x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un submarin şi zece promisiuni

0
Autor: Ionuţ Ivan 19 Mai 2010 - 00:00
Un submarin şi zece promisiuni Marin Raica/Jurnalul Naţional
Vezi galeria foto




În fiecare zi, oamenii "Delfinului" repovestesc mitul lui Sisif pe cheiul unui port. Fiecare reparaţie, fiecare antrenament se fac cu gândul la ziua de mâine. Şi dacă nu mâine, atunci poimâine. Aici nu disperarea exasperează pe cel venit din afară, ci entuziasmul. Cu neputinţa de-a înţelege de unde vine. Singura navă-submarin a României este "ostatica" unei dane militare din Portul Constanţa, de mai bine de 15 ani. Nu au idee dacă prin eforturile lor se vor putea întoarce în mare cu nava. Însă cred în ziua de mâine. Şi continuă să împingă tot mai sus acel bolovan uriaş al lui Sisif, de ani încoace...

 "Eu aş vrea să rămân, nu pentru mine, ci pentru cei care vin după mine", spune modest Leonard Mănăilă (50 de ani). Maistrul militar a făcut parte din echipajul iniţial care s-a instruit cu ruşi la Odessa. Teoretic, mai are doar cinci ani până la pensie. Însă nu vrea să plece. Dacă nava ar fi reparată, ar rămâne mult peste anii de pensionare să-i pregătească pe nou-veniţi. La fel şi colegul dânsului, maistrul principal Ioan Balint (54 de ani), cel mai "bătrân" lup de mare de pe "Delfinul". Se ocupă de motoarele navei. Este ironic şi suspicios cu orice reporter care a trecut pe acolo. Aceştia vin, întreabă şi pleacă. Dar alături de maistrul Mănăilă este printre ultimii "supravieţuitori" ai primului echipaj care a rămas.

 Firi diferite, cei doi vorbesc totuşi despre acelaşi lucru când spun că meseria de submarinist înseamnă adaptarea la mediul de viaţă de pe navă. Cine vine aici pleacă în două zile ori rămâne toată viaţa. "Oameni care să-şi dorească să lucreze pe submarin mai vin...", spune maistrul Balint, cu năduf, "... dar pleacă mai repede ca înainte". Aerul greu, spaţiile strâmte, regulile care trebuiesc respectate strict, viitorul incert nu sunt pentru toată lumea. Mai ales regulile care, într-un loc ca acesta, hotărâsc soarta tuturor. Îşi amintesc că instructorii ruşi îi "tăvăleau" pe jos pentru orice greşeală. "Ne tot spuneau că, pentru fiecare manevră şi procedură pe care noi o învăţăm, a murit câte un om", povesteşte şi maistrul militar Mănăilă. Acum se antrenează doar la ţărm, dar spun că exigenţele ar fi rămas aceleaşi. Nou-veniţii sunt instruiţi la fel, deoarece "I-am pregătit şi pe ei, pentru că de ei depinde şi viaţa noastră".


DOCUMENTAŢIE "UITATĂ"
 Silueta "Delfinului", înghiţită pe jumătate de apele portului şi "burduşită" între două nave la fel de solide, aproape că ar trece neobservată. Însă văzut de aproape şi atins, gigantul negru capată substanţă şi impune respect. "A venit cineva, acum ceva timp, să ne întrebe «de unde ştim noi că sub stratul ăsta de cauciuc nu este rugină, l-am ridicat deoparte să vedem?»", povesteşte ofiţerul navigator, locotenent cmdr. Victor Niculescu, şi indică uşor amuzat cu vârful pantofului câteva locuri pe suprafaţa navei. Zgrunţuros şi dur la atingere, materialul aproape că nu aduce deloc a cauciuc. Ruşii nu au vrut să spună prea multe, nici despre înveliş, nici despre navă. Acum ceva timp echipajul ar fi vrut într-adevăr să înlocuiască câteva bucăţi uzate din mozaicul de dedesubt. Au realizat însă destul de repede că nu le-ar putea repara fără a avea cunoştinţe exacte despre cum au fost puse. Nici în prezent documentaţia tehnică a navei nu este completă, cărţile de instruire lipsind pe mai multe sisteme. Spre deosebire de submariniştii români care au fost "uitaţi", polonezii au reuşit să pună mâna chiar şi pe tehnologiile de reparaţie a unui submarin din clasa Kilo, spun cei din echipaj. Singura şansă de a face reparaţii complete la el ar fi să-l trimită înapoi pe şantierele navale din Rusia sau să cheme în ţară ingineri ruşi care să ofere asistenţă tehnică.  


BINE, DAR NU SUFICIENT
80% din aparatura navei este funcţională, zic cei de la bordul navei. Cele mai multe probleme sunt la  capitolul comunicaţie şi electronică de bord. Sunt învechite şi ar trebui schimbate printre primele, mi se spune. Chiar şi cu spiritul de optimism al echipajului, cei 15 ani trecuţi au lăsat urme. Baza de date cu semnătura acustică, folosită pentru identificarea amprentei navelor, trebuie adusă la zi. În cazul, destul de probabil, în care ţările aliate şi partenere NATO nu vor oferi astfel de informaţii, această sarcină va cădea tot în seama submariniştilor români şi a vaselor specializate în colectarea de informaţii. O altă problemă cu care oamenii de pe "Delfinul" se confruntă este lipsa unor antrenamente specifice, care ar putea fi desfăşurate doar în largul mării şi care ar putea fi modificate tactic doar prin ieşiri în larg. De asemenea, echipamentul care nu poate fi alimentat de la ţărm şi va fi pornit doar în momentul în care submarinul va avea baterii trebuie încercat şi, eventual, reparat, iar personalul de bord testat. "Facem revitalizarea submarinului, se fac acele verificări la tehnică, dar eu trebuie să mă conving că tehnica aceea funcţionează în parametri normali, în condiţiile alea (...), verific şi echipajul dacă este în măsură să desfăşoare activităţi. Dar nu mă duc direct la 300 de metri, trebuie să fii nebun să faci asta de prima oară", spune comandantul navei, căpitan cmdr. Daniel Bondoc. De lipsa unei nave de tip submarin sunt afectate şi vedetele antisubmarin, care nu se pot pregăti în condiţii corespunzătoare. Deşi antrenamentele acestora ar trebui să includă urmărirea şi/sau stabilirea unui contact de hidrolocaţie pe mare cu "Delfinul", echipajul se antrenează cu ajutorul unor ţinte fictive programate de un calculator. Este destul de bine, dar nu suficient de real, crede ofiţerul Niculescu.


DACĂ NU MÂINE, ATUNCI POIMÂINE...
 "După fiecare declaraţie a ministrului (Apărării - n.r) se fac planuri pe aici, «ce facem cu banii?!»", spune maistrul Balint, vorbind despre promisiunile care au alimentat speranţele celor de la bord. Dacă ar câştiga la loto, ar cumpăra submarinul. La fel şi colegul dânsului, maistrul Mănăilă. Ar privatiza nava, făcând-o rentabilă. Aproape toţi cei din echipaj ar face asta, mă asigură, câteva zile mai târziu, într-o convorbire telefonică comandantul "Delfinului". Inclusiv dânsul. Sunt aproape singurii care au rămas de veghe în locul acesta. Şi nimeni nu crede că cei 15 ani de aşteptare s-au scurs degeaba. Doar speră că ziua de mâine v-a fi mai bine. Fiindcă altfel ar fi mult prea multe regrete pentru o singură navă.
Citeşte mai multe despre:   reportaj

 



Mai multe titluri din categorie

Povestea cafelei adevărate

Povestea cafelei adevărate
Galerie Foto Zvonurile se adeveresc. Va urma o criză a cafelei. Producțiile compromise din America de Sud vor duce la o adevărată criză a cafelei și mai ales a cafelei de calitate. Costa Rica este, însă, apărată de acesta...

Dobânda pe termen lung pentru România a atins pragul de 4%

Dobânda pe termen lung pentru România a atins pragul de 4%
Rata dobânzii la creditele pe termen lung luate de România a înregistrat un nou maxim în luna septembrie, ajungând la pragul de 4%, după ce în luna august aceasta atinsese 3,24%. Potrivit datelor publicate de...

Vești bune pentru asigurați: au fost incluse despăgubiri și pentru COVID-19

Vești bune pentru asigurați: au fost incluse despăgubiri și pentru COVID-19
Unele firme de asigurări au schimbat regulile în privința plății daunelor în pandemie. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) anunță că au fost deja plătite...

Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 

Partenerul de viață al Elenei Udrea și-a închis una dintre afacerile imobiliare 
Galerie Foto Afacerile din domeniul imobiliar deținute, pe persoană fizică, de partenerul de viață al fostei „blonde de la Cotroceni” par să scârțâie din toate încheieturile. Adrian Alexandrov și-a lichidat, recent,...

Îmblânzitorul de iguane

Îmblânzitorul de iguane
Galerie Foto Costa Rica este pentru noi mai mult o țară spre care s-au îndreptat cetățeni români certați cu legea. Pentru lumea largă este Elveția Americii Centrale! O țară excelent organizată, cu oameni care nu vor să...

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 
Galerie Foto Louis-François Cartier a fost unul dintre cei cinci copii ai unui veteran al războaielor napoleoniene și al unei spălătorese. Condițiile financiare precare l-au determinat pe tatăl Pierre să-l angajeze pe...

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu
Galerie Foto În demența anilor ’80, când cultul familiei Ceaușescu sfida ridicolul într-o Românie anesteziată de balivernele (in)egalității sociale, o vizită-fulger a cuplului dictatorial în zona Subcarpaților de...

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL
Galerie Foto Aproape 6,3 milioane de lei urmează să fie încasate, de la ROMATSA, de două companii de pază, cu acționariate interesante, în urma unui contract parafat la finalul lunii septembrie, pentru monitorizarea a 12...

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni
Galerie Foto Proiectul de program de guvernare cu care Dacian Cioloș s-a prezentat, luni, la Palatul Cotroceni și pentru care a primit, teoretic, undă verde din partea președintelui Klaus Iohannis să încerce să constituie,...

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 
Galerie Foto Mâine, 14 octombrie, Direcția Generală pentru Energie (DG Energy) va prezenta propunerile și evaluările de impact ale Comisiei pentru Economie, Cercetare și Energie (ITRE) din Parlamentul European în vederea...

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 
Galerie Foto La 44 de ani de la revolta minerilor din Valea Jiului, politicienii și-au adus aminte să le aducă un omagiu celor care în vara anului 1977 au avut curajul să-și strige nemulțumirile față de condițiile de...

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România
Galerie Foto Călugăreni – Prahova este un mic sat ascuns printre dealuri, așezat în coasta Mizilului, la vreo 90 de kilometri de București. De prin 1800, oamenii de aici și-au trăit viața în liniște, aproape neștiuți...

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii
Galerie Foto Cu doar două zile înainte de ruperea coaliției de guvernare, în 29 septembrie, premierul Florin Cîțu a semnat, împreună cu secretarul de stat în MAI, celebra Ștefania Gabriella Ferencz, supranumită și...

Paradisul dintre Americi

Paradisul dintre Americi
Galerie Foto Panama, o țară cu iz exotic, miros de bani și aer de prosperitate. În decembrie 1989, președintele Republicii Panama, Manuel Noriega, este arestat de forțele armate americane și pus în custodia unei închisori...

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului
Galerie Foto Jurnalul și editura Hoffman vă oferă începând de miercuri, 13 octombrie, o carte specială, cu o temă nemaiabordată până în prezent. „Buncărul președintelui” e povestea fascinantă a lumii de sub...
Serviciul de email marketing furnizat de