Nu este vorba despre manele! Nu, nu căutaţi îndârjiţi, nu este vorba despre ce cumpărături la mall au mai realizat fătucile duios trecătoare prin vieţile noastre! Este vorba despre o emisiune serioasă şi responsabilă, lucru incredibil în ultima vreme pe micile ecrane, care ne reaminteşte că ne pierdem istoria.
Şi dacă s-ar restaura un monument pe an şi tot ar fi ceva mai mult decât puţinul de acum. Campania naţională "Restaurare", realizată de Televiziunea Română, se apropie de marea finală de la 1 decembrie.
30 de clădiri monumente istorice, selectate cu ajutorul Comisiei Naţionale a Monumentelor, au intrat într-o competiţie în care publicul larg va decide care dintre ele va fi restaurat. Ele aparţin acum primăriilor şi consiliilor locale care doresc să le integreze în circuitul public, iar campania TVR încearcă să le ajute.
Timp de zece săptămâni, în fiecare duminică, un film documentar a prezentat câte trei monumente care trebuie restaurate. Dumneavoastră, telespectatorii, aţi fost invitaţi prin intermediul micilor ecrane să votaţi unul din trei. Cele zece clădiri au ajuns, iată, în finala care se va desfăşura la 1 decembrie, o zi cu o însemnătate cu totul specială pentru noi, românii. Sunteţi invitaţi să decideţi care dintre ele va câştiga această cursă în vederea câştigării marelui premiu, RESTAURAREA, pe parcursul unui eveniment de trei ore, transmis în direct.
Veţi putea urmări pledoariile "avocaţilor" fiecărui monument şi veţi decide care dintre ele va câştiga fondurile necesare restaurării. Gazdele Galei vor fi Cătălin Sava, Oana Drăgulinescu şi Marius Constantinescu.
Responsabilii proiectului "Restaurare" sunt Georges Boisnard, manager de proiect, şi Ruxandra Ţuchel, directorul Departamentului Cultură din TVR. Aceştia au coordonat cele zece echipe de producători din TVR care au realizat fiecare episod. Georges Boisnard, managerul de proiect al campaniei "Restaurare", ne-a oferit detalii despre cum au fost alese monumentele pentru emisiune, criteriile de selecţie, despre cum au fost aleşi avocaţii monumentelor intrate în concurs şi nu numai. "Am făcut o selecţie împreună cu preşedintele Comisiei Monumentelor Istorice, profesorul Virgil Polizu, şi directorul Institutului Naţional al Monumentelor Istorice, inginerul Dan Lungu," spune Georges Boisnard.
"Zonele nu aveau aceeaşi încărcătură ca număr de monumente, pe de altă parte, pe noi ne interesa şi spectacolul. Bineînţeles, că am exclus din start orice clădiri care erau în litigiu juridic privind regimul de proprie-tate şi, în final, chiar Ministerul Culturii cu care avem acest parteneriat. Având în vedere că Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice nu poate face proiecte şi nici finanţa monumente private, ei s-au angajat ca monumentul care va câştiga finala, dacă nu cumva este deja în planul naţional de restaurare pe 2010, să excludem monumentele private.
Tot ce este prins în acest program sunt monumente care aparţin statului, adică autorităţilor locale. Pe baza unei liste de 50 de monumente, câte cinci pe fiecare zonă, s-a plecat într-o prospecţie. Fiecare realizator a făcut acest lucru. Sigur că acolo au mai apărut surprize. Selecţia s-a făcut şi, în principal, în funcţie de regimul de proprietate, dar şi de diversitatea monumentelor, şi foarte important, de dorinţa expresă a autorităţilor locale de a le restaura. Din acest punct de vedere, programul se apropie foarte mult de intenţiile formatului şi cele care au fost în programul BBC ca fiind unul important pentru comunităţile locale, care ţin la aceste clădiri.
La noi, a intrat şi Bucureştiul, vom vedea care va fi reacţia în ultimul episod, însă, în ceea ce priveşte comunităţile din ţară şi autorităţile locale, cooperarea cu dânşii a fost extraordinară. Vreau să vă spun că ne-au susţinut atât financiar, cât şi cu cazarea echipelor. Am fost ajutaţi cu multe lucruri la faţa locului, de exemplu, macaraua pentru filmări, acolo unde nu am putut avea macaraua noastră. De altfel, văd şi reacţiile, toată lumea este interesată ce se votează.
Au fost monumente aproape la balotaj. De exemplu, Cetatea Făgăraş a luat-o înaintea castelului de la Budila, care avusese iniţial cele mai multe voturi. Votul este de multe ori atipic, dar nu putem nici măcar să contăm pe chestia asta. După ce a apărut Bâtca Doamnei în primul episod am spus că e atipic, dar în episodul III a ieşit Cetatea Făgăraş". Sigur că mai sunt şi alte monumente. Categoric. Mai sunt şi altele. Noi lucrăm acum pe acest format al Endemoll-ului, realizat de BBC, dar acolo în Marea Britanie este cu totul altă situaţie a patrimoniului.
Ei sunt deja la a treia campanie de genul acesta, pentru că au avut un succes foarte mare: 3 milioane şi jumătate de telespectatori aproape la acest program, în condiţii deloc similare de timp şi financiare. BBC este o uzină. Dar am făcut tot posibilul ca producţia în sine să iasă foarte bine şi deocamdată se pare că am reuşit. Sunt filme realizate la un nivel profesional mult mai îngrijit şi complet decât multe programe care s-au făcut până acum. Ceea ce este şi pentru noi o satisfacţie.
Ne-a bucurat că suntem pe aceeaşi lungime de undă cu dumneavoastră, cei de la Jurnalul Naţional, când am aflat de Mişcarea de Rezistenţă. Nu a fost simplu să alegem avocaţii, am fost şi refuzaţi din motive variate, dar i-am ales, pentru că ne-am dorit personalităţi vizibile din toate domeniile şi mai ales care să-şi dorească să susţină în faţa publicului aceste monumente. Ne-am ghidat după modelul britanic, care au invitat personalităţi din absolut toate domeniile, de la jurnalişti la istorici, arheologi.
Nu ne-am aşteptat la un succes aşa de mare, dar el este mai mult decât bine-venit. În ceea ce priveşte câştigătorul, mărturisesc că suntem cu toţii curioşi şi aşteptăm finala de la 1 decembrie, când se va decide care dintre monumente va beneficia de Restaurare", a conchis Georges Boisnard.
Finalistele
Monumentele finaliste sunt: Cetatea dacică de pe Bâtca Doamnei, Neamţ; Calea ferată Anina Oraviţa, una dintre puţinele căi ferate înguste de la sfârşitul sec. al XIX-lea care se mai păstrează în România; Cetatea Făgăraşului (monument din secolele XIV - XVII); Cinematograful de la Băile Govora; Ansamblul Arheologic Tropaeum Traiani din Adamclisi, judeţul Constanţa; Cetatea Sighişoarei: Turnul Cositorarilor, Turnul Croitorilor şi zidul de incintă; Cetatea medievală Oradea; Biserica de la Părhăuţi, judeţul Suceava. Duminică, 29 noiembrie, vom afla ultima finalistă care se va alege dintre Institutul de Arheologie Vasile Pârvan (Casa Macca), Observatorul Astronomic Popular (Casa Amiral Urseanu) şi Curtea Veche.