pentru decizia de a le cere cadrelor didactice...

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului
Agenda publică este acoperită de panica facturilor mari la gaze naturale. Există însă vești și mai îngrijorătoare pentru perioada următoare și care fac referire la asigurarea efectivă a gazelor naturale în s...

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului
Galerie Foto Mai multe instituții publice, unele extrem de vizibile în planul politic al perioadei pe care o traversăm, se întrec în achiziții care mai de care mai interesante. Vorbim despre Consiliul Superior al Magistraturii,...
Serviciul de email marketing furnizat de